Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:40

Sammie schreef:
In de echte wereld gebeurt dat niet. Daar trim je gewoon gelijk de buurman in elkaar, omdat je kind met z'n poten aan de spullen van die buurman zit waardoor het stuk gaat en de buurman zegt daar wat van.

Onzin. "De echte wereld" is tamelijk divers. Soms lijkt het wel alsof mensen graag willen dat de wereld zo naar is, door alleen maar negatieve incidenten te zien en als algemene waarheden en 'de echte wereld' te benoemen, en de overige 99% of meer van het dagelijks leven stug te ontkennen.

pmarena

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:00

Tja voor beide standpunten is wat te zeggen natuurlijk.... kinderen zijn kinderen, geen robotjes, ze moeten alles nog leren en als er eens 1 de fout in gaat dan hoef je niet meteen naar te gaan doen....ze zijn immers net zo goed deel van de samenleving als ieder ander, die elk op zijn eigen manier wel iets zal doen dat een ander niet zo fijn vindt.

Het is meer hoe men er vervolgens mee om gaat, wanneer het kind iets vervelends doet.
Dat een uk ineens druk wordt / gaat huilen / gaat lopen vervelen daar baal je als fatsoenlijke ouder ook van. Probeer je dat dan te corrigeren en ga je weg als dat niet lukt, dan hebben de meeste mensen wel begrip volgens mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:27

Het is ook het geheel dat telt. Een kind van 1 dat even de keel open zet is iets heel anders dan eentje van 4 die gewoon de hele avond het kot bijeen krijst.
Iedereen heeft vast wel begrip voor een moeilijk momentje en zeker bij hele kleintjes. Alleen moet dat moment geen half uur of meer duren en zeker niet bij kinderen die volgens de leeftijd prima in staat zijn om zich te gedragen.

Als eentje van 6 echt razig doet en de ouders denken "kus mijn kont als je er last van hebt", dan.mag je voor mijn part idd een verbod krijgen. Ga eerst wat sociale vaardigheden aanleren dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:48

Varekaj schreef:
Iedereen heeft vast wel begrip voor een moeilijk momentje en zeker bij hele kleintjes.

Ik heb eigenlijk het idee dat lang niet iedereen dat begrip heeft - dat veel mensen als ze iets horen dat meteen registreren als 'zie je wel, kinderen geven overlast' en helemaal niet registreren dat het binnen een minuut weer is opgelost en daarna verder geen issue meer is.

Citaat:
Als eentje van 6 echt razig doet en de ouders denken "kus mijn kont als je er last van hebt", dan.mag je voor mijn part idd een verbod krijgen. Ga eerst wat sociale vaardigheden aanleren dan.

Denken en zelfs uiten op facebook staat iedereen echt helemaal vrij. Het zegt weinig tot niks over wat er in werkelijkheid gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:58

Korte "storingen" vind ik absoluut niet erg. Eentje die de boel bijeen schatert ook niet, die lach werkt vaak aanstekelijk. Het zijn echt de langdurige zaken waar ik me aan stoor. En rennen, omdat ik dat nooit vind kunnen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:59

Maar serieus, ik lees hier steeds van ouders die blijkbaar agressief reageren 'als je aan hun kind komt'. Voor het gemak ga ik er vanuit dat daarmee bedoelt wordt: verbaal op een normale manier corrigeren/aanspreken? Want ik ben namelijk geen aso-ouder, houd de kids wel in de gaten en als iemand mijn kinderen aanspreekt op een normale toon ("ga maar even terug naar mama, wij zijn rustig aan het eten. Of "Die weetikveelwat is van mij, blijf er maar vanaf."), al heb ik liever dat je mij aanspreekt, dan flip ik daar zeker niet van. Als iemand 'aan mijn kind zou komen' (en dan heb ik niet over handje pakken en terug brengen, maar een tik/duw/whatever) dan heb je zelfs aan mij als niet-aso-ouder een heel verkeerde. Maakt dat mij ineens aso?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:05

Waar ik woon is eender welke vorm van negatieve kritiek "aan een kind komen". Niets of niemand mag een kind berispen, terechtwijzen en laat staan aanraken als het geen "oooh wat schattig" betekend. Op dat vlak woon ik in een hele aso regio :P en losse opvoeding is hier standaard. Door de lage sociale status van Veel (vreemde) gezinnen is het intussen zelfs zo ver dat ze ook op school richting laissez-faire neigen omdat veel ouders toch niks doen.

