Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:03

Ik moet even zeggen dat ik trots ben op iedereen dat de discussie zo soepel verloopt! +:)+ Ik krijg het bijna niet eens bijgelezen joh! :')

Ik kan er met mijn gedachte niet bij dat mensen het vies vinden, ik vraag me oprecht af wat mensen er vies aan vinden. Ook ik ben van mening dat er veel generende dingen op straat te vinden zijn. Vaak zie ik mensen over straat lopen die véél meer bloot tonen dan een vrouw die een kindje voedt.

Gisteren heb ik het er met mijn vriend over gehad, die werkt in de horeca en wordt binnen enkele jaren ook een papa. Hij ziet veel verschillende vormen van borsten langs komen op het werk, al dan niet borstvoedend. Hij heeft er geen problemen mee, zelfs niet met de *slok* mama vlinder! *slok* hondje! *slok* schaduw! en dan nog vind hij zo'n borst niet aanstootgevend óf seksueel. Overigens doen de meeste mensen het zonder doek en gewoon op het een willekeurige plaats. Hij zegt dat hij vaak niet eens ziet of zo'n kind nou slaapt of aan het drinken is. Hij zegt dat zo ongeveer één op de tien vrouwen zich 'misdraagt' en provocerend is, maar dat zijn ook meestal vrouwen die maar al te graag over alles provocerend zijn.

Het kan dus wel. ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:03

Brainless van dit onderzoek wat jij noemt, dat ook nog door de media verkeerd is geïnterpreteerd heb ik al eerder gezegd dat het rammelt en gefinancierd is door potjesfabrikanten. Zie het eerder aangehaalde artikel.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:06

Buenootje schreef:
@maura en Jans....ja dat is ook zo....maar vruchtbaarheid is belangrijk voor het krijgen van kids (voortplanting) en dus het voeden van kids (borstvoeding)

;) komt allemaal op hetzelfde neer. Dat onze borsten nu ook leuke speeltjes zijn en ik daar ook van kan genieten is een leuke bijkomstigheid :p

Voor mij komt het helemaal niet allemaal op hetzelfde neer. Borsten zijn namelijk helemaal niet nodig voor het voeden van kinderen, dat kan prima met alleen een tepel en melkklieren (zie onze primatenzusjes). Zo bekeken zijn onze borsten in biologische zin juist primair een seks-app en is juist de toepassing als melkfles een bijkomstigheid :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:06

Esplendido schreef:
Brainless van dit onderzoek wat jij noemt, dat ook nog door de media verkeerd is geïnterpreteerd heb ik al eerder gezegd dat het rammelt en gefinancierd is door potjesfabrikanten. Zie het eerder aangehaalde artikel.

En dát punt, dat het gefinancierd wordt door potjesfabrikanten, kan ik dus echt nergens vinden. Behalve van borstvoeding.com... Sorry, dat vind ik geen neutrale bron.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:09

mijn moeder is lactatie kundige. ik ben er niet gek van om het te zien in een restaurant of andere openbare plaatsen. Ik ben echter wel vóór een speciale hoek maken in bijvoorbeeld winkel centra waar je afgeschermd met andere moeders kan voeden.
In parken of op het strand etc heb ik er minder moeite mee overigens.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:11

Magrathea schreef:
Esplendido schreef:

En dát punt, dat het gefinancierd wordt door potjesfabrikanten, kan ik dus echt nergens vinden. Behalve van borstvoeding.com... Sorry, dat vind ik geen neutrale bron.

Maar borstvoeding.com verdient er niks aan als moeders zes maanden of langer exclusief bv geven of niet. Zij hebben er geen enkel belang bij of en wanneer iemand met bijvoeding begint.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:14

Sees schreef:
Pearlx schreef:
Natuurlijk hebben we verschillende mensen in de wereld die aanstoot nemen aan verschillende dingen. De ook ene wat sneller dan de andere. Niemand is hetzelfde.

Maar ik vind het toch wel schokkend dat als jij als persoon iets doet wat miljoenen anderen ook doen in de wereld. (Bijvoorbeeld zwanger rondlopen in het openbaar) dat er dan dus mensen zijn die je blijkbaar walgelijk vinden. Of alleen al bewust negatief gaan denken over je als je dat doet. Daar schrik ik toch wel van.

Kussen is ook iets heel normaals en iets dat miljoenen mensen over de hele wereld doen maar heel veel mensen zitten er ook niet op te wachten om dat van een ander te zien terwijl dat ook de normaalste zaak van de wereld is om maar iets te noemen...

Overigens vind ik de bewoordingen vies en walgelijk ook discutabel en niet zo eh... subtiel en handig gekozen :o.

Ik denk dan niet eens aan kussen maar gewoon meteen aan poepen en plassen. Hartstikke natuurlijk, iedereen doet het maar graag wel buiten beeld.

Ik schrik er helemaal niet van dat er mensen zijn die bewust (of onbewust) negatief over je denken als je iets doet of er op een bepaalde manier uitziet. Volgens mij is dat niet meer dan normaal hoor. Alleen het verschilt per persoon wat walging oproept. De een voelt walging bij een junkie, de ander bij een extreem zwaarlijvig medemens, een derde bij iemand met een verkeerde outfit en de vierde bij een zwangere buik. Er schijnen ook mensen te zijn die seksueel opgewonden raken door het zien van een zwangere buik. Ik weet niet wat een prettiger idee is als je met ruim 8 maanden op de teller door het park wandelt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:14

Woogy schreef:
mijn moeder is lactatie kundige. ik ben er niet gek van om het te zien in een restaurant of andere openbare plaatsen. Ik ben echter wel vóór een speciale hoek maken in bijvoorbeeld winkel centra waar je afgeschermd met andere moeders kan voeden.

In de Ikea hier hebben ze zo'n hoekje :j niet overdreven ofzo, gewoon een muurtje in het restaurant waardoor je geen last hebt van pottenkijkers. Ideaal zou ik zeggen :j

Anoniem

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:16

Ikea hier ook :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:18

Ik háát quoten 8)7 gaat nooit goed bij mij..
Laatst bijgewerkt door Sees op 15-05-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:18

Esplendido schreef:
Magrathea schreef:

Maar borstvoeding.com verdient er niks aan als moeders zes maanden of langer exclusief bv geven of niet. Zij hebben er geen enkel belang bij of en wanneer iemand met bijvoeding begint.

Objectief zijn ze ook niet echt te noemen.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/art ... chat.dhtml

Niet geheel wetenschappelijk ondersteunt, dit artikel zegt juist dat er voor veel aannames geen wetenschappelijke artikelen zijn gevonden.

Mijn zus heeft overigens borstvoeding gehad, het kind stikt van de allergiëen en is altijd ziek en onderweg.
Ik heb alleen flesvoeding gehad (heb een hoger iq, om het iq verhaal gelijk erbij te halen), geen allergiëen en nergens last van..

Giftige melk heeft mijn moeder geloof ik :+

We dwalen af van het openbaar voeden trouwens. Mijn mening heb ik al meerdere malen gegeven, maar wil nog even aangeven dat ik borstvoeden van een 1,5 jarig kind van mij écht niet in het openbaar hoeft. Kind is imo al oud genoeg om te begrijpen dat het nu niet kan en zéker al oud genoeg om ander voedsel te verdragen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:19

KimD schreef:
Ik kan er met mijn gedachte niet bij dat mensen het vies vinden, ik vraag me oprecht af wat mensen er vies aan vinden. Ook ik ben van mening dat er veel generende dingen op straat te vinden zijn. Vaak zie ik mensen over straat lopen die véél meer bloot tonen dan een vrouw die een kindje voedt.

Wat mensen er vies aan zouden kunnen vinden is volgens mij net uitgelegd :o.

Ik vind 'gewoon' bloot zonder baby niet te vergelijken met bloot in combinatie met BV.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:20

maura schreef:
Ik denk dan niet eens aan kussen maar gewoon meteen aan poepen en plassen. Hartstikke natuurlijk, iedereen doet het maar graag wel buiten beeld.

Ik schrik er helemaal niet van dat er mensen zijn die bewust (of onbewust) negatief over je denken als je iets doet of er op een bepaalde manier uitziet. Volgens mij is dat niet meer dan normaal hoor. Alleen het verschilt per persoon wat walging oproept. De een voelt walging bij een junkie, de ander bij een extreem zwaarlijvig medemens, een derde bij iemand met een verkeerde outfit en de vierde bij een zwangere buik. Er schijnen ook mensen te zijn die seksueel opgewonden raken door het zien van een zwangere buik. Ik weet niet wat een prettiger idee is als je met ruim 8 maanden op de teller door het park wandelt.

Maura hihi :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:20

Sees schreef:
KimD schreef:

Wat mensen er vies aan zouden kunnen vinden is volgens mij net uitgelegd :o.

Ik vind 'gewoon' bloot zonder baby niet te vergelijken met bloot in combinatie met BV.

Dat heb ik inderdaad gelezen, maar ik kan me er gewoon niks bij voorstellen. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:21

KimD, aha, ja dat kan. Ik wel ;). Maar goed ik kan me de andere kant, mits, discreet ook heel goed voorstellen. Ik probeer gewoon allebei de kanten te begrijpen ;).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:23

Magrathea schreef:
Woogy schreef:

In de Ikea hier hebben ze zo'n hoekje :j niet overdreven ofzo, gewoon een muurtje in het restaurant waardoor je geen last hebt van pottenkijkers. Ideaal zou ik zeggen :j

Das toch perfect? Hoeveel perverse mensen zullen je aan gaan staren etc als je dat gewoon hoppa aan tafel doet?

Verder vind ik ook wel dat mensen veel en veel meer zouden moeten borstvoeden. Ik schrik altijd een beetje als mensen hardop zeggen 'ik ga mijn kind de fles geven'...waarom zou je? Het kost een hoop geld en tijd. Tenzij er een medische oorzaak is, vind ik dat borstvoeding onder de juiste begeleiding veel meer gedaan zou moeten worden

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:23

Heb zelf borstvoeding gegeven tot m'n zoontje een jaar was. In het openbaar deed ik een cover eroverheen. Mensen hebben nooit raar opgekeken (zit wel in Canada).

Vind het zelf niks als iemand zomaar even de hele boob eruitgooit en gaat voeden (moeders onder mekaar is dat weer geen probleem), het is echt niet zo moeilijk om het even te dekken. Voor mezelf boeit het niet, maar ik weet dat voor veel mensen het toch ongemakkelijk om met iemand in gesprek te gaan of aan tafel te hebben waarbij het niet gedekt is. Zeker voor mannen, die willen uit respect voor de vrouw niet per ongeluk naar haar boob kijken of gewoon geen behoefte om dat nou zo te zien. Ook al is het op dat moment niks seksueels.

Respect kan van beide kanten komen, de moeder kan respecteren dat niet iedereen het zo gedetailleerd willen zien en de andere mensen kunnen BV-moeder respecteren door borstvoeden te accepteren als het discreet gebeurd. Zo heb ik er altijd over gedacht.

Toen m'n zoontje wat ouder en groter werd heb ik het niet meer in het openbaar gedaan, want hij trok die cover eraf en wilde zien wie er was etc. Dan ging ik ergens voeden waar we alleen waren.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:30

Als het borstvoeding geven allemaal niet zo voorspoedig gaat, is het geven van een fles waarschijnlijk minder tijdrovend dan borstvoeding geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:32

Sees schreef:
Tabaluga12 schreef:
Natuurlijk zijn zwangere vrouwen de normaalste zaak van de wereld en de bolle buiken ook. Nu trek je mijn bericht totaal uit zijn verband. Dit gaat niet meer over borstvoeding maar over het hele aspect van zwanger zijn/kinderen hebben gewoon letterlijk walgelijk vinden.

En ja borstvoeding is ook de normaalste zaak van de wereld, het wordt alleen raar gemaakt.

