Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:52

tinkert_tje schreef:
http://www.texel.nl/actueel/nieuws-en-p ... 35853.html

nogmaals zo'n dier spoelt niet voor niks aan hij is ziek
en er is met man en macht voor hem gevochten
er is nu eenmaal geen redden meer aan

Er is niet officieel geconstateerd dat hij ziek is, dus dat kun je niet met zekerheid zeggen.
Ja, die kans is er, maar er is ook een kans dat hij door geluiden op zee van de rel is geraakt en daarom is aangespoeld.
Dat komt vaker voor.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:52

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:54

tinkert_tje schreef:
hij is niet dood hij slaapt hij overlijdt in zijn slaap
er is ook een potvis aangespoelt gelukkig is die wel dood
dan hoeft die mediageile lenie zich daar niet mee te bemoeien

Wat ik me onwillekeurig wel af vraag,en begrijp me goed,ik zeg niet dat het zo is hoor,maar was noordgat wel een kans gegund als het niet een Terschellinger,maar een Texelse rederij geweest was?

Jilletje

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:58

Nee ook dan is het mosterd na de maaltijd

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:59

hij is twee keer aangespoeld dat is niet omdat hij zo gezond was
weet je hoeveel man hier dag en nacht mee bezig zijn geweest
ik vind dat texel nogal negatief in het daglicht word gezet
vele mensen hebben hun leven gewaagd om hem te redden
maar op een gegeven moment moet je ook relastisch zijn dat hij niet meer te redden is

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:00

PPG dank voor de link. Heb je voor de :o? onder ons misschien ook de coördinaten van die Razende Bol?

Wuis schreef:
ad.nl

Burgemeester Francine Giskes van Texel gaat zaterdag met een expert naar de bultrug om te kijken hoe het met de walvis is. De expert meldt dan aan het ministerie van Landbouw hoe het met het dier gaat. Dat meldde zaterdag natuurcentrum Ecomare.

Dat de burgemeester van Texel mee gaat lijkt mij logisch: het is een wild dier dat in haar gebied ligt. En dus is het College van Texel beslissingsbevoegd. Dat het ad schrijft dat er dingen aan het ministerie van Landbouw gemeld gaan worden vind ik ongelooflijk, we hébben namelijk al geruime tijd helemaal geen ministerie van Landbouw meer. We hebben ook geen minister van landbouw maar een staatssecretaris en zelfs die hebben we momenteel even niet vanwege een onoplettenheidje bij de screening van de vorige.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:01

Mijn broertje die bij de Marine zit heeft woensdag gelijk met zijn collega's van het Korps Mariniers op Texel getracht te helpen door aan te bieden hem met zijn collega's terug te slepen met rubberboten. Dat was allemaal goed en aardig tot het puntje bij paaltje kwam en ze allemaal klaar stonden met de spullen toen hoefde het niet meer van die ****. Mijn broertje en collega's waren aardig bedorven omdat ze alles al klaar hadden en iedereen opgetrommeld hadden en vervolgens niet meer hoefden te helpen. Niet alleen daarom maar ook omdat ze het niet zagen zitten dat het beest uit zichzelf terug zou zwemmen naar zee met vloed en alles.
Erg jammer want waarschijnlijk had hij/zij nu allang weer terug gezwommen in zee als ze woensdag hun aanbod aan hadden gepakt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:02

Maar met rubberboten krijg je zo'n enorm gevaarte toch ook niet van z'n plaats af? :o?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:03

Coördinaten:

long: 4.67329 lat: 52.97161

Coördinaten (gr,min,sec):

long: 4°40'23.8296 lat: 52°5'49.7796

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:05

maura schreef:
PPG dank voor de link. Heb je voor de :o? onder ons misschien ook de coördinaten van die Razende Bol?

Wuis schreef:
ad.nl

Burgemeester Francine Giskes van Texel gaat zaterdag met een expert naar de bultrug om te kijken hoe het met de walvis is. De expert meldt dan aan het ministerie van Landbouw hoe het met het dier gaat. Dat meldde zaterdag natuurcentrum Ecomare.

Dat de burgemeester van Texel mee gaat lijkt mij logisch: het is een wild dier dat in haar gebied ligt. En dus is het College van Texel beslissingsbevoegd. Dat het ad schrijft dat er dingen aan het ministerie van Landbouw gemeld gaan worden vind ik ongelooflijk, we hébben namelijk al geruime tijd helemaal geen ministerie van Landbouw meer. We hebben ook geen minister van landbouw maar een staatssecretaris en zelfs die hebben we momenteel even niet vanwege een onoplettenheidje bij de screening van de vorige.

Dat is dat ding tussen Denhelder en Texel in,er liggen op dit moment twee bootjes bij,als je je cursor er op houd,kun je zien wie het is+koers en vaart,als je er op klikt krijg je een foto+meerdere gegevens

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:05

Cayenne schreef:
Maar met rubberboten krijg je zo'n enorm gevaarte toch ook niet van z'n plaats af? :o?

Wel met de rubberboten die hun hebben en anders waren ook nog genoeg andere optie's zoals de landingsvaartuigen enzo die er op de kazerne op Texel en op de haven in Den helder liggen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:06

Een ding snap ik niet in de heftige discussie? Ik kan me niet voorstellen dat dierenartsen een dier euthaniseren als het niet echt een lijdensweg is. Dat het toevallig dierenartsen zijn die bij het dolfinarium werken is dat die nog de meeste ervaring hebben met zeezoogdieren. Wie moet je er als medicus dan bijhalen? Het dier ligt al zolang op het droge, organen liggen in de verdrukking, geen eten gehad voor dagen. Ook al leeft hij, de kans dat hij mochten ze hem loskrijgen zo zwak is dat hij alsnog sterft op zee en dan verdrinkt. Dat is een nog vervelender dood.

