Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

DubbelFun schreef:
Heeft die man niet door hoe dichtbij hij bij een beet was ??
Dit was puur uitlokkend en weinig onderdanig gedrag met die kop zo schuin.

Het lijkt inderdaad wat op uitdagen en de wolf is zeker niet bang of schuw.

Deze man was zelf niet bang en onder de indruk, dat scheelt. Ik zou wel echt angstig worden van een wolf zo dichtbij en die je achtervolgt.

Of hij nu vandaag kwaad wilde, het niet oke dat wolven zo met mensen is…

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Een vriendin van me zit weinig op social media en kreeg het nieuws over de wolf nog niet mee bij Spier. Ze vroeg of ik mee wilde te wandelen met de honden daar, ik heb bedankt en even de info doorgestuurd. Hoewel ik wolvengebieden moeilijk kan ontwijken hier, ga ik me daar echt even niet begeven nu :=

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:50

Aanval Woudenberg U
Citaat:
Woudenberg Utrecht
12-12-2025

Aanval op schapen.

5 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CzsXqq5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:56

rien10 schreef:
Weet iemand hoe de situatie rond het dorp Enter is? Ik zit daar dit weekend, en de hond gaat mee.

Vanochtend zichtmelding Enschede
Citaat:
12-12-2025, 6:30 uur
Wolf gezien Beldershoekweg Enschede

Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31901

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:11

Zichtmelding Wenum-Wiesel Gld
Citaat:
Wenum Wiesel Gelderland
12-12-2025
05.00 uur

Zichtmelding, wolf stak net voor de auto over op de Kanaal Noord t.h. van de Vellertweg. Ging richting Beemte.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1DHfRq2T ... tid=wwXIfr

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Bo_Y schreef:
DubbelFun schreef:
Heeft die man niet door hoe dichtbij hij bij een beet was ??
Dit was puur uitlokkend en weinig onderdanig gedrag met die kop zo schuin.

Het lijkt inderdaad wat op uitdagen en de wolf is zeker niet bang of schuw.

Deze man was zelf niet bang en onder de indruk, dat scheelt. Ik zou wel echt angstig worden van een wolf zo dichtbij en die je achtervolgt.

Of hij nu vandaag kwaad wilde, het niet oke dat wolven zo met mensen is…

Ik denk dat de man wel bang was want hij had de pas er goed in zitten maar had niet door hoe dicht de wolf erbij was om hem in z’n hiel te bijten ..
hij deed wat hij dacht was juist te doen ; negeren en verder wandelen ( zoals geadviseerd)
Maar dit was echt close …. En volgende keer zal deze wolf echt wel verder gaan ..
En dit is wel kwaad gedrag want hij was echt aan testen hoe ver hij kon gaan ter voorbereiding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:49

Citaat:
12 december 2025/Nog even terug naar Wolf GW3237m

DNA-test bevestigt dat probleemwolf Bram is doodgeschoten
REGIO (ANP) Jagers hebben op de Utrechtse Heuvelrug probleemwolf GW3237m doodgeschoten. Dit blijkt uit een DNA-spoedanalyse, zegt de Utrechtse gedeputeerde Mirjam Sterk (natuur en landbouw). De provincie Utrecht meldde vorige week al de dood van een wolf, maar toen was nog niet bekend of het om het dier met de bijnaam Bram ging. Voor deze wolf was eerder dit jaar een afschotvergunning afgegeven, omdat het dier meerdere keren mensen had aangevallen en gebeten.
,,Het is jammer dat het zover heeft moeten komen”, zegt Sterk. ,,Maar ook is er een gevoel van opluchting. Vooral voor mensen die op de Utrechtse Heuvelrug wonen of recreëren of daar ondernemer zijn. Zeker nu we zo kort voor de kerstdagen staan.”

