Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
W_Empress schreef:Zeg ik ergens dat dat het goed maakt? Of dat het okee is? Het is te schandalig voor woorden! Neemt niet weg dat ik denk dat dat niet gebeurd was, als alle heisa rond zwarte piet en de intocht in Gouda niet zo ver was doorgeslagen.
Citaat:Dag Sinterklaasje?
Als kind keek ik ernaar uit: Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten kwam het land in! Ik keek op tegen Zwarte Piet: een slimme acrobaat die snoep en cadeaus uitdeelde. Nooit heb ik één moment aan racisme gedacht. Maar enkele Nederlanders met een andere huidskleur denken hier anders over. Wij zouden racisten zijn. Sinterklaas zou een slavendrijver zijn. Afschaffen die handel!
Maar de succesvolle Pietitie op Facebook laat zien dat ruim 2 miljoen Nederlanders hier tegen zijn. Zwarte Piet moet niet afgeschaft worden!
Laten we beginnen met de herkomst van Zwarte Piet. Sinterklaas bestaat al heel lang, eeuwen, en wordt ook in landen om ons heen gevierd. Zwarte Piet bestaat nog niet zo lang, hij is eigenlijk pas rond 1850 bedacht in een gedicht van de Amsterdamse schoolmeester Jan Schenkman. De tekenaar vond blijkbaar dat de man zwart moest zijn, hij ontwierp een sportieve verschijning in neutrale kleding. Een tweede tekenaar voegde bij de knecht kousen, een plofbroek, plooikraag en muts toe. Hieruit blijkt dat Zwarte Piet zijn uiterlijk dankt aan dit gedicht en de fantasie van de tekenaars, wat niets met slavernij te maken heeft. Tegenstanders vinden dat Zwarte Piet een slaaf is. Hiermee is dat ontkracht, de waarheid is: Zwarte Piet is nooit als slaaf bedacht.
En verder: Sint Nicolaas, waar Sinterklaas vanaf stamt, komt uit Turkije. Uit het plaatsje Myra om precies te zijn. In Spanje heerste in die tijd de moslims. En hoe werden moslims in die tijd afgebeeld? Juist ja, zoals Zwarte Piet.
Sinterklaas is een Nederlandse traditie. Het Sinterklaasfeest zelf, is zoals eerder gezegd, al eeuwen oud. Het is een deel van Nederland. Het afschaffen van Zwarte Piet zou zorgen dat de traditie zoals we die nu al ruim 150 jaar kennen wordt opgebroken. Dit tast een deel van de Nederlandse identiteit aan. Daarnaast, kleurenpieten zijn leuk bedacht. Maar hoe leg je aan een kind uit dat Piet groen of rood is geworden door de schoorsteen?
Ten derde, Zwarte Pieten worden zeker niet neergezet als een stel domme knechten, integendeel zelfs. Ik raad de tegenstanders van Zwarte Piet aan om het Sinterklaasjournaal van de afgelopen jaren terug te kijken. Altijd gaat er iets mis, al dan niet door Sinterklaas. De cadeaus raken kwijt, de stoomboot is zoek, er is iets mis met Amerigo… Zo kan je nog wel even doorgaan. Zonder Zwarte Piet zou Sinterklaas een ouwe man zijn die altijd van alles kwijt raakt . Zonder Zwarte Piet zou het hele Sinterklaasfeest in de soep lopen. Nee, zonder Zwarte Piet is Sinterklaas niet compleet.
Dus, uit de geschiedenis blijkt al dat Zwarte Piet niets met racisme te maken heeft. Hoewel Zwarte Piet pas 150 jaar bij ons hoort (en ondertussen ook in België verschijnt), is hij al helemaal ingeburgerd. Het zou zonde zijn om hem nu ons land uit te zetten. Bovendien, hoe moet Sinterklaas vanuit Spanje naar Nederland komen zonder zijn Pieten? Dat zou helemaal mis gaan! Nee, Zwarte Piet moet niet afgeschaft worden. Zonder Sinterklaas geen Zwarte Piet en zonder Zwarte Piet geen Sinterklaas!
Peperkroket schreef:@ Eskegirl:
Je ziet mijns inziens een paar dingen over het hoofd. Dat Piet niet zwart is betekent niet dat hij helemaal weg moet. Dus het feest zal wel niet in de soep lopen als de Piet een ander kleurtje heeftEn al heel vaak gezegd maar imo nog steeds heel erg waar: als je kinderen kan laten geloven dat Piet door de schoorsteen je huis in komt (terwijl heel veel huizen geen schoorsteen hebben
), kan je ze prima wijsmaken dat ze door een regenboog gesprongen zijn of in een bak met verf.
Blijkbaar vind je de herkomst van het idee van Zwarte Piet relevant. Maar is de herkomst altijd relevant? Om een heel sprekend voorbeeld te gebruiken: het hakenkruis is niet van origine een symbool van de nazi's, maar toch is het beledigend om dit teken in de Westerse wereld te gebruiken. Het tekenen van een swastika op een muur kan je in Nederland ook niet verdedigen door te stellen dat het een hindoeïstisch symbool is. Dit voorbeeld gebruik ik om aan te geven dat de herkomst van een bepaald fenomeen soms relevant is, maar niet altijd. Symbolen kunnen veranderen.
Het gaat er (volgens mij) om, dat donkere mensen op dit moment zich het slachtoffer voelen van racisme. Het is erg dat zij dit zo voelen, zeker omdat de meeste voorstanders van Zwarte Piet zich er niet van bewust zijn. Dat maakt ook dat het probleem ontkend wordt: mensen vinden zichzelf geen racist, dus is het gevoel van de tegenstanders onzin. Daar zit het probleem. Mensen begrijpen niet dat het niet prettig is om 'Hee Zwarte Piet!' naar je hoofd te krijgen als je donker bent. Deze discussie laat zien dat racisme in Nederland nog altijd aanwezig is. En dat is pijnlijk om te beseffen. Dan kan iedereen wel heel hard in de ontkenning gaan en roepen dat hij/zij geen racist is, maar daardoor wordt de deur dichtgedaan en wordt een respectvolle discussie vrijwel onmogelijk.
Ik vind het jammer dat de tegenstanders op een hele snelle manier heel veel veranderingen proberen door te voeren. Ik ben van mening dat je dit feest op de lange termijn prima kan aanpassen. Dus ieder jaar een kleine aanpassing erbij, zodat het voor de kinderen nauwelijks op zal vallen. Want hoe heftig de discussie ook is, volgens mij zijn maar weinig mensen het oneens met het feit dat het voor de kinderen leuk moet blijven..
Overigens Eskegirl, dit is een reactie op jouw betoog, maar sommige uitspraken die ik doe zijn meer algemeen toepasbaar en niet per se persoonlijk op jou gericht.
W_Empress schreef:Dan kun je je ook het volgende afvragen: Dat iemand zich gediscrimineerd VOELT, wil dat dan automatisch zeggen dat je ook echt gediscrimineerd WORDT? En is dat gevoel een reden om ook alles daadwerkelijk te veranderen? Ergo, alles waardoor iemand zich gediscrimineerd voelt, moet worden afgeschaft of veranderd? Want de voorstanders van zwarte piet, zouden zich gediscrimineerd voelen, wanneer zwarte piet wordt afgeschaft... Wiens gevoel weegt dan zwaarder?
Peperkroket schreef:Nee dat wil het niet automatisch zeggen. Maar als iemand tegen mij zou zeggen 'ik voel me gediscrimineerd door iets wat jij gezegd hebt' en ik zou het niet door gehad hebben, zou ik toch mijn excuses aanbieden en de volgende keer beter opletten bij wat ik zeg. Omdat we dan beter door één deur kunnen. .
Electra63 schreef:W_Empress schreef:Dan kun je je ook het volgende afvragen: Dat iemand zich gediscrimineerd VOELT, wil dat dan automatisch zeggen dat je ook echt gediscrimineerd WORDT? En is dat gevoel een reden om ook alles daadwerkelijk te veranderen? Ergo, alles waardoor iemand zich gediscrimineerd voelt, moet worden afgeschaft of veranderd? Want de voorstanders van zwarte piet, zouden zich gediscrimineerd voelen, wanneer zwarte piet wordt afgeschaft... Wiens gevoel weegt dan zwaarder?
Jij ontkent nu dat discriminatie bestaat. Het is nooit weggeweest.