kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:29

En bij werk in het buitenland dan ook de KBS terug betalen... Want dat is ook een investering in de toekomst van ons land (naja, zo ist bedoeld) die dan het land uit wandeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:31

kazan schreef:
ik vind dat het wel afgeschaft mag worden maar er moet wel iets nuttigs tegenover staan zoals bv gratis school/sport/hobby.

Aan de andere kant vind ik dat het behouden moet blijven zodat de ouders hun kinderen straks iets kunnen meegeven de toekomst in zodat ze niet de sh*t in gaan en de overheid zich daarweer mee moet bemoeien.

Dus mijn stem is eigenlijk JA/Nee

School is al gratis. En sport is ook gratis: touwtje springen, in bomen klimmen, tikkertje spelen etc.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:52

nou voor mijn dochter is het heel belangrijk dat ze in groepsverband sport
en buitenspelen doet ze ook en voor de rest vind ik en domme opm dat buitenspelen een gratis sport is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:10

dipstaartje schreef:
nou voor mijn dochter is het heel belangrijk dat ze in groepsverband sport
en buitenspelen doet ze ook en voor de rest vind ik en domme opm dat buitenspelen een gratis sport is

Waarom is dat een domme opmerking (als je dat soort dingen zegt kun je het misschien ook uitleggen?)? Ze krijgen beweging en frisse lucht. Vaak zijn er ook buur kindertjes waar ze mee kunnen spelen, dus spelen ze samen.

quintusgl

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:25

iedereen heeft het hier maar over kosten van school etc....
Er is, als je KBS krijgt ook Kindgebonden budget. Vroeger kreeg je nog een tegemoedkoing in de studiekosten via DUO, per 1 januarie krijgen mensen dit in de vorm van meer KGB. Dus daar is een pot voor. Als je als ouder wil werken dan is er Kinder Opvang Toeslag en ik kan je vertellen....dat zijn beste bedragen. Als je door onvoorziene omstandigheden alleen komt te staan heb je Alleenstaande ouder korting. Daarbij nog de studiefinanciering.............ik denk dat mensen met kinderen niets te klagen hebben!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik kan er zelfs als alleenstaande die ervoor kiest om geen kinderen te willen, boos om worden dat er zoveel geld door de staat betalld wordt aan mensen met kinderen. Als alleenstaande betaal je overal het volle pond voor....dacht je dat daar een potje voor was als het financiël slecht gaat met je?? Het is een keuze die je maakt als je kinderen neemt (rot woord, krijgen is een beter woord). Ook ik als alleenstaande zonder potjes betaal daaraan mee en dat vind ik geen probleem. Maar zoals sommige het hier neerzetten, daar heb ik wel probleemn mee en voor die mensen baal IK dat IK daaraaan mee betaal met mijn geld waar ik ook niet veel van heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:36

quintusgl schreef:
iedereen heeft het hier maar over kosten van school etc....
Er is, als je KBS krijgt ook Kindgebonden budget. Vroeger kreeg je nog een tegemoedkoing in de studiekosten via DUO, per 1 januarie krijgen mensen dit in de vorm van meer KGB. Dus daar is een pot voor. Als je als ouder wil werken dan is er Kinder Opvang Toeslag en ik kan je vertellen....dat zijn beste bedragen. Als je door onvoorziene omstandigheden alleen komt te staan heb je Alleenstaande ouder korting. Daarbij nog de studiefinanciering.............ik denk dat mensen met kinderen niets te klagen hebben!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik kan er zelfs als alleenstaande die ervoor kiest om geen kinderen te willen, boos om worden dat er zoveel geld door de staat betalld wordt aan mensen met kinderen. Als alleenstaande betaal je overal het volle pond voor....dacht je dat daar een potje voor was als het financiël slecht gaat met je?? Het is een keuze die je maakt als je kinderen neemt (rot woord, krijgen is een beter woord). Ook ik als alleenstaande zonder potjes betaal daaraan mee en dat vind ik geen probleem. Maar zoals sommige het hier neerzetten, daar heb ik wel probleemn mee en voor die mensen baal IK dat IK daaraaan mee betaal met mijn geld waar ik ook niet veel van heb.

Niet alle ouders met kinderen krijgen bovenstaande kan ik je verzekeren. Ik als ouder betaal ook aan alle potjes mee en ontvang alleen de kbs, verder niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:40

Vjestagirl schreef:
En bij werk in het buitenland dan ook de KBS terug betalen... Want dat is ook een investering in de toekomst van ons land (naja, zo ist bedoeld) die dan het land uit wandeld.

