Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxPatriciaxx

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:43

Bij ons noemen zijn refo's gewoon gereformeerden en daar dan de uitvergroting van (meestal aanduidend met make-uploos, rok-tot-over-de-knie dragend, vaak ongetemd krulletjeshaar ofwel het stereotype christen).

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:58

xxPatriciaxx schreef:
Bij ons noemen zijn refo's gewoon gereformeerden en daar dan de uitvergroting van (meestal aanduidend met make-uploos, rok-tot-over-de-knie dragend, vaak ongetemd krulletjeshaar ofwel het stereotype christen).

idd stereotype; neem een keer een kijkje op een vo refoschool en je ziet het resultaat!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:10

arjavdham schreef:
Lante schreef:
Dat ben ik niet met je eens, heb toevallig vrij nauw contact met verschillende christenen en die nemen de Bijbel lettelijk, met andere woorden; die geloven dat de verhalen letterlijk zo zijn gebeurd als in de Bijbel opgeschreven. Ze gebruiken de Bijbel natuurlijk voor inspiratie en kijken ook naar de context, de boodschap en vertalen het naar de tegenwoordige tijd e.d. maar ze geloven de verhalen zeker letterlijk en dat wordt de kinderen ook ingeprent en daar heb ik wel wat moeite mee. Die kinderen leren op school echt bijna alleen christlijke liedjes, maken 9 van de 10 keer een werkje met een bijbels verhaal als thema etc etc. Ik heb daar zelf eigenlijk wel wat moeite mee. Het is op die manier niet echt een weloverwogen keus, maar hersenspoelen naar mijn idee en het helpt ook niet om respect op te bouwen voor mensen die anders denken of geloven.

dit is lang niet altijd zo; ben zelf refo (dus scheld iedereen maar lekker raak op me, laat je rokje maar waaien etc.. *slaathelemaalnergensop*) ik heb dus ook op refoscholen gezeten je werkt (op de basisschool over allerlei dingen en leert net zoveel liedjes die niks met het geloof te maken hebben dan wel.. Wel worden we denk ik te beschermd opgevoed daar heb ik zelf ook wel wat moeite mee..

Wat reageer jij defensief, bijna agressief; ik heb nog nooit iemand uitgescholden vanwege haar geloof en mijn stiefkinderen die sinds kort bij ons wonen zitten op een behoorlijk gereformeerde school en daar leren ze dus bijna alleen maar christelijke liedjes en maken ze heel erg veel werkjes met een bijbels thema, ik weet waar ik over praat, dat dat bij jou op school anders was, dat zal dan wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:13

Easy, easy Arja ;) Dit is nou niet het prototype van de andere wang ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:43

arjavdham schreef:
SETEFURII schreef:
Evolutie theorie, lijkt me nogal logisch aangezien daar bewijzen voor zijn. :')

oke welk bewijs???
er bestaat mutatie.. maar wie zegt dat het allemaal waar is??
wist je dat die kerel die het heeft bedacht/achter gekomen is op zijn sterfbed zei dat hij het fout had en dat zijn vader gelijk had??
(dominee)

zegt genoeg lijkt mij

Is mutatie niet een vorm van evolueren? Eigenschappen aannemen die ervoor zorgen dat een organisme op een andere plek kan overleven? Mutatie/evolutie :) En de kerel die met de evolutie theorie is gekomen, is Charles Darwin. Hij bleef tot op zijn sterfbed boeken schrijven en is nooit van zijn overtuiging afgestapt. Wat ook helemaal niet nodig is, want hij heeft gewoon gelijk :)

Verder vind ik dat je behoorlijk agressief reageert en dat je ook wel wat aan je spelling mag doen, want er valt moeilijk een touw aan vast te knopen :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:28

Citaat:
oke welk bewijs???
er bestaat mutatie.. maar wie zegt dat het allemaal waar is??
wist je dat die kerel die het heeft bedacht/achter gekomen is op zijn sterfbed zei dat hij het fout had en dat zijn vader gelijk had??
(dominee)

zegt genoeg lijkt mij

Tegelijkertijd met Darwin, heeft iemand anders (Alfred Russel Wallace) precies dezelfde evolutietheorie 'bedacht'. Dit is onafhankelijk gebeurd van Darwin. Toen Darwin er achter kwam dat Wallace met hetzelfde bezig was, heeft hij snel zijn boek gepubliceerd.
Wel heel toevallig dat 2 onafhankelijke onderzoekers tot dezelfde conclusie zijn gekomen, terwijl het volgens jou allemaal maar onzin is.

