Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:57

Tendance schreef:
Hier in de buurt wordt zelfs een heel gebouw neergezet voor mensen met een uitkering, zodat ze een bepaalde standaard van leven kunnen hebben. Jammere is, dat hier een verzorgingshuis met dagvermaak voor ouderen voor moet wijken, maar dat doet de gemeente niets.
Maar hier kunnen de mensen met een uitkering niks aan doen toch? Die nemen dat besluit niet, dat doet de gemeente/staat.
En het jammere is dat 'wij' hier wel op worden aangesproken, alsof het wel onze keuze is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:57

Sizzle schreef:
Dat bedoel ik shadow :)
Als je precies het allerminste minimum wil uitgeven en niet wilt dat mensen iets kopen wat de buurman niet kan kopen dan moet je een uitkeringskamp in noordoost groningen bouwen en iedereen afgemeten eten geven en weigeren dat ze zich verder voortplanten todat ze weer een baan hebben.

Xxcynxx, leef je dan niet in een te dure woning bijvoorbeeld?
Of leven jullie met een heel gezin op 1000 euro? Want dat is natuurlijk haast niet te doen. Maar dat geld evengoed voor iemand in de bijstand trouwens, die krijgt nog minder dan minimum.

Zo erg is het gelukkig nog niet. Maar veel meer dan dat is het niet nee. En gelukkig ook maar 2 die ervan moeten leven + een hond. Huur van de woning is net geen 400 euro, dus niet extreem duur. Maar dan nog; met boodschappen doen bij de Lidl en sommige dingen worden bij de Jumbo gehaald en alle andere rekeningen(gas,licht & water, verzekeringen) die erbij komen + een slecht geisoleerd huis (hoewel dat godzijdank al flink verbeterd is na de renovatie 3 jaar geleden; dubbele beglazing en aan 1 kant gevelisolering, want anders kwamen we nu zelfs tekort denk ik) en het eten voor de hond, blijft er niks over nee. En wat overblijft gaat meestal op aan de hond; vlooiendruppels, ontworming, hier en daar een bezoekje aan de da, want meneer is door een ongeluk in het nest behoorlijk gevoelig voor overbelasting, dus ja dat kost soms ook wel eens wat extra, want ga niet mn hond korten natuurlijk. Die eet beter dan wij :)

In aanmerking voor bv huursubsidie of kwijtschelding gem belastingen komen we niet, want daar verdienen we samen dan net weer teveel voor.
En hoe verschrikkelijk ik mn werk ook vind; stoppen doe ik ook niet, want dan zit ik de hele dag thuis en daar zit ik ook niet op te wachten.
Ach we redden het wel hoor...af en toe wat creatief zijn en alle supermarkten bij langs gaan in periodes waarin veel winkels leuke aanbiedingen hebben helpt al een boel.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-05-15 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:58

Ik ben ook 100% afgekeurd na 32 jaar maar ik had dolgraag in mijn oude functie blijven werken want ik mis de contacten. Ik heb een eensgezinswoning met een hele lage huur dus ik zou best een paard erop na kunnen houden qua financien. Mijn vader zei altijd andermans boeken zijn duister te lezen en dat is echt zo, misschien hechten die mensen heel andere waarde aan dingen als een ander en ik vind dat ieder vrij is te doen met zijn geld/uitkering wat ze zelf willen en daar niemand een verklaring voor schuldig zijn. Mensen gunnen elkaar tegenwoordig zó weinig!
Ik heb het hier niet over fraudeurs want die ken ik ook, uitkering en zes dagen in de week bijklussen maar ik denk maar zo dat die zichzelf wel tegenkomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:58

Samen met je vriend toch wel degelijk. Ayasha ook samen met haar vriend. Maar je kan gaan zitten wijzen naar anderen en die beschuldigen van liegen (wat ik een hele grove beschuldiging vind want je snapte dondersgoed wat ik bedoelde, al 10 keer in dit topic uitgemeten!!!) maar het leidt alleen maar af van het feit dat je de vraag gewoon niet wil beantwoorden. Dat had ik al lang begrepen, ben ook niet gek, maar ik stelde de vraag ook aan Ayasha.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:00

Sizzle schreef:
Celien, hoe hoog zou de bijstand dan moeten zijn volgen jou?

