130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:36

Mbt snelheid neuzel je Repelsteel.
Neem jij nu maar gewoon aan van een ervaringsdeskundige dat snelheid in de openbare ruimte Russisiche roulette met anderen is.
De gevaarlijkste chauffers zijn die welke zichzelf en de wetten van Newton mbt hun voertuig overschatten.
Voel je vooral superieur chauffeur in een grote ´veilige´ auto: Peltzman aan het werk te koste van de veiligheid van ánderen |( Daar moet nu net de sameneving tegen beschermd worden is is waarom ik tegen 130 ben.

Over ´bangerds´: Autos zíjn gevaarlijk. Ze dóden. In 2010 kwamen 640 mensen om in het verkeer; de meest door een aanrijding met een automobiel. Het dodelijke gevold meestal door de snelheid ervan.
Niet degene die daar ´bang´ voor is hoort niet op de weg, maar degene die dit niet onderkent hoort niet op de weg.
Liever blode Jan dan dode Jan. Helemaal door een ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:41

Anoniem schreef:
Ja daar ja. Ik zei toch dat ik andere auto's niet met 180 km/u passeer, zelfs niet in duitsland. Ik kan er niks aan doen dat die BekendeSpanjaard achterlijk is en hard rijdt zonder beleid. Hij is hoogstwaarschijnlijk een goed voorbeeld van snelle verwerkingssnelheid met een laag IQ, of lage verwerkingssnelheid met een laag IQ :')

Uitspraak van de linker Repelsteel :+

Je onderbouwt wat VVN, DGT etc over snelheid vinden; 120 is al te snel omdat Iet zichzelve niet kent.
Idem 100 op autowegen en 80 als default op de buitenweg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:43

Het is wel zo dat je in een grote auto snel harder rijdt en je veiliger voelt.
Ik rij wel eens in de auto van m'n ouders, zo'n grote peugeot.
Dan rij ik zo 140/150 zonder dat ik het in de gaten heb, en het voelt ook veilig.
Het is natuurlijk scheinveiligheid maar toch rij ik met die auto heel anders dan met m'n eigen auto.
Zo'n oud koekblikje. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:46

Huertecilla schreef:
Mbt snelheid neuzel je [naam].
Neem jij nu maar gewoon aan van een ervaringsdeskundige dat snelheid in de openbare ruimte Russisiche roulette met anderen is.
De gevaarlijkste chauffers zijn die welke zichzelf en de wetten van Newton mbt hun voertuig overschatten.
Voel je vooral superieur chauffeur in een grote ´veilige´ auto: Peltzman aan het werk te koste van de veiligheid van ánderen |( Daar moet nu net de sameneving tegen beschermd worden is is waarom ik tegen 130 ben.

Over ´bangerds´: Autos zíjn gevaarlijk. Ze dóden. In 2010 kwamen 640 mensen om in het verkeer; de meest door een aanrijding met een automobiel. Het dodelijke gevold meestal door de snelheid ervan.
Niet degene die daar ´bang´ voor is hoort niet op de weg, maar degene die dit niet onderkent hoort niet op de weg.
Liever blode Jan dan dode Jan. Helemaal door een ander.

Ik heb het over beleid, niet over roekeloos. Jij hebt nog nooit bij mij in de auto gezeten en dus weet je ook niet hoe ik rijd, dat kun je niet zien aan wat ik schrijf. Je kunt wat ik schrijf wel in het overdrevene trekken maar dat moet je zelf weten. Ik ben net zo goed een ervaringsdeskundige, ben niet alleen specifiek getraind maar ook beroepschauffeuse geweest en val allang niet meer in jouw doelgroep beneden de 28 jaar.
Daarbij hebben jullie het tot nu toe nog steeds overleefd met mij in de wereld :P ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:52

mika11 schreef:
Dan rij ik zo 140/150 zonder dat ik het in de gaten heb, en het voelt ook veilig.
Het is natuurlijk scheinveiligheid maar toch rij ik met die auto heel anders dan met m'n eigen auto.

