Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

BigOne schreef:
Om even op die kolen stokende industrie terug te komen, Tata, onze voormalige hoogovens met een schathemeltje rijke eigenaar die heel slim de boel heeft losgekoppeld verwacht wel miljarden aan ondersteuning van ons . Wat mij betreft, haal het staal maar uit Engeland.
Nederland zou nog veel meer moeten inzetten en investeren in een kenniseconomie want ook met een stuk minder kosten kunnen veel Nederlandse bedrijven niet op tegen concurrentie uit het buitenland.
Een kenniseconomie is wat dat betreft een stuk beter, zie ASLM.
Krijgt ook veel ondersteuning maar terecht imo.
Daarom zijn de bezuinigingen op onderwijs ook een zeer slecht idee. Kennis is macht.

Hmm, ik heb het niet over kolende stokende industrie, die is er niet meer zoveel in NL. Dat is voornamelijk aardgas stokende industrie. En het is zo jammer dat Tata daar iedere keer bij gehaald wordt. Tata is gelukkig niet representatief, maar de schandalen rondom Tata stralen af op de hele sector -O-.

Ja, kenniseconomie. Dat is heel leuk, maar waar moeten al die mensen met kennis dan werken? Een heel groot deel daarvan is dienstverlener of medewerker bij industriële bedrijven.

En wat doen we met al die mensen die niet het talent hebben om kenniswerker te worden?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Roodvos schreef:
En wat doen we met al die mensen die niet het talent hebben om kenniswerker te worden?

Die gaan de politiek in :)*

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

Loretta schreef:
BigOne schreef:
Ik vind de aanval van Caroline v/d Plas op MOB zeer ongepast ( en dan zeg ik het mild) deze organisatie beschuldigen van zelfmoord onder de boeren .
Misschien moeten ze de hand in eigen boezem steken met hun onwettelijke voorstellen en vooruitschuiven.

Ik blijf het heel moeilijk vinden. Aan de ene kant maakt MOB mensen gewoon kapot met hun acties. Mensen die zonder het werk van MOB nergens last van hadden.

ik kijk daar anders naar. De MOB heeft Wiersma kans op kans gegeven om met gedegen plannen te komen, akkoord te gaan met de plannen die zij voorstellen. Om in overleg te gaan. Maar dat heeft Wiersma niet gedaan. Wiersma was hiervan op de hoogte en heeft bewust gekozen om niet haar werk te doen. Behalve dus huilie huilie voor de bühne.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

Libra76 schreef:
ik kijk daar anders naar. De MOB heeft Wiersma kans op kans gegeven om met gedegen plannen te komen, akkoord te gaan met de plannen die zij voorstellen. Om in overleg te gaan. Maar dat heeft Wiersma niet gedaan. Wiersma was hiervan op de hoogte en heeft bewust gekozen om niet haar werk te doen. Behalve dus huilie huilie voor de bühne.

Ik zeg ook niet dat ik het treurig voor Wiersma vind. Ik zeg alleen dat ik het heel treurig voor de boeren families vind die nu klem zitten in een conflict tussen MOB en de overheid. En ja,ik begrijp dat er iets moet gebeuren nu aan het oneindige treuzelen en geitenpaadjes zoeken.

Daarnaast heb ik ook in de andere helft van mijn post verteld hoe ik tegen de doorgeslagen agrarische sector aan kijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Maar wat er nu gebeurt dat was aan het begin van de kabinetsperiode al bekend. Toen wisten we al dat wat BBB wilde doen aan stikstof juridisch niet haalbaar was. En dat BBB alleen maar de belangen van Big agro diende en niet de belangen van de individuele boeren die nu dus indirect MOB op hun dak krijgen in de vorm van handhavingsverzoeken tegen hun bedrijf.

Het moet gebeuren. Maar daarom zit er nog wel een hele verdrietige kant aan.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:02

Ik vind het triest dat bbb alleen oog voor de grote jongens heeft . Biologische boeren , kleine boeren, pasmelders , boeren die graag willen overstappen naar extensieve landbouw. Hen nu na een jaar niet het gevoel dat ze daar iets voor doen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:09

Tja, daar valt te weinig aan te verdienen, kennelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:10

En die hele pot met geld voor uitkoop van de boeren heeft de BBB bij de onderhandekingen van het hoofdlijnenakkoord gewoon weg gegeven. Met als resultaat dat er nu geen geld is voor uitkoop.

Ik mag toch aannemen dat iedere boer door de tranen van Wiersma heen prikt en ook de tirade van van der Plas. En in ziet dat de BBB de boeren gewoon aan het lijntje heeft gehouden ten behoeve van big Agro.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:49

Ik geloof wel in de tranen van Wiersma, dat zij het erg vindt voor de boeren die getroffen worden.
Alleen legt BBB de schuld bij MOB neer, terwijl zij willen dat de regering zich aan de regels houdt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:51

Ja, als er iemand schuld is aan de situatie waar boeren in zitten, dan is het de overheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

En de overheid heeft / had de macht om er iets aan te doen, maar doet het niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:09

_San87_ schreef:
Ja, als er iemand schuld is aan de situatie waar boeren in zitten, dan is het de overheid.

Precies en nu wordt de schuld gelegd bij NSC en MOB door BBB.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:30

Gaat ze nu echt een nieuw derogatie verzoek neerleggen in Brussel?!? Wat is daar het nut van (behalve weer uitstel om écht iets te doen)?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

De MOB heeft Wiersma de tijd gegeven om met betere plannen te komen voordat ze begonnen met handhavingsverzoek. Wiersma noemde dit chantage. Ik zou het een kans noemen en als Wiersma en de BBB echt om de pas melders hadden gegeven. Dan hadden ze die kans aangepakt met beide handen.