Ongeacht wie het skelet wil, wie wil redden of juist niet. Een dier dat lijdt kun je niet laten lijden. Zouden ze niets doen het hij ligt over een week nog te sterven komt er daar weer commentaar op. als doden met het middel niet lukt is paliatieve coma de beste keus daarna. Sterven doet hij dan niet door het middel, maar hij merkt er dan niets meer van dat hij een gruwelijke lijdensweg ondergaat.

In mijn ogen het meest humane dat er gedaan kan worden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:07

nou sorry hoor mensen maar dit is toch werkelijk waar te gek voor woorden de walvis leeft gewoon nog en er gaat weer een poging gedaan worden om hem te redden
maar dames en heren er is er nog 1 gevonden voor de kust van nl bij de zandplaat die is dood aangespoeld...en ook dit gebied is afgezet
dus t is waarschijnlijk wel degelijk het stel wat van de week wat egmond gezien waren t kalf met moeder of vader...
ik wist t mijn gevoel was gewoon waar...had al t idee dat ze beide zouden aanspoelen ergens want ze horen hier niet voor de koorts
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 15-12-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:08

Dat is een dooie potvis die gevonden is..........

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:09

walvissen slaan weleens een afslag te vroeg af,en komen dan in te ondiep water terecht,als het dan ook nog eens eb wordt dan komen ze vast te zitten...

hem lostrekken en dan maar hopen dat ie wel weer de weg terug weet is mss wel wat naief,zo'n beest is gedesorienteerd en de kans dat ie zich weer vast zwemt is groter als dat hij de weg terug weet ( hij is immers verdwaald)..

mijn idee is dat ze hem de eerste keer naar open zee hadden moeten begeleiden mss had ie het dan gered,mss ook niet..mss is hij inderdaad wel ziek,feit is dat hij als zieke walvis het ongelooflijk lang volhoudt om en droog te liggen en volgespoten te zijn met slaapmiddel ( T 61?? )

triest,en jammer dat er gister gewoon niet nog 1 poging gedaan mocht worden door mensen met ervaring en met materiaal waarmee er meer kans van slagen was,als er nog een kans geweest zou zijn...

ik hoop voor het dier dat ze nu wel genoeg 'slaapmiddel' weten te spuiten en dat ze erbij blijven tot er echt geen hartslag meer is... of spuit hem in slaap en laat hem leegbloeden oid..maar dit is 1 grote lijdensweg zo...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:09

Nathalietje: Degene die nu ook is aangespoeld is een potvis, wel even iets anders dan een bultrug.
Lijkt me sterk dus dat het moeder en kalf is.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:10

Als het dier ziek zou zijn was hij denk ik wel al lang dood geweest hij ligt er bijna een week en de eerste slaapmiddelen hebben niet gewerkt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:11

NathalietjeB schreef:
nou sorry hoor mensen maar dit is toch werkelijk waar te gek voor woorden de walvis leeft gewoon nog en er gaat weer een poging gedaan worden om hem te redden

ze gaan hem voor de 2de keer euthanseren..niet meer een poging om te redden dus...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:12

ik snap er echt helemaal niks meer van .... gaat nu wel dan die boot de orca komen??
waarom een 2de keer euthanaseren {:)-: t dier leeft nog haal die boot op en laat hun die walvis gewoon los halen en terug naar zee doen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:13

NathalietjeB schreef:
maar dames en heren er is er nog 1 gevonden voor de kust van nl bij de zandplaat die is dood aangespoeld...en ook dit gebied is afgezet
dus t is waarschijnlijk wel degelijk het stel wat van de week wat egmond gezien waren t kalf met moeder of vader...
ik wist t mijn gevoel was gewoon waar...had al t idee dat ze beide zouden aanspoelen ergens want ze horen hier niet voor de koorts

Dan zou een Bultrug een Potvis moeten hebben geadopteerd, of andersom :+

Charique

Hij zal wel een verkeerde afslag hebben genomen en is in de waddenzee terecht gekomen dan zeggen dat er meteen iets mis is met het dier vind ik een beetje raar, wij vertstoren met scheepvaart en visserij de zee aardig en dan vooral met sonar apparatuur en daar zijn walvissen erg gevoelig voor, ze hadden die mensen gewoon toe moeten laten met helpen en hem helemaal naar open zee moet trekken.

Jilletje

NathalietjeB schreef:
ik snap er echt helemaal niks meer van .... gaat nu wel dan die boot de orca komen??
waarom een 2de keer euthanaseren {:)-: t dier leeft nog haal die boot op en laat hun die walvis gewoon los halen en terug naar zee doen

Mischien moet je eens wat aandachtiger het nieuws volgen ipv alleen maar bokt ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:16

Als een potvis op een pispot pist,heb je een pispot vol met potvispis....

sorry,kont ff niet laten...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:21

die potvis ligt hier op het strand
niet op de razende bol

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:22

tinkert_tje schreef:
die potvis ligt hier op het strand
niet op de razende bol

Volgens mij bedoel je de bultrug....