De ouders krijgen de kbs bijgeschreven, dus waarom moeten de kinderen het terug betalen?
Zoals je zelf al aangeeft, krijg je met 18 jaar, dus jij zelf als volwassene, los staand van je ouders een studiefinanciering. Dus daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor en niet je ouders.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:41

dat klopt minim, maar dan is je inkomen "hoog" genoeg en vinden ze dat je het niet nodig hebt. Maar dat is ook mijn punt. een aantal in het topic vinden het hoogst normaal dat iedereen hieraan mee betaald maar er zelf geen recht op hebben.
Voor jou en mij geldt hetzelfde. WE betalen voor de kinderen maar krijgen er niets van terug.
Het gaat mij erom dat mensen zeggen dat er nog meer bij zou moeten voor school, studie etc.........alleen vind ik dat er al genoeg is. Ze mogen ook andere doelgroepen wel eens een handje helpen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:42

Krijg jij huursubsidie Quintusgl?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:00

ja en Zt ook (al is het bij elkaar maar 22,- pmnd), alleen begrijp ik wel wat je antwoor hier op is..... dus zal maar vast even voor wezen.....
Ook dàt krijgen ouders met kinderen die KS, KGB, KOT etc kunnen krijgen (mits je als alleenstaande niet meer dan 33.000 en met partner niet meer dan 50000 verdient). huurtoeslag en zorgtoeslag is voor de hele bevolking, oud, jong, ouders, alleenstaanden, minderheden etc.....Het gaat nu over alle potjes die er zijn voor kinderen.
De KBS krijgt iedereen die kinderen heeft, ongeacht het inkomen.
Ouders met kinderen hebben gewoon tig potjes......
Ik wil het, zoals eerder geschreven, best betalen maar van sommigen hier vind ik het alsof het belachelijk is als ze niet overal (van kleding tot school en van school tot sport en van sport tot eten etc) van de staat wat voor krijgen. En geloof me, dit is mijn werk.......je wilt niet weten wat mensen eisen. Dát vind ik bespottelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:30

Tja, ze laten je ook geen keuze wat betreft kbs, je krijgt het punt.
Ouders met kinderen hebben tig potjes? Niet alle ouders over 1 kam scheren graag. Zorgtoeslag voor de hele bevolking?
Goh, dan mag ik gaan klagen, ik krijg nop nop nop. Ik betaal voor ieder ander zijn toeslagen.

Je kunt maar beter wat minder verdienen, dan krijg je overal wat voor. Je kunt beter 49.000 verdienen dan 51.000 zeg maar.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:43

Mindim: Ik heb er toch echt duidelijk de inkomensgrens bij gezet (en te zien aan je 49.000 en 51.000 heb je dit ook gelezen)......dus over 1 kam scheren zul je mij niet zien doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:56

Tig potjes? Hmmm, nou, dan heb ik wat gemist, want er is helemaal geen potje, omdat ik toevallig een kind heb.
Je kunt ook enorm overdrijven, hoor. ;)

Ik vind het iets anders als iemand een (heel) ziek kind heeft of iets in die trant. Maar 'potjes', omdat ik als alleenstaande moeder een kind heb, nou nee, hoor, en ik heb echt geen superinkomen ofzo. Verre van zelfs (al hoor je mij verder niet klagen).

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:02

Van mij mag het inkomensafhankelijk worden en gebruikt worden om ook leerlingen in het mbo onder de 18 een ov-kaart te geven.
Ik werk zelf in het mbo en schrik van de bedragen die ze per maand kwijt zijn aan reiskosten. Totaal niet in verhouding tot collegegeld en boeken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:56

Twiggy2008 schreef:
Tig potjes? Hmmm, nou, dan heb ik wat gemist, want er is helemaal geen potje, omdat ik toevallig een kind heb.
Je kunt ook enorm overdrijven, hoor. ;)

Ik vind het iets anders als iemand een (heel) ziek kind heeft of iets in die trant. Maar 'potjes', omdat ik als alleenstaande moeder een kind heb, nou nee, hoor, en ik heb echt geen superinkomen ofzo. Verre van zelfs (al hoor je mij verder niet klagen).