Ik ben geen econoom, geen politiek leider, ik ben slechts een student. De bijstand zou imo genoeg moeten zijn om van te leven, dwz je kan de huur, eten, en rekeningen betalen. Ik heb geen idee hoe hoog deze nu is, maar als mensen een paard kunne betalen (minimaal 250,- per maand, en dan nog niet spreken over medische kosten), vind ik dat de bijstand omlaag kan, danwel er restricties kunnen komen waarvoor bijstand wordt gebruikt.
(Don't shoot me if I'm wrong, maar volgens mij kunnen mensen in de bijstand ook van bepaalde dubbelen zoals kleding en voedselbanken gebruik maken toch? Dan lijkt het me niet eerlijk als ze daar 'goedkoop' hun spullen kunnen halen, en vervolgens doorracen naar hun paard, bij wijze van.

Waarom het mij interesseert?
Misschien omdat bij dat soort dingen
- ook het geld gebruikt kan worden voor andere dingen die worden wegbezuinigd (zorg, onderwijs, ik zeg maar wat)
- het belastingtarief misschien wel
Een stuk lager kan als er een soort vergelijking komt met de inkomsten van partner.

chanicha

Tendance bedoel je niet gewoon sociale huurwoningen? Zo ja vind ik je opmerking erg denigrerend.

Lianne86

Shadow0 schreef:
Lianne86 schreef:
Maar de mensen die niet willen...

Is dat erg? Er zijn heel veel mensen die andere dingen willen dan ik. Prima toch? Waarom kunnen we dat verschil niet aanvaarden? Juist omdat er meer dan genoeg mensen zijn die juist wel van alles willen (en nogmaals - ik zou wel willen dat veel meer mensen veel meer kansen krijgen om te doen wat ze willen, ipv in werk verstrikt te zitten waar ze zich niet prettig voelen) is het helemaal niet erg dat sommige mensen het niet willen. Maakt de maatschappij diverser en ik vind dat geen enkel probleem. We zijn namelijk sterk genoeg als maatschappij om dat op te vangen.

En nog steeds de vraag: waarom maken we ons wel druk om een werkloze die niet wil en zo z'n 'plicht' naar de samenleving niet nakomt, terwijl er heel veel mensen zijn die zichzelf verrijken zonder hun impact op de samenleving mee te nemen, en daar doen we ook niet moeilijk over?

Of het erg is, ja en nee... Als het makkelijk wordt om een uitkering te krijgen en deze hoog zijn... (Kijk... x bedrag om van te leven heb je nodig, dan mag er best nog een y bedragje bij zitten voor "kwaliteit" in het leven...) Mensen die door ziekte niet meer kunnen, echt die mogen ze van mij het dubbele geven.. Maar het niet willen staat mij persoonlijk heel erg tegen. Stel dat er meer mensen zo gaan denken? Dan is het niet meer betaalbaar. Als ze op 1 handje te tellen waren, prima... Maar ik schrok echt van de hoeveelheid die ik tegenkwam... (en dat was dan even "vakantiewerk")

Zolang het op te vangen is... tjah.. goed.. Maar persoonlijk zie ik dat geld liever ergens anders naar toe gaan ;)

Verrijken vind ik heel negatief klinken... Het blijft vraag en aanbod in mijn ogen :) En ja, als je veel hebt, is het makkelijker om er meer van te maken, dan wanneer je niets hebt. En dat zal ook niet in elk geval eerlijk zijn.. Maar dan zal diegene er ook zelf wel iets voor gedaan hebben (of zijn vader/moeder/opa/oma etc.)

Zolang men er eerlijk aan komt --> mogen ze zelf weten wat ze ermee doen... Ook al kopen ze 10 paarden en hebben ze een uitkering, prima... En onder eerlijk versta ik dan ook "plicht nakomen", dus stel iemand met een bijstand uitkering, dat die wel serieus solliciteert en niet langsgaat van "mag ik een handtekening, dan heb ik mijn plicht weer voldaan" want in de straat zitten 4 uitzendbureaus.. dat is dan 1 uurtje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:01

@Oji. Nee, jij zegt dat ik 4 paarden heb en dat is gewoon niet waar en dat wil ik dus uit de lucht hebben.
Ik heb jouw vragen beantwoord, dat het antwoord niet is wat je wil, kan ik niks aan doen.

dems75

Sizzle schreef:
Als je precies het allerminste minimum wil uitgeven en niet wilt dat mensen iets kopen wat de buurman niet kan kopen dan moet je een uitkeringskamp in noordoost groningen bouwen en iedereen afgemeten eten geven en weigeren dat ze zich verder voortplanten todat ze weer een baan hebben.

Ik denk idd dat er mensen in dit topic zijn die dat graag zouden zien....want stel je voor dat zij een grotere tv, meer schoenen of, godbetert een PAARD bezitten....