Deze theorie over evolutie is al meer dan 140 jaar oud en vandaag de dag met al onze nieuwe technieken nog steeds niet weerlegt. Dat vind ik zelf toch wel wat zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:07

De Bijbel is ook al heel wat jaren oud, en ook nog niet weerlegt :=

Bovendien sluit de theorie van Darwin/ Wallace het verhaal uit de Bijbel niet uit :)

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:48

Ik denk dat de bijbel misschien ooit geschreven is met het idee om mensen onder het duimpje te houden...Kort door de bocht: houd je aan de 12 geboden enz. anders kom je in de hel... 'Big Brother is watching you'. Daarbij is het een soort houvast voor vooral de arme mensen geweest die het het hardst nodig hadden (God biedt troost) en mogelijk ook waar de meeste criminaliteit vandaan kwam. Puur speculatie maar toch...

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:51

Ik geloof best dat zo'n 2000 geleden een Jesus heeft geleefd, die de dingen net even anders bekeek dan de massa.
Maar om daar nou een heel boek omheen te fantaseren, dat gaat er bij mij niet in.

Ik kies dan ook voor de evolutie theorie. Al gaat dat me ook boven de pet. Ik geniet er maar gewoon van dat we er zijn, en hoop dat we gauw uitsterven, zodat moeder aarde weer een beetje op adem kan komen. Next. :)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:15

Lol, naja uitsterven, ik heb geen idee of dat gaat gebeuren. We zitten momenteel wel op onze top, kwa hersenen en we zullen nu weer een deel teruggaan. Ook weer evolutie ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:17

als ik zo om me heen kijk dan weet ik niet of we blij moeten zijn met zo'n "top" :D
maar da's weer een andere discussie :)

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:34

verootjoo schreef:

Bovendien sluit de theorie van Darwin/ Wallace het verhaal uit de Bijbel niet uit :)

hoezo niet weerlegd?
er wordt in de bijbel verteld over Mohammed (de Islam profeet) in dezelfde tijd als Jezus. terwijl uit onderzoek blijkt dat Mohammed pas 300 jaar na de geboorte van Christus is geboren. dit is toch vrij onmogelijk lijkt me

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:02

verootjoo schreef:

De Bijbel is geen wetenschap. De verhalen in de Bijbel zijn toch ook meer symbolisch? Ik heb de Bijbel nog nooit gelezen, misschien ga ik dat wel een keer doen, maar ik vind teksten over het geloof (met God dit en God dat) vaak tenenkrommend.
Evolutietheorie = wetenschap. Scheppingstheorie = geloof. Zijn toch eigenlijk 2 hele verschillende dingen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:07

xxPatriciaxx schreef:
houd je aan de 12 geboden enz. anders

12 geboden?! _O-

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:09

Naja, 10 of 12, het zijn toch eerder richtlijnen, heb ik het idee ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:11

:j Mee eens, en ze gelden toch niet meer.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:16

Ik vind de 8 "geboden" van het vliegend spaghettimonster wel geweldig :+

* Ik heb echt liever niet dat je... doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
* Ik heb echt liever niet dat je... mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip "zuiver" is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
* Ik heb echt liever niet dat je... mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? Oh, en laat dit eens doordringen: vrouw = persoon. Man = persoon. Samey = Samey. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
* Ik heb echt liever niet dat je... je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: "doe 't effe lekker met jezelf", tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
* Ik heb echt liever niet dat je... discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
* Ik heb echt liever niet dat je... kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro's voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan: armoedebestrijding, ziektebestrijding,leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
* Ik heb echt liever niet dat je... rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
* Ik heb echt liever niet dat je... bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eeh... veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto's en in Mike's naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel spikes toegevoegd, of zoiets.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 06-08-10 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:24

we dwalen af, maar hij blijft meesterlijk _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:24

Vooral die laatste! Het is maar rubber! :+

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:33

Oh haha! Ok 10 dan :D ! Maar goed, als je maar begrijpt wat ik bedoel... 8-)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:50

Die is echt te mooi!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:07

Koopto666 schreef:
verootjoo schreef:

hoezo niet weerlegd?
er wordt in de bijbel verteld over Mohammed (de Islam profeet) in dezelfde tijd als Jezus. terwijl uit onderzoek blijkt dat Mohammed pas 300 jaar na de geboorte van Christus is geboren. dit is toch vrij onmogelijk lijkt me

Heb jij de Bijbel gelezen dan? Mohammed staat bij mijn weten niet in de Bijbel? Zo wel, waar dan? Dan zoek ik het nog even na.
Maar wat Darwin dan met Mohammed te maken heeft is mij een raadsel...

