Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:04

Ik zou Wilders gewoon premier laten zijn, hij piept wel zo hard dat hem dat afgepakt is maar dit komt hem natuurlijk wel goed uit. Wanneer het mislukt straalt dat niet op hem af maar kan hij weer losgaan op anderen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:06

Allebei een aanfluiting.
@BigOne: zit wel wat in. Maar hij kan ondertussen (ook internationaal) wel schade aanrichten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:07

mysa schreef:
Allebei een aanfluiting.
@BigOne: zit wel wat in. Maar hij kan ondertussen (ook internationaal) wel schade aanrichten.

Dat doet hij nu ook al.
Bvb door elke keer op z’n Twitter account dit soort berichten te delen:

Afbeelding
Vond de opmerking van Aboutaleb wel goed, laat me Wilders zelf maar mp worden, die snapt het ook .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-05-24 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:13

pien_2010 schreef:
Advocaat doet aangifte tegen Plasterk wegens valsheid in geschrifte. Deze aanklacht was al in voorbereiding vanaf september dus voor hem een ongelukkig samenloop van omstandigheden.

Zie artikel van de Trouw

Advocaat doet aangifte tegen Plasterk om valsheid in geschrifte https://www.trouw.nl/binnenland/advocaa ... ~bad4845e/

Ik vind het altijd een beetje dubbel als iemand om persoonlijke redenen dit soort aanklachten doet. Mochten er echter daadwerkelijk fouten zijn gemaakt, dan is het misschien wel verstandig om over te stappen naar een andere boekhouder. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:17

juval schreef:
rainerie, misschien dringt het bij jouw niet door dat er WEL een wezenlijk verschil is tussen NOx en NH3 ..

Nee, Nederland hoeft de wereld niet te voeden, maar we kunnen wel heel veel, heel efficiënt, heel goed onder voor mens en dieren goede omstandigheden produceren. Dat productie van een eerste levensbehoefte niet volledig zonder uitstoot kan is een gegeven dat we in mijn ogen best kunnen accepteren. Deze uitstoot is belangrijker dan de uitstoot van bijvoorbeeld vliegtuigen of datacenters... daar kunnen we immers niet van leven.

Nu kunnen jullie allemaal wel weer verontwaardigt gaan lopen doen en mij aanvallen. Dat is ook een keuze. Als iedereen veganistisch zou gaan eten heeft NL helemaal niet genoeg grond om iedereen te voeden aangezien een heel groot deel van het land alleen geschikt is voor gras. Maar goed, u weet het kennelijk beter.

Mijn grootvader verbouwde aardappels. Daar is onze grond in Z.O. Brabant heel goed geschikt voor! Ken je het schilderij "de aardappeleters"van Vincent van Gogh?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:30

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:31

juval schreef:
Als iedereen veganistisch zou gaan eten heeft NL helemaal niet genoeg grond om iedereen te voeden aangezien een heel groot deel van het land alleen geschikt is voor gras. Maar goed, u weet het kennelijk beter.

Dit klopt niet.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... %20veevoer.

Van de 1,82 miljoen hectare wordt de opbrengst van slechts 800.000 hectare daadwerkelijk door de Nederlander geconsumeerd en 600.000 is bestemd voor grasland en veevoer. Voor onze consumptie hebben we 2,57 miljoen hectare in het buitenland nodig, waarvan 1,25 miljoen voor grasland of veevoer. „We denken vaak wel dat we veel exporteren, maar Nederland heeft twee keer zoveel grond nodig voor zijn huidige voedselconsumptie”, zegt onderzoeker Trudy Rood, sector Integrale Beleidsanalyse Leefomgeving bij PBL en één van de auteurs van het PBL-rapport ‘De Nederlandse voetafdruk op de wereld: Hoe groot en hoe diep’. „Zelfs als we niet zouden exporteren heeft Nederland niet genoeg landbouwgrond. We zijn een dichtbevolkt land en hebben een luxe leefpatroon. Dat vraagt veel land. We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

We hebben sowieso niet genoeg land om iedereen te voeden, maar door veel minder dierlijke eiwitten te consumeren kunnen we het landgebruik een heel eind terugdringen.

En dan wordt verticale teelt heel erg interessant.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:49

Avalanche schreef:
juval schreef:
Als iedereen veganistisch zou gaan eten heeft NL helemaal niet genoeg grond om iedereen te voeden aangezien een heel groot deel van het land alleen geschikt is voor gras. Maar goed, u weet het kennelijk beter.

Dit klopt niet.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... %20veevoer.

Van de 1,82 miljoen hectare wordt de opbrengst van slechts 800.000 hectare daadwerkelijk door de Nederlander geconsumeerd en 600.000 is bestemd voor grasland en veevoer. Voor onze consumptie hebben we 2,57 miljoen hectare in het buitenland nodig, waarvan 1,25 miljoen voor grasland of veevoer. „We denken vaak wel dat we veel exporteren, maar Nederland heeft twee keer zoveel grond nodig voor zijn huidige voedselconsumptie”, zegt onderzoeker Trudy Rood, sector Integrale Beleidsanalyse Leefomgeving bij PBL en één van de auteurs van het PBL-rapport ‘De Nederlandse voetafdruk op de wereld: Hoe groot en hoe diep’. „Zelfs als we niet zouden exporteren heeft Nederland niet genoeg landbouwgrond. We zijn een dichtbevolkt land en hebben een luxe leefpatroon. Dat vraagt veel land. We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

We hebben sowieso niet genoeg land om iedereen te voeden, maar door veel minder dierlijke eiwitten te consumeren kunnen we het landgebruik een heel eind terugdringen.

En dan wordt verticale teelt heel erg interessant.

En als je het echt goed wil doen ook geen paarden meer als hobby houden. 450 duizend paarden in Nederland hebben ook een heel wat hectaren grond nodig om van te kunnen leven. (alhoewel ik betwijfel of veel mensen hier warm voor lopen :+)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:54

anjali schreef:
juval schreef:
feit is toch wel dat de wereldbevolking nog steeds stijgt en er daardoor nog steeds een stijgende voedselbehoefte is. Dat moet ergens op de wereld geproduceerd worden.
Toevallig kunnen wij dat hier in NL erg goed omdat we hier een prima klimaat hebben, goede vruchtbare grond, en heel veel kennis en kunde.
Het blijft inderdaad een herhaling van dezelfde woorden, maar dat is nou eenmaal zo omdat het niet wil doordringen tot sommigen.

Inderdaad. En die van boeren afgepakte grond wordt echt geen "natuurgebied" (bedoelen ze plaats voor nog meer wolvenroedels?) maar gaat gewoon volgebouwd worden. Tja en al die mensen moeten eten, dat moet dan uit het buitenland komen? Zogauw er oorlog uitbreekt gaat dat meteen niet meer, kijk maar naar die toestanden in Oekraine, hier geen zonnebloemolie meer en veel duurdere granen. Heel onverstandig om van buitenlandse import afhankelijk te zijn.

Eens. Dat er wat in het systeem moet veranderen is voor iedereen duidelijk. Maar een afhankelijke voedselvoorziening moet je écht niet willen. Altijd zorgen dat je op dat gebied voldoende zelfvoorzienend bent.

In corona begin hebben we gezien wat het met mensen doet als ze denken dat iets niet meer verkrijgbaar is (wc papier). Dat wil je echt niet met eten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:56

Avalanche, is dat dan ook biologisch geteeld? En kan dat overal in Nederland? Onze zware kleigrond hier is echt alleen geschikt voir gras, zelfs de mais lukt hier niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:04

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:04

juval schreef:
Avalanche, is dat dan ook biologisch geteeld? En kan dat overal in Nederland? Onze zware kleigrond hier is echt alleen geschikt voir gras, zelfs de mais lukt hier niet.

Kleiaardappelen? Hier is echt zandgrond en mais groeit hier ook als kool, je ziet het uit de grond schieten. Maar ja, dat wordt dan niet voor menselijke consumptie gebruikt maar als veevoer. Terwijl er zat landen zijn waar ook voor mensen mais het hoofdvoedel is, Mexico bijv. samen met bonen en die doen het hier ook heel goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:18

BigOne schreef:
Anjali, voor de zoveelste keer, 5 % van alle grond is voldoende om totdat de bevolkingsgroei weer afneemt ( gaat nu nog harder met de oversterfte) te bouwen voor alle inwoners. Neem daar het inbouwen, Tiny houses, woning delen , op eigen erf bijbouwen bij en misschien nog wel minder.

Onze bevolkingsgroei neemt niet af. Weliswaar krijgen de autochtone Nederlanders minder kinderen, maar toch stijgt het inwonertal sterk door immigratie. Die mensen moeten allemaal eten. En ideeen als tiny houses en woning delen zullen velen niet warm voor lopen. Trouwens, woning delen met je ouders zolang als je zelf nog geen partner\gezin hebt, dat is nu juist wat Nederlandse jongeren helemaal niet willen, die willen allemaal zo snel mogelijk op zichzelf gaan wonen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:22

juval schreef:

Vandaar ook de andere technieken, zoals verticale teelt en robotics, waarmee de opbrengst verviervoudigt per hectare.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:33

anjali schreef:
BigOne schreef:
Anjali, voor de zoveelste keer, 5 % van alle grond is voldoende om totdat de bevolkingsgroei weer afneemt ( gaat nu nog harder met de oversterfte) te bouwen voor alle inwoners. Neem daar het inbouwen, Tiny houses, woning delen , op eigen erf bijbouwen bij en misschien nog wel minder.

Onze bevolkingsgroei neemt niet af. Weliswaar krijgen de autochtone Nederlanders minder kinderen, maar toch stijgt het inwonertal sterk door immigratie. Die mensen moeten allemaal eten. En ideeen als tiny houses en woning delen zullen velen niet warm voor lopen. Trouwens, woning delen met je ouders zolang als je zelf nog geen partner\gezin hebt, dat is nu juist wat Nederlandse jongeren helemaal niet willen, die willen allemaal zo snel mogelijk op zichzelf gaan wonen.

In Nederland zijn er behoorlijk strenge eisen waar een woning aan moet voldoen om er in te mogen wonen. Ook zijn de meeste woningen ééngezinswoningen. Dan is het dus niet toegestaan er met meerdere gezinnen / generaties te wonen. Dan worden de opties dus al snel minder. Iets waar naar mijn idee ook nog veel winst te behalen valt door regels te versoepelen waar het kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:41

Ja, dingen zoals roommates bijvoorbeeld. Ik zou er nul probleem mee hebben om een woning te delen met goede vrienden bijvoorbeeld, maar dat mag dus niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:48

Avalanche schreef:
Ja, dingen zoals roommates bijvoorbeeld. Ik zou er nul probleem mee hebben om een woning te delen met goede vrienden bijvoorbeeld, maar dat mag dus niet.

En dat is belachelijk. Veel jongeren zouden dan thuis weg kunnen gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:52

En woningtekort ligt niet alleen aan de “ asielinstroom “ maar ook dat er nu 3,5 miljoen alleenstaande huishoudens zijn. Dat was jaren geleden nog 1,5 miljoen.
Wat mij betreft geven ze bvb stoppende boeren allemaal 4 bouwkavels. Dan krijg je tenminste wat doorstroming.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:57

juval schreef:
rainerie, misschien dringt het bij jouw niet door dat er WEL een wezenlijk verschil is tussen NOx en NH3 ..

Nee, Nederland hoeft de wereld niet te voeden, maar we kunnen wel heel veel, heel efficiënt, heel goed onder voor mens en dieren goede omstandigheden produceren.

