Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

W_Empress

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:08

Zeg ik ergens dat dat het goed maakt? Of dat het okee is? Het is te schandalig voor woorden! Neemt niet weg dat ik denk dat dat niet gebeurd was, als alle heisa rond zwarte piet en de intocht in Gouda niet zo ver was doorgeslagen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:13

W_Empress schreef:
Zeg ik ergens dat dat het goed maakt? Of dat het okee is? Het is te schandalig voor woorden! Neemt niet weg dat ik denk dat dat niet gebeurd was, als alle heisa rond zwarte piet en de intocht in Gouda niet zo ver was doorgeslagen.

Nee, daarom vroeg ik het. Lijkt me enkel goed dat er nu aangetoond wordt wat voor een groot probleem racisme nog steeds is in Nederland no?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:15

En ik denk dat dat dus ook een wisselwerking is. Hoe grimmiger de zwarte pieten discussie en hoe verder hij uit de hand loopt (Want uit de hand gelopen is het!) hoe harder beide kampen zich opstellen en hoe meer fatsoenlijke gedragsnormen (Wat tolerantie in feite ook is) aan de kant gesmeten worden...

Was die selfie 2 jaar geleden of zelfs vorig jaar of tijdens het EK geplaatst, had (bijna) niemand het in zijn hoofd gehaald om zo te reageren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:03

Toevallig heb ik afgelopen week een foto gezien van zwarte piet een hele generatie terug en ik kan je zeggen… zwart (natuurlijk), geen kroeshaar, en een schoorsteenvegers pakje. Geen enkele link naar slaven.

Een vriendin van mij kwam een afbeelding tegen van schoorsteenvegers (weet niet welk tijdperk, maar toen ze dus nog echt actief waren) die de straat aan het vegen waren (deden ze toen ook als sidejob) Afbeelding was geheel historisch correct voor dat tijdbeeld. Schoorsteenvegers waren zwart, hadden zwart kroezig haar, rode lippen (komt natuurlijk door het afsteken van zwart vs natte lippen). Dus als je dat naast zwarte piet legt, zie ik meer overeenkomsten dan met slaven… sorry. Dus zwarte piet is discriminatie waarop? De hardwerkende schoorsteenvegers van vroeger? Misschien moeten de huidige schoorsteenvegers zich laten horen… het is immer een karikatuur van hen!

Ik durf hardop te zeggen dan 90% van de discriminatieroepers alles wat niet hun straatje past als discriminatie aanduidt (rel schopt) terwijl discrimintatie er dus eigenlijk niks mee te maken heeft. En dat zijn over het algemeen de mensen die op TV komen. Tja sorry, daar hoef je niet naar te luisteren.

Dan heb je natuurlijk de gekleurde medemens die wel worden uitgescholden als zwarte piet of anderzijds er een negatieve associatie mee hebben. Maar 1, hoeveel zijn dat er? En nr 2; ehm, er zullen zat mannen met baarden zijn die voor “sinterklaas” worden uitgescholden. Net zoals ik in het verleden wel als bleekscheet/kaaskop werd uitgescholden (en dat zou door de huidige jeugd waarschijnlijk “”blanke prutsmuts” oid zijn), een roodharige als tomaat ect. En dat is erg vervelend, vond ik ook, maar die mensen verander je toch niet en dan is het gewoon een harde huid kweken. En als zwarte piet er niet meer is, verzinnen dezelfde rotjongens/kortzichtige personen/bekrompen grappenmakers wel wat anders. Dan is diezelfde zwarte postbode/pakketbezorger geen zwarte piet, maar zo’n vieze neger die alle gleuven langsgaat…

Er moet dus eerder iets gedaan worden aan de groeperingen die vervelend zijn voor andere (gekleurde) groeperingen. Met het veranderen van de traditie, verander je niets….