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:13

verootjoo schreef:
hoezo niet weerlegd?

Heb jij de Bijbel gelezen dan? Mohammed staat bij mijn weten niet in de Bijbel? Zo wel, waar dan? Dan zoek ik het nog even na.
Maar wat Darwin dan met Mohammed te maken heeft is mij een raadsel...[/quote]

ik leg niet de link tussen Darwin en Mohammed, ik leg alleen de link dat de bijbel weldegelijk kan worden weerlegd.
en ja ik heb de bijbel gelezen (en de Koran) en ik weet niet WAAR het staat.

ik heb het even gegoogled, en het staat er niet met zoveel woorden in, en de naam wordt niet vermeld, maar het is duidelijk dat het om Mohammed gaat.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:15

even als toevoeging:

In de tijd van Jezus (vrede zij met hem) waren de joden aan het wachten op de komst van de profeet, aangekondigd in Deuteronomium 18:18. De joden hebben zelf geen kandidaat aangesteld voor dit profeetschap. Het was Jezus (vrede zij met hem) die door christenen als deze profeet gezien werd. In de tijd van Jezus (vrede zij met hem) waren ze nog steeds aan het wachten op de beloofde profeet. Het bewijs hiervoor is te vinden in Johannes 1:19-22: “…Wie zijt gij… …Wat dan? Zijt gij Elia?… …Zijt gij de profeet?…”

De joden waren aan het wachten op drie profeten; de Messias, Elia en de profeet uit Deuteronomium 18:18. Voordat de Messias zou komen, moest Elia komen. Volgens christenen is Jezus (vrede zij met hem) de Messias. In de Bijbel lezen we dat Johannes de Doper (de profeet Yah'ya) (vrede zij met hem) de Elia is: “…Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had…” (Matteüs 17:10-13)

Hier lezen we dat Jezus (vrede zij met hem) zegt, dat Johannes (vrede zij met hem) de Elia is. Toen gingen de discipelen naar Johannes (vrede zij met hem) om te vragen of dat klopte, of hij de Elia is. In Johannes 1:20 lezen we wat Johannes (vrede zij met hem) over zichzelf zegt: “…Ik ben de Christus niet. En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt gij Elia? En hij zeide: Ik ben het niet. Zijt gij de profeet? En hij antwoordde: Neen…”

Wie zegt nu de waarheid? Ze zijn beide profeten van God. Jezus (vrede zij met hem) zegt dat Johannes (vrede zij met hem) de Elia is, en Johannes (vrede zij met hem) zegt zelf dat hij het niet is. Dus één van hen spreekt niet de waarheid! Maar dit is niet het probleem van de moslims, maar van de christenen, dat moeten ze zelf oplossen. Hier zien we dat Johannes (vrede zij met hem) zegt, dat hij de Christus niet is. Dat klopt, want Jezus (vrede zij met hem) is de Christus. Maar nu komt dus het vreemde. Volgens Jezus (vrede zij met hem) was Johannes (vrede zij met hem) de Elia. Maar volgens Johannes (vrede zij met hem) is hij het niet. Dat maakt Jezus (vrede zij met hem) een leugenaar (volgens de Bijbel)! Wat belangrijk is, is dat Johannes de Doper (vrede zij met hem) niet de Elia is. Dan stellen ze hem een derde vraag: “…Zijt gij de profeet?…" En Johannes u zegt: “…neen…”

Ze stelden hem drie vragen: (1) Zijt gij Christus? Hij zegt nee, ik ben het niet. (2) Zijt gij Elia? Hij zegt nee, ik ben het niet. (3) Zijt gij de profeet? Hij zegt nee, ik ben het niet.

En met ‘de profeet' wordt bedoeld, de profeet in Deuteronomium 18:18. In de Bijbel staat bij ‘de profeet' een -d-. Als we kijken waar naar toe de -d- verwijst, dan zien we dat het verwijst naar Deuteronomium 18:18. En wij hebben nu kunnen zien dat deze profeet niet Jezus (vrede zij met hem) is, maar Moh'ammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:20

Interessant stuk. :)
Het leest makkelijker als je dat (vrede zijt met hem) even overslaat heb ik ervaren. :D