Moet je eens met een semiklassieker GTI in Duitsland het gas intrappen. Bij 220 heb je het idee dat je gaat vliegen. Als er dan ineens een hert voor springt is dat waarschijnlijk ook zo. Vlieg je zo je kist in....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:55

Anoniem schreef:
Die hebben hinder van hun eigen verwerkingssnelheid :j
Behalve intelligentie heb je ook de verwerkingssnelheid van je hersenen nodig om je in het verkeer goed te kunnen redden.
IQ en verwerkingssnelheid gaan niet per defenitie gelijk met elkaar op. Mijn dochter bijvoorbeeld heeft een bovengemiddelde intelligentie en een verwerkingssnelheid die tegen begaafd aan ligt. Hierdoor kan ze binnenkomende informatie in haar hersenen heel snel verwerken wat in het verkeer weer wil zeggen dat ze bij hogere snelheden de sneller binnenkomende informatie zeer goed kan verwerken, waardoor haar inzicht en reactie dus sneller zal zijn als van iemand die net zo intelligent is maar een tragere verwerkingssnelheid heeft.
Iemand met een tragere verwerkingssnelheid kan de sneller binnenkomende stroom van informatie niet zo goed aan en raakt dan in paniek of wordt angstig.
Veel mensen hebben totaal geen benul van (hun) verwerkingssnelheid, die zien iets als de waarheid (het is zoals het is omdat zij het zo ondervinden en dus zal iedereen het wel zo ondervinden en dus is het zo.... niet dus). M.a.w., zij kunnen het niet dus kan een ander het ook niet. Daarbij dan de statische berekeningen die "bewijzen" dat het allemaal gevaarlijk is (het "zie je wel!!!" effect) en klaar is je rampscenario.
Dat het in de praktijk allemaal heel anders kan gaan dan een rekensommetje uitlegt zien mensen met een trage verwerkingssnelheid niet. Die zien alle opties namelijk niet snel genoeg.

Mooi voorbeeld is het naar rechts uitwijken wanneer er een hert van links voor je auto springt.... het hert heeft ook snelheid en zal hoogstwaarschijnlijk niet binnen 1 seconde stilstaan maar doorrennen, naar rechts sturen zorgt er dan alleen maar voor dat je de beweging van het hert volgt. Iemand met een hoge verwerkingssnelheid berekent binnen 1zoveelste seconde of hij zijn stuur recht zal houden, remmen en op zijn rijstrook zal blijven, heeft ondertussen continue de situatie om zich heen in zich opgenomen en houdt dus ook al automatisch rekening met achteropkomend verkeer en weet wat er naast hem rijdt, houdt rekening met alle mogelijke reacties van het overige verkeer en reageert, als hij ook nog aanvullende voertuigbeheersingstraining heeft gehad, binnen die eerste seconde. Een ruk aan je stuur geven met snelheden boven de 140 km/u is nooit verstandig.
Er zijn ook vrijwel altijd meer opties dan die ene die het rekensommetje geeft.... maar die moet je dan natuurlijk wel snel genoeg zien.
Trage verwerkers krijgen al snel een overload, zien dan helemaal niks meer en schakelen dan over op angst.

Oke, maar hoe hoog zou je verwerkingssnelheid eigenlijk tenMINSTE moeten zijn om veilig auto te kunnen rijden? En stel, dat ik zie dat voor mijn gevoel (want dat is inderdaad subjectief) iemand keihard voorbij snoeit, waarom zou ik me daar aan storen, ook al is het snel? Je hoeft er toch geen last van te hebben? Je laat iemand gewoon inhalen als dat mogeljik is. Kost geen pijn of moeite.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:00

Anne_GTI schreef:
mika11 schreef:

Moet je eens met een semiklassieker GTI in Duitsland het gas intrappen. Bij 220 heb je het idee dat je gaat vliegen. Als er dan ineens een hert voor springt is dat waarschijnlijk ook zo. Vlieg je zo je kist in....

:') Dat geloof ik graag.
Het is voor mij veiliger om in m'n oude koekblikje te blijven rijden.
Het is zo verleidelijk als je een keer in zo'n grote auto rijdt, om te hard te gaan.
Je hoort de moter zowat niet, en het lijkt alsof je alles kan in zo'n auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:55

Langcara schreef:
Oke, maar hoe hoog zou je verwerkingssnelheid eigenlijk tenMINSTE moeten zijn om veilig auto te kunnen rijden? En stel, dat ik zie dat voor mijn gevoel (want dat is inderdaad subjectief) iemand keihard voorbij snoeit, waarom zou ik me daar aan storen, ook al is het snel? Je hoeft er toch geen last van te hebben? Je laat iemand gewoon inhalen als dat mogeljik is. Kost geen pijn of moeite.