Tendance

Toen ik een huurhuis had, betaalde ik daar 600 euro voor. incl. gas/water en licht. Verder zou ik voor eten (35x52:12) 150 euro aan eten in de maand. En voor extra's (kleding etc.) 150 euro in de maand ofzo?
Dan kom je op 900 euro ofzo. Hier kan ik echt geen paard van betalen hoor! Laat staan van op concours gaan en dergelijke.

Maar goed, ik leef al zo'n tijd boven gemiddeld, dat ik moet zeggen dat ik hier voor een heel concreet antwoord wat langer over zou moeten nadenken.

Dit was een antwoord op de vraag van Sizzle volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 17-05-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:02

KoudbloedKim schreef:
@Oji. Nee, jij zegt dat ik 4 paarden heb en dat is gewoon niet waar en dat wil ik dus uit de lucht hebben.
Ik heb jouw vragen beantwoord, dat het antwoord niet is wat je wil, kan ik niks aan doen.

Wauw jij kan er omheen draaien zeg. Je hebt drie paarden met een onderweg, met je vriend samen. Nou goed?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:02

chanicha schreef:
Tendance bedoel je niet gewoon sociale huurwoningen? Zo ja vind ik je opmerking erg denigrerend.

Nee, dat zijn het niet.
Die hebben we hier ook, maar staan ergens anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:04

Celiien schreef:
[naam] schreef:

Wauw jij kan er omheen draaien zeg. Je hebt drie paarden met een onderweg, met je vriend samen. Nou goed?
Mijn vriend en ik hebben allebei 1 paard en een paard die we als eigen beschouwen, maar waarvan mijn vriend ook de kosten van betaald.
Ik heb dus in feite 1 paard en dat lijkt me toch wel een heel verschil met 2 of 3. ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:05

dems75 schreef:
Sizzle schreef:

Ik denk idd dat er mensen in dit topic zijn die dat graag zouden zien....want stel je voor dat zij een grotere tv, meer schoenen of, godbetert een PAARD bezitten....

Aannames, die wij niet mogen doen, maar er wel over ons gedaan mogen worden. Hihi grappig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:06

Celieen, hele punt is dat een paard geen 250 pm hoeft te kosten.
Misschien staat hij gratis bij opa in ruil voor 4x per week zijn rolstoel naar de supermarkt duwen.
Oei oei wat oneerlijk tegenover iemand anders die minder creatief is.

Denk je dat ik voor een minimum inkomen mijn paard in volpension had?
Dan stond ik na een 12 urige werkdag om 11 uur savonds nog te mesten.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de omvang van een product bepaald hoe goed iemand het heeft als je niet weet hoe het geregeld is.
Als je als uitkeringsgerechtigde een mega tv scherm hebt hangen zal de buurman direct aan het roddelen slaan.
Dat dit wellicht een erfenis is van een overleden familielid of zo is blijkbaar irrelevent: hoppa gelijk korten die zooi!
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-05-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:07

Ik heb ook altijd wel gevonden, en vind nog, dat mensen die íets anders willen dat zelf moeten weten, en dat het de samenleving kleurrijker en diverser maakt. Maar, op mijn slechte momenten, als ik bijvoorbeeld thuis kom en letterlijk moed aan het verzamelen ben om alleen al uit de auto te stappen, terwijl op dat moment mijn buurtgenoot, die niet ziek is en toch nog nooit van zijn leven gewerkt heeft langsloopt...ja, denk ik 'ga es wat doen, man'. Maar da's de kift, dat weet ik ook wel, normaal zit ik er niet mee.
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-05-15 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:07

KoudbloedKim schreef:
Celiien schreef:

Mijn vriend en ik hebben allebei 1 paard en een paard die we als eigen beschouwen, maar waarvan mijn vriend ook de kosten van betaald.
Ik heb dus in feite 1 paard en dat lijkt me toch wel een heel verschil met 2 of 3. ;)

Jullie huishouden heeft samen drie paarden, en er is er een onderweg.
:')

Sizzle:
Hoefsmid, wormenkuren/mestonderzoek, verzekering (want ik weet niet hoe je anders dierenartskosten gaat ophoesten?), voer, hooi, tandarts, zadelmaker, (vervanging van)tuig, etc. etc.
Of wordt daar dan ook op bespaard?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:08

KoudbloedKim schreef:
Celiien schreef:

Maar jullie wonen samen toch? Dan is het toch eigenlijk van jullie samen?
Mijn vriend en ik hebben samen momenteel 1 paard (want net 1 verkocht) en hopelijk 1 op komst. Mijn vriend rijdt niet en vindt paarden leuk maar doet er verder niets mee. We wonen samen, dus het is ons paard.......
Jullie wonen ook samen, dus dan zijn ze toch ook van jullie?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:08

Ik ben denk ik iemand die in het midden staat, de uitkeringen zie ik als een mes die met beiden kanten snijd.
Zijn er mensen die absoluut niet kunnen werken? zeker en vast. Maar ik denk dat 60% mits integratie met gemak aan de slag kunnen. Maar enerzijds mist de integratie vaak en anderzijds mist de wil om te werken.