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:05

De één beweert dat Pieten zwart zijn van de schoorsteenvegen terwijl de ander erbij zweert dat het van origine zwarte slaven zijn. Een eindeloze discussie in mijn ogen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:08

Ik weet niet anders dan dat zwarte piet inderdaad een kindslaaf was, een moor, vrijgekocht door sint nicolaas, en uit dankbaarheid bij hem bleef om hem te helpen.
(Naast het schoorsteen verhaal uiteraard)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:13

Dat de Sint Nicolaas, die in Turkije leefde, kindslaven vrijkocht is inderdaad waar. We vieren Sinterklaas al heel lang, Zwarte Piet is hier sinds ongeveer 150 jaar.
Als eerste genoemd in een prentenboekje van Jan Schenkenman 'Sinterklaas en zijn knecht'. In het boekje zelf stond niet dat deze zwart was, dat heeft de tekenaar zich zo voorgesteld.
Zwarte Piet had een afschrikkend karakter, die ondertussen is veranderd, maar in veel landen die Sinterklaas heeft de helper een afschrikkende werking.

Zwarte Piet heb ik altijd gezien als leuke helper, die kadootjes gaf en Sinterklaas hielp. Ik heb vorig jaar voor school een oefenbetoog over dit onderwerp moeten schrijven en ook onderzoek gedaan, die zal ik eens opzoeken en hier plaatsen, want ik ben nergens tegengekomen dat Zwarte Piet afstamt van slavernij.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:25

Sinterklaas is, zoals heel veel tradities, een samenkomst van heel veel tradities, volksverhalen ect. Komt de zwarte piet van de schoorsteenveger of de vrijgekochte slaaf? Of hou je in het achterhoofd dat je ook nog de 3 geredde personen uit het pekelvat (jaha die kende ik ook nog niet) en dam heb je immers ook nog de raven van wodan; Huginn en Muninn of de zwarte, dode geesten ect.

Maar nergens in bovengaande verschillende herkomsten kom ik iets tegen wat voor de slavenhandel spreekt, wat denegrerend is voor de gekleurde medemens....

Dus het gaat om het princype en dan kies ik voor het pincype dat tradities in ere moeten worden gehouden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:49

Citaat:
Dag Sinterklaasje?

Als kind keek ik ernaar uit: Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten kwam het land in! Ik keek op tegen Zwarte Piet: een slimme acrobaat die snoep en cadeaus uitdeelde. Nooit heb ik één moment aan racisme gedacht. Maar enkele Nederlanders met een andere huidskleur denken hier anders over. Wij zouden racisten zijn. Sinterklaas zou een slavendrijver zijn. Afschaffen die handel!
Maar de succesvolle Pietitie op Facebook laat zien dat ruim 2 miljoen Nederlanders hier tegen zijn. Zwarte Piet moet niet afgeschaft worden!

Laten we beginnen met de herkomst van Zwarte Piet. Sinterklaas bestaat al heel lang, eeuwen, en wordt ook in landen om ons heen gevierd. Zwarte Piet bestaat nog niet zo lang, hij is eigenlijk pas rond 1850 bedacht in een gedicht van de Amsterdamse schoolmeester Jan Schenkman. De tekenaar vond blijkbaar dat de man zwart moest zijn, hij ontwierp een sportieve verschijning in neutrale kleding. Een tweede tekenaar voegde bij de knecht kousen, een plofbroek, plooikraag en muts toe. Hieruit blijkt dat Zwarte Piet zijn uiterlijk dankt aan dit gedicht en de fantasie van de tekenaars, wat niets met slavernij te maken heeft. Tegenstanders vinden dat Zwarte Piet een slaaf is. Hiermee is dat ontkracht, de waarheid is: Zwarte Piet is nooit als slaaf bedacht.
En verder: Sint Nicolaas, waar Sinterklaas vanaf stamt, komt uit Turkije. Uit het plaatsje Myra om precies te zijn. In Spanje heerste in die tijd de moslims. En hoe werden moslims in die tijd afgebeeld? Juist ja, zoals Zwarte Piet.

