Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:57

Oorlogsnieuws

Citaat:
⚡️Oorlogsnieuws. Twee explosies in Transnistrië en pogingen om de slagkracht van zijn militaire eenheden door Rusland te herstellen.

▪️Het zogenaamde "Ministerie van Binnenlandse Zaken van Transnistrië" meldde dat in de vroege ochtend van 26 april twee explosies plaatsvonden in het dorp Mayak, in het district Hryhoriopol. Volgens de gegevens om 9.00 uur werd bekend dat als gevolg van explosies de twee krachtigste antennes defect waren: de ene — megawatt, de andere — halve megawatt. Beiden hebben RF-radio opnieuw uitgezonden.

▪️In de regio Donetsk heeft de politie de afgelopen 24 uur 18 Russische beschietingen gedocumenteerd - kinderen werden gedood. De indringers doodden 4 burgers, waaronder twee kinderen. 11 mensen raakten gewond. De Russen hebben de afgelopen 24 uur 16 nederzettingen beschoten.

▪️Sumshchyna is de afgelopen 24 uur vier keer beschoten. Met name op de avond van 25 april werden zware wapens afgevuurd vanuit de richting van het Russische dorp Tiotkino in de richting van het Oekraïense dorp Rivne, district Konotop.

▪️In het gebied van Dergachiv (regio Charkiv) gaan de gevechten door, vooral hevig - in de richting van Kozacholopansk. De vijand beschiet voortdurend de nederzettingen, waardoor de afgelopen 24 uur drie mensen zijn omgekomen in Bezruky en één gewond is geraakt door granaatscherven in Dergachi.

▪️Mykolayiv maakt zich op voor een aanval of belegering van de stad en rust vestingwerken uit. Dat meldt de burgemeester van de stad, Oleksandr Senkevych. Hij merkte op dat Rusland wapens en middelen over de Krim transporteert en ze ophoopt in de regio Cherson.

▪️Na de catastrofale verliezen in Oekraïne, probeert het Russische commando, om de gevechtscapaciteit van militaire eenheden te herstellen, met alle middelen om Russen aan te trekken voor militaire dienst onder een contract. Als er in de tijdelijk bezette regio's van Oekraïne een gedwongen mobilisatie van mannen is, dan worden ze in de centrale regio's van het binnenvallende land uitgenodigd om dienst te sluiten met beloften van hoge salarissen, sociale uitkeringen en kansen voor ongestrafte diefstal en plundering. Volgens de militaire inlichtingendienst van Oekraïne werden alleen in het centrale militaire district van Rusland voor de periode januari-april 2022 2861 contracten voor militaire dienst gesloten.

▪️De Turkse vertegenwoordiger van de grootste Europese touroperator TUI - "TUI Tantur" stuurde een brief naar hotels in Turkije, waarin hij eiste om de reservering van kamers voor Russische toeristen te annuleren. Als gevolg hiervan moet de bestaande boeking van vakanties worden geannuleerd en toeristen uit Rusland worden uitgezet.

Russische indringers dreigen vrouwen hun kinderen neer te schieten als ze weigeren de posities van het Oekraïense leger te melden

"Er is een verschrikkelijke situatie gaande in Rubizjne. Russische militairen stelen kinderen, en dan dwingen ze vrouwen, hun moeders, om naar de posities van de Oekraïense strijdkrachten te gaan ... om wat humanitaire uitrustingen of voedsel te nemen, dan terug te gaan en te vertellen hoe de posities van de Oekraïense verdedigers zijn uitgerust. Als vrouwen dat weigeren, dreigen ze hun kinderen neer te schieten"

Citaat:
⚡️ Twee kinderen die met geweld uit Mariupol werden gedeporteerd door de Russische indringers, werden teruggegeven aan hun familieleden

De 12-jarige Kira Obedinska, die door de Russen van Mariupol was meegenomen naar Donetsk, werd niet gecontroleerd door Oekraïne en werd teruggegeven aan haar grootvader. Eerder ontvoerden de Rashists Kira, terwijl ze probeerde te ontsnappen uit Mariupol. Haar vader werd gedood door de Russische indringers en haar moeder stierf toen ze nog geen jaar oud was.

De 9-jarige Ilya Matvienko werd ook teruggegeven aan zijn grootmoeder. Ze bleef het enige familielid van haar kleinzoon nadat zijn moeder stierf tijdens het bombardement op Mariupol.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:26

Oomens ik begrijp je reactie. Het is echter niet mijn bedoeling met deze opmerking de boel op te ruien.
Het is gewoon het niet begrijpen dat jullie schijnbaar nu nazi's ondersteunen. Dit is tekst die ik uit jullie berichten haal.

Wanneer je inhoudelijk zou kunnen reageren, waarom in jouw mening mensen die hakenkruizen op hun lichaam hebben getatoeëerd, de goede zijn? Onafhankelijk aan welke kant je staat. Dat je Oekraïne steunt in hun verzet en die oorlog verschrikkelijk is, ben ik met je eens. Maar om steeds die enkele fascisten die er zijn, steeds naar voren te halen, draag je in principe erbij alsof Oekraïne enkel fascisten heeft. Dit geeft gewoon een fout beeld. Je helpt in principe mee aan de propaganda van de russen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:50

Dinopino schreef:
Oomens ik begrijp je reactie. Het is echter niet mijn bedoeling met deze opmerking de boel op te ruien.
Het is gewoon het niet begrijpen dat jullie schijnbaar nu nazi's ondersteunen. Dit is tekst die ik uit jullie berichten haal.

Wanneer je inhoudelijk zou kunnen reageren, waarom in jouw mening mensen die hakenkruizen op hun lichaam hebben getatoeëerd, de goede zijn? Onafhankelijk aan welke kant je staat. Dat je Oekraïne steunt in hun verzet en die oorlog verschrikkelijk is, ben ik met je eens. Maar om steeds die enkele fascisten die er zijn, steeds naar voren te halen, draag je in principe erbij alsof Oekraïne enkel fascisten heeft. Dit geeft gewoon een fout beeld. Je helpt in principe mee aan de propaganda van de russen.

Dat is fout begrepen.

Er is een heel stuk geplaatst over het batalon in Mariupol en hoe dit zich ontwikkeld heeft in een stroming waar ook geen rechts extremisten zich bij hebben aangesloten. Heb je dat gelezen?

Inderdaad zullen er ook nog extremisten Mariupol vechten voor hun land Oekraïne. Hoe je het ook went of keert, wel of niet extremisten, ze vechten keihard voor hun vaderland.
Als de Russen dit winnen valt het doek voor Oekraïne, nu en voor komende generaties.

Met zijn Allen waren we opgelucht dat de uiterst rechtse Le Pen verloren heeft in Frankrijk. Ik geloof dat de meeste waaronder ik, zeer duidelijk zijn dat wij niets hebben met dit gedachtengoed.

Maar dat betekent nog niet dat de Russen het recht hebben om dit soort mensen in een ander land aan te pakken. De Russen hebben boter op hun hoofd, hebben Le Pen gesteund met geld, zo ook Baudet ea uiterst rechtse groepen. Het regiem in Rusland heeft zelf veel weg van zo'n soort extremistisch gedachte regiem. Dit hele neonazi verhaal van hen is een groot kul verhaal. Ook daar is al over gesproken in dit topic.
Dus jouw opmerkingen raken kant nog wel en zijn zelfs beledigend voor de meeste mensen in dit topic.

Daarom krijg je rare reacties en boze reacties!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:01

Dinopino schreef:
Ik leef waarschijnlijk onder een steen. Ongeacht welke mening of waarheid je hebt, lees ik nu goed dat nazi's en fascisten de goede zijn. Zag zelfs hier een filmpje voorbijkomen waar deze gewoon gevolgd werden. Kan mij iemand dit uitleggen?

Ik heb me suf zitten piekeren waar je het over hebt maar jij bedoelt natuurlijk de Wagner groep. Die vechten mee aan Russische zijde, daar heb ik hier nog niemand voor zien juichen hoor :j
Ik heb aan Ukraïnse zijde nog niemand horen zeggen dat er zuiveringen plaats moeten vinden.
Ik weet niet waar jouw hier is maar klinkt inderdaad alsof dat onder een steen is +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 18:20

Ik neem aan dat het om het Asow Regiment gaat aangezien die nu in Mariupol vast zitten.
Hun idealen worden zeker niet bejubeld, hun inzet voor Oekraine wel.
Zolang zij echter nog deel zijn van de regering zal er weinig voortgang zijn met EU toetreding neem ik aan. Maar dat is iets voor ná de oorlog.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:31

Pien ik zeg nergens dat ik vind dat mensen elkaar moeten vermoorden of afschieten omdat ze toevallig nazi of fascisten zijn. Leven en laten leven. De woorden nazi en een film van een uniform met een nazisymbool erop, hebben toch zeker wel een boodschap. Welk verhaal je ook geloofd. De gekleurden in Amerika hadden in de oorlog ook geen symbool op hun uniform staan van BLM, bijvoorbeeld.

Het zou ook tamelijk naïef zijn om alles wat Rusland doet enkel propaganda is en wat Oekraïne doet niet. Zoals je weet volg ik geen nieuws. En aangezien niemand van jullie in het gebied zelf zit, weet ik ook niet waar jullie bronnen vandaan komen. Al komen ze van telegram of telegraaf. De waarheid blijft toch altijd waar je focus ligt. Hakenkruizen gedragen door Russische of Oekraïne soldaten, dan vecht je niet voor je land maar voor je ideaal.

Een land valt een ander land binnen, dat is hoe dan ook nooit goed, en het is logisch dat daar afweer is. En het is ook logisch dat Oekraïne echt nooit gaat winnen van Rusland.

Het filmpje was een twitter filmpje van bigone . Met soldaten in een of andere kelder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:32

Ze zijn geen deel van de regering, ze zijn in het leger opgenomen als groep. En ja, ze waren rechtse extremisten maar dat is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Al helemaal nu in aanloop naar en tijdens de oorlog.
Dinopino, in één of andere kelder ? :+

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:40

Niet alleen soldaten zitten in een kelder. Vooral vrouwen en kinderen.

Wat geen nieuws bekijken betreft, vind ik dat niet zo verstandig. Dan blijf je achter de feiten aanlopen.
Bewust lees ik Reuter, Nos ea, van twitter: Poetin, Zelensky, en vele anderen die een achtergrond hebben waaruit blijkt dat zij de geschiedenis van die regio goed kennen etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 18:43

Het is gewoon nog steeds een rechtsextremisten groep die deel zijn van de national garde (sorry niet overheid) dat hoeven we niet perse mooi te praten.
Neemt echter niet weg dat Rusland daar niets te zoeken heeft.

Ik hoop dat ze die burgers daar eindelijk weg krijgen, maar dat zal ijdele hoop zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:48

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:50

Afgelopen weekend stond er een stuk op nos van correspondenten uit China, India, Zuid Amerika, Zuid Afrika en MO en daar zijn ze niet bepaald op de hand van 't westen. Die andere landen spinnen er (economisch) wel garen bij dat 't westen zich nu in deze positie bevindt. We hebben niks aan die verheven moraal als we straks in armoede storten omdat wij als enige groep ter wereld Rusland willen boycotten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:55

Dinopino , misschien bedoelde je onderstaande foto?
https://twitter.com/euromaidanpress/sta ... xDdAGukfyA

Russische soldaat opgepakt in de Donbas , paar jaar geleden.
En lees in de vorige link vooral het staatje over extreem rechts in andere landen, in Rusland zijn namelijk al zo’n 100 groeperingen, verbleekt het enige clubje in Oekraïne bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:00

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:19

elnienjo schreef:
Afgelopen weekend stond er een stuk op nos van correspondenten uit China, India, Zuid Amerika, Zuid Afrika en MO en daar zijn ze niet bepaald op de hand van 't westen. Die andere landen spinnen er (economisch) wel garen bij dat 't westen zich nu in deze positie bevindt. We hebben niks aan die verheven moraal als we straks in armoede storten omdat wij als enige groep ter wereld Rusland willen boycotten.

Ben maar niet bang voor je hachje elnienjo, Nederland gaat wel geld verdienen aan deze oorlog...
Ik geloof dat Nederland op de 9de plek van de wereld staat als wapenexporteur, Nederland heeft een LNG installatie en gaat er nog 1 bijbouwen. Heeft een gigantische olie en gas opslagcapaciteit (die nu gedeeltelijk verhuurd is aan Rusland) en ongetwijfeld nog meer "handige" opportunities.
Vraag jij je nooit af waar jouw maandelijkse geld vandaan komt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:23

Babootje schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/berlijn-ko ... ~aef6edaa/
Berlijn komt eindelijk over de brug met zware artillerie

Wat ik een nog mooier bericht vond is dat Duitsland heeft aangekondigd dat zij nu binnen een paar dagen! volledig van de Russische olie af kunnen. En dat, terwijl zij 2 maanden geleden nog voor bijna 50% van hun gebruik afhankelijk waren van Rusland.
(Rusland heeft Polen vandaag trouwens van het gas afgesloten las ik ergens)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:03

irmaz schreef:
elnienjo schreef:

Ben maar niet bang voor je hachje elnienjo, Nederland gaat wel geld verdienen aan deze oorlog...
Ik geloof dat Nederland op de 9de plek van de wereld staat als wapenexporteur, Nederland heeft een LNG installatie en gaat er nog 1 bijbouwen. Heeft een gigantische olie en gas opslagcapaciteit (die nu gedeeltelijk verhuurd is aan Rusland) en ongetwijfeld nog meer "handige" opportunities.
Vraag jij je nooit af waar jouw maandelijkse geld vandaan komt?

Nederland melkt z'n bevolking steeds meer uit, van dat wapenhandelgeld zullen onze energierekening en boodschappen vast niet goedkoper gemaakt worden. Ik lees alleen maar proefballonnetjes van wat ze ons allemaal nog hoger kunnen belasten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:00

Het geld wat al naar de minima is gegaan, en het geld wat naar de woningbouwverenigingen is gegaan dat vind ik anders niet niks. Weet niet hoe het in andere regio's zit, maar hier hebben ze al aangekondigd binnenkort te gaan starten met verbeteren en verduurzamen van hele wijken met huurwoningen, denk bijvoorbeeld aan dingen als plaatsen van dubbelglas, en zo zijn er nog wel meer dingen.

Maar dat is denk ik beter om te bespreken in het andere topic :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:17

De woningbouwverenigingen en hun huurders worden dan al wel weer tien jaar genaaid met de verhuurdersheffing. Het feit dat de verhuurdersheffing met de enorme verduurzaming die ze moeten doorvoeren niet compleet afgeschaft is gaat nergens over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:39

Exitium schreef:
De woningbouwverenigingen en hun huurders worden dan al wel weer tien jaar genaaid met de verhuurdersheffing. Het feit dat de verhuurdersheffing met de enorme verduurzaming die ze moeten doorvoeren niet compleet afgeschaft is gaat nergens over.

Die hele verhuurdersheffing slaat nergens op :').

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 03:06

elnienjo schreef:
[
Nederland melkt z'n bevolking steeds meer uit, van dat wapenhandelgeld zullen onze energierekening en boodschappen vast niet goedkoper gemaakt worden. Ik lees alleen maar proefballonnetjes van wat ze ons allemaal nog hoger kunnen belasten.

Ga je toch diep schamen. Je leeft zo'n beetje in het meest welvarende land van de WERELD.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:58

Pandora2 schreef:
Merci weer Daks !
En inderdaad, ik dacht er vanmorgen ook nog aan. 26/4/1986.

Ja en enkele dagen later zat ik op mn piepkleine balkonnetje in Adam te luisteren naar mn transistorradiootje. Je moest uit de zon, geen groente uit eigen tuin en blabla.. Toen kwam het nieuws traag tot ons. Nu verzuipen we erin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:02

Pareltjes schreef:
Pandora2 schreef:
Merci weer Daks !
En inderdaad, ik dacht er vanmorgen ook nog aan. 26/4/1986.

Ja en enkele dagen later zat ik op mn piepkleine balkonnetje in Adam te luisteren naar mn transistorradiootje. Je moest uit de zon, geen groente uit eigen tuin en blabla.. Toen kwam het nieuws traag tot ons. Nu verzuipen we erin.

Lieveling....we worden oud....?(Toon Hermans, Wim Kan een ander van wie het lieve liedje was.... ?)

Google geeft Max van Praag. Voor de jongeren plaats ik de link.

https://youtu.be/NW_YmypbRJo
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-04-22 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 08:08

Afbeelding

:D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:42

:') Doe mij maar de eerste :D

Na Polen is ook voor Bulgarije de gaskraan dichtgedraaid lees ik.

Volgens experten intl politiek, is dit een serieuze waarschuwing naar het westen om vooral geen zware wapens meer te leveren aan Oekraïne.
Er komen blijkbaar ook wat ' barstjes' in het NAVO schild doordat sommige landen het niet zo direct eens zijn met Amerika. Gisteren was het ook meer een one man show van de amerikanen op de bijeenkomst.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:01

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Operationele informatie vanaf 06.00 uur op 27.04.2022 van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne. De vijand zet een actieve gevechtsoperatie voort in de richtingen Slobozhansky en Donetsk. De indringers vestigden de controle over Zarichne, Novotoshkivske en Zavody en voerden enorme branden uit in de buurt van de Azovstal-fabriek.

▪️In de richting van Slobozhansky blijft de vijand luchtaanvallen uitvoeren en de infrastructuur van de stad Charkov met artillerie raken.

▪️In de richting van Izyum veroverde de vijand de buitenwijken van de nederzetting Velyka Komyshuvakha, nam de controle over de Zavody over en voerde gevechtsoperaties uit in de richting van Barvinkove.

▪️De indringers brachten twee tactische bataljonsgroepen over naar de stad Izium. De vijand zette twee raketdivisies van de Iskander-M SRBM in.

▪️Vijandelijke eenheden zijn actief in de richting van Donetsk. De belangrijkste inspanningen zijn gericht op de gebieden Siverodonetsk, Popasna en Kurachiv.

▪️In de richting van Lyman vestigde de vijand de controle over Zarichne en viel de gebieden van Yampil aan.

▪️In de richting van Siverodonetsk vestigden de indringers de controle over Novotoshkivske en lanceerden een aanval in de richting van Nyzhne en Orikhove.

▪️In de richting van Mariupol oefent de vijand enorm vuur uit in de buurt van de Azovstal-fabriek. In de stad voeren de indringers nog steeds filtermaatregelen uit tegen de burgerbevolking.

▪️In de richtingen Zuid-Buh en Tavriya concentreert de vijand zijn inspanningen op het handhaven van de eerder bezette grenzen en het uitoefenen van vuur op de posities van onze troepen. In de richtingen Mykolaiyv, Kryvyi Rih en Zaporizhzhya probeert de vijand de tactische positie te verbeteren.

▪️De indringers voeren filtratiemaatregelen uit door de Rosguard-eenheden in de districten Kyselivka en Stanislav in de regio Cherson.

▪️In de richting van Tavriya voeren vijandelijke eenheden technische uitrusting uit voor posities en aanvulling van reserves.

▪️De indringers lijden aanzienlijke verliezen in hun posities. Onze soldaten hebben de dag ervoor 7 luchtdoelen geraakt, een Su-25 vliegtuig, een Ka-52 helikopter, 3 operationeel-tactische UAV's en 2 kruisraketten.

▪️In de regio's Donetsk en Loehansk werden 9 vijandelijke aanvallen afgeslagen; 9 tanks, 11 artilleriesystemen, 4 eenheden speciale en 17 eenheden gepantserde voertuigen, 3 eenheden speciale techniek en 16 eenheden motorvoertuigen, 4 brandstoftanks en één luchtafweerkanon werden vernietigd.

Citaat:
⚡️Oorlogsnieuws:

▪️In Siverodonetsk gaf de priester informatie door aan de vijand over de inzet van Oekraïense troepen. In de telefoon van de predikant van de Oekraïens-orthodoxe kerk van het Patriarchaat van Moskou vonden wetshandhavers correspondentie met vertegenwoordigers van illegale gewapende groepen, waarin deze burger informatie verstrekte over het aantal, de locatie en de bewapening van de strijdkrachten van Oekraïne.

▪️Een inwoner stierf tijdens de beschieting van Pryvillya. De raket van de indringers viel op het erf van een woonhuis waar op dat moment een 68-jarige man was. Eerder vuurde de vijand op een van de scholen in Lysychansk, in de kelder waarvan 23 mensen ondergedoken zaten, waaronder kinderen. Gelukkig geen slachtoffers.

▪️Redders hebben de vernietiging van zeven huizen in de regio Loehansk geregistreerd. Bijna het hele grondgebied van de regio werd op 26 april getroffen door beschietingen door het Russische leger.

▪️Negen vijandelijke aanvallen werden afgeslagen aan de frontlinie van de regio's Luhansk en Donetsk - negen tanks, 11 artilleriesystemen, vier eenheden speciale uitrusting, 14 eenheden gepantserde voertuigen, drie gepantserde gevechtsvoertuigen, drie eenheden speciale technische uitrusting, 16 eenheden van auto's, vier brandstoftanks en een luchtafweergeschut werden vernietigd. Luchtverdedigingseenheden schoten drie "Orlan-10" onbemande luchtvaartuigen neer.

▪️ "Anoniem" kreeg toegang tot 229 duizend e-mails en 630 duizend bestanden van de "Social Commercial Bank" in St. Petersburg - een van de 100 grootste Russische banken in termen van netto-activa.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne vielen Russische posities op het eiland Zmiinyi aan. Indringers hebben het "Strela-10" luchtverdedigingssysteem verloren en hebben een reductie in de vlootgroep gekregen.

▪In Cherson worden pogingen ondernomen om de bevolking om te kopen, maar de burgers van Cherson sturen de indringers in de richting van het "Russische schip".

▪️In de regio van Odessa is vanmorgen dezelfde brug van de monding van de Dnjestr opnieuw afgevuurd - meldde het hoofd van "Ukrzaliznytsia", Oleksandr Kamyshyn.