Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:57

Schafstall schreef:
Heb ook niet 't hele topic gelezen, maar hier een 4 dagen (full-time) in de week werkende moeder (van één dochter), paarden aan huis, een boerderij die nog midden in de verbouwing zit, een hond en katten.
Ik zou niet anders willen. Waar wij wonen is mogelijk omdat we allebei werken. Dat zijn keuzes die je in 't leven maakt. Een hulp in de huishouding heb ik niet en toch is 't allemaal wel te behappen hoor.
Ik veroordeel niemand, maar ik vind 't altijd wel vreemd als een vrouw thuis zit en niet werkt, moet er zelf niet aan denken in ieder geval. En als ze dan thuis zitten, dan lijkt 't me ook logisch dat ze voor alles in/rond huis zorgen. Wij hebben vrienden waarvan de vrouw thuis zit en de man naast z'n werk ook nog z'n deel in 't huishouden doet 8)7 , daar kan ik met m'n verstand niet bij.
Onze dochter vind 't heel erg leuk op de opvang (3 dagen) en dat vind ik wel een belangrijke graadmeter. Zou ze 't daar echt niet naar haar zin hebben, dan zouden we wellicht een andere beslissing nemen. Papa is ook één dag in de week thuis (eigen bedrijf, dus kan zelf de tijd inplannen).
Ik ben 4 dagen blijven werken omdat mijn functie niet in minder dagen kan en ik m'n werk wel heel leuk vind en uiteraard de sociale contacten.

Dat doet mijn man ook, omdat hij het leuk vindt.
Hij doet 's avonds de kids naar bed en dan raapt hij de kleren bij elkaar en stopt ze in de wasmachine.
Als ik een dagje weg ben (in het weekend bv) dan doet hij rustig de badkamer en stofzuigt boven de boel, zodat ik de eerste dagen dat niet hoeft te doen.

blue_kim

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:40

@ Brainless,
Dat vind ik eigenlijk ook wel een beetje logisch.
Ik bedoel, de persoon die werkt heeft toch ook gewoon vrije dagen (bv weekend) en een x-aantal vakantie dagen. Dus als je full-time huisvrouw bent, verdien je af en toe ook eens een vrij dagje. Anders wordt je gillend gek als je 365 dagen elke dag alles moet doen...
Dan kan de werkende persoon in het weekend of als ie vakantie heeft best eens een keertje stofzuigen of ff een wasje draaien.
Hij/zij hoeft niet meteen het hele huishouden te doen dan, maar gewoon een klein dingetje doen, is al zo fijn.

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:56

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik ben van mening dat ieders dat voor hun zelf moet beslissen. Anderen hebben daar niks over te vertellen. Het is iets wat het geluk van een gezin bepaalt en de een is niet gelukkig zolang er stromen met geld binnen komen en de ander is tevreden met 1 keer perjaar een weekje op vakantie.

Maar een andere vraag. Er wordt steeds gezegd "de vrouw blijft voor de kinderen thuis" etc. Maar wat nou als een stel geen kinderen heeft en toch besluit dat 1 van de 2 thuis blijft of maar 2 of 3 dagen werkt. Hoe denken jullie daar over?

Zelf vind ik dat het het op zelfde neer komt als wanneer er wel kinderen in het spel zijn. leven en laten leven. Genoeg mensen die plezier aan werken hebben maar ook meer dan veel mensen die fulltime werken domweg niet aankunnen. Ondanks dat ze niet in de WAO oid zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:56

iets fout gegaan
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-10-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:59

gvmf, ook in dat geval vind ik dat mensen dat lekker zelf moeten weten. Als er inderdaad geen uitkering getrokken wordt, waarom niet?
Als ze vinden dat ze op 1 salaris kunnen leven, is dat toch juist mooi meegenomen voor de persoon die dan die lege functie weer kan opvullen. Is er gelijk weer iemand minder die die in de WW zit..

verootjoo

gvmf schreef:
Maar een andere vraag. Er wordt steeds gezegd "de vrouw blijft voor de kinderen thuis" etc. Maar wat nou als een stel geen kinderen heeft en toch besluit dat 1 van de 2 thuis blijft of maar 2 of 3 dagen werkt. Hoe denken jullie daar over?

Daar denk ik helemaal niks over. Dat moet iedereen toch voor zich weten? Als je in 2 dagen genoeg verdient om alles te doen wat je wil, waarom zou je dan meer gaan werken :? Omdat andere mensen vinden dat je dat moet?

joyce B

gvmf schreef:

Zelf vind ik dat het het op zelfde neer komt als wanneer er wel kinderen in het spel zijn. leven en laten leven. Genoeg mensen die plezier aan werken hebben maar ook meer dan veel mensen die fulltime werken domweg niet aankunnen. Ondanks dat ze niet in de WAO oid zitten.

