steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:20

dus de boer moet eigenlijk gewoon een supermarkt beginnen....wie gaat dat betalen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:33

Ik denk dat de acties meer succesvol waren geweest als de boeren bv geen melk meer geleverd hadden of geen graan. Dan tref je de consument. Mensen zijn gewend in de file te staan en denken nou ja, gaat wel weer voorbij. Heb niet het idee dat dit iets gaat opleveren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:34

Ninx schreef:
Pandora2 schreef:
Brussel-Barcelona vanaf 39euro... :x
Hoezo uitstoot is een probleem, slecht voor het klimaat en de vervuiler betaalt :+

Dat is toch echt om te huilen?
Maar ook op dit forum krijste iedereen moord en brand toen ik zei dat vliegen weer een luxe-product moest worden, iets bijzonders waarvoor je geld opzij legt.

Dus men is VOOR boeren, maar wil NIET een eerlijke prijs betalen voor de producten, en NIET het eigen gedrag veranderen ten aanzien van vervuilende praktijken.
Ofwel: de meeste volwassenen zijn stampende kleuters die alles stom vinden, maar er mag voor hen niks veranderen.

Ik ben nog steeds voor vliegen op kilometer vergunning per persoon. Net zoiets als rekening rijden. Maar dan vergunning vliegen. Heb ik al eens in het Unpopular Opinion topic geschreven.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:39

rien10 schreef:
Ninx schreef:

Dat is toch echt om te huilen?
Maar ook op dit forum krijste iedereen moord en brand toen ik zei dat vliegen weer een luxe-product moest worden, iets bijzonders waarvoor je geld opzij legt.

Dus men is VOOR boeren, maar wil NIET een eerlijke prijs betalen voor de producten, en NIET het eigen gedrag veranderen ten aanzien van vervuilende praktijken.
Ofwel: de meeste volwassenen zijn stampende kleuters die alles stom vinden, maar er mag voor hen niks veranderen.

Ik ben nog steeds voor vliegen op kilometer vergunning per persoon. Net zoiets als rekening rijden. Maar dan vergunning vliegen. Heb ik al eens in het Unpopular Opinion topic geschreven.

Ah ik hoef niet te vliegen, wil jij mijn kilometers? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:40

Nee, ik vlieg ook (bijna) nooit. Eens in de 10 jaar of zo.... Ik zie een handeltje aankomen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:45

Kinke schreef:
dus de boer moet eigenlijk gewoon een supermarkt beginnen....wie gaat dat betalen?

Daar loop ik dus op vast en hoopte ik eigenlijk op een openingen verder te borduren daarop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:05

imaudy schreef:
Ik denk dat de acties meer succesvol waren geweest als de boeren bv geen melk meer geleverd hadden of geen graan. Dan tref je de consument. Mensen zijn gewend in de file te staan en denken nou ja, gaat wel weer voorbij. Heb niet het idee dat dit iets gaat opleveren.

Geen melk leveren? 11000 melkveehouders zijn lid en mede-eigenaar van Friesland Campina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:14

xSagan schreef:
Kinke schreef:

Daar loop ik dus op vast en hoopte ik eigenlijk op een openingen verder te borduren daarop.

Misschien accepteren dat je wat meer moeite moet doen misschien? Ik woon op het platteland, meerdere boerderijwinkels in de buurt, die ook nog eens elkaars assortiment verkopen. Dus ik doe een maal per week een rondje boodschappen, ik haal kaas, zuivel en vlees, meel en ijs bij boerderij 1, groente bij boerderij 2 en kan ook altijd nog naar een derde boerderij. Daarna haal ik een restant bij de supermarkt, wat niet meer zoveel is.

Wij mensen zijn in mijn optiek veel te veel van het gemak en vinden dat we overal maar recht op hebben. Vlees moet maar een kiloknaller, want we hebben allemaal recht op vlees, tja ik snap dat niet. Eet dan minder vaak vlees, maar kwalitatief goed. Waarom moeten we vlees uit het buitenland en andere levensmiddelen vanaf daar. We willen allemaal hebben hebben en nogmaals hebben.

Ik ben helemaal voor dat de intensieve veehouderij, kleiner kan, omdat de afzetmarkt in nederland goed genoeg is om een goede boterham mee te verdienen. Zodat boeren kleiner kunnen boeren met behoud van een goede boterham. Dat de concurrentie met het buitenland niet constant hoeft. Dat de regels voor boeren eens gelijk blijven en niet met ieder kabinet veranderen en zodoende enorme kostenposten zijn voor de boer. Het industrialiseren van boerenbedrijven moet niemand willen en dat mag om mij gelijk stoppen. Laten ze verder de mensen die een partij verdienen aan de boer maar eens aanpakken, veevoerindustrie, banken, slachthuizen en noem het maar op, allemaal moeten ze verdienen aan die ene karbonade en aan die ene liter melk en wie verdiend daar het minst aan, idd de boer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:20

Ben uiteindelijk een heel eind gaan fietsen en zag bij sommige boerderijen een bord ‘Te koop: Makelarij van der Wal’.

