Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:05

KoudbloedKim schreef:
Ik denk dat die vrouw/dat meisje gilde uit paniek.
Als ik ergens heel erg van schrik begin ik ook te gillen.
Dat is een soort reflex.. een manier om je adrenaline (en angst) kwijt te raken.

maar zo lang? dat je aah! zegt kan ik me goed voorstellen. maar aaaaaaaaahhhhhhhh dan weer niet. :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:11

Ik stond ook aan de andere kant, bij de abn amro, samen met mijn vriend. Ik hoorde eerst die schreeuw en toen die meiden. Ik dacht nog, stelletje kleuters moeten jullie het weer verpesten. En toen klonk het alsof er een voertuig oid aankwam, geluid was lastig te plaatsen. Het werd steeds luider, alsof het dichterbij kwam (duurde denk ik 2/3 sec) en toen was er een knal. Volgens mij begonnen de mensen toen aan mijn kant te rennen. Het was zo onwerkelijk. Allerlei scenario's vliegen door je hoofd en het enige verder wat je kunt denken is ik moet weg.

Ik blijf het geluid apart vinden, omvallende dranghekken, zo klonk het totaal niet. Misschien dat het de menigte was die al aan het rennen was?

Wij hadden gelukkig niks, ik ben niet zo groot dus mn vriend heeft met meteen vast gegrepen om maar te zorgen dat ik niet omver gelopen werd.

heel veel sterkte nog voor de mensen die er wel wat aan over gehouden hebben :(:)

het is toch triest dat zoiets op zo'n moment weer moet gebeuren :n arme koningin ook...

ik ben heel benieuwd hoe het volgend jaar gaat verlopen. Ik geloof overigens zeker dat als dat van vorig jaar met koninginnedag niet was gebeurd dit gisteren ook niet was gebeurd. Het lijkt wel een hype, paniek zaaien :\

Wij weten iig wel dat we niet meer naar dit soort dingen gaan (was de eerste x en dan gebeurd dit := )

We moeten het natuurlijk niet laten verpesten door een paar van die lui, maar van mij hoeft het niet meer. De angst zit er dan toch wel goed in.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:13

Calanddra: Volkomen gelijk! Ik kan me er niets bij voorstellen, want ik ben er niet geweest! Maar zo naar voor iedereen, echt heel veel sterkte!
Kan me voorstellen dat dit niet snel vergeten wordt.
Wel lief van je vriend! :+:

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:04

Over de gillende vrouw, er zijn geen beelden van hun, dus stel zij staat bij die man, hij staat zo vreemd te schreeuwen met zijn handen wijd en draait zich bijv opeens naar haar om, vind ik het niet zo raar dat zo zo'n gil geeft.
Maarja je kunt t alleen weten als je t hoort van de mensen die er wel bij waren.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:10

Misschien hoorde die vrouw er wel bij??? Het was echt een langgerekte gil. Toch een aparte reactie als je het verhaal zo hoort. Ben benieuwd of zij ook als getuige gehoord is.

Wat ik zo apart vind, is dat ik het geluid toen het gebeurde echt op knallen/schoten vond lijken en toen ik het de tweede keer hoorde met de wetenschap dat er hekken omvielen, hoorde ik hekken ipv schoten.
Het is zeker erg paranoïde om te denken dat ze er een ander geluid onder gezet hebben :o .

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:11

ik zag het op de tv , weer iemand die het verzieken moet ... :\.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:15

Leliaardje schreef:
Misschien hoorde die vrouw er wel bij??? Het was echt een langgerekte gil. Toch een aparte reactie als je het verhaal zo hoort. Ben benieuwd of zij ook als getuige gehoord is.

Wat ik zo apart vind, is dat ik het geluid toen het gebeurde echt op knallen/schoten vond lijken en toen ik het de tweede keer hoorde met de wetenschap dat er hekken omvielen, hoorde ik hekken ipv schoten.
Het is zeker erg paranoïde om te denken dat ze er een ander geluid onder gezet hebben :o .

Beetje wel ja ;)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:47

Zo'n lange gil vind ik het trouwens niet, die je hoort. En je weet niet wat er in de tussentijd is gebeurd. Misschien zijn mensen al aan het bewegen geweest, die man is héél snel op de grond gegooid en gearresteerd en als ik daarnaast zou staan zou ik misschien ook wel gillen. Dus om nou gelijk te zeggen 'misschien hoort zij er wel bij' vind ik echt klinkklare onzin.