Vroeger kreeg je thuis straf bij als je een nota had in je agenda. Tegenwoordig wordt de docent onmiddellijk voor de rechter gesleept. En dat is hier écht realiteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:36

Misschien verhuizen naar een fijnere plek?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:06

djinnie schreef:
Maar serieus, ik lees hier steeds van ouders die blijkbaar agressief reageren 'als je aan hun kind komt'. Voor het gemak ga ik er vanuit dat daarmee bedoelt wordt: verbaal op een normale manier corrigeren/aanspreken? Want ik ben namelijk geen aso-ouder, houd de kids wel in de gaten en als iemand mijn kinderen aanspreekt op een normale toon ("ga maar even terug naar mama, wij zijn rustig aan het eten. Of "Die weetikveelwat is van mij, blijf er maar vanaf."), al heb ik liever dat je mij aanspreekt, dan flip ik daar zeker niet van. Als iemand 'aan mijn kind zou komen' (en dan heb ik niet over handje pakken en terug brengen, maar een tik/duw/whatever) dan heb je zelfs aan mij als niet-aso-ouder een heel verkeerde. Maakt dat mij ineens aso?

Alleen is dan het euvel...de mensen die geen zin hebben in "lieve en leuke" kinderen die contact komen zoeken, daar kan je wellicht ook niet van verwachten dat die opvoedkundig gewenst reageren als in de voorbeelden die je aanhaalt :)

Je bent dan immers misschien wel helemaal niet gewend aan hoe je zoiets handig moet brengen bij een ukkie en wellicht zit je je al een poosje te ergeren... dan kan het er best eens wat minder vriendelijk uit komen dat zo'n snottebel op moet krassen en met die plakklauwtjes van je spullen af moet blijven....dan je als ouders leuk vindt :(:)

Ouders hebben over het algemeen natuurlijk wel een heel wat hogere tolerantie-grens voor hun kroost dan menig buitenstaander :)

Als je niet wilt dat een ander je kind (of dier) een tik of duw geeft, dan moet je zorgen dat die een ander niet dusdanig lastig valt dat die ander een correctie uitdeelt. Meeste mensen hebben volgens mij namelijk helemaal geen zin om andermans kinderen te corrigeren en doen dat pas als het echt te gek wordt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:19

Ho. Wacht even...
Dit wordt een hele losstaande discussie van hoofddiscussie.

Een fysieke correctie naar mijn kind zal ik zeker weten nooit kunnen waarderen.
Als ik iets niet zie, een ander zegt er iets van (en het is terecht) waardeer ik dat juist. Het klinkt heel cru hoor, maar mijn kind mijn "probleem". Ik wil een ander niet tot last zijn.
Maar ga je aan mijn kind zitten? Nee, dan heb je ook aan mij een verkeerde.
Zal wat zijn zeg. Je let niet op. En een ander geeft je kind een tik :oo
(Bij alleen de gedachte kan ik al boos worden)

Even weer naar de hoofddiscussie.
Ik las zojuist wel interessante stelling, die voorbij kwam op FB.
"Hoe moeten kinderen het leven leren als ze geweerd worden uit delen van dat leven?"

Er zit wat in. Nu ben ik zelf van mening ze leren het ook wel in andere restaurants of andere situaties. Maar toch vind ik hem interessant.
Een beetje hetzelfde als "hoe wordt m'n paard verkeersmak als hij geen deel mag nemen in het verkeer."

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:22

Nou als mijn kind ongezien met zijn klauwtjes ineens bij een ander in een bord zit... dan vind ik dat die ander het recht heeft om een tik op dat vlerkje te geven hoor :j

Had ik het ventje maar in de gaten moeten houden en had hij maar niet zo brutaal moeten zijn.
Eigen schuld....

Een tik hoeft niet meteen te zijn dat ze zo'n uk meteen het hele restaurant door rossen :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-08-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:22

Maar zul je het leren als je toch geen correctie krijgt van je ouders? Je hebt dan toch geen idee dat wat je doet niet gewaardeerd wordt als je ouders als blije knikkende roze wolken erbij zitten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:28

pmarena schreef:
Als je niet wilt dat een ander je kind (of dier) een tik of duw geeft, dan moet je zorgen dat die een ander niet dusdanig lastig valt dat die ander een correctie uitdeelt. Meeste mensen hebben volgens mij namelijk helemaal geen zin om andermans kinderen te corrigeren en doen dat pas als het echt te gek wordt.

Je hebt een ander niet te tikken of te duwen tenzij ter afwending van onmiddellijk gevaar! Dat is gewoon echt niet aanvaardbaar, los van wat die kinderen doen. Als we dat niet snappen geeft het vooral aan hoe weinig we als maatschappij als geheel snappen van sociale vaardigheden. (Geen wonder dat die kinderen en ouders het niet leren...)

Citaat:
dan vind ik dat die ander het recht heeft om een tik op dat vlerkje te geven hoor :j

Dat heb je dan mis. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan en daarnaast totaal zinloos - je wilt kinderen nou juist NIET leren dat agressie de manier is waarop je je zin krijgt. Slaan is zo dom :n Als je dat bij je eigen kinderen wilt doen is dat al erg triest, maar bij andermans kinderen heb je absoluut het recht niet. Ik hoop dat je dan stante pede zelf het restaurant uit gezet wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:37

Je kan ook gewoon even de hand vastpakken van een kind die aan je eten wil zitten en zeggen dat het niet mag. Ik zal nooit een tik geven aan een kind van een compleet onbekende en ja ik ben wel vreselijk triest dat ik gerust mijn eigen kind een tikje op de tengels geef als hij/zij ergens aan wil zitten :+
(En ja wij doen dat ook bij de volwassen in ons gezin hahaha , totaal niet uit agressie of overmacht uiteraard. Evenmin dat ik om die reden een kind een tik zou willen geven :+ )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-15 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:38

Agressie :roll:

Overdrijf eens niet zo ontzettend joh :? Vlerkjes die in iemands bord graaien, of naar een hete pan of iets... die mag je best corrigeren door er een tik op te geven of dat armpje onsubtiel weg te trekken.

Je hoeft echt niet altijd poeslief te zijn hoor, ze kunnen heus wel wat hebben en het schrik-effect kan dan ook nog eens zijn dienst bewijzen dat het dan tenminste meteen klaar is :j

Je kan niet van een ander verwachten dat die heel pedagogisch verantwoord gaat zitten doen als die door jouw onoplettendheid ineens tegen wil en dank de rol van opvoeder toebedeeld krijgt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:41

In geval van gevaar heb ik wel eens een kind stevig vastgepakt en hard naar achteren getrokken; alternatief was erger. Ja was natuurlijk brullen, maar die moeder was mij heel erg dankbaar. En hopelijk was de schrik genoeg voor het kind om de volgende keer dat te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:43

Als een.kind in mijn bord zit met zijn vingers dan is er kans dat een tik volgt. Op die vingers. Maar geen mep waar van hij nog uren een afdruk zal hebben.
Omdat dat misschien ook een 1e reflex kan zijn? Het schrikt als je plots extra ledematen op je bord hebt.

Dit is iets wat absoluut NIET getolereerd wordt van mijn kant. Eer het zo ver is moet je als ouder toch al aardig blind zijn dat je dat niet ziet aankomen.