Ik denk dat niemand van de pro borstvoeders hier niet kan begrijpen dat sommige mensen zich wat ongemakkelijk voelen wanneer ze een moeder zien voeden. Dat is wat anders als het belachelijk of smerig vinden en het niet willen toestaan.

Ik trek volgens mij niets uit z'n verband, ik heb slechts één zinnetje van je post weggelaten :o.

Je kunt alles de normaalste zaak van de wereld VINDEN maar een ander hoeft die mening niet te delen ;). De bewoordingen die worden gebruikt getuigen niet van respect, dat ben ik met je eens maar je kunt iemand z'n gevoel niet veranderen hierin ;). Als de BV-ers (hihi) dus discreet zouden voeden (wat de meeste volgens mij ook doen) en de mensen die het onprettig vinden om er naar te kijken, zich even omdraaien oid is iedereen tevreden, toch?

Jij hebt het ovet bv en zij over zwanger zijn in het algemeen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:34

Ik maak zelf bewust de keuze om geen borstvoeding te geven. Kleven voor mij meer na dan voordelen aan én zou het ook waarderen als ik niet daarom allerlei oliebol over mij heen zal krijgen. Net als dat ik niet vrouwen die wel BV geven tegen wil spreken. Het is ieders eigen keuze. Daarin kunnen we ook tolerant naar elkaar zijn.

Net als voeden in het openbaar of niet. Tolerantie is het toverwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:36

Jans mee eens! Vind toch al dat moeders zich nogal veel met elkaar bemoeien en dingen opdringen :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:41

VivaLaVida schreef:
Sees schreef:
Ik trek volgens mij niets uit z'n verband, ik heb slechts één zinnetje van je post weggelaten :o.

Je kunt alles de normaalste zaak van de wereld VINDEN maar een ander hoeft die mening niet te delen ;). De bewoordingen die worden gebruikt getuigen niet van respect, dat ben ik met je eens maar je kunt iemand z'n gevoel niet veranderen hierin ;). Als de BV-ers (hihi) dus discreet zouden voeden (wat de meeste volgens mij ook doen) en de mensen die het onprettig vinden om er naar te kijken, zich even omdraaien oid is iedereen tevreden, toch?

Jij hebt het ovet bv en zij over zwanger zijn in het algemeen

Oké. Maar dan geldt mijn post nog steeds behalve het schuine stukje :o ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:42

_Linda schreef:
Heb zelf borstvoeding gegeven tot m'n zoontje een jaar was. In het openbaar deed ik een cover eroverheen. Mensen hebben nooit raar opgekeken (zit wel in Canada).

Vind het zelf niks als iemand zomaar even de hele boob eruitgooit en gaat voeden (moeders onder mekaar is dat weer geen probleem), het is echt niet zo moeilijk om het even te dekken. Voor mezelf boeit het niet, maar ik weet dat voor veel mensen het toch ongemakkelijk om met iemand in gesprek te gaan of aan tafel te hebben waarbij het niet gedekt is. Zeker voor mannen, die willen uit respect voor de vrouw niet per ongeluk naar haar boob kijken of gewoon geen behoefte om dat nou zo te zien. Ook al is het op dat moment niks seksueels.

Respect kan van beide kanten komen, de moeder kan respecteren dat niet iedereen het zo gedetailleerd willen zien en de andere mensen kunnen BV-moeder respecteren door borstvoeden te accepteren als het discreet gebeurd. Zo heb ik er altijd over gedacht.

Toen m'n zoontje wat ouder en groter werd heb ik het niet meer in het openbaar gedaan, want hij trok die cover eraf en wilde zien wie er was etc. Dan ging ik ergens voeden waar we alleen waren.

Superpost en wat mij betreft zou dan iedereen tevreden moeten (kunnen) zijn :j.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:45

Ik (een BV-moeder, dus niet echt objectief) kan me best voorstellen dat men de site van borstvoeding.com niet als objectief vind overkomen. Men is daar namelijk overtuigd van het goede van BV, dus zullen ze niet snel overtuigd zijn door een artikel die iets anders zegt. Al is het wellicht goed om voor een juiste beoordeling het betreffende artikel op te zoeken, want ik heb wel eens resultaten gelezen en vervolgens een kromme conclusie/bewoording op nu.nl waardoor de hele context veranderde. En ik moet ook zeggen dat ik wel bevooroordeeld ben als ik kan zien wie een onderzoek heeft laten uitvoeren, want onafhankelijke producenten bestaan niet.