Op het moment dat die man begon te schreeuwen, heeft een omstander hem op de grond geduwd, waarna er direct politie bovenop sprong. Om zoiets te zien, je vind die schreeuw al angstaanjagend en zeker als de politie er dan in één keer opspringt, dan zou mijn eerste reactie ook zijn; er is hier iets mis en ik moet weg! En gillen en rennen dan maar. Als ik daar was geweest, had die gil net zo goed van mij kunnen zijn, want ik kan ook heel hard gillen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:48

gekvanfleur schreef:
ik moest wel lachen tijdens de persconferentie gister op NL2.
dat vervelende mens van het journaal vroeg aan Welten: maar er kan dus wel iemand met een koffer op de dam lopen?
Welten zegt: ja klopt, en iemand met een fiets, iemand met een rugzak en iemand met een koffer ja. :z
oftewel: rot op met je domme vragen :+ een bom kan ook in je schoen..
zegt ze daarna: ja. het is ook wel logisch natuurlijk dat je met een koffer op de dam loopt. de slimmerik...........
:D

Ah, ik ben niet de enige die zich ergerde aan de vragen van die journaliste :+ Het antwoord van Welten was het antwoord dat ik hoopte dat hij zou geven.

RandyOrton25 schreef:
volgens mij is dat pang pang geluid gewoon het geluid van de hekken die om ver worden gelopen.
mensen zijn ook echt net schapen der roept 1 of andere debiel bom en gelijk staat alles op klappen en worden er mensen en kinder plat gewalst.

Compleet logisch dat mensen als schapen achter elkaar aan rennen. Een aanslag (bom) is opzich geen ondenkbare situatie. Als er paniek ontstaat en mensen vluchten, kun je maar beter weg wezen.

Die eerste vrouw die ineens hard begint te gillen, die snap ik niet helemaal. Vraag me af waar dat vandaan kwam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:05

Karin schreef:
Shadow, verwijs ik naar jou?

Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Mijn reactie is een reactie op de post boven die van mij.

Hoewel ik jouw theorie hier en daar wel wat te ver vind gaan ja. Je hebt het niet over de mensen die daar op dat moment stonden, maar tussen de regels door toch weer wel. En het komt op mij over als 'joh, al die paniek is nergens voor nodig, er was toch niks aan de hand?' maar misschien lees ik verkeerd.

Dat heb ik dan ook verkeerd begrepen, mijn excuses.

En ik ben blij dat je dat laatste schrijft want nu snap ik hoe het is overgekomen, en dat was inderdaad niet wat ik bedoelde. Ik vind het op zich heel logisch dat mensen schrikken en wegrennen. En zoals zoveel mensen al schrijven: ze denken meteen aan koninginnedag, aan een aanslag.
Het probleem is alleen dat het erg gevaarlijk is als mensen zo reageren als ze zo dicht bijeen staan. Hoe logisch de reactie ook - er zijn mensen gewond geraakt en dat kunnen we proberen te voorkomen.

Een voorbeeld: gillen is nooit slim - zeker niet in een massa. Maar bijvoorbeeld ook niet bij paarden. (Kinderen wiens paard wegspringt en die dan gaan gillen.) Ik snap dat het gebeurt, op het moment zelf. Dat is ook niet erg. Maar je moet je vooraf en na afloop wel voornemen om het NIET te doen. Als je het heel begrijpelijk vindt dat mensen in paniek raken, gillen, wegrennen, dan maak je de kans dat het gebeurt groter. Als je duidelijk besluit kalm te blijven is dat geen garantie dat het gebeurt, maar het HELPT wel. En alle kleine beetjes helpen.

En daarom mijn reactie. Ik wil niemand veroordelen omdat het een reflex is, je reageert instinctief. Maar je kunt wel proberen om je reflexen en instincten anders te programmeren, dat kan, dat is mogelijk. Je kunt leren bewust te vallen, je kunt leren om niet te gillen als je paard op hol gaat, je kunt leren om niet in paniek te raken en bv wegrennen zonder elkaar onder de voet te lopen.
En dat het desondanks dan niet lukt - dat kan. Maar je moet je voornemen om het te veranderen, als je wilt dat het verandert. En omdat hier slachtoffers zijn gevallen die niet 'noodzakelijk' waren - er was wel schrik maar geen daadwerkelijke aanslag, lijkt het me goed om dat te willen.