Sinterklaas is een Nederlandse traditie. Het Sinterklaasfeest zelf, is zoals eerder gezegd, al eeuwen oud. Het is een deel van Nederland. Het afschaffen van Zwarte Piet zou zorgen dat de traditie zoals we die nu al ruim 150 jaar kennen wordt opgebroken. Dit tast een deel van de Nederlandse identiteit aan. Daarnaast, kleurenpieten zijn leuk bedacht. Maar hoe leg je aan een kind uit dat Piet groen of rood is geworden door de schoorsteen?

Ten derde, Zwarte Pieten worden zeker niet neergezet als een stel domme knechten, integendeel zelfs. Ik raad de tegenstanders van Zwarte Piet aan om het Sinterklaasjournaal van de afgelopen jaren terug te kijken. Altijd gaat er iets mis, al dan niet door Sinterklaas. De cadeaus raken kwijt, de stoomboot is zoek, er is iets mis met Amerigo… Zo kan je nog wel even doorgaan. Zonder Zwarte Piet zou Sinterklaas een ouwe man zijn die altijd van alles kwijt raakt . Zonder Zwarte Piet zou het hele Sinterklaasfeest in de soep lopen. Nee, zonder Zwarte Piet is Sinterklaas niet compleet.

Dus, uit de geschiedenis blijkt al dat Zwarte Piet niets met racisme te maken heeft. Hoewel Zwarte Piet pas 150 jaar bij ons hoort (en ondertussen ook in België verschijnt), is hij al helemaal ingeburgerd. Het zou zonde zijn om hem nu ons land uit te zetten. Bovendien, hoe moet Sinterklaas vanuit Spanje naar Nederland komen zonder zijn Pieten? Dat zou helemaal mis gaan! Nee, Zwarte Piet moet niet afgeschaft worden. Zonder Sinterklaas geen Zwarte Piet en zonder Zwarte Piet geen Sinterklaas!

Het oefenbetoog wat ik heb moeten schrijven, met argumenten gebaseerd op betrouwbare bronnen :).

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:52

Sinds ik hem ken is Zwarte Piet al Zwart, en ik ken hem niet in een andere kleur. Dus: Zwarte Piet is en blijft Zwarte Piet!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:08

@ Eskegirl:
Je ziet mijns inziens een paar dingen over het hoofd. Dat Piet niet zwart is betekent niet dat hij helemaal weg moet. Dus het feest zal wel niet in de soep lopen als de Piet een ander kleurtje heeft :') En al heel vaak gezegd maar imo nog steeds heel erg waar: als je kinderen kan laten geloven dat Piet door de schoorsteen je huis in komt (terwijl heel veel huizen geen schoorsteen hebben :+ ), kan je ze prima wijsmaken dat ze door een regenboog gesprongen zijn of in een bak met verf. :+

Blijkbaar vind je de herkomst van het idee van Zwarte Piet relevant. Maar is de herkomst altijd relevant? Om een heel sprekend voorbeeld te gebruiken: het hakenkruis is niet van origine een symbool van de nazi's, maar toch is het beledigend om dit teken in de Westerse wereld te gebruiken. Het tekenen van een swastika op een muur kan je in Nederland ook niet verdedigen door te stellen dat het een hindoeïstisch symbool is. Dit voorbeeld gebruik ik om aan te geven dat de herkomst van een bepaald fenomeen soms relevant is, maar niet altijd. Symbolen kunnen veranderen.

