Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

De 2 die ik heb gezien, in Belgie dan, waren groter dan mijn riesenschnauzer die 67cm schofthoogte heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Ik snap niet zo goed waarom zoveel mensen dit gedrag nog goed praten als ik zo even een rondje FB lees. Waarom ze hier geen gevaar in zien? Als dit een poema, bruine beer in het buitenland was, waren de mensen er ook niet oké mee. Als het om een wildzwijn ging mogelijk ook al niet. Maar een wolf is prima en wilt alleen maar spelen?

Dood eng zo dichtbij dat filmpje.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

Grootte (lengte incl staart)
100 - 150 cm -

Staart: 30 - 50 cm -

Schofthoogte: 65 - 80 cm

Gewicht
20 - 80 kg

Gegevens nu van natuurpunt.be maar vergelijkbaar op andere sites.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

Kortom,

Veel variatie in maat en gewicht bij volwassen exemplaren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:32

Zichtmelding Havelte Dr
Citaat:
Havelte Drenthe
12-12-2025
21.04 uur

Zichtmelding, wolf komt uit de struiken vd 2e Meerkampsweg en stak de Ruiterweg over richting het bosje naast Hesselte. 'Hij schoot op 3 meter afstand achter mijn fiets langs, ik ben me lam geschrokken'.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/14Lc5zH8 ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

-:(- |o
Ik ben helemaal klaar met die wolvenwappies. Vooral dat poedersuiker van animal rights.
En weer die rotkop van Lelieveld op tv als wolvenexpert. :r

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:54

Als dat filmpje echt is en een wolf..dat is toch echt niet normaal hoe dicht die achter die man loopt. Bij spier

Net alsof s die eten zoekt bij die man en dan ook op de grond iets zoekt.

Als het al geen ai is.

Wel een nuchtere accent dat gepraat totaal geen paniek ofzo

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:14

tienus63 schreef:
Zichtmelding Havelte Dr
Havelte Drenthe
12-12-2025
21.04 uur

Zichtmelding, wolf komt uit de struiken vd 2e Meerkampsweg en stak de Ruiterweg over richting het bosje naast Hesselte. 'Hij schoot op 3 meter afstand achter mijn fiets langs, ik ben me lam geschrokken'.

Is natuurlijk ook niet handig om je "lam" te schrikken als er een wolf in de buurt is ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:43

Hahahaha!
Scherp opgemerkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:45

Citaat:
13 december 2025
Wolf komt af op blindengeleidehond: ‘Ik dacht dat hij het loodje zou leggen’
De gemeente Ermelo organiseert komende maand een informatiebijeenkomst speciaal voor blinden en slechtzienden over de gevaren van wolven. Directe aanleiding is een incident eind november, toen een slechtziende vrouw in de Veluwse gemeente met haar blindengeleidehond een confrontatie had met een wolf. Pas nadat zij met haar stok hard op de grond had geslagen, verdween het dier.

In Ermelo wonen relatief veel visueel gehandicapten vanwege de aanwezigheid van zorginstelling Bartiméus. De vereniging voor geleidehondengebruikers zegt dat er op de Veluwe minstens één keer eerder een incident was met een wolf en een blindengeleidehond. Bekend is dat wolven honden kunnen belagen. Bekend is ook dat in Ermelo drie dagen na het incident met de slechtziende vrouw een wolf op straat liep.

De blinde podcastmaker Ferry Molenaar maakt sinds ruim een jaar een serie over dit specifieke probleem: 'Geleidewolf'. Hij kreeg tientallen reacties van visueel gehandicapten die zo bang zijn voor wolven dat zij hun hond het liefst uitsluitend op omheinde terreinen uitlaten.