Dat is of gejokt,
of een zeer bepaalde manier van kijken.

Ja, sommigen in de agrarische sector zijn hard aan het experimenteren, dat klopt.

Doe mij maar veel experimenten met voedsel moerassen op veenweidegebieden - ik vind dat constructiever dan "het enige wat kan op die grond is intensieve veeteelt.".

Citaat:
Dat productie van een eerste levensbehoefte niet volledig zonder uitstoot kan is een gegeven dat we in mijn ogen best kunnen accepteren. Deze uitstoot is belangrijker dan de uitstoot van bijvoorbeeld vliegtuigen of datacenters... daar kunnen we immers niet van leven.

Ere wie ere toekomt: de BBB heeft een wetsvoorstel gesteund waar Schiphol niet blij mee was.

Citaat:
Als iedereen veganistisch zou gaan eten heeft NL helemaal niet genoeg grond om iedereen te voeden

Achterhaald.
(Ik geef toe dat je vegan met heel veel liflafjes kunt eten en dan wordt het alsnog moeizaam.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:10

pien_2010 schreef:
Avalanche schreef:

En dat is belachelijk. Veel jongeren zouden dan thuis weg kunnen gaan.

Ja, en het zou voor de economie een enorme stimulans zijn. Veel minder geld nodig voor vaste lasten, dus instant koopkracht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:27

Janneke2 schreef:
juval schreef:

Nee, Nederland hoeft de wereld niet te voeden, maar we kunnen wel heel veel, heel efficiënt, heel goed onder voor mens en dieren goede omstandigheden produceren.

Dat is of gejokt,

noem je me nou een leugenaar? waar slaat dat op?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:46

BigOne schreef:
En woningtekort ligt niet alleen aan de “ asielinstroom “ maar ook dat er nu 3,5 miljoen alleenstaande huishoudens zijn. Dat was jaren geleden nog 1,5 miljoen.
Wat mij betreft geven ze bvb stoppende boeren allemaal 4 bouwkavels. Dan krijg je tenminste wat doorstroming.

Met dank aan de emancipatie.
Vroeger bleven vrouwen bij hun man = kostwinner.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:15

juval schreef:

Citaat:
Dat is of gejokt,

Citaat:
noem je me nou een leugenaar? waar slaat dat op?

Dit was het onderwerp. (Daar sloeg mijn opmerking op.)

En gezien onder andere de mestproductie, bodemkwaliteit, waterkwaliteit en gebruik van gif vind ik het nog al wat om te stellen dat wij in Nederland "heel goed" voedsel kunnen produceren.

We kunnen bijvoorbeeld heel erg goed veel voedsel produceren waarbij we zoiets zots doen als de bodem naar de ### te helpen.
Op korte termijn kan ik mij voorstellen (...een bepaalde manier van kijken...) dat dit efficiënt is.
Op lange termijn is het gewoon roofbouw.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:16

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Met dank aan de emancipatie.
Vroeger bleven vrouwen bij hun man = kostwinner.

Met dank aan emancipatie? Ik hoop dat je dit anders bedoelt dan dat het overkomt :=.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:31

Janneke2 schreef:
En gezien onder andere de mestproductie, bodemkwaliteit, waterkwaliteit en gebruik van gif vind ik het nog al wat om te stellen dat wij in Nederland "heel goed" voedsel kunnen produceren.

We kunnen bijvoorbeeld heel erg goed veel voedsel produceren waarbij we zoiets zots doen als de bodem naar de ### te helpen.
Op korte termijn kan ik mij voorstellen (...een bepaalde manier van kijken...) dat dit efficiënt is.
Op lange termijn is het gewoon roofbouw.

Als we de nuance maken tussen wat we kúnnen en doen, kunnen we dat wel degelijk. Nederland is ook een land waar enorm geïnnoveerd is op gebied van landbouw en veeteelt.

Ik pleit voor een omslag waarbij we geen boeren gaan onteigenen, maar de agrarische sector op een andere manier vormgeven.