djinnie schreef:Maar serieus, ik lees hier steeds van ouders die blijkbaar agressief reageren 'als je aan hun kind komt'. Voor het gemak ga ik er vanuit dat daarmee bedoelt wordt: verbaal op een normale manier corrigeren/aanspreken? Want ik ben namelijk geen aso-ouder, houd de kids wel in de gaten en als iemand mijn kinderen aanspreekt op een normale toon ("ga maar even terug naar mama, wij zijn rustig aan het eten. Of "Die weetikveelwat is van mij, blijf er maar vanaf."), al heb ik liever dat je mij aanspreekt, dan flip ik daar zeker niet van. Als iemand 'aan mijn kind zou komen' (en dan heb ik niet over handje pakken en terug brengen, maar een tik/duw/whatever) dan heb je zelfs aan mij als niet-aso-ouder een heel verkeerde. Maakt dat mij ineens aso?
Alleen is dan het euvel...de mensen die geen zin hebben in "lieve en leuke" kinderen die contact komen zoeken, daar kan je wellicht ook niet van verwachten dat die opvoedkundig gewenst reageren als in de voorbeelden die je aanhaalt 
Je bent dan immers misschien wel helemaal niet gewend aan hoe je zoiets handig moet brengen bij een ukkie en wellicht zit je je al een poosje te ergeren... dan kan het er best eens wat minder vriendelijk uit komen dat zo'n snottebel op moet krassen en met die plakklauwtjes van je spullen af moet blijven....dan je als ouders leuk vindt 
Ouders hebben over het algemeen natuurlijk wel een heel wat hogere tolerantie-grens voor hun kroost dan menig buitenstaander 
Als je niet wilt dat een ander je kind (of dier) een tik of duw geeft, dan moet je zorgen dat die een ander niet dusdanig lastig valt dat die ander een correctie uitdeelt. Meeste mensen hebben volgens mij namelijk helemaal geen zin om andermans kinderen te corrigeren en doen dat pas als het echt te gek wordt.