Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:29

Ik snap echt niet waar Rutte nu mee bezig is... Wat een enorm risico neemt die man, wat wil hij, Caroline als premier straks?

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:53

het wordt tijd dat Rutte plaats maakt voor iemand anders. En ja, Caroline zou het goed kunnen doen. Wie anders?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:06

Het zou voor Rutte het einde zijn, maar ik zou de VVD niet uitvlakken. De provinciale verkiezingen zijn toch anders dan de landelijke. Voor de eerste wil men nog wel eens een statement maken voor de tweede is wellicht een ander verhaal.

Ik ben er wel benieuwd naar. Maar ik hoop het eigenlijk niet... Eer we dan weer een kabinet hebben. Dan duurt alles alleen nog maar langer. Maak de termijn maar af, wat mij betreft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:10

Jessix schreef:
Het zou voor Rutte het einde zijn, maar ik zou de VVD niet uitvlakken. De provinciale verkiezingen zijn toch anders dan de landelijke. Voor de eerste wil men nog wel eens een statement maken voor de tweede is wellicht een ander verhaal.

Ik ben er wel benieuwd naar. Maar ik hoop het eigenlijk niet... Eer we dan weer een kabinet hebben. Dan duurt alles alleen nog maar langer. Maak de termijn maar af, wat mij betreft.

wat duurt er langer?? wat nu al niet langer zou duren als dit kabinet zou aanblijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:13

Alle knopen die doorgehakt moeten worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:16

Jessix schreef:

ik denk niet dat dit kabinet dat gaat doen.. het is alleen maar pappen en nathouden.. de tijd uitzitten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:34

juval schreef:
Jessix schreef:

ik denk niet dat dit kabinet dat gaat doen.. het is alleen maar pappen en nathouden.. de tijd uitzitten

Ik denk het wel. Wellicht niet op alle punten, maar wel op een aantal.

Een nieuw kabinet zie ik ook niet zo snel gevormd worden. Als BBB grote winnaar zou worden dan krijgen ze het natuurlijk niet alleen voor het zeggen. Ook daar zie ik uitdagingen genoeg om tot een regeerakkoord te komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:35

Ik zou graag onze minister van justitie als mp zien

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:21

Bij een demissionair kabinet worden er lopende stukken afgehandeld toch? Dus er zullen tot de tijd dat er een nieuw kabinet gekozen en geformeerd is geen nieuwe zaken worden opgestart. Verder zullen alle wetten door de eerste kamer moeten gaan en daar hebben ze ook geen meerderheid meer.

Ik hoop echter nog steeds dat Rutte nu eindelijk eens zijn verantwoordelijkheid neemt en zichzelf niet meer verkiesbaar zal stellen. Het wordt tijd dat het stokje overgaat naar een nieuw gezicht.

En ik hoop dat we deze keer een vrouw als MP krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:27

Ik heb nog niet bedacht wie ik als MP zou willen. Er springt er niet direct een tussenuit die ik wel in die rol zie. Vrouw of man heb ik ook geen voorkeur voor.

Ik ben ook benieuwd of Kaag weer mee zal doen, naar aanleiding van dat interview laatst waarin haar dochters te zien waren. Kan me zo voorstellen dat je denkt "laat maar..."

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:40

Over wat een demissionair kabinet wel/niet mag: https://www.parlement.com/id/vhnnmt7j3l ... ir_kabinet

Voor wat ik zo lees is de VVD tegen hereniging van gezinnen toch? En dat is juist een populair standpunt van alle tegen-asiel-ers. De mensen die de boel graag helemaal op slot zien zeg maar. Gezien dat een steeds groter wordende groep is kan het juist strategisch gezien heel voordelig uitpakken om het op dit thema te laten klappen. Die klappen vallen dan waarschijnlijk bij D66 wat voor VVD ook weer voordelig uitpakt. Rutte heeft dacht ik al aangegeven niet te willen stoppen, plus er is volgens mij ook nog geen opvolger in beeld.

Vrouw of man als MP maakt mij niks uit. Zolang de MP de boel maar weer uit het slop gaat trekken En eerlijk, dat het mijn levenstandaarden niet naar beneden doet dalen. Er spelen momenteel zoveel dossiers die vastlopen (gaswinning, asielbeleid, woningen, armoedeval)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:11

Op een wonderbaarlijke manier staat de VVD weer als grootste in de peilingen. Vandaar dat Rutte hoog spel durft spelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:33

Ik denk dat de VVD misschien wel denkt met sommige punten makkelijker compromissen te kunnen sluiten met de BBB dan met D66 bijvoorbeeld?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:40

ruitje schreef:
Ik denk dat de VVD misschien wel denkt met sommige punten makkelijker compromissen te kunnen sluiten met de BBB dan met D66 bijvoorbeeld?

dat zou maar zo kunnen. ik denk dat deze partijen qua standpunt dichter bij elkaar liggen ja.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:49

Maar Caroline heeft aangegeven niet met Rutte in 1 kabinet te willen? Lijkt me niet slim, want samen zouden ze een flike meerderheid hebben als er nu verkiezingen zouden zijn?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:53

hopelijk gaat de vvd verder zonder rutte aan het roer

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:11

Loretta schreef:
Op een wonderbaarlijke manier staat de VVD weer als grootste in de peilingen. Vandaar dat Rutte hoog spel durft spelen.

Laat me raden. 1vandaag opinie panel?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:17

Inhoudelijk vind ik de positie van de Chrisren Unie keurig netjes.
... en een meloen doorslikken, daar zitten grenzen aan.

Aan het cda had ik al een hekel.
Maar ze 'belijden met de mond' nog steeds dat het gezin de hoeksteen van de samenleving zou zijn.
Maar dat blijkt niet uit hun politieke positie.
Als calviniste en Rotterdamse: 'woorden en daden horen samen'.

... stelletje hypocriete (ik beheers mij).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:53

Janneke2 schreef:

Maar ze 'belijden met de mond' nog steeds dat het gezin de hoeksteen van de samenleving zou zijn.

:D Wat een agressie, en dat voor een calvinistische Rotterdamse dame. Geloof en politiek zijn meestal geen goede match.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:00

ruitje schreef:

Aiaiai. Een nog rechtser kabinet met een vleugje populisme :(.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:29

CharleyT schreef:
Janneke2 schreef:

(...) Wat een agressie, en dat voor een calvinistische Rotterdamse dame. Geloof en politiek zijn meestal geen goede match.

Nou ja.

Ik beheers me, maar zeg luid en duidelijk dat ik een hekel heb aan het cda en ook waarom: hypocrisie.

Zo doen calvinisten dat.
Er wordt niet gescholden, maar hypocrisie is een feit.

Hoezo is dat agressie...?

Mbt de feitelijkheid van de hypocrisie:
je beroepen op het christendom,
vinden dat het gezin etc etc etc is,
maar voor vluchtelingen geldt dit niet -
ja kom zeg.

Noem jezelf dan democratisch appèl en erken dat je elementaire christelijke waarden aan je laars lapt.

En als gelovige - calviniste, dus - vind ik
- dat daden en woorden overeen horen te stemmen
- en dat geloof ook noodzakelijk een politiek aspect heeft.

(Dat in sommige huizen de regel geldt dat er niet over geloof of godsdienst wordt gesproken accepteer ik.
Scheiding tussen kerk en staat: heel graag.)

Dat geloof een politiek aspect heeft,
iedereen mag er van alles van vinden,
maar "meestal geen goede match" :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:35

Rutte heeft op de laatste VVD bijeenkomst wel een flinke discussie gehad over het asielbeleid, dus dit verbaasd me eigenlijk niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:21

Ik denk dat de boel ploft vanavond, wanneer cu hiermee akkoord gaat zijn ze alle geloofwaardigheid kwijt.
Krijg je nieuwe verkiezingen en dan kan het 2 kanten op, of vvd of bbb wordt de grootste. Moet er niet aan denken dat dit gebeurd eigenlijk. Vvd kan ons land nog verder afbreken en bbb heeft echt geen goede min president in de gelederen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:26

prompter schreef:
Maar Caroline heeft aangegeven niet met Rutte in 1 kabinet te willen? Lijkt me niet slim, want samen zouden ze een flike meerderheid hebben als er nu verkiezingen zouden zijn?

Euh, niet echt. Gekeken naar de recente peilingen van Ipsos, I&O en Maurice de Hond van de afgelopen maand staat de VVD gemiddeld op 23 en BBB gemiddeld op 26. Goed voor nog geen derde van de zetels dus. Twee grootste partijen erna zijn PVV en GL, en als je naar de gemiddeldes kijkt kom je dan op 75 uit, net geen meerderheid. (nog los van dat dat kabinet nooit gaat gebeuren)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:26

BigOne schreef:
Ik denk dat de boel ploft vanavond, wanneer cu hiermee akkoord gaat zijn ze alle geloofwaardigheid kwijt.
Krijg je nieuwe verkiezingen en dan kan het 2 kanten op, of vvd of bbb wordt de grootste. Moet er niet aan denken dat dit gebeurd eigenlijk. Vvd kan ons land nog verder afbreken en bbb heeft echt geen goede min president in de gelederen.

Ik hoop met heel mijn hart dat het kabinet niet ploft. Wat we nu hebben is niet fantastisch, maar een nóg rechtser kabinet gaat zoveel kwaad doen voor de mensen die het nu al zo zwaar hebben. En de natuur erbij. En voor tolerantie en algmene normen en waarden (zie Amerika). Zie Caroline ook totaal niet als minister president. Anders max vier jaar uitzitten en hopen dat we dan ooit leren dat nieuw niet per sé beter is.