Ik dacht jemig gaan ze echt gelijk verkopen? De koeien nog in de melkstal, bedrijf in volle gang.
Dus later gegoogled: het is een actie. Om het in beeld te brengen. Wel ff een reality check.

https://www.najk.nl/over-ons-makelaardij-van-der-wal/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:30

Marigold schreef:
Ben uiteindelijk een heel eind gaan fietsen en zag bij sommige boerderijen een bord ‘Te koop: Makelarij van der Wal’.

Ik dacht jemig gaan ze echt gelijk verkopen? De koeien nog in de melkstal, bedrijf in volle gang.
Dus later gegoogled: het is een actie. Om het in beeld te brengen. Wel ff een reality check.

https://www.najk.nl/over-ons-makelaardij-van-der-wal/

Ja, hier ook :') en overal kuilbalen met teksten en smileys en bij elke boer een spandoek op het erf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:49

bigone schreef:
imaudy schreef:

Geen melk leveren? 11000 melkveehouders zijn lid en mede-eigenaar van Friesland Campina.

Geen melk leveren is op zich denk ik haalbaar, mits je zeker weet dat het zin heeft. Het probleem is echter; waar moet het dan heen?
In de sloot gooien is een milieudelict.

Onze fabriek ontvangt dagelijks 2-2,5 miljoen kilo melk. Volgens mij heb je bij minder dan 1000 kilo in een sloot al een milieudelict. De boetes daarop zijn niet mals bij mijn weten...
En ik weet niet hoe het bij andere fabrieken is, maar te lang stilstaan heeft enorme gevolgen en kan er zelfs toe leiden dat opstart niet mogelijk is. Ik vermoed dat boeren daar ook niet op zitten te wachten, al betwijfel ik na de gesprekken die ik vanmiddag heb gehad met protesterende boeren op onze locatie of ze volledig op de hoogte zijn van de bedrijfsprocessen.

Een andere optie is de melkauto's richting de vergister te rijden, of grote waterzuiveringen in het land. Maar beide en met name nummer twee hebben een beperkte capaciteit, náást dat dit ook weer geld kost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:55

En dat geld gaat van het bedrijfsresultaat af cq van het aandeel van de boeren, vandaar mijn opmerking.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:59

bigone schreef:
En dat geld gaat van het bedrijfsresultaat af cq van het aandeel van de boeren, vandaar mijn opmerking.

Maar goed, niet alle boeren in Nederland zijn aangesloten bij coöperaties. Het is voor een A-ware boer niet minder erg dan voor een RFC of Arla boer...
Beide keren zal zo'n actie je raken, tenzij je heel erg zeker weet dat je er wat mee bereikt. Wellicht is het dan het overwegen waard, of als je gewoon een dichtgetimmerd plan hebt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:10

Kinke schreef:

Niemand. Is ook een onzinnig concept. In de boeren winkels koop je producten die beter zijn dan je in de gewone winkels kunt kopen. Des rest koop je maar lekker in de supermarkt.

Voorbeeld in mijn geval: witte asperges koop je het jaar rond in de supermarkt. Spul uit Spanje en Egypte. Ik eet witte asperges 3 a 4 keer per jaar. In het seizoen. Van de vers boerderij 5 kilometer verderop. Het Spaanse en Egyptische spul raak ik niet aan. Eigen seizoensproduct en verder heb ik geen interesse.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 00:48

Janine1990 schreef:
bigone schreef:

Geen melk leveren is op zich denk ik haalbaar, mits je zeker weet dat het zin heeft. Het probleem is echter; waar moet het dan heen?

Onze fabriek ontvangt dagelijks 2-2,5 miljoen kilo melk. Volgens mij heb je bij minder dan 1000 kilo in een sloot al een milieudelict. De boetes daarop zijn niet mals bij mijn weten...
En ik weet niet hoe het bij andere fabrieken is, maar te lang stilstaan heeft enorme gevolgen en kan er zelfs toe leiden dat opstart niet mogelijk is. Ik vermoed dat boeren daar ook niet op zitten te wachten, al betwijfel ik na de gesprekken die ik vanmiddag heb gehad met protesterende boeren op onze locatie of ze volledig op de hoogte zijn van de bedrijfsprocessen.

Een andere optie is de melkauto's richting de vergister te rijden, of grote waterzuiveringen in het land. Maar beide en met name nummer twee hebben een beperkte capaciteit, náást dat dit ook weer geld kost.

Als je het weg wil gooien, wellicht het riool? Alternatief zou zijn dat boeren in hun directe omgeving flyeren dat ze wegens deze en deze redenen geen melk meer leveren aan de fabriek, maar dat het direct bij de boerderij gekocht kan worden. Probleem is dat het pas effect heeft als duizenden hetzelfde doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 03:37

Paar pagina’s terug werd gediscussieerd over polls en betrouwbaarheid. Blijkbaar heeft I&O research een opinieonderzoek uitgevoerd, en daaruit blijkt dat de gemiddelde mening inderdaad genuanceerder is dan in die polls lijkt te zijn.

Ik dacht ik deel hem toch even :)

https://www.ioresearch.nl/actueel/zorge ... voor-boer/

Paar interessante cijfers:
I&O research schreef:
  • De meerderheid van de Nederlanders (59%) maakt zich veel of enige zorgen over de uitstoot van stikstof en de impact op het milieu
  • Meer mensen willen meer actie (44%) vanuit het kabinet tegen de stikstof-uitstoot dan minder actie (23%).
  • Bijna de helft (45%) zegt achter de protesten te staan, dit was 38 procent [in Oktober]
  • Wel zien we een duidelijke afkeer tegen het protesteren nabij het huis van politici. De ruime meerderheid (67%) vindt een dergelijk protest onacceptabel
  • Slechts een kwart van de bevolking vindt dat het huidige stikstofplan zonder aanpassingen snel moet worden ingevoerd
  • Steun voor de boerenprotesten hangt nauw samen met politieke voorkeur.
    De onderzoeksresultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, regio, opleidingsniveau en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021. De weging is uitgevoerd conform de richtlijnen van de Gouden Standaard. Hiermee is de steekproef representatief voor de kiesgerechtigde Nederlandse inwoners (18+), voor wat betreft deze achtergrondkenmerken.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 06:59

Exitium schreef:
Janine1990 schreef:

Als je het weg wil gooien, wellicht het riool? Alternatief zou zijn dat boeren in hun directe omgeving flyeren dat ze wegens deze en deze redenen geen melk meer leveren aan de fabriek, maar dat het direct bij de boerderij gekocht kan worden. Probleem is dat het pas effect heeft als duizenden hetzelfde doen.

Ik wil hier toch even op reageren. Melk rechtstreeks vanaf je bedrijf verkopen kan niet zomaar. De melktank heeft niet altijd een tap kraantje. De bovenkant als ook de uitgang waar de tankwagen op aansluit mag je niet zomaar openen vanwege gevaar op bacteriën. Daarnaast; we hebben financieel alleen onszelf ermee.
En misschien is er dan even geen melk in de supermarkt, maar denk je dat veel mensen daar last van zullen hebben? Weegt dat op tegen de financiële misser van onszelf? Nee dat denk ik niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:57

Bleu flower, goed dat je even die reality check geeft.
En de post over de mening van de burgers.. wat is daar zo belangrijk aan? Volgens mij weinig, pas bij het stemmen. Zo ver is het nog helemaal niet.

Vandaag de weg weer op, weinig nieuws meegekregen hoop maar geen file en anders weer binnendoor.
De acties stoppen naar mijn idee nog niet weer zomaar, heeft de regering wel enig idee van wat ze hebben gedaan.. er is echt onrust op het platteland. Waar boer burger en buitenlui al zo lang een gemeenschap vormen. En nu de fundamenten onder ze worden weggeslagen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:54

Exitium schreef:

Dat is dus ook een milieudelict. Waterschap en waterbedrijven zullen ook in- en effluent cijfers bijhouden. Bij een verhoging of verlaging (ik zit daar niet zo in) zal er al snel gekeken worden waar de bron is. En die is vrij eenvoudig te traceren.

Het riool dient namelijk gezuiverd te worden en daarvoor rekenen ze op een bepaalde vervuiling. Verhoogde vervuiling geeft een probleem.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:46

Marigold schreef:
Bleu flower, goed dat je even die reality check geeft.
En de post over de mening van de burgers.. wat is daar zo belangrijk aan? Volgens mij weinig, pas bij het stemmen. Zo ver is het nog helemaal niet.

Vandaag de weg weer op, weinig nieuws meegekregen hoop maar geen file en anders weer binnendoor.
De acties stoppen naar mijn idee nog niet weer zomaar, heeft de regering wel enig idee van wat ze hebben gedaan.. er is echt onrust op het platteland. Waar boer burger en buitenlui al zo lang een gemeenschap vormen. En nu de fundamenten onder ze worden weggeslagen.

