Rinske schreef:Omdat er verder ingegrepen moet worden hierop en dat niet gebeurt. Er wordt zo vaak het hand boven het hoofd gehouden bij het bestuur. Kijk maar naar het VUmc: er komen patiënten in gevaar door een niet functionerende longafdeling. Iemand kaart dat aan, en die iemand wordt door het bestuur ontslagen, waardoor de situatie niet verandert. Pas na druk van buitenaf stappen er een paar bestuursleden op. En wordt er iets aan de afdeling gedaan?
Wat ik erg vind, is dat in een semi-publieke sector zoals de huurwoningmarkt de salarissen van directeuren exhorbitant hoog zijn (net als in de zorg trouwens). Er wordt wat afgegokt met andermans geld, en als het dan niet lekker gaat, dan kan de huurder daar voor opdraaien.
Net als de directeur van de zorginstelling waar ik werk, verdient 400.000 euro per jaar. Maar geld voor extra handen aan het bed is er niet, waardoor ouderen wel eens meer dan een uur moeten wachten om geholpen te worden naar de wc. Ik vind dat echt van de zotte.
Maar dat is het em nu juist: je zegt "er wordt wat afgegokt met andersmans geld". Als er "onverantwoorde risico's worden genomen", dan zul je de stap moeten nemen de bestuurder aansprakelijk te stellen! Als dat niet gebeurt, tja... De mogelijkheid is er.
En dan dat voorbeeld van Citaat:
er komen patiënten in gevaar door een niet functionerende longafdeling. Iemand kaart dat aan, en die iemand wordt door het bestuur ontslagen, waardoor de situatie niet verandert. Pas na druk van buitenaf stappen er een paar bestuursleden op
Iemand kaart het aan en wordt ontslagen. die iemand moet dan gebruik maken van het recht dat er al heel lang is! En een van de mogelijke sancties is inderdaad ontslag. Wat bedoel je met druk van buitenaf? Is dat via het recht gegaan? Zo nee, waarom wordt er dan geen gebruik van gemaakt?
Kan het misschien zo zijn dat onvoldoende mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheden van ons recht om dit soort zaken aan te pakken? Want de regels zijn er, maar er moet wel een beroep op worden gedaan.