Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:37

anjali schreef:
Er zouden geen boeren meer VERPLICHT worden uitgekocht. Ik kan me indenken dat, als je in hart en nieren boer bent, niet verplicht wil stoppen al zou je nog zo veel geld daarvoor krijgen.Omdat boer-zijn voor sommigen veel meer is dan een beroep, maar een levenswijze die van generatie op generatie is overgeleverd.

Hier ben ik het mee eens. Overigens heb ik zelf zo mijn twijfels over de milieuwinst als boeren uit Nederland worden verdreven. De vraag voor voedsel is immers aanwezig en verdwijnt niet als boeren Nederland verlaten. De productie vind dan alleen op een andere plek in de wereld plaats. Het is zeer waarschijnlijk dat er dan nog veel minder rekening met de milieu effecten wordt gehouden.

In Nederland wordt in elk geval de voedselveiligheid en het dierenwelzijn gepromoot. Ook wordt er (gedwongen) steeds meer rekening met het milieu gehouden en wordt er hard aan innovatieve oplossingen gewerkt. Als boeren bestaanszekerheid hebben, kunnen ze de investeringen in innovatieve oplossingen (met soms wat ondersteuning) ook opbrengen. Ik hoop dat daar in Brussel ook naar wordt gekeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:41

Ik heb het niet over onteigenen , daar was bij het vorige beleid alleen spare van dat het alleen in uiterste noodzaak heel misschien zou gebeuren.
Ik gun boeren een goed leven, zonder meer.
Maar mijn gevoel zegt dat ze met BBB van de regen in de drup komen, totale irreële verwachtingen worden er door BBB gewekt. Dat kan alleen doorgaan bij een nexit en daar stuurt Wilders op aan.
Àlles wordt zo meteen afgewezen door EU en dan kan hij weer wijzen, ook op gebied van vluchtelingen beleid. En dan wijst hij naar alles en iedereen die Nederland kapot wil maken. Dat hij dat doet komt bij sommigen niet op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:43

journee schreef:
anjali schreef:
Er zouden geen boeren meer VERPLICHT worden uitgekocht. Ik kan me indenken dat, als je in hart en nieren boer bent, niet verplicht wil stoppen al zou je nog zo veel geld daarvoor krijgen.Omdat boer-zijn voor sommigen veel meer is dan een beroep, maar een levenswijze die van generatie op generatie is overgeleverd.

Hier ben ik het mee eens. Overigens heb ik zelf zo mijn twijfels over de milieuwinst als boeren uit Nederland worden verdreven. De vraag voor voedsel is immers aanwezig en verdwijnt niet als boeren Nederland verlaten. De productie vind dan alleen op een andere plek in de wereld plaats. Het is zeer waarschijnlijk dat er dan nog veel minder rekening met de milieu effecten wordt gehouden.

In Nederland wordt in elk geval de voedselveiligheid en het dierenwelzijn gepromoot. Ook wordt er (gedwongen) steeds meer rekening met het milieu gehouden en wordt er hard aan innovatieve oplossingen gewerkt. Als boeren bestaanszekerheid hebben, kunnen ze de investeringen in innovatieve oplossingen (met soms wat ondersteuning) ook opbrengen. Ik hoop dat daar in Brussel ook naar wordt gekeken.

Soms wat ondersteuning? Zonder eu subsidie vervallen de helft van de boeren onder de armoedegrens. Geen enkele andere beroepsgroep wordt zo door subsidies in de benen gehouden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:44

journee schreef:
anjali schreef:

Eens.
Ik heb ook geen probleem met boeren op zich, ik zie problemen met de manier waarop ht nu gebeurt. Voedselproductie is nodig. Maar er zijn meerdere manieren om dat te doen, en het kan ook minder schadelijk. De manier waarover ik het eerder had (CowSense) is een methode om koeien te houden, die zowel diervriendelijker als milieuvriendelijker is.

De techniek waarop groenten op meerdere niveaus wordt geteeld is fantastisch. Kassen die sowieso warm worden door de zon, bewateringstechnieken die water hergebruiken door een cyclus te creëren zijn superslim en kosten veel minder drinkwater. Ik vind boeren heel belangrijk. Het is de manier waarop nu de dingen gaan die niet fijn zijn voor moeder Natuur.
Tegelijk weet ik dat heel veel boeren juist de natuur heel belangrijk vinden.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:48

boeren krijgen EU subsidie voor het aantal hectares dat ze hebben. De natuurorganisaties krijgen dit ook. Dat boeren 'afhankelijk' van de subsidies zijn komt omdat we doorgaans onder de kostprijs moeten werken aangezien de voedselprijzen zo laag zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:51

BigOne schreef:
Soms wat ondersteuning? Zonder eu subsidie vervallen de helft van de boeren onder de armoedegrens. Geen enkele andere beroepsgroep wordt zo door subsidies in de benen gehouden.