Ik hoop dat ik in elk geval duidelijk heb kunnen maken hoe ik het ongeveer bedoeld heb?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:10

Ik denk dat ook al neem je je voor om niet te gillen, niet te schreeuwen en wel rationeel te handelen, dat doe je toch niet op een moment als dit. Het gaat zo snel, je hebt nog geen sec om te reageren. Dan heb je echt geen tijd om na te denken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:13

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:14

Bedankt voor de verduidelijking Shadow. +:)+

In theorie klinkt het heel aannemelijk en logisch. In de praktijk gaat het in zulke situaties echter allemaal zó snel en onverwacht dat je instinct vaak eerder en/of nadrukkelijker reageert dan je ratio. Je kunt proberen jezelf bepaalde dingen aan te leren, maar er is geen enkele garantie dat zich dat in de praktijk in een dergelijke situatie laat zien.

En als je in een groep staat waarvan het merendeel gaat rennen, probeer dan maar eens rustig op je plek te blijven. Dan is meerennen om niet onder de voet gelopen te worden door de menigte IMO veiliger. Of je zou heel hard 'NIET RENNEN!' moeten roepen, maar ik betwijfel het of dat helpt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:46

ellepel schreef:
weet niet of jullie dit filmpje ook gezien hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=5pmaJMTg ... r_embedded

even doorspoelen naar 1.25

ben ik de enige die de paniek hier mee vind vallen, ondanks dat het zo dichtbij is? Hier lijkt alles veel rustiger dan op het grote beeld waar je de mensenmassa uit elkaar ziet stuiven

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:49

Stuk duidelijker Shadow! Ik vatte het eerst ook een beetje anders op... ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:55

stef schreef:
ellepel schreef:
weet niet of jullie dit filmpje ook gezien hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=5pmaJMTg ... r_embedded

even doorspoelen naar 1.25

ben ik de enige die de paniek hier mee vind vallen, ondanks dat het zo dichtbij is? Hier lijkt alles veel rustiger dan op het grote beeld waar je de mensenmassa uit elkaar ziet stuiven

ik zag dit topic net en wist nog helemaal niet wat er gebeurd was.
ben toen gaan kijken op youtube en kwam dit filmpje tegen.
eigenlijk kun je hier heel goed zien wat er nou eigenlijk gebeurde.
een gil, een hek valt om en mensen raken in paniek.

blijft al met al een verschrikking voor degene die daar gestaan hebben,wat een schrik!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:10

Ik vind het allemaal zwaar overdreven ! geen andere woorden voor.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:11

BE_GENTLE schreef:

Dus als jij in de menigte had gestaan, had jij blijven stilstaan en had jij geroepen: Mensen, niet zo overdrijven!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:14

BE_GENTLE schreef:

Makkelijk praten zo achteraf. ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:18

Het is nogal makkelijk om zoiets te zeggen als je er niet bij bent geweest. Zeker als je niet tussen de rennende menigte stond.

Niemand wist precies wat er aan de hand was, je gaat enkel af van de geluiden en daar reageer je op. De geluiden waren erger dan wat er uiteindelijk gebeurd is. Maar aangezien je dat niet weet ga je van het ergste uit en raak je in paniek. Blijf dan nog maar eens rustig stilstaan :\ zeker als er een muur van mensen op je af komt.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:26

ik was er al niet naar toe gegaan want het heeft mijn intresse niet. maar kom op mensen er gebeurd 1 keer wat en wij nederlanders denken dat er bij elke gelegenheid iets gebeurd wat is nederland diep triest, zelfs america loopt er anders bij terwijl daar al meerdere en ergere aanslagen zijn geweest. als we zo moeten leven dat we bij elk klein dingetje bang worden waar gaat de wereld dan heen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:28

Nogmaals, makkelijk praten als je er niet bij bent geweest.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:29

Ach kom zeg, geloof je dit nou echt? Blijf jij maar stil staan in de chaos en mensen uitlachen die wegrennen, als er écht iets aan de hand is zal jij degene zijn die een mes in je rug krijgt ipv de mensen die naar een veilige plek zijn gerent (bij wijze van spreken). Waarom zou je dat risico nemen? Vind dit een beetje een rare instelling maar oke, liever jij dan ik. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:29

Jullie horen het: de volgende keer gewoon blijven staan. Er is niets aan de hand, dit is tenslotte Nederland en daar gebeuren dat soort dingen niet. En in Amerika is het allemaal veel erger. :j

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:30

Ik was ook niet bij de aanslag van 2009 maar dat was erg en die reactie van de mensen was meer dan normaal. hier gilt 1 keer iemand aaaaaaaaawh en 100 mensen rennen weg. is toch een heel groot verschil vind ik. het is van een mug een olifant maken dat blijkt ook wel uit de berichten van het journaal etc..