Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:04

VivaLaVida schreef:
Ik ben van mening dat er heel veel andere dingen in NL zijn die veel erger zijn. Zoals o.a het halal slachten!!

INDERDAAD!
of mag dit niet veranderd worden omdat het bij hun cultuur hoort.
iemand die discussie gezien op facebook? over halal slachten of niet?
Dat wij nederlanders gewoonweg 'varkens' zijn in hun ogen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:04

Tuurlijk, deze mensen zijn ook Nederlanders, maar ze zijn hier komen wonen (vrijwillig of gedwongen, ik maak even geen verschil). Ze dienen zich aan te passen, de Nederlandse taal te leren kennen. En vanwege een paar mensen die dat niet willen/doen moet Sinterklaas worden aangepast of zelfs afgeschaft?

Daar kan ik met mijn pet niet bij.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:05

Ik denk dat dit een eindeloze discussie is. Ik vind het om van te :r

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:06

Ik werk in een multiculturele wijk,maar niemand maakt er een probleem van.
Hier in de wijk komt gewoon ouderwetse sint met zijn pieten hoor,gelukkig maar.

Killyenn,het komt in alle lagen van de bevolking voor denk ik. Waar dan ook ter wereld. Ongeacht kleurtje of geloof.

Ik krijg een nare bijsmaak naarmate dit topic vordert...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:07

Inderdaad, Snoevie...

_Tara_

EskeGirl schreef:
Tuurlijk, deze mensen zijn ook Nederlanders, maar ze zijn hier komen wonen (vrijwillig of gedwongen, ik maak even geen verschil). Ze dienen zich aan te passen, de Nederlandse taal te leren kennen. En vanwege een paar mensen die dat niet willen/doen moet Sinterklaas worden aangepast of zelfs afgeschaft?

Daar kan ik met mijn pet niet bij.

Maar zijn 't inderdaad dat soort mensen die deze hele discussie begonnen zijn? Want dat vraag ik me af.

little_king

_San87_ schreef:
Dat Zwarte Piet altijd bij Sinterklaas heeft gehoord is volgens mij niet per se waar...

nee volgens mij ook niet.
Maar dat het gebaseerd is op racisme ook niet, dus dan staan we gelijk en kunnen we de discussie stoppen en het er nooit meer over hebben en gewoon door vieren :)

XiiaaooNaa

Snoevie schreef:
Ik werk in een multiculturele wijk,maar niemand maakt er een probleem van.
Hier in de wijk komt gewoon ouderwetse sint met zijn pieten hoor,gelukkig maar.

Killyenn,het komt in alle lagen van de bevolking voor denk ik. Waar dan ook ter wereld. Ongeacht kleurtje of geloof.

Ik krijg een nare bijsmaak naarmate dit topic vordert...

+1

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:09

little_king schreef:
_San87_ schreef:
Dat Zwarte Piet altijd bij Sinterklaas heeft gehoord is volgens mij niet per se waar...

nee volgens mij ook niet.
Maar dat het gebaseerd is op racisme ook niet, dus dan staan we gelijk en kunnen we de discussie stoppen en het er nooit meer over hebben en gewoon door vieren :)

Volgens mij is Zwarte Piet ook niet gebaseerd op racisme, inderdaad.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:10

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:11

Welnee natuurlijk is de insteek van sinterklaas en zwarte piet niet racistisch! Daarom vallen ook zoveel mensen erover. Die vieren het met veel plezier met absoluut geen enkele racistische gedachtengang,die krijgen door sommige reacties het gevoel voor racist uitgemaakt te worden.

alleen jammer dat er zo doorgeslagen word door sommigen(naar beide kanten toe...)

maar dames,ik verkoop valeriaantjes in de apotheek,korting voor iedereen :D adem in,adem uit!
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 22-10-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:12

ergens op facebook stond een versje hierover, maar kan hem niet zo snel meer vinden.
Sinterklaas blijkt ook gewoon buitelands te zijn.

' Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt'
hierop gebasseerd is onze sinterklaas.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:15

Baileysdream schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik ben van mening dat er heel veel andere dingen in NL zijn die veel erger zijn. Zoals o.a het halal slachten!!

INDERDAAD!
of mag dit niet veranderd worden omdat het bij hun cultuur hoort.
iemand die discussie gezien op facebook? over halal slachten of niet?
Dat wij nederlanders gewoonweg 'varkens' zijn in hun ogen.

Blijft het discussieniveau de rest van het topic nog op "alle buitenlanders zijn slecht"-niveau?
Want in dat geval ga ik mijn tijd hier echt niet meer aan besteden. Jammer dat er zo gedacht wordt terwijl dat helemaal niet nodig is.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:16

Haha, dat wilde ik net posten, dat van die door de VN beschermde "piet" Hajji Firuz. Verene Shepherd van de VN vindt onze piet echter te racistisch om nog te mogen bestaan. Zij wacht het onderzoek niet af voordat ze een mening geeft. En volgens mij weet zijn van toeten noch blazen. De zeurpiet.....
Laatst bijgewerkt door kanniet op 22-10-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:17

dus met andere woorden bizzybijtje moeten wij het maar accepteren dat er zo over ons gedacht/gepraat word. wij alles maar moeten veranderen, en hun helemaal niets?
Dan nog niet eens begonnen over andere dingen.

Rosie

Snoevie schreef:
Welnee natuurlijk is de insteek van sinterklaas en zwarte piet niet racistisch! Daarom vallen ook zoveel mensen erover. Die vieren het met veel plezier met absoluut geen enkele racistische gedachtengang,die krijgen door sommige reacties het gevoel voor racist uitgemaakt te worden.

alleen jammer dat er zo doorgeslagen word door sommigen(naar beide kanten toe...)

maar dames,ik verkoop valeriaantjes in de apotheek,korting voor iedereen :D adem in,adem uit!

mag een pammetje ook :')

Air

Killyenn schreef:
Ik scheer niet iedereen over een kam, ik merk op hoe de discussie in het geheel richting ons en hunnie verschuift. Ik impliceer nergens dat iedereen dat doet, enkel dat een te groot deel hier op bokt en buiten bokt in reactie op dit nieuws enkel illustreert hoe diep passief racisme in onze samenleving zit.

Ik vraag mij af waar je het vandaan haalt. :)
Dat er een deel van de bevolking discrimineert: dat is zo. Daar valt ook weinig aan te veranderen, met dingen afschaffen gaat het iig niet lukken.
Overigens kan ik ook uit eigen ervaring je zeggen dat tussen het deel wat discrimineert ook gewoon donkere mensen zitten. Dat verschilt ook niet van elkaar.

Toen ik van het weekend aan het werk was kwam er een man naar mij toe, allochtoon. Dat doet bij mij niets ter zake maar het gaat vooral om wat hij zei. Er was een ruzie om de hoek van de straat, hij vertelde dat er een allochtone jongen een blank meisje beet had en er ruzie was. Of ik ook even om de hoek wilde kijken en evt. de politie kon bellen. De situatie die hij vertelde was inderdaad het geval, maar leek al wel weer voorbij te zijn, meisje liep weg.
Hetgeen wat mij zo raakte was dat hij zei: niet alle allochtonen zijn hetzelfde he.
DAT is belangrijk. DAT is discriminatie dat er mensen zijn die over huidskleur oordelen. Of het nou van blank naar donker gaat of andersom.
Alleen wordt dat vaak vergeten heb ik het idee. Dat discriminatie niet inhoud dat er geoordeeld wordt op basis van donkere huidskleur. Maar dat het veel breder is.

Op het moment dat Zwarte Piet nu een persoon is die in kwaad daglicht wordt gezet: ja dan zou het discriminatie zijn, of het nou een blanke, paarse, gele of zwarte piet is. Maar laat dat nu juist net niet het geval zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:18

Bizzybijtje schreef:
Blijft het discussieniveau de rest van het topic nog op "alle buitenlanders zijn slecht"-niveau?
Want in dat geval ga ik mijn tijd hier echt niet meer aan besteden. Jammer dat er zo gedacht wordt terwijl dat helemaal niet nodig is.