Tenminste.... pfoeh, dat weet ik ook niet. Verwerkingssnelheid is niet iets dat regelmatig wordt getest bij mensen. Bij mijn dochter was het ook niet gelinkt aan verkeersdeelname maar aan wat anders.
Volgens mij kan de gemiddelde mens zichzelf wel goed redden. Ik heb ook niet het idee dat de meeste ongelukken voortkomen uit een te trage verwerkingssnelheid maar meer uit onoplettendheid. Veel teveel mensen zijn niet echt bezig met autorijden wanneer ze autorijden.

Jij stoort je niet aan een hardrijder, ik ook niet. Mischien omdat wij niet in paniek raken of niet angstig worden wanneer hij langs ons heen raast?
Iemand die zich niet veilig voelt stoort zich sneller ergens aan en wil dat het stopt.

Sommige mensen interpreteren het veiligheidsgevoel ook verkeerd. Die denken dat je in een SUV automatisch veilig bent en dat de auto vanalles kan, dus dat het allemaal dan ook kan. Of dat mensen in SUV's dat automatisch denken (misschien sommigen wel maar je hebt overal dombo's tussen zitten). Maar je bent zo veilig als je zelf bent. Ik ga nooit verder dan mijn eigen kunnen, o.a. aangepast op de situatie, de auto en het weggedrag van medeweggebruikers.
Veel mensen hebben geen zelfvertrouwen maar hebben dat zelf niet in de gaten. Die schuiven het dan weer af op anderen want het ligt niet aan hun. Zo kunnen er veel redenen zijn waarom mensen zich eraan storen en erop gaan afgeven :?
Dan heb je nog de jaloerse groep (die dat uiteraard noooooooooooooooooooooit toe zullen geven).
Ik ben iig blij dat ik daar geen last van heb. Ik vind het juist wel gaaf om een dikke bak voorbij te zien knallen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:50

Verkeersdoden in perspectief:
In verkeer omgekomen gewone mensen in NL over de laatste 10 jaar is gemiddeld 3 per dag
Omgekomen coalitiesoldaten in Afhanistan over de laatst 10 jaar is minder dan 1 per dag.

Nogmaals; ik begrijp niet hoe de maatschappij daar zo nonchalant over kan zijn.
Een automobiel is, letterlijk, snel zo gevaarlijk als een anti-tank mijn.
Mensen maken fouten; allemaal; zelfs Repelsteel.
Die rijden met die dodelijke instrumenten door de openbare ruimte.
Ze dóden dagelijks. De helft onschuldige voorbijgangers.

Het is mijns inziens dom en kortzichtig; mensenlevens geringschattend, om daar zelfoverschattend en laagdunkend naar anderen over te doen.
Ik begrijp niet dat de NL samenleving accepteert dat er dagelijks een willekeurige passant wordt gedood. Nóg minder dat er geen gólf van verontwaardiging is over een voorstel sneller te gaan rijden.

Repelsteel, lees; http://en.wikipedia.org/wiki/Defensive_driving
Lees dit eens serieus goéd. Het heeft forse implicaties mbt het rijdgedrag van anderen in reactie dat van jou en anderen die de snelheidsmaxima naar eigen goeddunken negeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:05

Anoniem schreef:
Daarbij hebben jullie het tot nu toe nog steeds overleefd met mij in de wereld :P ;)

Je kan ook een geweer afschieten met een hoge kans niemand te raken.
In de Randstad ben je wat voorzichtiger en in de kleine uurtjes in oost groningen kan je naar hartelust schieten.

Met een auto gebruiken mensen een potentieel dodelijk instrument is de openbare ruimte; het doodt dagelijks.

Het is een politieke keuze; een afweging tussen mensenlevens en mobiliteit; een sociaal-economische keuze.
Onafhankelijk van dit compromis blijft het een potentieel dodelijk instrument in de openbare ruimte en is het van belang dat de gebruiker er defensief mee omgaat.
Ik lees hier verschillende óffensieve rijders -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:50

Ik kreeg nét een foto van een kennis in Rusland:

Afbeelding

Dit mag niet in de EG. Je mag níets wat ook maar lijkt op afwijken van homologatie.

