Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Babootje schreef:Ik lees net dat Fico is neergeschoten. Heftig.
https://www.telegraaf.nl/video/20737063 ... -slowakije
Slowaakse media melden dat hij gewond raakte aan zijn maag en borst. Zijn toestand is zeer ernstig.
Ik begrijp dat er een verdachte is aangehouden.
Citaat:Strategie
“Wat Rusland doet, is geen strategisch offensief, maar er zit wel een strategie achter: het Kremlin is aan het testen wat er gebeurt als ze de grens oversteken, bekijkt waar de Oekraïense verdedigingslinies liggen en hoe er wordt gereageerd. In het jargon is dat een gevechtsverkenning: er wordt informatie verzameld, voor later, wanneer ze wel iets groots willen ondernemen.”
“Maar wat zich de voorbije dagen heeft afgespeeld, was voornamelijk een afleidingsmanoeuvre: het Russische offensief had als voornaamste doel om Oekraïense reserves weg te trekken uit andere plaatsen. Oekraïne heeft geen manschappen op overschot. Als je maar weinig reserves hebt en je moet die verplaatsen, dan zou het op die andere plaats, de Donbas met name, ook wel eens pijnlijk kunnen worden. De Russen hebben de Oekraïners gedwongen om hun linies uit te dunnen. Ze hopen op termijn op andere plaatsen langs het front makkelijker een bres te kunnen slaan. De Oekraïense generaal Budanov, de baas van de militaire inlichtingendienst, heeft al aangegeven dat Rusland een bijkomende aanval zal inzetten in de regio Soemy om het frontlinies nog langer en dunner te maken. Als je blijft rekken en duwen, dan zal die rekker op een bepaald moment knappen. Als dan zich een opportuniteit aandient, zullen de Russen hun middelen op die plaats concentreren om echt door te duwen.”
Er zullen openingen in het front vallen, maar niet van die grootte dat de Russen er massaal veel troepen kunnen doorsturen. Het is niet fijn om stadjes uit handen te geven, maar het is niet zo dat het hele leger in de pan wordt gehakt
-Roger Housen, Oud-kolonel
Volgens Housen beschikt Oekraïne de komende weken nog over voldoende mankracht, munitie en voertuigen om stand te houden. “Hier en daar zullen de strijdkrachten wel een bres moeten toestaan, maar een bres is nog geen doorbraak”, preciseert hij. “Er zullen openingen in het front vallen, maar niet van die grootte dat de Russen er massaal veel troepen kunnen doorsturen en dat ze erachter vrij kunnen manoeuvreren. Het is natuurlijk niet fijn om dorpen en kleine stadjes uit handen te geven, maar het is niet zo dat het hele leger in de pan wordt gehakt.”
“Eigenlijk zie je momenteel een dubbele wedloop: de Russen willen zoveel mogelijk terrein veroveren vooraleer eind juli de bulk Amerikaanse wapentuig aan het front arriveert. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken beloofde deze week trouwens nog 2 miljard bijkomende steun. Aan de andere kant proberen de Oekraïners zo snel mogelijk hun verdedigende linies te versterken: op 18 mei gaat de nieuwe mobilisatiewet in voege en hoopt Oekraïne verse troepen te kunnen inlijven. Hoeveel extra mankracht dit oplevert? Dat is zowat het best bewaarde geheim in Kiev. Er zijn minstens 400.000 krachten nodig om op termijn iets te kunnen terugdoen, maar als er daar voor de herfst 100.000 kunnen bijkomen voor de verdediging zou dat al een wereld van verschil maken.”
Babootje schreef:Ik begreep ook dat het Russische offensief nagenoeg tot stilstand is gekomen bij Kharkiv
irmaz schreef:Babootje schreef:Ik begreep ook dat het Russische offensief nagenoeg tot stilstand is gekomen bij Kharkiv
Pfff ik had wat filmpjes gezien van de aanvallen van de Russen daar, ze stuurden daar gewoon hele hordes mannen te voet de open vlakte op![]()
Dat we nog geen oorlogs-misdaad aanklacht vanuit Rusland zelf hebben tegen hun eigen leger is mij eigenlijke een raadsel.
Babootje schreef:irmaz schreef:
Pfff ik had wat filmpjes gezien van de aanvallen van de Russen daar, ze stuurden daar gewoon hele hordes mannen te voet de open vlakte op![]()
Dat we nog geen oorlogs-misdaad aanklacht vanuit Rusland zelf hebben tegen hun eigen leger is mij eigenlijke een raadsel.
Ja en sturen ze mannen in gewone militaire terreinwagens omdat ze hun tanks willen sparen. Ze hopen met de hordes mannen dat er dan mogelijk een paar achter de linies komen. Het merendeel gaat een zekere dood tegemoet. Bizar.
https://x.com/ukraine_map/status/1791386267554369709Citaat:Voor het eerst in de oorlog heeft Oekraïne genoeg artilleriegranaten om tegen Rusland te vechten, geen enkele brigade heeft een tekort aan granaten, zegt de Oekraïense president Zelenski