Het is wel triest ja. Voornamelijk omdat het maar een relatief kleine groep is dat zich gediscrimineerd voelt en vooral geen reflectie van hele bevolkingsgroepen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:19

Baileysdream schreef:
dus met andere woorden bizzybijtje moeten wij het maar accepteren dat er zo over ons gedacht/gepraat word. wij alles maar moeten veranderen, en hun helemaal niets?

Accepteren niet. Je mag je best uitspreken over hoe je iets vindt. Maar men hoeft zich niet als holbewoners te gaan gedragen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:20

kanniet schreef:
Haha, dat wilde ik net posten, dat van die door de VN beschermde "piet" Hajji Firuz. Verene Shepherd van de VN vindt onze piet echter te racistisch om nog te mogen bestaan. Zij wacht het onderzoek niet af voordat ze een mening geeft.

Het is in ieder geval meteen al duidelijk dat er van enige objectiviteit geen sprake kan zijn bij deze commissie, als de voorzitter op voorhand al "op persoonlijke titel" oordeelt dat wij in Nederland allemaal grote racisten en slavendrijvers zijn. :(

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:20

FlyAway schreef:
Ik stel voor dat we onze Zwarte Piet inruilen voor Hajji Firuz, dat is ook een Zwarte Piet, maar dan uit de Perzische cultuur (die hetzelfde doet als onze Zwarte Piet) en die geniet bescherming van de VN. :D http://www.telegraaf.nl/binnenland/2199 ... et___.html

:))
Nou, ik ga gewoon weer zwarte piet spelen komende jaren hoor.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:21

Baileysdream schreef:

Maar wie zijn die 'hun' dan? Wie is deze discussie begonnen? Zijn dat echt allemaal niet-blanke mensen? Want ik kan 't ergens best begrijpen dat mensen (blank/geel/zwart/blauw) zwarte piet racistisch vinden overkomen. Moet ik dan ook 'terug naar m'n eigen land'? Ik ben hier geboren trouwens, daar niet van :P
Ik snap echt niet dat mensen zich hier zo ontzettend druk om kunnen maken. Ik schrik ook best van sommige opmerkingen waarin er over 'wij' en 'hun' gesproken wordt.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:22

Waarom voelen zij zich dan gediscrimineerd?..
zwarte piet is gewoon een personage, de knecht van de sint, nog niet eens de slaaf.
het is nooit bewezen waar 'zwarte' piet vandaan komt.
en er zijn genoeg 'gekleurde' mensen die het ook onzin vinden om zwarte piet af te schaffen.
Welke kleur je ook piet noemt, dr zullen altijd mensen zijn die zoiets hebben dat het niet goed is.
Trouwens is het niet zo dat piet 'zwart' is van de roet? dus misschien is piet wel wit onder de roet?
vraag me af of nederland na heeft gedacht wat te gaan zeggen tegen de kinderen die nog geloven..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:23

Tsja die pietendiscussie kon hier natuurlijk ook niet uitblijven.

Persoonlijk heb ik vroeger altijd geleerd dat Piet zwart was omdat hij door de schoorsteen ging. Stiekum is hij natuurlijk ook zwart omdat het zo leuk is als kinderen niet zien dat sinterklaas en zwarte piet eigenlijk hun eigen leraren, neefjes, nichtjes, buurman of papa zijn.

Racistisch? Dat ligt er maar aan welk verhaal je er aan hangt toch? De liedjes met dubieuze teksten als "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" hoor ik toch al nooit meer.

Ik zou er niets op tegen hebben als pieten niet meer worden geschminkt
Afbeelding

of als we overgaan op de elven van de kerstman:
Afbeelding

Maar ik denk wel dat het afschaffen de maatschappij eerder meer dan minder racistisch maakt...