Die hebben hinder van hun eigen verwerkingssnelheid
Behalve intelligentie heb je ook de verwerkingssnelheid van je hersenen nodig om je in het verkeer goed te kunnen redden.
IQ en verwerkingssnelheid gaan niet per defenitie gelijk met elkaar op. Mijn dochter bijvoorbeeld heeft een bovengemiddelde intelligentie en een verwerkingssnelheid die tegen begaafd aan ligt. Hierdoor kan ze binnenkomende informatie in haar hersenen heel snel verwerken wat in het verkeer weer wil zeggen dat ze bij hogere snelheden de sneller binnenkomende informatie zeer goed kan verwerken, waardoor haar inzicht en reactie dus sneller zal zijn als van iemand die net zo intelligent is maar een tragere verwerkingssnelheid heeft.
Iemand met een tragere verwerkingssnelheid kan de sneller binnenkomende stroom van informatie niet zo goed aan en raakt dan in paniek of wordt angstig.
Veel mensen hebben totaal geen benul van (hun) verwerkingssnelheid, die zien iets als de waarheid (het is zoals het is omdat zij het zo ondervinden en dus zal iedereen het wel zo ondervinden en dus is het zo.... niet dus). M.a.w., zij kunnen het niet dus kan een ander het ook niet. Daarbij dan de statische berekeningen die "bewijzen" dat het allemaal gevaarlijk is (het "zie je wel!!!" effect) en klaar is je rampscenario.
Dat het in de praktijk allemaal heel anders kan gaan dan een rekensommetje uitlegt zien mensen met een trage verwerkingssnelheid niet. Die zien alle opties namelijk niet snel genoeg.
Mooi voorbeeld is het naar rechts uitwijken wanneer er een hert van links voor je auto springt.... het hert heeft ook snelheid en zal hoogstwaarschijnlijk niet binnen 1 seconde stilstaan maar doorrennen, naar rechts sturen zorgt er dan alleen maar voor dat je de beweging van het hert volgt. Iemand met een hoge verwerkingssnelheid berekent binnen 1zoveelste seconde of hij zijn stuur recht zal houden, remmen en op zijn rijstrook zal blijven, heeft ondertussen continue de situatie om zich heen in zich opgenomen en houdt dus ook al automatisch rekening met achteropkomend verkeer en weet wat er naast hem rijdt, houdt rekening met alle mogelijke reacties van het overige verkeer en reageert, als hij ook nog aanvullende voertuigbeheersingstraining heeft gehad, binnen die eerste seconde. Een ruk aan je stuur geven met snelheden boven de 140 km/u is nooit verstandig.
Er zijn ook vrijwel altijd meer opties dan die ene die het rekensommetje geeft.... maar die moet je dan natuurlijk wel snel genoeg zien.
Trage verwerkers krijgen al snel een overload, zien dan helemaal niks meer en schakelen dan over op angst.