Ook sociaal is het een NoNo. In NL ben je met een dergelijke auto gelijk gebrandmerkt als én aso wegpiraat én milieucrimineel.
Toch ís het op zich onschuldig; het ziet er alleen maar bedrijgend uít.
Dit itt snel rijden, terwijl dát mensen doodt |( en een hi-po SUV meer verbruikt -O-

Samengevat:
liver http://www.youtube.com/watch?v=ew1GozEE ... re=related
dan http://www.youtube.com/watch?v=khZdO-FR ... re=related
Ofwel ´zielug´ versus gevaarlijk.
Beter blode Jan dan dode Jan :)* Helemaal door een ander -O-

Publieke opinie is politiek speelgoed; max.snelheid politiek wisselgeld met echte mensenlevens als betaalmiddel. Trap er svp niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:54

Dat jullie het allemaal overleefd hebben was een grapje ;)
Ik heb nog nooit iemand gedood hoor, zelf niet iemand aangereden. Mijn auto's zijn echter al wel vaker aangereden op parkeerplaatsen door slaperds die er vervolgens onderuit probeerden te komen. Ik heb zelfs een keer voor een motorkap van een 65+er moeten springen nadat hij de achterkant van mijn auto in de prak had gejaagd en gewoon wilde wegrijden. 2500 euro schade, gelukkig kwam een getuige schreeuwend de winkel in rennen en was ik op tijd. De dader was een keurige meneer die gepensioneerd was en niet hard reed.

Jij denkt volgens mij dat ik overal en altijd alleen maar heel hard rijd, HC? Beetje een stereotierp beeld hè. Ik heb al vaker uitgelegd dat ik dat dan doe wanneer het kan, vandaar ook dat ik geen mensen dood.... en nog belangrijker, mezelf ook niet. Want egoïst dat ik ben..... in eerste instantie wil ik mezelf natuurlijk niet dood rijden en ook geen deuken in mijn auto.
Ik vind jou een beetje op een ex-roker lijken HC, gestopt en nu is het duivels }> ooohh wee en schande!! Je hoeft geen psychiater te zijn om te weten dat het bij jou allemaal voortkomt uit angst, want dat heb je zelf al gezegd. Sinds je een kind hebt gekregen.
Ik heb ook een tijdje rijangst gehad, kwam doordat een arts me een bloedverdunner had ingespoten waar ik niet van op de hoogte was gebracht. Hierdoor zakte mijn bloeddruk telkens weg en werd ik onwel (achter het stuur). Ik durfde niet meer te rijden, ook toen de bloedverdunner al uit mijn systeem was, toen was het tussen mijn oren gekropen. Ik heb een hele tijd alleen maar binnen de bebouwde kom gereden (en langzaaaaammmmmmm). Maar! Ik ben in therapie gegaan en heb training gehad en ben de angst de baas geworden.
Ik had ook kunnen gaan zitten zeiken en moeilijk doen, afgeven op iedereen die zo hard over die snelweg ging, maar het was MIJN probleem.
Dus je kunt altijd nog, net als ik, ook in therapie gaan, en daarmee je overdreven angst overwinnen die je na het krijgen van je kind hebt opgedaan. Leeft mischien wel weer wat prettiger ook :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:53

" Motor vehicle speed:

Summary:
That the risk of being injured increases exponentially with speeds much faster than the median speed.
That the severity of a crash depends on the vehicle speed change at impact.
That there is limited evidence that suggests that lower speed limits result in lower speeds on a system wide basis.
That most crashes related to speed involve speed too fast for the conditions.
That more research is needed to determine the effectiveness of traffic calming.

Speeding increases the risk of a crash and its severity.
The risk of a crash causing death or injury increases rapidly, even with small increases speed."

Bron: "Synthesis of Safety Research Related to Speed and Speed Limits". U.S. Department of Transportation 1998.

Travelling too fast for the prevailing conditions is a factor in about 40 percent of road deaths.

Many places that look dangerous have few or no accidents. Conversely, a location that does not look dangerous may have a high crash frequency. This is, in part, because if drivers perceive a location as hazardous, they take more care. Accidents may be more likely to happen when hazardous road or traffic conditions are not obvious at a glance, or where the conditions are too complicated for the limited human machine to perceive and react in the time and distance available.

Bron: "The biggest killer on our roads". NSW Roads and Traffic Authority 1997.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:19

@ Repelsteel, wat heeft een aanrijding op een parkeerplaats te maken met hard rijden op de snelweg???

:')

Of wil je een voorbeeld geven van ongelukjes die met lage snelheid gebeuren, zodat het jou een vrijbrief geeft om met 130 of meer te willen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:28

Huertecilla schreef:
because if drivers perceive a location as hazardous, they take more care.