Heb je je dan wel geod laten informeren? Als alleenstaande ouder heb je, indien je inkomen zoals je schrijft niet suer hoog is, zeker wel een aantal "potjes" waar je aanspraak op kunt maken. (dit bedoel ik meer als tip dan als commentaar op je post!). Of intrepeteer ik je post verkeerd en wil je er juist geen aanspraak op maken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:28

quintusgl schreef:
Heb je je dan wel geod laten informeren? Als alleenstaande ouder heb je, indien je inkomen zoals je schrijft niet suer hoog is, zeker wel een aantal "potjes" waar je aanspraak op kunt maken. (dit bedoel ik meer als tip dan als commentaar op je post!). Of intrepeteer ik je post verkeerd en wil je er juist geen aanspraak op maken?

Eerlijk gezegd, ben ik niet zo bezig met 'potjes', nee. We redden ons wel.
Bedoel je (even als voorbeeld) dat als ik een vakantie wil boeken met mijn kind, dat er dan bij een boeking van een alleenstaande ouder met kind, ik er dan korting op kan krijgen? Tja..... Ik kan momenteel even helemaal geen vakantie betalen, zelfs niet met korting. :+
Ik heb daar gewoon weinig aan dus...... Maar noem jij dan eens wat, waar ik eventueel aanspraak op zou kunnen maken?
Want naar mijn weten, is er inderdaad niet zomaar een potje voor ons, hoor. :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:34

haha, nee die potjes bedoel ik niet.....;-)
Via de belasting kan je Alleenstaande ouderkorting krijgen (contact via Inkomstenbelasting) www.belastingdienst.nl, dit kan ook maandelijks. Als je niet veel verdient én je hebt kinderbijslag (moet jij wel de aanvrager van de KS zijn) dan kom je in aanmerking voor het Kindgebondenbudget. Hier krijg je maandelijks een bedrag op je rekening en is een tegemoedkoming voor de kosten van je kind (eren). De Sociale Verzekeringsbank moet dat wel een startsignaal geven aan de belastingdienst. Mocht je je kind naar de opvang doen als je zelf werkt (of oppas) dan kan je Kinderopvangtoeslag krijgen, ook hier krijg je maadelijks een berag op je rekning. Voor de KOT en KGB kun je op http://www.toeslagen.nl een proefberekening oen of je daar recht op hebt. Voor de Alleenst.ouderkort. moet je dus contact opnemen met de Ink. belasting.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:13

Heb je een PBtje gestuurd, waarin ik je uitleg, waarom dit voor mij allemaal niet van toepassing is, want hier zitten een aantal verplichte voorwaarden aan. Maar alsnog bedankt voor je uitgebreide info!!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:46

Vjestagirl schreef:
kazan schreef:
ik vind dat het wel afgeschaft mag worden maar er moet wel iets nuttigs tegenover staan zoals bv gratis school/sport/hobby.

Aan de andere kant vind ik dat het behouden moet blijven zodat de ouders hun kinderen straks iets kunnen meegeven de toekomst in zodat ze niet de sh*t in gaan en de overheid zich daarweer mee moet bemoeien.

Dus mijn stem is eigenlijk JA/Nee

School is al gratis. En sport is ook gratis: touwtje springen, in bomen klimmen, tikkertje spelen etc.

Ja leuk joh, op je 15e touwtje springen, in bomen klimmen en tikkertje doen ;).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:54

Rebeccaa schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja leuk joh, op je 15e touwtje springen, in bomen klimmen en tikkertje doen ;).

Ga je hardlopen?

En touwtje springen doe k nogsteeds, is super goed voor je

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:56

Ja, kan. Alleen moeten ze dan niet lid willen worden van de touwtjesspringvereniging om ook met wedstrijden mee te willen doen, want dat kost geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:57

Ja sorry hoor maar ik vind dat echt geen leuke sport. Ik vind dat je gewoon een sport moet kunnen doen wat echt je hobby is. Ik hockey, dat is mijn sport én mijn grootste hobby. En leuk joh, altijd hardlopen.. Ik bedoel, ik vind competities leuk, teamsport leuk, de sfeer van een club leuk, dat bereik je niet met touwtjespringen of hardlopen.. :') Ik denk dat de meeste kinderen dit hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:00

Ik geloof dat we het erover hadden dat sport geen geld hóéft te kosten. En als je 15 bent kun je een bijbaantje en zelf betalen voor je grootste hobby én je sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:04

Wat weer ten koste gaat van school, dus van je verdere toekomst. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:05

Ik geloof niet dat jouw zaterdag baantje of je folderwijk tenkoste hoeft te gaan van je toekomst. Als je zo veel tijd nodig hebt om te leren moet je misschien gaan bedenken of je niet een niveau te hoog zit, of dat je toch te veel tijd in je sport stopt :)