Het gaat er (volgens mij) om, dat donkere mensen op dit moment zich het slachtoffer voelen van racisme. Het is erg dat zij dit zo voelen, zeker omdat de meeste voorstanders van Zwarte Piet zich er niet van bewust zijn. Dat maakt ook dat het probleem ontkend wordt: mensen vinden zichzelf geen racist, dus is het gevoel van de tegenstanders onzin. Daar zit het probleem. Mensen begrijpen niet dat het niet prettig is om 'Hee Zwarte Piet!' naar je hoofd te krijgen als je donker bent. Deze discussie laat zien dat racisme in Nederland nog altijd aanwezig is. En dat is pijnlijk om te beseffen. Dan kan iedereen wel heel hard in de ontkenning gaan en roepen dat hij/zij geen racist is, maar daardoor wordt de deur dichtgedaan en wordt een respectvolle discussie vrijwel onmogelijk.

Ik vind het jammer dat de tegenstanders op een hele snelle manier heel veel veranderingen proberen door te voeren. Ik ben van mening dat je dit feest op de lange termijn prima kan aanpassen. Dus ieder jaar een kleine aanpassing erbij, zodat het voor de kinderen nauwelijks op zal vallen. Want hoe heftig de discussie ook is, volgens mij zijn maar weinig mensen het oneens met het feit dat het voor de kinderen leuk moet blijven..

Overigens Eskegirl, dit is een reactie op jouw betoog, maar sommige uitspraken die ik doe zijn meer algemeen toepasbaar en niet per se persoonlijk op jou gericht. :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:13

Heel kort en krachtig: Nederland is een democratie. Waarom houden we geen referendum? Zijn we in 1 keer van het gezeur af...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:25

Peperkroket schreef:
@ Eskegirl:
Je ziet mijns inziens een paar dingen over het hoofd. Dat Piet niet zwart is betekent niet dat hij helemaal weg moet. Dus het feest zal wel niet in de soep lopen als de Piet een ander kleurtje heeft :') En al heel vaak gezegd maar imo nog steeds heel erg waar: als je kinderen kan laten geloven dat Piet door de schoorsteen je huis in komt (terwijl heel veel huizen geen schoorsteen hebben :+ ), kan je ze prima wijsmaken dat ze door een regenboog gesprongen zijn of in een bak met verf. :+

Blijkbaar vind je de herkomst van het idee van Zwarte Piet relevant. Maar is de herkomst altijd relevant? Om een heel sprekend voorbeeld te gebruiken: het hakenkruis is niet van origine een symbool van de nazi's, maar toch is het beledigend om dit teken in de Westerse wereld te gebruiken. Het tekenen van een swastika op een muur kan je in Nederland ook niet verdedigen door te stellen dat het een hindoeïstisch symbool is. Dit voorbeeld gebruik ik om aan te geven dat de herkomst van een bepaald fenomeen soms relevant is, maar niet altijd. Symbolen kunnen veranderen.

Het gaat er (volgens mij) om, dat donkere mensen op dit moment zich het slachtoffer voelen van racisme. Het is erg dat zij dit zo voelen, zeker omdat de meeste voorstanders van Zwarte Piet zich er niet van bewust zijn. Dat maakt ook dat het probleem ontkend wordt: mensen vinden zichzelf geen racist, dus is het gevoel van de tegenstanders onzin. Daar zit het probleem. Mensen begrijpen niet dat het niet prettig is om 'Hee Zwarte Piet!' naar je hoofd te krijgen als je donker bent. Deze discussie laat zien dat racisme in Nederland nog altijd aanwezig is. En dat is pijnlijk om te beseffen. Dan kan iedereen wel heel hard in de ontkenning gaan en roepen dat hij/zij geen racist is, maar daardoor wordt de deur dichtgedaan en wordt een respectvolle discussie vrijwel onmogelijk.

Ik vind het jammer dat de tegenstanders op een hele snelle manier heel veel veranderingen proberen door te voeren. Ik ben van mening dat je dit feest op de lange termijn prima kan aanpassen. Dus ieder jaar een kleine aanpassing erbij, zodat het voor de kinderen nauwelijks op zal vallen. Want hoe heftig de discussie ook is, volgens mij zijn maar weinig mensen het oneens met het feit dat het voor de kinderen leuk moet blijven..

