steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:56

Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-07-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:56

Tiepfoudt: ja dat vind ik ook jammer, dat er vaak zo de focus wordt gelegd op de extremere berichten (de verwoording van terroristen maar óók de goedkeuring van acties die gewoon echt niet door de beugel kunnen) terwijl tussendoor veel inhoudelijke berichten van oa jou en anderen staan :j. Maar die probeer ik in ieder geval "eruit te filteren". Bij inhoudelijke berichten is de mening wel genuanceerd, maar door het idd blijven hangen op extremere berichten lijkt het misschien of die genuanceerde mening er niet tot weinig is. