Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:36

Er zijn 2 opties:
Het kabinet wend een crisis af, dit hebben ze in het begin al besloten. CU slikt toch wel de hele grote meloen door en we zijn nog geen steek verder.

Het kabinet klapt, Rutte bied wederom zijn ontslag in maar blijft zitten waar ie zit. Verkiezingen komen en door het klappen van het kabinet zal hij weer veel stemmen krijgen.

Ik heb veel liever dat Markje zijn biezen pakt en lekker voor de klas gaat staan. Dan kan er eens iemand anders binnen de VVD de kans krijgen om zich te laten zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:38

Exitium schreef:
prompter schreef:
Maar Caroline heeft aangegeven niet met Rutte in 1 kabinet te willen? Lijkt me niet slim, want samen zouden ze een flike meerderheid hebben als er nu verkiezingen zouden zijn?

Euh, niet echt. Gekeken naar de recente peilingen van Ipsos, I&O en Maurice de Hond van de afgelopen maand staat de VVD gemiddeld op 23 en BBB gemiddeld op 26. Goed voor nog geen derde van de zetels dus. Twee grootste partijen erna zijn PVV en GL, en als je naar de gemiddeldes kijkt kom je dan op 75 uit, net geen meerderheid. (nog los van dat dat kabinet nooit gaat gebeuren)

Peilingen zijn leuk maar stellen uiteindelijk geen tiet voor. Het gaat erom wat de kiezer besluit in het stemhokje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:55

Rutte5 zit denk ik niemand op te wachten.
wat iemand hier eerder voorstelde, misschien de minister van Justitie als minpres? Of eens van een heel andere partij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:07

Dat was ik inderdaad
Ik vind Dylan ..... zegerius echt een wijf met ballen.
Zoals zij nu echt problemen aanpakt en haar eerlijkheid hou ik van.

Denk dat Caroline misschien iets meer ervaring zou moeten hebben.
Maar eens wat meer vrouwen en echt van die supervrouwen zie ik wel zitten
..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:17

Ze blijven vast zitten, alsof het dan van te voren al is afgesproken.

Maar van mij mag de boel klappen en er daarna een kabinet komen wat voor het volk is en eens nee zegt tegen het klimaat (dat is wat anders dan het milieu).

Maar we doen er niets aan, het is dus gewoon afwachten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:26

Echwel schreef:
Dat was ik inderdaad
Ik vind Dylan ..... zegerius echt een wijf met ballen.
Zoals zij nu echt problemen aanpakt en haar eerlijkheid hou ik van.

Denk dat Caroline misschien iets meer ervaring zou moeten hebben.
Maar eens wat meer vrouwen en echt van die supervrouwen zie ik wel zitten
..

Is "wijf met ballen" zijn een positief criterium voor een politiek kundig persoon? -O-

Ik denk dat het voor VVD nog wel eens best gunstig kan zijn om het te laten klappen. Ze blijven toch wel in het kabinet en kunnen na het klappen een leuke, rechtse samenwerkingspartner zoeken om samen alle vluchtelingen mee naar buiten te knikkeren en maximaal geld te verdienen over de ruggen van de natuur en dieren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:27

Ik denk niet dat het is afgesproken. Het is wel een belofte die Rutte aan de VVD heeft gedaan dus nogmaals ik ben hier niet verbaasd over. Hij staat er te tenslotte te onderhandelen als leider van de VVD.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:45

Het is inderdaad wat de VVD van zijn partijleider verwacht. Mét het risico op klappen. Het is gewoon een politieke zet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:50

prompter schreef:
Het is inderdaad wat de VVD van zijn partijleider verwacht. Mét het risico op klappen. Het is gewoon een politieke zet.

Zeker, het is in juni nog op het congres besproken. Het heeft ook te maken met een eerdere steun op de spreidingswet waarvoor de VVD wel steun heeft gegeven. In ruil daarvoor is een vermindering op de instroom beloofd. Dus daar maakt hij zich nu hard voor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:54

Ik heb best sympathie voor de BBB. Maar een kabinet met BBB en VVD lijkt me echt een nachtmerrie scenario.
Leuk voor de boeren, maar zeer slecht voor een heleboel andere groepen die het nu al moeilijk hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:59

Loretta schreef:
Ik heb best sympathie voor de BBB. Maar een kabinet met BBB en VVD lijkt me echt een nachtmerrie scenario.
Leuk voor de boeren, maar zeer slecht voor een heleboel andere groepen die het nu al moeilijk hebben.

BBB is socialer dan je misschien denkt hoor. Ze heeft veel overeenkomsten met SP en PVDA

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:01

Inderdaad echt een nachtmerrie, dan is de natuur echt klaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:07

BaileyMix schreef:

onzin, waar baseer je dat op?
BBB is juist voor een leefbaar platteland, en daar hoort zeker gezonde natuur bij. (en dat hoeft helemaal niet ten koste van de boeren te gaan).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:23

juval schreef:
BaileyMix schreef:

BBB is juist voor een leefbaar platteland, en daar hoort zeker gezonde natuur bij. (en dat hoeft helemaal niet ten koste van de boeren te gaan).