Ja nou precies, dat zouden ze eens onafgebroken moeten gaan doen ipv snoepjes uit zakjes te grabbelen of cd's te wisselen of tijdens het teuten steeds naar hun passagier te kijken enz enz.
De oplettendheid verbeteren zou betere en veiligere resultaten geven als iedereen angst inboezemen.

@zoolgangster: Nee, dat zijn de enige aanrijdingen die ik ooit heb gehad, daar wilde ik even eerlijk over zijn, al zat ik op dat moment niet in de auto en waren de daders niet zo eerlijk als ik. Als ik zou zeggen dat mijn auto's nog nooit bij een aanrijding betrokken zijn geweest dan zou ik nml liegen.
En ik erger me niet aan hardrijders maar wel aan mensen die anderen schade berokkenen en er dan tussenuit proberen te knijpen. Maar dat is weer een ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:48

Anoniem schreef:
Ik vind jou een beetje op een ex-roker lijken HC, gestopt en nu is het duivels }> ooohh wee en schande!! Je hoeft geen psychiater te zijn om te weten dat het bij jou allemaal voortkomt uit angst, want dat heb je zelf al gezegd. Sinds je een kind hebt gekregen.

Dat is wéér zo´n sprong naar conclusie op basis van half lezen en de rest invullen.

Ik heb in 1975 drie rijbewijzen gehaald, in 1977 mijn enige snelheidsbekeuring ooit gekregen. Dit in meer dan 700.000 kilometers.
Voor dagelijks vervoer heb ik onder meer drie MZ-met zijspan versleten http://www.youtube.com/watch?v=QnnyhkeDmxg
, twee Suzuki Caddy en verschillende Serie II en - II LandRovers. Geen van allen met een topsnelheid boven de 100 :D

Voor plezíer heb ik met motoren incidenteel hard gereden op de openbare weg doch NOOIT mezelf of wie ook voor de gek gehouden over het risico voor derden daarvan.
Ik heb ALTIJD erkend dat dit met anderen op de weg een risico nemen voor díe mensen inhoudt.
Naarmate ik meer levenservaring opdeed hield/houd ik meer rekening met ander verkeer. Dit heet ´voortschrijdend inzicht´.

Hard rijden heb ik 23 jaar in wedstrijdverband gedaan.
De geboorte van mijn zoon heeft me ook met competitie doen stoppen ivm verantwoordelijkheid naar mijn gezin.

Jammer dat jij dit bovenstaande niet in een eigen referentiekader kan plaatsen.

Nogmaals; in 36 jaar en 700.000 km. één bekeuring voor een snelheidsovertreding. Dat was om 06.00 uur in de ochtend op een 6-baans (2 x 3)stuk toen heel NL nog 100 was.
Oh, ook núl andere bekeuringen in het verkeer. Alleen een paar parkeerbonnen.

p.s. ook een Dnepr MT16. Daar kwam ik echter niet mee op de snelweg. Die kón wel 100, maar 65-70 was al onverantwoord.
Zo ééntje. Dezelfde kleur ook, maar met alleen knobblies eronder.
Afbeelding
Gewéldig *\o/* vervoersmiddel verder. Niet snel maar wel kwali-tijd :D
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:02

Ik denk dat t veiliger is om 200 in een porsche te rijden dan 120 in een fiat seicento :P

Als ik naar mn stage rij, rij ik overal waar je 120mag, meestal 130. Waarom? Als ik anderhalf uur lang 120 rij achter een auto aan dan val ik bijna in slaap, ben ik wat "actiever" aan het rijden, dan wissel ik een beetje van baan steeds en haal ik steeds in en ben ik veeeeeeeeeeel meer gefocust. Dus why not?

Even voor de sfeer een leuk filmpje met een voorbeeld wat ik dan wel onveilig vind... Maar je bent zo wel in 20min van Rotterdam naar Amsterdam :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:07

Mixje90 schreef:
Dus why not?

Afbeelding :)*

Citaat:
k denk dat t veiliger is om 200 in een porsche te rijden dan 120 in een fiat seicento :P

Dat is het echter niet. Die Porsche is zwaarder dus levert meer risico op bij zelfs 120.
De vermeende passieve veiligheid van het snellere voertuig is een gevaarlijke misleiding die méér risico oplevert. Zie Peltzman effect.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-11 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:10

Huertecilla schreef:
Mixje90 schreef:
Dus why not?