Gaan de EU subsidies niet voornamelijk naar landbouwbedrijven, dus de boeren die ze niet kwijt willen, maar die anders inderdaad het hoofd niet boven water kunnen houden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:52

journee schreef:
BigOne schreef:

Gaan de EU subsidies niet voornamelijk naar landbouwbedrijven, dus de boeren die ze niet kwijt willen, maar die anders inderdaad het hoofd niet boven water kunnen houden?

iedere (groot)grondbezitter krijgt dezelfde subsidie, een bedrag per hectare

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:06

@ Juval: ik sprak niet over 'de meeste boeren ', maar over het gevolg van weer gezigzagd met het beleid.

Mijn buurman heeft de pomp laten slopen, want hij kan gewone diesel op weg naar zijn pacht kopen.

(Met een omweg langs een collega voor rode diesel kan natuurlijk ook wel. Voor waarschijnlijk de duur van dit kabinet.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:13

dat je buurman de pomp heeft laten slopen heeft toch niets te maken met het wel of niet gebruiken van rode diesel dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:15

journee schreef:
Overigens heb ik zelf zo mijn twijfels over de milieuwinst als boeren uit Nederland worden verdreven. De vraag voor voedsel is immers aanwezig en verdwijnt niet als boeren Nederland verlaten.

...mag deze kapotte plaat weggegooid worden...?
Ik weet wie het allemaal heeft gezegd.

En dat waren GEEN mensen van GroenLinks. En NIET van D66.
En zelfs niet Christine van der Wal.

Het is nooit beleid of beleidsvoornemen geweest.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:20

feit is toch wel dat de wereldbevolking nog steeds stijgt en er daardoor nog steeds een stijgende voedselbehoefte is. Dat moet ergens op de wereld geproduceerd worden.
Toevallig kunnen wij dat hier in NL erg goed omdat we hier een prima klimaat hebben, goede vruchtbare grond, en heel veel kennis en kunde.
Het blijft inderdaad een herhaling van dezelfde woorden, maar dat is nou eenmaal zo omdat het niet wil doordringen tot sommigen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:33

Prima Juval maar over de negatieve kanten hoor ik je niet .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:41

juval schreef:
feit is toch wel dat de wereldbevolking nog steeds stijgt en er daardoor nog steeds een stijgende voedselbehoefte is. Dat moet ergens op de wereld geproduceerd worden.
Toevallig kunnen wij dat hier in NL erg goed omdat we hier een prima klimaat hebben, goede vruchtbare grond, en heel veel kennis en kunde.
Het blijft inderdaad een herhaling van dezelfde woorden, maar dat is nou eenmaal zo omdat het niet wil doordringen tot sommigen.

Dit dus. Geen kapotte plaat, maar wel een mijn mening over het simpele gegeven van de marktwerking van vraag en aanbod. En het feit dat juist Nederland eruit springt qua innovatieve oplossingen. Dus het probleem wordt wel degelijk gezien, maar men zoekt tenminste ook naar oplossingen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:50

juval schreef:

Bijzonder, alsof wij als ieniminie landje ten koste van alles de wereldbevolking te eten moeten geven. Als morgen de hele agrarische sector er mee stopt zal echt niet de wereldbevolking opeens omkomen van de honger.
Wereldwijd zijn er voedsel producerende landen, en niet alleen speldeknopje Nederland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:56

juval schreef:

Wij kunnen hier in Nederland onze dieren niet eens voldoende te eten geven, laat staan de mensen. Ik ben reuze benieuwd wat er gebeurd wanneer landen als Brazilië, Argentinië en Indonesië geen bos meer willen opofferen om onze varkens hier te eten te geven :)
Nederland gebruikt iets van 4x het oppervlak van ons eigen land om alle dieren en onszelf te eten te geven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:58

CharleyT schreef:
juval schreef:

Bijzonder, alsof wij als ieniminie landje ten koste van alles de wereldbevolking te eten moeten geven. Als morgen de hele agrarische sector er mee stopt zal echt niet de wereldbevolking opeens omkomen van de honger.
Wereldwijd zijn er voedsel producerende landen, en niet alleen speldeknopje Nederland.

Klopt, de vraag is vooral of het op milieu gebied wereldwijd ook een vooruitgang zou zijn. Dus misschien wel fijn voor Nederland, maar niet voor de aarde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:05

irmaz schreef:
Wij kunnen hier in Nederland onze dieren niet eens voldoende te eten geven, laat staan de mensen. Ik ben reuze benieuwd wat er gebeurd wanneer landen als Brazilië, Argentinië en Indonesië geen bos meer willen opofferen om onze varkens hier te eten te geven
Nederland gebruikt iets van 4x het oppervlak van ons eigen land om alle dieren en onszelf te eten te geven.