Ik kan me voorstellen dat exclusief FV niet bevorderlijk is voor de darmen. En dat het dan beter kan zijn om eerder te beginnen met het introduceren van bepaalde voedingsstoffen. Waarom zeg ik dit (let op, ik ben voor 6 maanden excl BV); hoe vaak hoor je wel niet dat kinderen reageren op wat de moeder gegeten heeft (gluten allergie, melk allergie, notenallergie ect) dus ze krijgen micro-partikels via de BV binnen en zo kan hun darmen zich op de juiste wijze ontwikkelen (ervanuit gaande dat ze niet allergisch reageren ;) ). En als je dan met 6 maanden begint met het introduceren van vast voedsel is het niets nieuws.

Maar vaak wordt introduceren van vaste voeding gelijk geassocieerd met potjes en prutjes. Maar waarom begin je niet met het sabbelen op een korstje brood? Dan krijgen ze al vaak meer dan zat binnen om de darmen te prikkelen... zonder dat de darmen gelijk helemaal omgegooid worden.

Zo zie je nuances in de termen, “6 maanden exclusief” of “vaste voeding introduceren’ ect. die vaak door de media en tussenpersonen vaak over het hoofd worden gezien of overgeslagen.

Tot zover deze discussie...

Verder ben ik voor BV en vind ik dus dat het voeden in het openbaar gewoon mogelijk en zonder taboe zou moeten zijn. Daar zijn natuurlijk ook weer nuances in, want ik zal (zou) niet snel op een provocerende plek gaan voeden, maar als je in een poepiedrukke tram zit en je kleintje krijgt honger en je kunt het niet rekken (stel de kleine heeft gevoelige darmen oid) dan kan ik het me wel voorstellen dat je wel moet... Ik deed het als het kon in de auto of in een hoekje in een restaurant en gelukkig nog nooit problemen mee had, maar het liefst plande ik gewoon mijn dag zo, dat ik het lekker thuis kon doen. Na 2 kinderen is mijn familie aardig gewend, maar enkelen vonden het volgens mij wel raar dat ik het zo lang deed en niet naar dat makkelijke FV overstapte. En vooral omdat ik ook nog eens slechte slapers heb... Nu trek ik me daar niet zo snel iets van aan en staat/stond mijn man gewoon achter mijn keuzes (onder de bewoording dat ik er aardig wat onderzoek naar had gedaan ;) )

Wat ik wel nog steeds verontrustend vind is het gebrek aan BV kennis bij de professional in NL. Ik ben zelf ‘afhankelijk’ van de zorg in Duitsland en hoewel het daar ook niet perfect is, vind ik wel dat het in NL ergen is en er in NL toch flink wat bijscholing nodig is. Gelukkig heb ik een vriendin kunnen helpen door te zeggen dat ze naar een lactatiedeskundige moest gaan anders was ze op advies van de kraamhulp al heel vroeg gestopt omdat deze gewoon bevooroordeeld was en niet de juiste kennis in huis had.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:54

Jans schreef:
Ik maak zelf bewust de keuze om geen borstvoeding te geven. Kleven voor mij meer na dan voordelen aan én zou het ook waarderen als ik niet daarom allerlei oliebol over mij heen zal krijgen. Net als dat ik niet vrouwen die wel BV geven tegen wil spreken. Het is ieders eigen keuze. Daarin kunnen we ook tolerant naar elkaar zijn.

Net als voeden in het openbaar of niet. Tolerantie is het toverwoord.

Ben het met je eens. Wat zijn voor jou voor- of nadelen, als je die wil vertellen? Mag eventueel via pb. Ben wel benieuwd wat andere mensen vinden. Al ben ik zelf ook voor kv boven bv, mede door de voor- en nadelen.