In de nieuwste podcastaflevering naar aanleiding van het incident spreekt Molenaar met burgemeester Hans van Daalen van Ermelo, die benadrukt hoe kwetsbaar blinden en slechtzienden zijn in dit soort situaties. "Niet alleen omdat ze niet kunnen zien, maar ook omdat ze afhankelijk zijn van hun hond. Dus ja, ik vind het wel echt iets om aandacht voor te hebben als burgemeester."
Het was een van de engste dingen die ik ooit heb meegemaakt
Slechtziende Marloes Schaap

Marloes Schaap is de slechtziende vrouw die op een vroege zaterdagmorgen de wolf tegenkwam op een speciaal ingericht pad naast Bartiméus. Zij vond het altijd al "onprettig" om met haar hond langs het bos te lopen. Daarom neemt haar ziende man normaal gesproken het uitlaten 's morgens en 's avonds laat voor zijn rekening. Maar deze keer was hij heel erg moe en ging Marloes een keer naar buiten.

Zij voelde dat het mis was toen haar hond plotseling begon te grommen. "Dat doet hij nooit naar andere honden, hij is heel sociaal." Toch hoopte Marloes eerst nog dat het om een loslopende hond ging. Maar roepen naar een eventuele eigenaar leverde niets op. "Dus probeerde ik met mijn hele kleine blikveldje en mijn wazige zicht dat beest in het vizier te houden. Ik zag dat het vier poten had, een staart en rechtopstaande oren. Want die staken af tegen het bos, zeg maar. Daardoor kon ik het onderscheiden."
'Hij liep heen en weer'

De schrik sloeg haar pas echt om het hart toen de wolf op hen af begon te rennen tot zo'n zeven meter afstand. "Een stukje heen en dan weer terug, terwijl hij naar ons bleef kijken. "Ik begon heel erg te trillen. En te huilen. Je krijgt een lichamelijke reactie, daar kun je niets aan doen. Ik was me zó bewust: dit beest is sneller en sterker dan wij en die afstand tot mijn hond Toto overbrugt hij binnen één seconde."

Het enige dat zij kon doen, was Toto dicht tegen zich aan trekken en tussen hem en de wolf gaan staan. En zij probeerde zich de adviezen te herinneren: wat moet je ook alweer doen als je een wolf tegenkomt? "Achteruit lopen, je groot maken, voor herrie en kabaal zorgen. Dus ik heb mijn taststok hoog opgeheven en hard op het voetpad laten knallen."
Experts aanwezig

Toen ze haar man had gebeld en weer opkeek, was de wolf weg. Marloes noemt het een van de engste dingen die ze ooit heeft meegemaakt. "Je voelt je zó kwetsbaar. Ik was niet zozeer bang dat ik het loodje zou leggen, maar wel dat dat met mijn hond zou gebeuren."

Volgens burgemeester Van Daalen zullen op de voorlichtingsavond experts aanwezig zijn die uitleg kunnen geven over wolven en honden. "Maar we willen ook informatie ophalen bij de mensen."

https://nos.nl/artikel/2594339-wolf-kom ... zou-leggen

Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16reSU ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Wat willen die experts doen dan?

Mag hopen dat dat niet Lelieveld is, die de boel gaat lopen bagatelliseren èn per definitie vindt dat iedereen alles verkeerd doet met uitzondering van de wolf natuurlijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:56

Citaat:
Protocol dode wolf 21 maart 2024 A28 Spier Provincie Drenthe. Kan iemand mij alstublieft uitleggen wat de WUR/ WENR in dit document bedoelt met “ Voorzichtig gesneden vanwegen zoek naar een nieuw ontdekte spier ( in herdershond)‍♀️En waarom is de tekst achter poten/ wolfsklauwen achterpoten zwartgelakt?

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1aVqkr ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:58

Voor zover ik weet komen is ‘Hubertus’ letterlijk de enige wolf met Hubertus -of wolf klauwen en is het een afwijking die sommige hondenrassen voorkomt.

Bijzonder zullen me maar zeggen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Wat een nare ervaring voor deze dame. Het maakt mij verdrietig dat zoveel mensen lijden onder de aanwezigheid van de wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Een wolf hoort ze niet te hebben de wolfsklauwen achterpoten.
Zou het weggelakte "ja aanwezig" zijn?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

F_T schreef:
Ik denk dat het te vergelijken is met een kudde Friezen.