Zo lang ze geen uitkering trekken en daarmee teren op het belastinggeld terwijl dat niet nodig is, maakt het mij niet uit hoe mensen het onderling regelen...

Bij mijn ouders is mijn moeder al jaren kostwinnaar en is mijn vader al jaren thuis. hij krijgt geen uitkering dus ze moeten het zelf zien te redden. Nog een paar jaar en dan is hij 65 en krijgt hij AOW. Kan mijn moeder het eventueel wat rustiger aan gaan doen als ze wil...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:15

sja, uiteindelijk is het heel simpel, als je niet wil werken buiten je huishouden om en je hebt de middelen om dit te doen, is het de persoons goed recht om dit te doen en is het niet aan de mensheid om daarover te oordelen, als iemand voldoening uit die manier van leven kan helen , ga vooral je gang

en uiteindelijk leef je je leven voor jezelf, moet je met jezelf door 1 deur kunnen en moet je jezelf gelukkig maken, dus wat is er egoistisch om je droom uit te laten komen als je de mogelijkheid hebt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:26

Mist nu echt iedereen het woordje ´wil´ in de poll :?

Hoe je onderling de afspraken maakt is tussen de betrokkenen, maar niet wíllen ´werken´???

De vraag is of niet wíllen werken egoïstisch is en dat lijkt me evident. De % verdeling van de meningen vind ik schokkend. Of dat nu is vanwege de mening of het niet kunnen lezen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:54

Heb je gelijk in Huertecilla. Want een huismoeder is iemand die héél erg hard werkt, al krijgt ze er niet direkt een salaris voor. Maar ik denk dat het niet is wat de bedoeling van de poll is.

Overigens, wat vinden van een vrouw die een peperdure opleiding heeft gevolgd zoals medicijnen en dan vervolgens maar besluit om haar investering te gebruiken als huismoeder?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:27

@JvG
Tja dat is dan geld wat jezelf "weggegooid".
Er zijn mensen die meer uitgegeven aan een auto (die na 15 jaar ook is afgeschreven) dan aan hun studie.
Ik en mijn man zijn uit de tijd van dat je je studie zelf moest bestalen.
Mijn man heeft jaren afbetaald, ik had niet zo'n hele dure studie.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:13

Joost:
Tja, wat kan je over zo'n vrouw zeggen? Zonde van het geld of van de kansen om een goedverdienende dokter te worden? Wie zal het zeggen? Weet jij wat de reden is waarom ze tot deze beslissing is gekomen? En daar zit nu vaak de crux in dit soort situaties: we hebben al zo snel ons oordeel dan klaar staan maar we zullen niet weten wat de daadwerkelijke reden is. En die zal voor die vrouw in kwestie zeer gevalideerd zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:16

Brainless schreef:
@JvG

Niet als je studie-financiering hebt ontvangen, dan is het gemeenschapsgeld.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:30

heerlijk dit soort discussies!

ik ben van mening dat ieder mens moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt. Of dat nu (meer dan) fulltime werken is of juist parttime of juist helemaal niet. Je maakt keuzes, voor jezelf en met anderen. Die keuzes behoren neit veroordeeld te worden door anderen en dat is iets wat veel mensen moeten leren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:32

Ook ik vind dat je zelf moet weten hoe je je leven inricht :) Als je als vrouw zijnde een hele dure opleiding doet (die moet je echt wel voor een deel zelf betalen, want de stufi dekt lang niet alle kosten van het studeren) en daarna besluit om voor haar kinderen thuis te blijven, dan moet ze daar vrij in zijn, vind ik.

Helemaal nu de kinderopvang weer duurder zal worden ivm de bezuinigingen zullen er meer vrouwen thuis blijven, verwacht ik. Het duurder maken van de kinderopvang stimuleert nou niet bepaald om te gaan werken..

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:42

ik zal wel moeten, vriendlief verdiend niet genoeg om goed rond te kunnen komen. Ik werk parttime en betaal alles voor de dieren, dan zijn onze extraatjes en voor de paarden moet er gewerkt worden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:47

Als ik mag kiezen en het is financieel mogelijk blijf ik ook liever thuis om voor de honden/paarden en mijn kleine van 10 maanden te passen! :D :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:50

Ik ga na mijn verlof "gewoon" weer aan het werk. Zou er niet aan moeten denken om hele dagen thuis te zitten. Maar goed, zo denk ik er nu over ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:38

PattyOosten schreef:
Brainless schreef:
@JvG

Niet als je studie-financiering hebt ontvangen, dan is het gemeenschapsgeld.

Dat hebben mijn man en ik niet gekregen.... nou ja ik wel 1 jaar en dat heb ik terug moeten betalen (was een lening). Mijn man heeft ook nog alles terug moeten betalen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:57

Brainless schreef:
@JvG
Er zijn mensen die meer uitgegeven aan een auto (die na 15 jaar ook is afgeschreven) dan aan hun studie.
Ik en mijn man zijn uit de tijd van dat je je studie zelf moest bestalen.
Mijn man heeft jaren afbetaald, ik had niet zo'n hele dure studie.

Het geld dat je zelf moet betalen voor een studie in Nederland is maar een fractie van wat een studie daadwerkelijk kost. Aan een Amerikaanse topuniversiteit betaal je alles zelf, dan heb je het over zo'n 30.000 tot 40.000 dollar per jaar. Als je dat drie of vier jaar lang zou hebben moeten ophoesten dan denk ik dat je er anders tegenaan zou kijken. Hier in Nederland betaal je het niet zelf maar betalen je medeburgers mee aan jouw studie, dus enige zorgvuldigheid bij dit soort keuzes lijkt mij wel correct.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:22

Liever één student die na een studie besluit ( tijdelijk ) huismoeder te zijn dan 10 die tot hun 30ste allerlei studies volgen en nog niet weten wat ze willen ;)

Ik heb ook een studie gevolgd en ben ook huismoeder.
Ik voel me niet verplicht om dan toch maar te gaan werken omdat anderen dit zouden betalen?!?
Mijn man draagt ook belasting af, dus heb er evengoed recht op om dit zelf te bepalen. Zo zit het systeem in NL nou eenmaal in elkaar :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:28

@hermelientje
Ik heb ook nog 10 jaar na mijn "studie" full-time gewerkt. Daarna nog enkele jaren part-time.
Mijn man had een hele hoge studieschuld, waar we heel lang aan hebben terug moeten betalen. (en niet maar enkele jaren.....)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:03

Dit wordt een beetje een andere discussie, maar wat mij betreft is het voor het land wel belangrijk dat we veel inzetbare hoog opgeleide mensen krijgen. Dure studies financieren waarbij de wil er niet is om deze terug te betalen levert snel veel vragen op.

Maar om de studies zo duur te maken dat je je investering niet meer terug kan betalen en dus maar beter vakken kunt gaan vullen bij de AH is ook niet zo handig. Maar studeren een vrijblijvend iets te houden is misschien niet meer helemaal van deze tijd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:50

Studeren wordt weer een elite-aangelegenheid op deze manier. Dat gaat het ook worden voor werkende vrouwen als ze de kinderopvang duurder gaan maken. Zit men in sommige sectoren weer met een ander probleem: hoe vullen ze banen op die in principe altijd door vrouwen werden gedaan? Hogere salarissen aanbieden in de hoop dat vrouwen er dan toch voor kiezen te blijven werken in plaats van thuis te blijven? Lastige kwestie in deze economie.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:33

teveel pagina's dus niet alles gelezen(zit ik morgen nog)
mijn mening:
ik ben huisvrouw we hebben 2 kinderen van 7 en 2
ik vind het heerlijk.
ik voed mijn kinderen zelf op en maak veel van ze mee.
als je kinderen fulltime op de opvang zitten mis je veel en dat moet je willen en kunnen
als je bijde fulltime werkt heb je ook recht op een x aantal weken vakantie
en die wegen nooit op tegen alle weken die de kinderen hebben van school en dan praat ik nog niet over studiedagen en ziek zijn
hoe los je dat dan weer op met je baas?
aan het einde van de rit kom je in de knel met je vakantieuren die minder zijn
je bent ook erg druk op een dag met kind weg brengen-werken-kind halen -boodschappen doen-koken kinderen naar bed etc
als huisvrouw heb je dat ook wel want je doet je huis en rijd/loopt
heen en weer voor je kinderen naar school en boodschappen maar je heb geen tijdsdruk boodschappen kan je om 9:00 doen maar ook om 13:00
en je hoeft nooit vrij te vragen aan je baas als je kinderen ziek zijn of weer een studiedag hebben
en wat ik belangrijk vind is dat je zelf je kind opvoed en dat niet laat doen door andere (creche)
sommige mensen hebben geen keuze en moeten bijde full time werken anders kunnen ze niet (lux)leven en elk jaar op vakantie
en daarbij komt ook nog eens dat het haast niet rendabel is om te werken omdat je ,jezelf blauw betaald aan de opvang