Maat ten koste van wat dan wel. De industrie? De maximale snelheid voor verkeer? Rekeningrijden?

Denk je dat je de VVD daar in meekrijgt?

Als we een coalitie VVD BBB krijgen geloof ik niet dat er milieu en klimaattechnisch stappen gemaakt gaan worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:00

Tango1979 schreef:
Citaat:

Maat ten koste van wat dan wel. De industrie? De maximale snelheid voor verkeer? Rekeningrijden?

Denk je dat je de VVD daar in meekrijgt?

Als we een coalitie VVD BBB krijgen geloof ik niet dat er milieu en klimaattechnisch stappen gemaakt gaan worden.

Ik denk juist van wel.
Caroline heeft al laten zien niet bang te zijn op links benadering te zoeken om problemen op te lossen.
Daar zal wat tegenover staan en daar is ze zich ook van bewust als je de debatten een beetje volgt.

Vvd zwabbert wel mee, die zijn hun eigen koers allang kwijt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:01

Misschien ten koste van de grote instroom asielzoekers?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:13

juval schreef:

Hoe helpt dat het milieu?

En ja BBB wil in sommige dingen over links, maar zij gaan echt niet in een midden/links kabinet. Zeker niet als de VVD toch weer de grootste wordt.

De VVD zwabbert weinig als het om "bescherming" van de grote bedrijven en grootverdieners gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:20

juval schreef:
Rutte5 zit denk ik niemand op te wachten.
wat iemand hier eerder voorstelde, misschien de minister van Justitie als minpres? Of eens van een heel andere partij.

Oejjj - dat doet mij denken aan Van Agt.
(Op zijn tachtigste kon ik goed met de man uit de voeten, maar toen was hij niet meer politiek actief.
"Er is vreugde in de hemel als de zondaar zich bekeert" - maar ik ben de hemel niet. Ik wil liever dat iemand in het kabinet fatsoenlijke ideeën heeft.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:21

BBB kan per provincie laten zien hoe ze het gaan aanpakken, kan een eye opener zijn

moet dit kabinet nog wel fff twee jaar doorhobbelen, nu verkiezingen maakt ons ook niets wijzer

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:22

Het milieu en klimaat wordt beter geholpen door de co2 uitstoot te verminderen, dat is schadelijker dan stikstof.

Maar goed, ik ben dan ook van mening dat de natuur veerkrachtig en flexibel is en zeker niet op omvallen staat. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:26

mce schreef:
BBB kan per provincie laten zien hoe ze het gaan aanpakken, kan een eye opener zijn

moet dit kabinet nog wel fff twee jaar doorhobbelen, nu verkiezingen maakt ons ook niets wijzer

Een kabinetsval kan voor de andere partijen zoals CU wel gunstig zijn. Dan kunnen ze nog langer rekken en kunnen er nog meer mensen nareizen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:31

juval schreef:

... klimaat vluchtelingen.

De eerste klimaatoorlog was Darfur,
de tweede klimaatoorlog Syrië,
en ook als het niet direct aan de opwarming van de aarde ligt: boeren worden getroffen, oogsten in brand gestoken en de bevolking lijdt honger en trekt weg.

Hier veel energie steken in nog hogere hekken om de EU
en sprookjes over 'onze open grenzen moeten dicht'
helpen geen zier.

En die wan-discussie over 'of de natuur wel of niet op omvallen staat'
een béétje boer weet heus wel dat monocultuur kwetsbaar maakt (en dat het zoeken in meer gif en meer duur gekweekt zaad een soort van fuik is).
De natuur gaat op haar eigen manier vast wel verder - maar als wij de biodiversiteit om zeep helpen,
kunnen we niet met 7 miljard mensen leven op aarde.
(En op die klimaatoorlog zit ik al helemaal niet te wachten.)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:35

Ik denk zelf dat de oplossing is om ecologen heel nauw samen te laten werken met boeren. Samen naar oplossingen zoeken die beide doelen dienen. Een grote partij die met de scepter zwaait en iets beslist is niet meer van deze tijd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:40

Soepblik schreef:
Ik denk zelf dat de oplossing is om ecologen heel nauw samen te laten werken met boeren. Samen naar oplossingen zoeken die beide doelen dienen. Een grote partij die met de scepter zwaait en iets beslist is niet meer van deze tijd.

Inderdaad.
Dit is de "technische" kant,
en dan beleid er om heen dat de gezinsbedrijven er ook echt van kunnen rondkomen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:42

juval schreef:

Ja, daar verschillen wij stevig over van mening, zowel persoonlijk als professioneel.