Overigens Eskegirl, dit is een reactie op jouw betoog, maar sommige uitspraken die ik doe zijn meer algemeen toepasbaar en niet per se persoonlijk op jou gericht. :)

Heel goed samengevat!!

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:55

Dan kun je je ook het volgende afvragen: Dat iemand zich gediscrimineerd VOELT, wil dat dan automatisch zeggen dat je ook echt gediscrimineerd WORDT? En is dat gevoel een reden om ook alles daadwerkelijk te veranderen? Ergo, alles waardoor iemand zich gediscrimineerd voelt, moet worden afgeschaft of veranderd? Want de voorstanders van zwarte piet, zouden zich gediscrimineerd voelen, wanneer zwarte piet wordt afgeschaft... Wiens gevoel weegt dan zwaarder?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:59

Nee dat wil het niet automatisch zeggen. Maar als iemand tegen mij zou zeggen 'ik voel me gediscrimineerd door iets wat jij gezegd hebt' en ik zou het niet door gehad hebben, zou ik toch mijn excuses aanbieden en de volgende keer beter opletten bij wat ik zeg. Omdat we dan beter door één deur kunnen.

Overigens gaat deze discussie om racisme en niet om discriminatie. Klein verschil, maar in dit geval heel belangrijk.

En Piet wordt niet afgeschaft, alleen de kleur. Misschien moeten we in dit geval het eens zijn over dat we het oneens zijn, want ik denk niet dat ik ooit ga begrijpen waarom het voor volwassenen een probleem moet zijn als Piet een ander kleurtje krijgt, als het voor kinderen niks uit maakt.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:06

Het maakt voor de kinderen wel uit. Zoals het eerder genoemde zoontje van mijn vriendin, die de witte pieten eng vond en niet van clowns hield. En die erg beteuterd keek toen alle liedjes ineens veranderd waren en hij ze niet meer mee kon zingen. Vervolgens wilde hij de hele intocht niet meer zien. Dan wordt er gezegd dat moeders ze dan maar moet leren dat witte pieten en clowns niet eng zijn... Tja... Beetje een dooddoener... Daarom ben ik voor een referendum. We zijn er trots op dat we een democratie zijn, meeste stemmen gelden en er is geen discussie meer mogelijk.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:17

Ja daarom ben ik ook voor geleidelijke verandering. Ik moet zeggen dat ik die clownspieten ook behoorlijk eng vind _O- Maar ieder jaar wat veranderen lijkt mij prima, in mijn tijd zijn liedjes ook wel eens veranderd of zijn er nieuwe liedjes bijgekomen.

Een referendum moet betrekking hebben op wetgeving.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:48

W_Empress schreef:
Dan kun je je ook het volgende afvragen: Dat iemand zich gediscrimineerd VOELT, wil dat dan automatisch zeggen dat je ook echt gediscrimineerd WORDT? En is dat gevoel een reden om ook alles daadwerkelijk te veranderen? Ergo, alles waardoor iemand zich gediscrimineerd voelt, moet worden afgeschaft of veranderd? Want de voorstanders van zwarte piet, zouden zich gediscrimineerd voelen, wanneer zwarte piet wordt afgeschaft... Wiens gevoel weegt dan zwaarder?

Jij ontkent nu dat discriminatie bestaat. Het is nooit weggeweest.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:07

Peperkroket schreef:
Nee dat wil het niet automatisch zeggen. Maar als iemand tegen mij zou zeggen 'ik voel me gediscrimineerd door iets wat jij gezegd hebt' en ik zou het niet door gehad hebben, zou ik toch mijn excuses aanbieden en de volgende keer beter opletten bij wat ik zeg. Omdat we dan beter door één deur kunnen. .

