Veilig leven mét de wolf in Nederland: Stefan Dijkstra heeft een missie - maar die komt niet door de keuring bij ons …
De overheid verspreidt nauwelijks objectieve informatie over de wolf. Daarom doet Stefan Dijkstra het zelf maar. Hij lanceert de nieuwe Wolfapp. Maar die app toont nu al duidelijk aan, waarom het niet werkt….. icoontjes op de foute locatie en zwervende wolven zwerven, waar eentje daarvan maanden geleden is gespot is alleen verwarrende informatie.
Geen duimpje van ons, geen aanrader…Het AD 12.02.2025
Heb je zelf een mening over de wolf in Nederland?
„Ja, maar die geef ik niet prijs. Want dan zou ik de doelstelling van de Wolfapp ondergraven. Dat de overheid de burgers nu amper informeert, zorgt voor angst en misverstanden. Er zijn veel vragen. In de app informeren we wandelaars en fietsers hoe we in de Nederlandse natuur zo veilig mogelijk met de wolf kunnen samenleven.”
Weten burgers dat niet?
„Nee, je merkt dat mensen onzeker zijn over wat ze moeten doen als ze een wolf tegenkomen. Dat laatste komt steeds vaker voor. Er zijn ook meer meldingen over schade die wolven aanrichten. Wij vertellen meer over het dier, melden locaties waar wolven zijn gezien en geven tips over wat te doen als je zelf een wolf tegenkomt. Dit neutraal opschrijven was trouwens een uitdaging.”
Heb je de app alleen gemaakt?
„Nee. Ik ben eigenaar van softwarebedrijf Tajriba uit Almelo en heb de Wolfapp samen met zijn collega’s Max Baartman en Bram Ouwerkerk gemaakt. We maken apps, websites, webshops en software op maat. Deze app is vooral in de avonduren in elkaar gezet. Het was leuk om de techniek van augmented reality uit te proberen. Via de app kun je de wolf virtueel in je woonkamer projecteren. Dan krijg je een idee hoe groot het dier is.”
Ben je al eens een wolf tegengekomen?
„Nee, terwijl ik best veel wandel met de hond. Ook daarover staan tips in de app. Kom je met je hond een wolf tegen, lijn het dier dan direct aan en houd hem kort. Mijn eigen hond heb ik bijna altijd aan de lijn. Ik heb een labrador en dat hondenras heeft nogal een neus voor reeën en andere dieren. Ik wil voorkomen dat mijn hond achter wild aangaat.”
Verdienen jullie geld met de app?
„Nee. Er komt geen reclame op. De app is gratis te downloaden in de Apple App Store of Google Play. Als burgers een wolf zien, kunnen ze dat melden via de app. Wij geven locatie en datum door aan kenniscentrum BIJ12. Die houdt een database bij voor de overheid.”>>
https://www.ad.nl/almelo/veilig-leven-m ... ~a89c7776/