Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:18

Anoniem

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:27

Is dat alweer zó lang geleden? Jeetje...

En inderdaad... Terwijl de familie er nu heel anders naar kijkt...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:30

Ja precies... en zij dragen eigenlijk het meeste leed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:32

Misschien is verwerken en vergeven ook wel makkelijker als je dat verschil in je leven voelt...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:37

Lente schreef:
Is dat alweer zó lang geleden? Jeetje...

En inderdaad... Terwijl de familie er nu heel anders naar kijkt...

Dat dacht ik ook al.
Prachtige brief van de familie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:56

Anoniem schreef:
milou123 schreef:
Teleurstelling zou kunnen.
Maar zo veel meer, frustratie, onzekerheid.
Nooit goed genoeg zijn.
Totale jaloezie.
Door mensen uitgekotst worden of verlaten o.i.d.
Het gevoel hebben gefaald te hebben en mislukt te zijn.

Om er een paar lukraak mee te doen.
En welke ik vaak gezien heb in het kader van (gewapende) overvallen: loyaliteit naar vrienden toe/bang zijn vrienden kwijt te raken.

Heel veel aspecten kunnen meespelen, helaas is er op de vraag hoe iemand tot zoiets in staat is, geen pasklaar antwoord te geven. Anders was voorkomen ook makkelijker geweest.

Dus dan kun je wel stellen dat alle subemoties die onder boos, bang en bedroefd vallen een factor zouden kunnen zijn waardoor iemand zou kunnen ontsporen?

Persoonlijk ben ik van mening dat de emoties op zich geen kwaad kunnen; het is imo het onderdrukken van emoties dat problemen oplevert.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:57

sallandval schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat de emoties op zich geen kwaad kunnen; het is imo het onderdrukken van emoties dat problemen oplevert.

Klopt.
Het is ook meer; hoe ga je ermee om.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:07

milou123 schreef:
sallandval schreef:

Klopt.
Het is ook meer; hoe ga je ermee om.

Een kennis van mij beschreef het eens zo. In het leven staan we allemaal in een zwembad, de vier basisemoties drijven als strandballen om ons heen. Als een trigger uit de emotie zorgt voor meer lucht in een strandbal pak je die op en laat er wat lucht uit. Maar veel mensen accepteren niet alle vier emoties; ze zien angst als lafheid, boosheid als slecht of verdriet als iets voor losers. Zij drukken die strandbal die ze eigenlijk niet willen (of niet mogen) hebben onder het wateroppervlak. Het is niet zo moeilijk in te denken dat het onder water drukken van de bal lastiger is en meer energie kost dan hem te laten drijven waar je hem kunt zien. Ook het er uit laten van lucht wordt dan lastig.

En zo kun je dus krijgen dat de strandbal, als je even niet oplet, met een klap naar boven komt... en met een beetje pech jou of iemand anders raakt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:19

Vandaag de uitspraak vd rechter!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:21

Ik gok op een jaar of 14, maar het mag van mij tenminste 20 jaar worden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:36

Eens!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:05

Ik las ergens dat het 18 jaar zou zijn geworden. Klopt dat?

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:06

Ja, klopt.

Edit: Wordt momenteel live uitgezonden op Omrop Fryslan met ongeveer 15 minuten vertraging.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:07

Mooi aantal jaar! Meer dan ik had gehoopt in ieder geval, al zal het voor de nabestaanden nooit genoeg zijn.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:14

Kort samengevat:

Het feit dat hij zolang heeft gezwegen heeft niet voor strafverzwaring gezorgd. Er is rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van Jasper S. Wel strafverzwarend is het feit dat hij Marianne op openbare weg overviel en heeft verminkt. De rechtbank heeft bewezen verklaard dat hij haar polsen met de BH heeft vastgebonden. Hij is volledig toerekeningsvatbaar verklaard en heeft volgens de rechtbank een moment van bezinning gehad na de verkrachting. Verkrachting en moord zijn bewezen, en de rechtbank heeft Jasper S. tot 18 jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:38

Tasserd schreef:
Kort samengevat:

Het feit dat hij zolang heeft gezwegen heeft niet voor strafverzwaring gezorgd. Er is rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van Jasper S. Wel strafverzwarend is het feit dat hij Marianne op openbare weg overviel en heeft verminkt. De rechtbank heeft bewezen verklaard dat hij haar polsen met de BH heeft vastgebonden. Hij is volledig toerekeningsvatbaar verklaard en heeft volgens de rechtbank een moment van bezinning gehad na de verkrachting. Verkrachting en moord zijn bewezen, en de rechtbank heeft Jasper S. tot 18 jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Ik vind het vreemd dat het zwijgen niet voor strafverzwaring heeft gezorgd. Mooie aanmoediging voor andere criminelen zeg. Hij heeft volledig uit eigenbelang gehandeld. Denk nou niet dat ie aan zn gezin heeft gedacht. Als ie dat had gedaan, had ie Marianne niet eens verkracht, laat staan vermoord. Het was zijn lust, zijn belang om te zwijgen.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:25

Dat ben ik zeker met je eens, en dat verbaasde mij in eerste instantie ook. Ik heb later de verklaring achter de beslissing gehoord, en die is van de andere kant begrepen ook heel begrijpelijk. Het is zo dat men in Nederland niet mee hoeft te werken aan zijn eigen veroordeling. Dat Jasper S. zolang heeft gezwegen, kan hem daardoor niet worden aangerekend.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:28

las dat idd ook vandaag in de krant :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:31

Tasserd schreef:
Dat ben ik zeker met je eens, en dat verbaasde mij in eerste instantie ook. Ik heb later de verklaring achter de beslissing gehoord, en die is van de andere kant begrepen ook heel begrijpelijk. Het is zo dat men in Nederland niet mee hoeft te werken aan zijn eigen veroordeling. Dat Jasper S. zolang heeft gezwegen, kan hem daardoor niet worden aangerekend.

Dat snap ik ook wel, maar in dit kader - als echt 100 % vast staat dat iemand de dader is - is dat wel heel wrang en oneerlijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:35

Dat is overigens vastgelegd in internationale verdragen en geldt dus niet alleen in Nederland.......