Afbeelding :)*

En daarmee wil je zeggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:11

De kinetische energie bij 80 is hoger dan bij 70.
En die van 70 hoger dan van 50.
Trouwens, die van 50 ook hoger dan 0.

Dus waarom zou 80 wel veilig zijn?
Waar leg je de lat? Daar waar de minderheid hem graag heeft, of daar waar de meerderheid hem graag heeft?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:11

kensha schreef:
Ik vindt dit niet zo maar kunnen en het geld alleen voor de automobilisten want de openbaar vervoer mag toch niet zo hard rijden en voornamelijk wordt het ook gevaarlijk voor vrachtwagen chauffeurs die maar 90 k/u mogen rijden.

Wat vindt jij ervan?

Ik ben er erg blij mee!
Je geeft alleen een verkeerde stelling, aangezien je aangeeft dat het openbaar vervoer niet harder mag rijden. Nou, de vrachtwagens hebben eerder al een verhoging gemaakt van 80 k/u naar 90 k/u terwijl "wij" maar gewoon 120 mochten blijven rijden.

Wat ik wel erg vreemd vind, is dat het op veel plekken van 100 naar 130 is gegaan. Daar kan ik persoonlijk niet zo goed bij. Waarom eerst dan die 100??
Het zijn echter wel vaak snelwegen die veilig zijn, dus goed verlicht en naar mijn idee minimaal 3 banen breed.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:14

Asyaa schreef:

Waar leg je de lat? Daar waar de minderheid hem graag heeft, of daar waar de meerderheid hem graag heeft?

Voor mijzelf ligt de lat bij 120km/h... Als t sneller dan dat is dan hoef ik niet harder te rijden om niet in slaap te vallen.
Ik blijf erbij dat het voor Mij veiliger is om net iets sneller dan de meeste auto's te rijden, omdat ik dan Wel actief rij en Wel goed vooruit kijk en Wel goed dingen aan zie komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:21

Asyaa schreef:

Dat is een politiek onderwerp.
Hoeveel mensenlevens is mobiliteit waard?
De publieke opinie is daarbij :x want speelgoed van de politiek.

80 is een heel verstandig uitgangspunt omdat moderne autos en het menselijk lichaam daar een ´optimum´ overlevingspunt hebben.
Dit dan onder ´alleen auto´ en modale omstandigheden; zeg een autoweg. Op een snelweg met verkeersintensiteit waarbij makkelijk voldoende afstand kan worden gehouden kan 100, op een provinciale weg is 60 beter.
In de bebouwde kom tussen 30 en 60 afhankelijk van de omstandigheden.
Dit als máxima; langzamer mag, moét zelfs bij regen etc.

Mobiliteit = economische belang = mensenlevens waard blijkbaar.
In Nederland anno 2010 blijkbaar meer dan twee per dag. Dat is namelijk de huidige kostprijs en dat kan kennelijk hoger. Plezier van sneller rijden mag blijbaar mensenlevens kosten.
Van meetbare mobiliteitstoename zal nl. geen sprake zijn.

Ga toch op een circuit snel rijden!!!!
Ah, dat is te duur?
Tja, mensenlevens niet zeker :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:36

Asyaa schreef:

Zoals je kan zien is het een functie van het KWADRÁÁT van de snelheid.

Hoe hoger de snelheid hoe meer groter de toename van de ernst van de gevolgen van een ongeval.

Absoluut veilig is inderdaad alleen 0.
Vandaar Ralph Nader´s ´Unsafe at any speed´. Ik heb al een link naar een samenvatting gegeven. Die is nog steeds heel toepasselijk. Het is nog steeds een belangrijke ´moordenaar´ van gezonde mensen in de openbare ruimte; dodelijker dan criminaliteit.

Door moderne constructiemethodes is de auto bíjna absoluut veilig voor zelfs voetgangers tot ongeveer 15 km/u.
De inzittenden van een auto hebben tot zo´n 80 een hoge overlevingskans. Daarboven wordt het snél minder.
De rest is politiek....

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:59

Maar meestal ben ik niet het enige bewegende object in de buitenwereld, als je op een weg 50 rijdt en je tegenligger ook, dan zit je al over je 80km/h met een frontale botsing... Er zijn zoveel meer factoren die het risico bepalen dan alleen de snelheid
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 08-12-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt