Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:18

Bij die getuigenissen van festivalgangers (link staat ergens terug) kon je ook lezen dat er op de camping een boom op een meisje is gevallen, hoop dat zij dit overleefd heeft.

Wij zaten op dat moment in onze 2 seconden tent, lagen plat op de grond en het 'plafond' kwam bovenop ons, de hagelbollen hamerden er op los.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:19

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:19

Het was echt de hel, zeker als je nu de beelden bekijkt.
Ik stond bij skunk anansie en kon gelukkig vluchten naar de back stage, daar was het redelijk veilig. De hagelbollen waren echt groot en pijnlijk.
We zagen niet dat de andere podia er zo erg aan toe waren!

Ik heb ook veel verhalen gehoord van afgerukte ledematen o.a. door takken.
De filmpjes van de chateau zijn echt heel erg eng.

Hier kon niemand iets aan doen, niemand kon dit voorspellen ... helaas zal dit een grote impact hebben op alle festivals.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:21

Yasmine schreef:
De namen van het koppel zijn iig correct, ik kwam vanmiddag een foto van hen tegen op Facebook en diezelfde foto zag ik net op het journaal aan een hek aan de weide hangen met "rust zacht" er onder :\

Verschrikkelijk gewoon...
http://www.gva.be/antwerpen/guid/0b4ea8 ... 6f993.aspx
Dit zijn de doden volgens GvA, maar op facebook circuleerden nog 3 andere namen. Marijke was het meisje dat op de camping is doodgegaan, zij woonde in hetzelfde dorp als een vriendin van mij.

Krijg het nog steeds koud als ik bedenk hoeveel geluk ik niet heb gehad, en hoeveel anderen geen geluk hadden. :n

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:23

Die tenten blijven wel verbazend goed staan op dat filmpje hierboven :oo Ik zou denken dat ze allemaal zo wegvliegen en je ziet er "maar" een paar wegvliegen.

Net op het journaal zei de burgemeester van Hasselt dat ze met de organisatie eens rond de tafel moet gaan zitten om te bespreken of ze nog wel willen doorgaan met het concept Pukkelpop. Ik zou het zó ontzettend jammer vinden als dit het einde van dit o zo fantastische festival zou betekenen.

Laulitz

Re: Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:28

Wat nee :oo
Waarom zouden ze het afschaffen? Ik heb al zoveel festivals gedaan en dit is de eerste keer dat het mis is gegaan!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:30

Ik hoop dat het blijft bestaan, het is een geweldig festival!
Ik denk dat de meesten dit zo willen houden.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:32

Ja ze bleven nog redelijk staan, hoewel veel van mijn buren hun tenten ondersteboven stonden of volledig weg gezakt in de modder. Onze tenten zijn als bij wonder volledig droog gebleven zonder ook maar één scheur te vertonen.

Hopelijk willen ze nog doorgaan met Pkp. Langs de ene kant zou ik het wel begrijpen met de verloren mensenlevens in het achterhoofd, maar hier kon de organisatie echt niks aan doen. Wrong place, wrong time.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:34

k vraag me ook af of dat wel nodig is. Natuurlijk zal de naam Pukkelpop voor altijd vergezeld gaan van een herinnering van deze gebeurtenis, net zoals Roskilde ook altijd de schaduw blijft dragen.
Denk eerder dat het financieel een grote domper worden kan dan dat het vanuit deze gebeurtenis zal verdwijnen.
dit is imo iets waar de organisatie niets aan kon doen.
Als je kijkt naar de inspecties die plaatsvinden voordat een festival van start kan gaan, vergunningen krijgt etc. daar stond echt geen waaiboomhoutenconstructie. het is denk meer dat het in deze regio niet berekend is op weerelementen zoals die zich gister hebben gemanifisteerd. en dan nog zal het waarschijnlijk meer met de hoek van de wind, de kracht van de neerslag etc icm neervallende bomen te maken hebben dat de boel het niet gehouden heeft. als je ziet hoe alles vergrendeld, verankerd, beveiligd, gecontroleerd door oa de brandweer is....

Hier kun je gewoon simpelweg geen rekening mee houden op voorhand.

en het is zo'n geliefd festival..... denk niet dat de mensen niet meer zullen willen komen vanwege dit incident. met de orga was imo niets mis. alle hulp kwam zo snel op gang, en wbt de communicatie.... tja als je leest dat torens en schermen ook omvallen... k heb vaak genoeg meegemaakt dat er via borden en schermen een alarm afgaat, wat je er mee doet meot je zelf weten, maar als alles omwaait, instort en het netwerk waarvan zowel bezoekers als orga&hulpdiensten gebruik van maken overbelast raakt... tjaa...

wbt de tenten... zoals eerder aangehaald, als je die goed neer kunt zetten zijn ze belachelijk flexibel. hoewel op het laatste festival waar k was de grond zo rul was dat het vrijwel onmogelijk was iets goed te verankeren. vooral onze partytent hebben we daardoor de eerste dag flink moeten vangen omdat die steeds uit de grond kwam. de tent hebben we maar vastgebonden aan alles wat we konden vinden, incl de tent vd buren.. op een gegeven moment is het ook te zwaar om weg te waaien, dat zie je in het filmpje ook heel goed.

en edit op post hieronder:
maar als je dat afzet tegen hoeveel festivals wel goed gaan... en hoe vaak pukkelpop wel goed is gegaan.. ze worden niet voor niets 1 van de grootste festivals uit de omgeving. dan heb je te maken met strengen controles, zwaar materiaal, een leger aan mensen (waaronder de ehbo, brandweer, security, orga)
Het is gewoon bijzonder ellendig dat net op deze datum op dit tijdstip op deze plaats zo'n weerssituatie heeft plaatsgevonden.
Laatst bijgewerkt door SilverStorm op 19-08-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:35

Lauwer, het is niet de eerste keer dat het mis gaat, zie post van imre ergens

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:37

Ze hadden het vooral over ideologische redenen (mensen zullen het altijd hiermee associëren etc.), want vorig jaar waren er ook al 2 overlijdens (tourmanager aan een hartaanval, bandlid dat zelfmoord pleegde). Maar ik ben er zeker van dat het financiële aspect ook zal meespelen. Al die vergoedingen (aan bands, slachtoffers, terugbetalingen van tickets) zullen Pukkelpop meer dan een rib uit hun lijf kosten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:37

Ja maar die andere dingen, een bandlid dat zelfmoord pleegt nadat ie een fan (per ongeluk) zwaar verwond had door van het podium te springen en een van de organisatoren die een hartaanval krijgt, dat zijn zaken die overal hadden kunnen gebeuren. Sowieso die hartaanval, maar dat eerste had op ieder festival kunnen gebeuren imho.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:38

Dat is inderdaad zo Iris, maar het zijn wel dingen waar het festival altijd mee geassociëerd zal worden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:42

Spirit schreef:
stef schreef:
Is er iets bekend over hoe de 5 doden om het leven zijn gekomen? Onder de voet gelopen? Bedolven door staal?

Wat ik heb gelezen is één jongen die een tak van een boom op zijn hoofd kreeg, één jongen die die lichtmast op de camping op zijn hoofd kreeg en een man in de eettent die bedolven is onder iets van de constructie.

Hier staan een paar namen, o.a. Marijke: http://www.hbvl.be/pukkelpop/nog-2-tot- ... ama-2.aspx
Kristof was ik ook nog niet eerder tegengekomen.

Een andere jongen heeft een buis door zijn buik gekregen en is in allerijl naar het ziekenhuis gebracht maar daar overleden. Hij was 16 jaar en dit was zijn eerste pukkelpop ;(

Edit: dit heb ik rechtstreeks gehoord van het buurmeisje van deze jongen.
Laatst bijgewerkt door 12sterre34 op 19-08-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:46

Wat erg, Sterre... :\

Ik hoor ondertussen zoveel verschillende verhalen dat ik op meer dan vijf doden uitkom...
Laatst bijgewerkt door Spirit op 19-08-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:46

Ik hoef mijn geld niet terug, wil liever Pkp 2012.
Sterre, ongelooflijk zonde ;( Vrees dat het dodenaantal groter zal zijn dan men denkt.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:53

Sterre ;( zo'n jong leven op zo'n gruwelijke wijze weggenomen.

en wat Surion zegt, ;(
hoop dat ook de nasleep voor de mensen niet te ongunstig zal uitvallen. her en der lees je getuigenverslagen over hoe ontzettend koud het erna was. en dan al die mensen op hun blote voeten, totaal doorweekt, in shock en op zoek naar soelaas. onderschat ook dat niet. verlaagde weerstand door de schrik en dan die aanval op je (voor velen door hagel gekneusde) lichaam met kou en nattigheid. hoop dat al deze mensen er bovenop komen. Een longontsteking heb je helaas zo te pakken ;(

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:56

Hallo iedereen, ben nu bij een vriendin.
Ik weet niet wie alle slqchtoffers zijn, zou iemand mij kunnen pb'n?
Ik hoop nog steeds wat te horen en ben fqcebook en msn qqn het jecken. (of zoiets)

Haha, mam alles is hier gewellig :D
Slaap lekker straks ;)

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:00

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:03

De nasleep begint nu pas tot mij door te dringen. Ik denk dat het even gaat duren voor de meesten dit drama hebben verwerkt.
Ik zou ook graag nog eens terug gaan naar de weide om een bloemetje neer te leggen. Ik geloof dat er nog veel acties en steunbetuigingen gaan volgen, volgende week.

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:04

Ja zij is veilig, maar moet wel nog naar een psychiater (of zoiets) vanwege het trauma.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:21

@ katia.. dat zou ik ook wel willen doen.

Ik ben ook helemaal ontdaan..
Ga zo computer uitzetten, en niet naar het nieuws kijken.
Ben erg onder de indruk van alles.
Hoe meer ik er van zie, hoe meer ik me besef dat we echt serieus in gevaar zijn geweest.
En heel veel mensen met ons.
De chateau is echt een hoopje verwrongen ijzer..

Gelukkig is je vriendin oke veertje.. Ik kan me voorstellen dat je je vreselijk zorgen gemaakt hebt.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:22

heb niet alles doorgelezen, maar ook ik was op pukkelpop op het moment dat dit gebeurde..

heb ergens iets gelezen van dat er iemand op de camping was gestorven door een lichtmast, dat was een enorme paal die aangaf waar de douches waren en dus geen lichtmast.. er was daar ook iemand met een open beenbreuk en nog verschillende anderen gewonden, en daar is 1 dode gevallen..

moest je mijn bron willen weten, ben er zelf voorbij gelopen vlak na het gebeurt was ..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:32

Heb vanaf pagina 2 meegelezen en heb tijdens dit topic meerdere kippevel momentjes gehad. Ik heb al meerdere festivals bezocht dit jaar (pukkelpop dan niet) en bij de laatste was het op de eerste avond erg slecht weer. Ik stond toen aan de rand van een tent en zag dat de tent van het hoofdpodium ook verschrikkelijk tekeer ging. De regen 'bruisde' zeker tien meter boven het doek. Toen dacht ik nog; de tent zal toch wel sterk genoeg zijn? Op een of andere manier laat je het vervolgens los maar als ik nu de filmpjes zie, de verschrikkelijke berichten... Ik krijg het er letterlijk koud van.

In het topic heb ik een aantal heldhaftige verhalen gehoord: jullie zijn top! Verder wens ik vooral voor iedereen die een (zwaar) gewonde of verlies heeft gehad heel veel sterkte toe!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:35

k_m schreef:
heb ergens iets gelezen van dat er iemand op de camping was gestorven door een lichtmast, dat was een enorme paal die aangaf waar de douches waren en dus geen lichtmast.. er was daar ook iemand met een open beenbreuk en nog verschillende anderen gewonden, en daar is 1 dode gevallen..

moest je mijn bron willen weten, ben er zelf voorbij gelopen vlak na het gebeurt was ..

Moet verschrikkelijk geweest zijn om te zien.

Maarja, lichtmast of een paal met lampen er op die bij de douches staat... maakt ook niet uit, het blijft vreselijk.