Ik lees op bokt vaak het zinnetje dat werken nutteloos is omdat ze dan financieel er een paar euro's op verliezen. Dan snap ik dat er ook tegenzin gecreëerd wordt. Ik snap dat mensen met een uitkering en een paard raar over kan komen.

Mij stoort het paard, de knappe auto ofzo helemaal niet. Mij stoort het meer dat mensen kunnen werken, en niet werken. En dat is zowel de fout van de overheid als de mentaliteit van de mensen.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 17-05-15 19:11, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:09

Maak ik me druk over het feit dat iemand een paard heeft terwijl hij in de bijstand zit? Nee, ik maak me af en toe wel zorgen of iemand het kan opbrengen. Dat ga ik vanaf nu dus ook niet meer doen. De vraagstelling was of iemand met een uitkering een paard mocht. Antwoorden zie ik veel voorbij komen maar ook antwoorden dat mensen elkaar niks meer gunnen... Wie zijn wij om te bepalen of iemand wel in aanmerking mag komen voor een Wajong uitkering... of iemand met een WW uitkering zijn paard mag hebben of iemand in de bijstand een auto voor de deur heeft staan en ga zo maar door.

Ik ben blij dat de Wajong er is. Het geeft voor een heleboel mensen een soort van rust. Vroeger liep ik op me tenen was ik bang dat ik overal werd ontslagen... tegenwoordig heb ik geen stress meer maar een eigen leven. Ik ben aan de ene kant blij dat ik alle handvatten krijg zoals begeleiding en ondersteuning, aan de andere kant vind ik het jammer dat ook Wajongers weg worden gezet als uitkeringstrekkers. En net zoals alle andere uitkeringstrekkers, want we vinden het immers wel oke om ons handje op te houden naar de overheid. En dat stukje structuur en sociale contact op stal, op straat of tijdens het rijden... nee stel je voor zeg dat we dat hebben.

Voor veel mensen is het houden van een paard noodzaak net zoals ik met mijn kat. Een dier waarvoor ik blijf leven en waarvoor ik thuis blijf komen. Had ik mijn kat niet in mijn huisje liep ik net zo hard te zwerven als eerst.

Zou ik nu de mogelijkheid hebben om een paardje te kopen, dan zou ik het niet doen. Mijn wereldje is immers te onzeker qua geld wil ik het dier een goed leven kunnen geven

Shadow0

Furrow schreef:
Zijn er mensen die absoluut niet kunnen werken, zeker en vast. Maar 60% zou echt mits integratie met gemak aan de slag kunnen. Maar enerzijds mist de integratie vaak en anderzijds mist de wil om te werken.

Waar baseer je die aantallen op?

verootjoo

Celiien schreef:

Dat maakt toch geen fluit uit? Of moeten partners van mensen in de bijstand nu ook al verantwoorden waar hun geld aan weg gaat...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:10

Sizzle schreef:
Celieen, hele punt is dat een paard geen 250 pm hoeft te kosten.
Misschien staat hij gratis bij opa in ruil voor 4x per week zijn rolstoel naar de supermarkt duwen.

Dan zou het al heel iets anders zijn, maar uit topics waar sommigen aan meisje, die graag een paard willen, vertellen wat een paard wel niet allemaal kost, is af te leiden dat er voor de paarden waar ik op doel minimaal 200 per maand betaald wordt aan stalling en hoefsmid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:10

Tendance schreef:
[naam] schreef:

Maar jullie wonen samen toch? Dan is het toch eigenlijk van jullie samen?
Mijn vriend en ik hebben samen momenteel 1 paard (want net 1 verkocht) en hopelijk 1 op komst. Mijn vriend rijdt niet en vindt paarden leuk maar doet er verder niets mee. We wonen samen, dus het is ons paard.......
Jullie wonen ook samen, dus dan zijn ze toch ook van jullie?
Zo zit dat niet in elkaar natuurlijk.
Dat zou je alleen kunnen zeggen als wij in gemeenschap van goederen waren [***]. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:11

verootjoo schreef:
Celiien schreef:

Dat maakt toch geen fluit uit? Of moeten partners van mensen in de bijstand nu ook al verantwoorden waar hun geld aan weg gaat...

Nou het zou mij niet heel gek in de oren klinken dat een Wajong, Bijstand of WW gaat kijken naar het inkomen van de partner, en daar de uitkering op aanpast.