Als ik bij alles zou stilstaan waar ik me door gekwetst voel en waar andere rekening mee moeten gaan houden, houdt niemand meer een normaal leven over...

zwarte piet genoemd worden kan idd niet leuk zijn. Een dom blondje net zo min en zo zijn er nog tal van flauwe benamingen...
Als je daar boven staat, heb je daar geen last van. Ik zal namelijk zelf ook wel eens een opmerking geven die een ander niet zo leuk vind.
De bedoeling van de opmerking - iemand kwetsen of gewoon een flauwe grap vind ik in die situatie wel heel belangrijk.
En dan nog zal ik in de meeste gevallen het van me af laten glijden omdat het de energie niet waard is.

Mij als racist uit maken omdat ik zwarte piet wil houden is een vreselijke beledigingen zo ook bedoeld! Terwijl ik als sinterklaasvierder gewoon denk aan die vrolijke zwarte pieten met pepernoten en kado's en niet meer dan dat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:56

De zwarte Piet draagt echt niet bij aan discriminatie (racisme eigenlijk), geloof ik echt helemaal niks van. Een zwarte Piet is leuk, dat zou nooit op een serieuze manier, negatief bedoeld naar een neger's hoofd geslingerd worden. Tenzij het kinderen zijn :+

En dan komen we weer op het volgende... Hoe vaak ik wel niet opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd krijg wat te maken heeft met dom en blond :') daar zit geen kwaad in of achter, waarom dan moeilijk gaan doen?

Discriminatie op basis van huidskleur is een heel ander probleem op zich. Zwarte Piet wordt nu een beetje een zondebokje hier van naar mijn mening.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:39

Electra63 schreef:
W_Empress schreef:

Jij ontkent nu dat discriminatie bestaat. Het is nooit weggeweest.

Ik denk dat dit ook aan de context ligt.

Zoals ik heb meegemaakt dat ik werd uitgescholden voor racist en zogezegd discrimineerde omdat ik een luid telefoonerende getinte man er op aansprak dat hij in een stilte coupe zat. Hij voelde zich gediscrimineerd, want ik sprak "alleen"hem aan (ieder ander persoon was stil en aan lichaamstaal te zien waren er meerdere die zich ergerde aan deze man) want hij was getint en daarom was ik toen ineens een vuile discriminerende en racistische prutsmuts en ben nog net niet geslagen.
Deze man voelde zich gediscrimineerd, maar als hij gewoon zijn mond had gehouden was alles koek en ei geweest. En wanneer hij gewoon blond met blauwe ogen had gehad, had ik er net zo veel van gezegd.
Dus de vraag is, was zijn gevoel voor discriminatie terecht en ontken ik dat het discriminatie is? Of is dit banketstaaf gooien met termen om mensen af te schrikken?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:51

Mag ik vragen wat voor een religie jij hebt peperkroket en wat de nationaliteit van jou ouders of hun ouders is?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:09

Als een kind zegt tegen een donker getint persoon he daar gaat zwarte piet dan heeft dat niets met discriminatie te maken.
Het heeft pas met discriminatie te maken als er doelbewust iemand word beledigd om zijn kleur.
Een kind geeft alleen een opmerking over herkenning en zou een man met een witte baard ook sinterklaas kunnen noemen.
Het hele gedoe word veel te ver ook door invloed van de media aangedikt en daardoor gaat de maatschappij verharden.
Het is aanvallen en verdedigen en ik hoop niet dat het uit de hand gaat lopen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:03

Niet alleen door de media hoor. Vind dat wel makkelijk namelijk.
Er zijn genoeg gevallen en ervaringen om ervoor te zorgen dat je harder gaat worden, dat je niet over jezelf heen laat lopen met al dat accepteren en aanpassen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:46

onpaard schreef:
Mag ik vragen wat voor een religie jij hebt peperkroket en wat de nationaliteit van jou ouders of hun ouders is?

Jahoor :) Ik ben niet religieus en mijn ouders zijn Nederlands. Waarom wil je dat weten?