Toch is men, juist in Nederland, heel hard bezig om dat probleem op te lossen: https://www.vangeldernederland.nl/nl_NL ... nlijk-501/

https://magazines.rijksoverheid.nl/lnv/ ... 20in%20zet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:08

juval schreef:

Inderdaad. En die van boeren afgepakte grond wordt echt geen "natuurgebied" (bedoelen ze plaats voor nog meer wolvenroedels?) maar gaat gewoon volgebouwd worden. Tja en al die mensen moeten eten, dat moet dan uit het buitenland komen? Zogauw er oorlog uitbreekt gaat dat meteen niet meer, kijk maar naar die toestanden in Oekraine, hier geen zonnebloemolie meer en veel duurdere granen. Heel onverstandig om van buitenlandse import afhankelijk te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:16

Anjali, voor de zoveelste keer, 5 % van alle grond is voldoende om totdat de bevolkingsgroei weer afneemt ( gaat nu nog harder met de oversterfte) te bouwen voor alle inwoners. Neem daar het inbouwen, Tiny houses, woning delen , op eigen erf bijbouwen bij en misschien nog wel minder.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:23

juval schreef:

Groeiende wereldbevolking is vaak een argument om Nederland vrij te pleiten. De druk op het milieu hangt echter ook samen met consumptiebehoefte en technologische ontwikkeling. Het probleem zit hem in dat we ontzettend onlogische ketens hebben met een veestapel die een druk uitoefent groter dan het milieu aankan. Het veevoer neemt grondstoffen weg elders uit de wereld en komt hier weer in de grond veelal terecht. Dus leuk die vruchtbare grond die je noemt, maar de agrarische industrie heeft een groot aandeel aan het vernaggelen van die vruchtbare grond. Grootste aandeel stikstof komt uit de agrarische industrie.

Eerder gaf je ook al dat er sprake is van groen en grijs stikstof, en toen gaf ik ook al dat het een mythe is. Bij jou dringt het ook niet echt door. En dat is prima, moet je zelf weten. Maar beschuldig niet anderen daarvan. Is niet echt constructief.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:28

https://x.com/djversteeg/status/1792163 ... EopP3zUX6Q

Over het plan van Wilders, en Adema is al drie keer bij de EU geweest en kreeg drie keer nee te horen. Nederlandse landbouw heeft jaren een uitzonderingspositie gehad en dat is nu afgelopen, iets met voordeeltjes tov Europese boeren. Enige mogelijkheid voor BBB is een nexit en dat is de kortste weg om Nederland de nek om te draaien .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:37

Advocaat doet aangifte tegen Plasterk wegens valsheid in geschrifte. Deze aanklacht was al in voorbereiding vanaf september dus voor hem een ongelukkig samenloop van omstandigheden.

Zie artikel van de Trouw

Advocaat doet aangifte tegen Plasterk om valsheid in geschrifte https://www.trouw.nl/binnenland/advocaa ... ~bad4845e/

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:38

rainerie, misschien dringt het bij jouw niet door dat er WEL een wezenlijk verschil is tussen NOx en NH3 ..

Nee, Nederland hoeft de wereld niet te voeden, maar we kunnen wel heel veel, heel efficiënt, heel goed onder voor mens en dieren goede omstandigheden produceren. Dat productie van een eerste levensbehoefte niet volledig zonder uitstoot kan is een gegeven dat we in mijn ogen best kunnen accepteren. Deze uitstoot is belangrijker dan de uitstoot van bijvoorbeeld vliegtuigen of datacenters... daar kunnen we immers niet van leven.

Nu kunnen jullie allemaal wel weer verontwaardigt gaan lopen doen en mij aanvallen. Dat is ook een keuze. Als iedereen veganistisch zou gaan eten heeft NL helemaal niet genoeg grond om iedereen te voeden aangezien een heel groot deel van het land alleen geschikt is voor gras. Maar goed, u weet het kennelijk beter.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:41

juval schreef:
rainerie, misschien dringt het bij jouw niet door dat er WEL een wezenlijk verschil is tussen NOx en NH3 ..

Nee, Nederland hoeft de wereld niet te voeden, maar we kunnen wel heel veel, heel efficiënt, heel goed onder voor mens en dieren goede omstandigheden produceren. Dat productie van een eerste levensbehoefte niet volledig zonder uitstoot kan is een gegeven dat we in mijn ogen best kunnen accepteren. Deze uitstoot is belangrijker dan de uitstoot van bijvoorbeeld vliegtuigen of datacenters... daar kunnen we immers niet van leven.

Nu kunnen jullie allemaal wel weer verontwaardigt gaan lopen doen en mij aanvallen. Dat is ook een keuze. Als iedereen veganistisch zou gaan eten heeft NL helemaal niet genoeg grond om iedereen te voeden aangezien een heel groot deel van het land alleen geschikt is voor gras. Maar goed, u weet het kennelijk beter.

Ik weet heel erg goed het verschil tussen NOx en NH3. Ik ben bijna milieuwetenschapper zelf namelijk :j je kunt de oude berichten teruglezen voor uitleg. Ik heb het namelijk over een stikstofcyclus. Onderscheid maken hierin is echt propaganda vanuit de agro industrie. Het gedraagt zich anders in cyclus maar brengt beide ernstige schade aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:59

pien_2010 schreef:
Advocaat doet aangifte tegen Plasterk wegens valsheid in geschrifte. Deze aanklacht was al in voorbereiding vanaf september dus voor hem een ongelukkig samenloop van omstandigheden.

Zie artikel van de Trouw

Advocaat doet aangifte tegen Plasterk om valsheid in geschrifte https://www.trouw.nl/binnenland/advocaa ... ~bad4845e/

Ik weet niet wat erger is; Premier Plasterk of premier wilders.