Voor een leek absoluut niet uit elkaar te houden.
Maar voor mensen die er ze dagelijks verzorgen vaak zelfs op afstand.

Ik kon dat in ieder geval makkelijk na enige maanden werken tussen Friezen.

Precies, ik heb dat met de herten, ken ik ook allemaal uit elkaar, snappen mensen ook niet. Dus geloof prima voor bepaalde mensen heel goed herkennen was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:37

Ik ben nu best nieuwsgierig geworden naar een foto van die dode wolf bij Spier uit de documenten van Annemieke, beest staat nergens bij persberichten over die aanrijding.
Bijgaande foto’s zijn van levende wolven of er staat een wolf bij die elders dood is gereden of gevonden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

Dat sectie rapport,

De klauwen is een standaardvraag op het formulier zo te zien,

Ik zie geen enkele reden om nu aan te nemen dat deze ze wel of niet had.

Het is duidelijk welke wolf het was, de unieke dna code staat erbij.

Hubertusklauwen zijn bij sommige honden zelfs raseigenschap, andere hebben ze niet en sommige rassen soms wel soms niet.
En bij wolven zelden bij mijn weten maar niet nooit.

Soms wordt er wel écht een beetje ver gezocht wat mij betreft.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

De wolf met bijnaam Hubertus is een andere, even opgezocht.

Die heeft GW4655m als code.

Die in het sectie rapporthad geen 'memsennaam' en werd voor het eerst bevestigd aangetroffen Maart2024 in Nederland. (Wat niet wil zeggen dat hij er niet eerder was of eerder geboren was, maar Maart 2024 is 1e bevestigde aanwezigheid in nl)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Maar zou het hebben van die klauwen bij wolven dan kunnen duiden op hybridisering ??

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Hen inmiddels ook een foto van betreffende wolf (overledenen) gevonden.

Even in spoiler, ik vind het persoonlijk geen fijne foto.

Beeld klopt wel met gebroken kaak en gebroken schedel zoals in dat rapport staat

Spoiler:
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

F_T wat word er ver gezocht?
Een wolf hoort geen wolfsklauwen te hebben, ondanks de naam.
Citaat:
Wikipedia:
Een hubertusklauw of wolfsklauw is een rudimentaire vijfde teen aan de binnenzijde van de achterpoot van een hond. De term wolfsklauw is minder juist omdat deze teen bij wolven niet voorkomt. Ook veel honden worden zonder hubertusklauwen geboren; eigenlijk gaat het om een erfelijke afwijking.

Dus eigenlijk al bijzonder dat het een standaard vraag is op het formulier.
En denk idd dat DF dan een terechte vraag heeft, is dat dan een hybride?

Daarnaast, waarom dingen op een WOO verzoek zwart lakken wat geen persoonsgegevens zijn?

Dat Hubertus een andere is lijkt mij logisch, want daar is een afschot vergunning voor gegeven nadat deze is verongelukt.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Vandaag, 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:03

Ik maakte een woordspeling: “‘Hubertus’ is de enige met echte Hubertus -of wolfsklauwen”.
Omdat deze wolf deze bijnaam heeft gekregen.

De zin ‘ nieuw ontdekte spier (herdershond) ‘ waar slaat die op?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:05

F_T schreef:

Beeld klopt wel met gebroken kaak en gebroken schedel zoals in dat rapport staat

Spoiler:
[ Afbeelding ]

Dit is hem niet. Deze is in 2017 verongelukt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:10

tienus63 schreef:
F_T schreef:

Spoiler:
[ Afbeelding ]

Dit is hem niet. Deze is in 2017 verongelukt.

Deze staat in de spreadsheet van werkgroep wolf bij deze gw code, met de informatie dat deze bij Spier is aangereden en overleden dit jaar