Nut is een realistisch beeld hebben van hoe gemiddeld Nederland over de protesten denkt wbt steun voor de boeren. Er werd eerder over gesproken dat men dacht dat 80% van Nederland voor is, maar dat klopt dus niet helemaal.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:54

Spenk schreef:
Het feit dat dit normaal gevonden wordt zegt eigenlijk al genoeg.

Mensen uitsluiten en toegang weigeren bij Corona werd ook normaal gevonden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:58

Poosje81 schreef:
Frappant dat het topic heet 'steun onze boeren' en dat er vervolgens zo gebashed mag worden op de boeren :n

Mijn wederhelft heeft heel veel in de melkveehouderij gewerkt (ook in Canada trouwens) en vertelde ook dat 1 van de boeren waar hij als kind werkte (dat kon toen nog) vertelde dat tijdens de oorlog iedereen aan de deur schuurde voor onderdak en voedsel. En daarna was het over met de liefde.

Inderdaad

Zag net ook filmpje van DC in Geldermalsen die geblokkeerd werd en waar personeel uit nachtdienst gewoon er door mocht om naar huis te gaan. En het filmpje van een ambulance in Apeldoorn waarbij alle trekkers royaal in de berm gingen om hem door te laten. Maar die dingen komen weinig in t nieuws.... alleen de zaken die stemming nog even extra ongezellig maken.

Mijn zegen hebben ze, laat het nog maar tijdje duren. Zowel de boeren als paardenhouders als vissers.
Er wordt gevloekt op alle export maar die zorgt financieel ook voor de verwende NL maatschappij waarbij alles maar kan en moet kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:18

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 05-07-22 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:28

DuoPenotti schreef:
IMANDRA schreef:

Nut is een realistisch beeld hebben van hoe gemiddeld Nederland over de protesten denkt wbt steun voor de boeren. Er werd eerder over gesproken dat men dacht dat 80% van Nederland voor is, maar dat klopt dus niet helemaal.

dat is dus waarom ik zei dat je niet las!!!
Ik heb 2 keer toe gezegd onder dat betreffende artikel van Veghel
je draait het bewust tekens om en ik krijg de schud van topic kapot maken, verdomme!!!
Ga met je linkse opruiendere gekloot in een eigen topic openen bash de boer!!
Want nu zeg je dit bewust weer....en dat mag dus op bokt, keer op keer expres zo draaien. :r

DuoPenotti schreef:
ik zei niet dat 80% voor is, ik zei dat 80% bij dat bericht van Veghel voor lijkt te zijn.
Lezen lijkt bij onze hoogopgeleide erg moeilijk als ze zelf een ingenomen standpunt hebben :))

Als ik de opmerkingen zie op facebook bij het Eindhovens dagblad over de blokkering in Veghel bij de Jumbo.
Zie ik denk ik 80% voorstanders
. Ondanks dat daar meer regionale mensen reageren en er dus ook last van hebben.
Kijk ik bij de diverse polls van diverse dagbladen is nog steeds een meerderheid voor de protesten.
Dus dat er op bokt wat mensen zitten die zeggen de boeren verliezen de sympathie, is dat blijbaar buiten bokt toch wel wat minder.

Wooo chill.
Correctie dan: 80% van de mensen onder die post zijn “voor”. Maar je gaat er zelf ook op door dat bij diverse polls ook een meerderheid is, waaruit ik begrijp dat jij wil zeggen dat de meerderheid voor de protesten is. Maar als dat niet klopt, verbeter me gerust hoor.

Ik gaf enkel aan dat dat niet representatief is en nu dus dat gemiddeld Nederland (in een wél representatieve steekproef) best genuanceerd naar de situatie kijkt. Niks is bewust verdraaid.

Daar is niks “bash de boer” bij. Integendeel. Of “links opruiend gekloot” :roll: Waar zeg ik iets over mijn politieke voorkeur? Ik geef je toch ook niet de schuld voor het kapot maken van het topic?

Ik begrijp niet zo goed waar die agressiviteit vandaan komt nu. Kunnen toch prima op een normale manier met elkaar praten?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:37

Janine1990 schreef:
Exitium schreef:

Dat is dus ook een milieudelict. Waterschap en waterbedrijven zullen ook in- en effluent cijfers bijhouden. Bij een verhoging of verlaging (ik zit daar niet zo in) zal er al snel gekeken worden waar de bron is. En die is vrij eenvoudig te traceren.

Het riool dient namelijk gezuiverd te worden en daarvoor rekenen ze op een bepaalde vervuiling. Verhoogde vervuiling geeft een probleem.

Het lijkt nu alsof boeren nooit melk weg laten lopen. Maar het komt voor dat melk niet kan worden opgehaald door bijvoorbeeld gladheid of wanneer er medicatie in de melk terecht is gekomen.
Of hier in mei 2020: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... n-covid-19

de melk gaat bij mijn weten de mestput in.

(terug onder steen)