anjali schreef:Er zouden geen boeren meer VERPLICHT worden uitgekocht. Ik kan me indenken dat, als je in hart en nieren boer bent, niet verplicht wil stoppen al zou je nog zo veel geld daarvoor krijgen.Omdat boer-zijn voor sommigen veel meer is dan een beroep, maar een levenswijze die van generatie op generatie is overgeleverd.
Hier ben ik het mee eens. Overigens heb ik zelf zo mijn twijfels over de milieuwinst als boeren uit Nederland worden verdreven. De vraag voor voedsel is immers aanwezig en verdwijnt niet als boeren Nederland verlaten. De productie vind dan alleen op een andere plek in de wereld plaats. Het is zeer waarschijnlijk dat er dan nog veel minder rekening met de milieu effecten wordt gehouden.
In Nederland wordt in elk geval de voedselveiligheid en het dierenwelzijn gepromoot. Ook wordt er (gedwongen) steeds meer rekening met het milieu gehouden en wordt er hard aan innovatieve oplossingen gewerkt. Als boeren bestaanszekerheid hebben, kunnen ze de investeringen in innovatieve oplossingen (met soms wat ondersteuning) ook opbrengen. Ik hoop dat daar in Brussel ook naar wordt gekeken.