Verder is een tik idd uit Den boze, tenzij je met fysiek contact (duw of wat dan ook) kan vermijden dat het kind ernstig gewond raakt.

Op de aso opvoeding na is het hier best aangenaam wonen hoor :j doen erg veel voor de jeugd die het wel goed wil doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:47

Shadow0 schreef:
Sammie schreef:
In de echte wereld gebeurt dat niet. Daar trim je gewoon gelijk de buurman in elkaar, omdat je kind met z'n poten aan de spullen van die buurman zit waardoor het stuk gaat en de buurman zegt daar wat van.

Onzin. "De echte wereld" is tamelijk divers. Soms lijkt het wel alsof mensen graag willen dat de wereld zo naar is, door alleen maar negatieve incidenten te zien en als algemene waarheden en 'de echte wereld' te benoemen, en de overige 99% of meer van het dagelijks leven stug te ontkennen.

Check het nieuws ff voor je van wal steekt. Dit is de echte wereld.. Welkom!

Het is gebeurd.. En dat is al erg genoeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:55

Het nieuws dat zijn incidenten...daarom haalt het het nieuws ook :)*

Wat dat betreft lijkt de wereld een verschrikkelijke plek, als je het nieuws (die 1%) ziet en die overige 99% niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:00

Stond ik bij jou niet in de negeermodus???

Het ging erom wat er in de echte wereld gebeurd.. Welnu.. Dit dus.. Het heeft het nieuws enkel gehaald omdat zijn gezicht in puinpoeier lag.. Gelukkig gaat het vaker wel goed dan dat het zo moet, maar zoals ik al zei.. Dit gebeurt er dus. Dat is de echte wereld.. Op fb misschien maar woorden... Irl gebeurt het dus ook gewoon.. En elke keer is het er een teveel.. Ook de incidenten die het nieuws niet halen.. (En die zijn er ook genoeg).

Maar dit soort dingen blijven hangen en zorgen voor het verzoek van kindvrije horeca.. Immers ff vriendelijk verzoeken of kindlief stil kan zijn.. Is niet altijd meer zo eenvoudig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:14

Als je andermans kind slaat ben je zelf degene die niet weet wat een normale manier van omgang met anderen is. Verder:

1. Het maakt kinderen niet leuker, vriendelijker, rustiger of gehoorzamer in gedrag. Iedereen die veel ervaring met kinderen heeft en er goed mee om kan gaan kan dit beamen.

2. Kinderen leren uit voorbeelden. Het voorbeeld dat je geeft is dat je een situatie niet oplost door rustig te praten maar door agressief te doen. Dat doen ze na. En dat doen ze op een bepaald moment terug. Uiteraard.

3. Een kind dat een tik krijgt gaat vrijwel onveranderlijk huilen uit schrik, pijn en frustratie. Was de situatie net nog tot jouw tafel beperkt, nu heeft door jouw toedoen het hele restaurant er last van.

4. Je blokkeert alle communicatie met de ouders. Geen ouder gaat rustig met je in gesprek of staat open voor jouw aanwijzingen nadat je net hun kind hebt geslagen. Als je vooraf rustig naar de ouders toegaat om een oplossing te zoeken heb je een kans, die kans heb je nu verspeeld. (En die ouders, geschrokken van jouw reactie, zullen de volgende keer dat iemand vriendelijk op ze afstapt toch veel defensiever reageren, geschrokken dat een willekeurige vreemdeling hun kind slaat.) Je hebt het probleem dus flink groter gemaakt.

5. Als je werkelijk niet af durft te stappen op de ouders omdat je er vanuit gaat dat ze agressief reageren en daarom reageer jij alvast maar agressief op het kind, omdat dat blijkbaar een minder enge partij is die je wel aandurft is dat voornamelijk onvoorstelbaar laf

6. er zullen ouders zijn die het niet gaan pikken. Mensen die zelf net zo onbeheerst en impulsief reageren als jij, en die net als jij vinden dat slaan wel mag als er maar een goede reden voor is - en die meppen terug. Dat had je kunnen voorkomen, net zoals jij vindt dat het kind het had kunnen voorkomen om geslagen te worden.

Vuurneon: als het gaat om gevaar mag het inderdaad wel, dat noemde ik ook al geloof ik. En ook in die gevallen is grijpen en wegtrekken meestal beter dan een tik, maar dat zijn noodsituaties en dat is heel wat anders.
Overigens werkt dergelijke schrik soms wel, maar heel vaak ook niet om iets dergelijks een volgende keer te vermijden. Want heel vaak wordt de link van de schrik niet gelegd aan het juiste gedrag dat leidde tot de gevaarlijke situatie (en al helemaal niet wat je dan wel moet doen.) Jonge kinderen die je voor een hond moet wegtrekken kunnen bang worden voor honden, ipv te leren hoe je je moet gedragen in de buurt van dieren. Een kind dat zomaar de straat oversteekt leert nog niet meteen hoe het uit moet kijken of niet te impulsief zijn, dat is iets dat je echt moet begeleiden. Die schrik alleen is meestal niet genoeg om iets goed te leren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:20

Sammie schreef:
Het ging erom wat er in de echte wereld gebeurd.. Welnu.. Dit dus.. Het heeft het nieuws enkel gehaald omdat zijn gezicht in puinpoeier lag.. Gelukkig gaat het vaker wel goed dan dat het zo moet, maar zoals ik al zei.. Dit gebeurt er dus. Dat is de echte wereld..

Maar dat we met 17 miljoen mensen behoorlijk dicht op elkaar leven en het verreweg in de meeste gevallen wel goed gaat, is ook de echte wereld. Net zo echt, en nog veel meer dagelijkse realiteit. Tegenover twee gestolen fietsen staan meerdere keren dat mijn sleutels / portemonnee / fototoestel of andere dingen die ik verloren of vergeten was netjes werden achtergehouden of ingeleverd. Tegenover een paar onvriendelijke reacties staan heel veel mensen die elkaar vriendelijk gedag zeggen, de deur voor elkaar open houden, elkaar een handje helpen, rekening met elkaar houden als je daarom vraagt.

Als je daar op gaat letten blijkt dat namelijk echt ontzettend veel voor te komen. Alleen als je altijd het negatieve wilt zien en alleen het negatieve benoemt als 'echt', tsja, dan wordt de wereld wel een stuk onaangenamer en bedreigender, je beeld wordt dan keurig bevestigd. Maar het klopt niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:21

pmarena schreef:
Nou als mijn kind ongezien met zijn klauwtjes ineens bij een ander in een bord zit... dan vind ik dat die ander het recht heeft om een tik op dat vlerkje te geven hoor :j

Had ik het ventje maar in de gaten moeten houden en had hij maar niet zo brutaal moeten zijn.
Eigen schuld....

Een tik hoeft niet meteen te zijn dat ze zo'n uk meteen het hele restaurant door rossen :P

mijn kind word niet geslagen door niemand niet.
of dit nu een tik is of niet.
en armpje wegtrekken ? fijn als het gebroken is. en ja dat gebeurd ook door zachtjes aan een arm te trekken (volgens mijn ook wel zondagsarmpjes genoemd of iets in die trand)

maar stel deze situatie doet zich voor dan mogen ze mijn kind daar gerust op aanspreken en ons ook. ( niet dat het zover zal komen maar stel.)

van slaan of een tik leer je niks door te communiceren wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:33

Als jouw kind niet bij vreemden aan tafel komt, krijgt het ook geen tik van vreemden :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:36

dat is nog geen reden om een kind van een ander een tik te geven :=

Ja als ouder moet je je kind gewoon bij je houden en als vreemde moet je gewoon je handen thuis houden. Zo moeilijk is het allemaal niet.