Het advies om landgoederen en de bos- en natuurgebieden tussen de A12 en A28 te mijden, wordt per direct ingetrokken
Wolf GW3237m was bij meerdere ernstige incidenten op de Utrechtse Heuvelrug betrokken. Daarom gaf de provincie aan het begin van deze zomer een afschotvergunning af. Uit DNA-analyse was gebleken dat het dier op 19 mei op landgoed Den Treek bij Leusden tot twee keer toe een wandelaarster had gebeten. Eind juli werd een 6-jarig kind in de buurt van de Pyramide van Austerlitz door Bram gebeten en meegesleurd. Zijn wolvin had in april voor het tweede jaar op rij welpen gekregen en daarom vertoonde het dier volgens De Faunabescherming en Animal Rights defensief gedrag.

Dat het pas maanden na het afgeven van de afschotvergunning lukte om de ‘probleemwolf’ dood te schieten, is volgens de gedeputeerde goed te verklaren. ,,De wolf is een beschermd dier, dus je moet zeker weten dat je de goede te pakken hebt. Bovendien zat de wolf in een drukbezocht gebied. Je kunt daar niet zomaar gaan schieten.”

De dode wolf wordt komende week onderzocht door het Dutch Wildlife Health Centre en Wageningen Environmental Research. ,,Daarna gaan we kijken of het dier beschikbaar kan worden gesteld voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden.”
Het advies om landgoederen en de bos- en natuurgebieden tussen de A12 en A28 te mijden, wordt per direct ingetrokken nu de dood van de probleemwolf is bevestigd. Dat hebben terreinbeherende organisaties, gemeenten en de provincie Utrecht op advies van wolvendeskundigen besloten. Andere adviezen voor het gebied zijn nog wel van kracht. ,,Zoals op de paden te blijven, de hond aangelijnd te houden en ervoor te zorgen dat kinderen in het zicht blijven”, aldus Sterk. ,,Ook wordt geadviseerd extra alert te zijn bij activiteiten als hardlopen en paardrijden, omdat snelheid een trigger kan zijn voor wolven.”

‘ECHT EEN PROBLEEMGEVAL’

Nu ‘probleemwolf’ Bram is afgeschoten, hopen alle betrokken partijen dat de rust terugkeert op de Utrechtse Heuvelrug. ,,Deze wolf was echt een probleemgeval, daarvoor waren er nooit incidenten. Ik verwacht dat de rust nu blijvend terugkeert”, zegt beheerder Wilbert Nijlant van Landgoed Den Treek, waar ‘Bram’ de afgelopen twee jaar voor diverse problemen zorgde.

De Faunabescherming is nog steeds van mening dat de wolf ‘onnodig’ is afgeschoten. ,,Maar het is goed dat er niet een andere wolf geschoten is dan aangewezen. Dat betekent dat de vervolging van wolven op de Utrechtse Heuvelrug nu kan en moet stoppen.”
MENSELIJK GEDRAG LEIDDE TOT ‘MOORD’

Volgens Animal Rebellion (AR) en Extinction Rebellion Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg (XRUHW) is Bram slachtoffer geworden van menselijk gedrag dat hem ‘probleemwolf’ maakte. De groepen noemen de daad harteloos en organiseren woensdag 17 december vanaf 9.00 uur een protest bij het provinciehuis in Utrecht.

Volgens Puk van Noort (XRUHW) ligt het probleem niet bij de wolf, maar bij mensen. Wolven keren dankzij Europese bescherming terug in Nederland, maar de samenleving moet opnieuw leren samenleven met een grote jager in de natuur. Boeren moeten hun dieren beter beschermen en wolven moeten op afstand van mensen blijven. Volgens Van Noort kan dit zonder grote incidenten, als de mens zich aanpast.

Wolven worden ‘tam’ gemaakt om mooie plaatjes te schieten en bijgevoerd
Toch grijpen jagers volgens AR en XRUHW te snel naar het geweer bij ongewenst wolvengedrag. Vaak omdat omheiningen niet deugen, omdat wolven ‘tam’ gemaakt worden om mooie plaatjes te schieten en ze bijgevoerd worden. Daardoor wordt de wolf slachtoffer van menselijk handelen.
Coen Holten (AR) noemt afschot ‘moord’. De wolf is een beschermde diersoort en mag niet worden gedood. Volgens hem speelt financieel belang van de vee- en jachtsector een grote rol. ,,Dit gaat niet over schapenleed, maar over geld en macht.”

https://www.denieuwsbode.nl/lokaal/dier ... dgeschoten

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Czf1m ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:55

Citaat:
WTF “Het kost tijd om het gedrag van deze wolf te veranderen.”
Het staat er echt lieve mensen! Knettergek! De wolvenknuffelaars hebben geen idee wat ze aan het doen zijn en prutsen maar wat en de Nederlandse overheid neemt hun adviezen klakkeloos aan. Zie verslag deskundigen wat ik onlangs gedeeld heb. Stapelgek! Net zolang wachten tot er binnenkort een kind gepakt wordt!

Wolf op Dwingelderveld in de provincie Drenthe
Lees verder⬇️
https://www.bij12.nl/actueel/wolf-op-dw ... e-drenthe/

Afbeelding
Afbeelding
Citaat:
BIJ12 actueel nieuws
Gepubliceerd op: 12 december 2025
Donderdag 11 december is een tweetal bezoekers van het Dwingelderveld in de provincie Drenthe zeer dicht benaderd door een wolf. De wolf toont hierbij springend en happend gedrag en blijft dicht bij de mens. Dit is zorgwekkend gedrag en een probleemsituatie. De provincie heeft geen berichten dat deze wolf ook mensen heeft gebeten of ander agressief gedrag vertoont.
Een wolf die mensen zo dicht benadert is een potentiële probleemwolf. Daarom werkt de provincie DrentheDeze link opent in een nieuw tabblad samen met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, gemeente Westerveld, gemeente de Wolden, Faunabeheereenheid Drenthe en experts van andere organisaties aan maatregelen om het gebied veilig te betreden.

Daarbij wordt per direct ingezet op het beter in beeld krijgen van de bewegingen van deze wolf. Dat doet de provincie met extra inzet van boswachters, toezichthouders en wildcamera’s. Meldingen van bezoekers via het WolvenmeldpuntDeze link opent in een nieuw tabblad die deze wolf of andere wolven zien helpen daarbij ook.

Wanneer de provincie dit beter in beeld heeft, kunnen er ook effectiever maatregelen genomen worden. In het kader van wetenschappelijk onderzoek probeert de provincie de wolf te verdoven en te zenderen. De provincie bereidt het schuw maken van deze wolf met een paintballgeweer voor.

Advies voor bezoek aan het Dwingelderveld

Het kost tijd om het gedrag van deze wolf te veranderen. De provincie drukt bezoekers van het gebied daarom in de tussentijd op het hart om waakzaam te zijn. Het advies is nog steeds om niet met een hond naar het Dwingelderveld te komenDeze link opent in een nieuw tabblad.

Daarnaast geeft de provincieDeze link opent in een nieuw tabblad de volgende adviezen mee voor de veiligheid van mensen:

Houd kinderen in het zicht en binnen bereik van een volwassene;
Ga in groepsverband en blijf op de paden;
Wees extra alert met hardlopen, paardrijden of mountainbikers. Deze activiteiten kunnen het achtervolgingsinstinct van wolven aanwakkeren;
Voorkom onverwachte situaties waarvan wolven kunnen schrikken, zoals verstoppertje.
Wolf gezien? Dit kunt u doen:

Blijf kalm en houd afstand, het liefst minimaal 100 meter;
Komt een wolf te dichtbij, neem langzaam afstand, spreek luid en maak gebaren;
Blijf op de toegestane paden en wegen;
Voer of lok wolven niet en loop wolven niet achterna.
Meld het zo snel mogelijk bij het WolvenmeldpuntDeze link opent in een nieuw tabblad als u een wolf of sporen van een wolf heeft gezien.

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17kMqo ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Gedrag verandert op zich natuurlijk best wel met wat lood ergens tussen de ogen.

Kost tijd, dat wel...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

tienus63 schreef:
Het was inderdaad de juiste wolf die vorige week geschoten is.
Citaat:
JUISTE WOLF GESCHOTEN

Wij ontvingen zojuist dit persbericht. Het is nu definitief dat de wolf die door sommige mensen Bram genoemd wordt vorige week daadwerkelijk doodgeschoten is, zoals volgens de afschotvergunning de bedoeling was.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/1FgpC8 ... tid=wwXIfr

Dit laat ook meteen zien dat de opmerkingen dat je wolven niet van elkaar kan onderscheiden niet klopt.
Denk dat geen enkele jager de gok had genomen om te schieten als deze niet zeker was dat het de betreffende wolf was.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Ik denk dat het te vergelijken is met een kudde Friezen.

Voor een leek absoluut niet uit elkaar te houden.
Maar voor mensen die er ze dagelijks verzorgen vaak zelfs op afstand.

Ik kon dat in ieder geval makkelijk na enige maanden werken tussen Friezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:44

Zichtmelding Kortehemmen Frl
Citaat:
Kortehemmen, Friesland
12-12-2025
18.25 uur

Zichtmelding

Wolf gezien op kruising Boskwei/Boerestreek , liep daarna het weiland in, richting Drachten het Zuid.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1JkCSq2v ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:48

Citaat:
12 december 2025/Vandaag Inside
Provincie Drenthe wil wolf afschrikken met paintballgeweer
De provincie Drenthe bereidt maatregelen voor tegen een wolf die donderdag twee wandelaars benaderde in het Dwingelderveld. Drenthe wil dit dier afschrikken met een paintballgeweer en is ook van plan de wolf te voorzien van een zender. Hiervoor moet het dier eerst worden verdoofd.
Begin deze week maakte de provincie al bekend een wolf te willen afschieten die meerdere keren schapen heeft aangevallen. Van dit dier is het DNA bekend, van de wolf uit het Dwingelderveld niet. Volgens een woordvoerder gaat het zeer waarschijnlijk om verschillende dieren.

Op een filmpje is te zien dat twee bezoekers van het Nationaal Park worden achtervolgd door een wolf. Het dier lijkt happende bewegingen te maken. "Dit is zorgwekkend gedrag en een probleemsituatie", aldus de provincie. "We hebben geen berichten dat deze wolf ook mensen heeft gebeten of ander agressief gedrag vertoont." Een wolf die mensen zo dicht benadert, is volgens Drenthe "een potentiële probleemwolf".

Om een beter beeld te krijgen van deze wolf, zet Drenthe extra boswachters en toezichthouders in. De provincie maakt ook gebruik van wildcamera's. "Wanneer we de bewegingen van de wolf beter in beeld hebben, kunnen we effectiever maatregelen nemen." Drenthe wil de wolf voorzien van een zender voor wetenschappelijk onderzoek. Voor het schieten met paintballs op de wolf is een vergunning nodig.

De provincie roept bezoekers van het gebied op waakzaam te zijn, kinderen in het zicht te houden en geen honden mee te nemen naar het Dwingelderveld. "Wees extra alert met hardlopen, paardrijden of mountainbiken. Dit kan het achtervolgingsinstinct van wolven aanwakkeren."

Op woensdag en donderdag werden op twee plekken in Drenthe dode wolven aangetroffen. Een daarvan was aangereden door een auto.

Johan Derksen zei onlangs bij Vandaag Inside: "Voorstanders van de wolf, loop eens mee met een veearts op het platteland!" Bekijk het in de video

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/bin ... 9yQTnYIb-Q

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/1CBDnCaT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:52

Citaat:
Wolf in Ermelo: Close encounter tussen wolf en Geleidehond

Op 22 november 2025 kwam Marloes met haar geleidehond een wolf tegen. Niet in het bos, maar op het terrein van Bartiméus in Gemeente Ermelo, dat toevallig vlak naast haar huis ligt. In deze aflevering vertelt Marloes over haar ervaring en gevoelens. Luister haar verhaal in de nieuwste Geleidewolf in je favo podcastapp of op geleidewolf.nl

Met reacties van de burgemeester van De Gemeente Ermelo, de faunabeheerder Gedeputeerde Gedeputeerde Harold Zoet , Stichting DCN Geleidehonden en de themagroep Geleidehonden van de Oogvereniging

#geleidehond #wolf #ermelo #bartimeus #blind #slechtziend

Podcast is via
https://ferry.fm/podcast/geleidewolf?pp ... aca1796acf te luisteren, maar is ook in de podcast apps te vinden.

Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/v/1BB9Ra ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:11

Citaat:
Rijksvastgoedbedrijf en Defensie over niet nakomen van afspraken Zoogdiervereniging! Ook wel bijzonder dat mijn Woo-verzoeken over monitoring wolven op militaire oefenterreinen afgewezen worden door Rijksvastgoedbedrijf en Ministerie van Defensie, terwijl deze documenten bewijzen dat er wel degelijk communicatie moet zijn. Maar een bezwaarschrift is onderweg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17o7zt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:15

Zichtmelding Wildervank Gr
Citaat:
12-12-2025, 17:50 uur
Grote hond/wolf achtig dier met dikke stugge vacht kleur grijs/bruin rende voor auto langs vanuit veld Westerdiepsterdallen richting Annermond

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/31906

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:21

Er liep er vandaag weer eentje in Soest. Letterlijk tegenover mijn huis, ik was precies in deze cirkel vanmiddag een rondje aan het hardlopen.. Ik ken degene die dit geplaatst heeft niet, dus weet verder ook geen details.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:31

Zichtmelding Uffelte Dr
Citaat:
Uffelte Drenthe
12-12-2025
05.10 uur

Zichtmelding vanmorgen vroeg een wolf op 5 meter naast het fietspad langs de N371.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AQJBgyK ... tid=wwXIfr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

tienus63 schreef:
En zich er over verbaasd dat zo’n klein dier, zoveel dode dieren op zijn geweten heeft.
De opgezette wolf in het raadhuis van Ermelo schijnt een kleiner exemplaar te zijn.

Ik was van het najaar in Maastricht en ben naar het natuur historisch museum(pje) gegaan.
Daar was ook een opgezette wolf, vond hem vrij klein.

Maar vooral de tekst erbij maakte me erg boos.

Dat er in het jaar 1800 nog wat aanvallen op kinderen waren geweest.
Waren bloed en kledingstukken teruggevonden.
Maar het kon nooit een wolf zijn geweest, zullen wel wilde honden zijn geweest.

Toen vroeg ik mij echt af of die tekst recent nog was aangepast.
Maar we zullen het nooit weten.

Had er een foto van gemaakt maar kan hem niet vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Bij het natuurcentrum in Ede staat een opgezette wolf die daar vlakbij op de N weg is dood gereden. Ik vond die best aan de maat. Mijn hond heeft die opgezette wolf ook gezien, en vond hem niet leuk.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

De wolf die ik bedoelde was inderdaad bij Hoenderloo.

Was vandaag op de Veluwe en raakte in de gesprek met een man. Had in de jaren 80 biologie gestudeerd. Ik heb werkelijk waar geen idee waar die beste man de afslag had gemist, maar hoe die over de wolf praatte. Wolf Bram was een zeer vriendelijke wolf. Een wolf springt niet zelf over een omheining. Dan moet hij gedwongen worden. Enzovoorts. Ik ben maar weggelopen. Die waanideeën je jeuk van

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Er zijn natuurlijk kleine, gemiddelde en grote wolven, net als bij veel diersoorten is er variatie. Maar de gemiddelde volwassen wolf is toch echt wel groter dan we vaak verwachten.

Ook hangt het van de regio af, waar ze leven/vandaan komen. In het noorden van Scandinavië zijn ze volgens mij een stuk groter.

En ach, die belegen biologiestudent, een rasechte geitenwollensok. Generatiegenoten die biologie studeerden waren echt vaak geitenwollensokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Geist geeft ook aan dat genoeg wild wolven groot maakt (en schuw) kleine wolven komen van voedsel tekort en een te hoge populatiedruk, dus vee eters.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Op de Veluwe zitten wel echt grote jongens, als je sommige pootafdrukken ziet. Ik heb denk ik bij mij in het bos ook loopsporen gezien, want zo recht loopt geen hond. Maar waren veel kleinere pootafdrukken als die ik op de Veluwe tegen ben gekomen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Die op straat lag, was ook een welp verwachtte ze. Nou dat was al een mooi formaat.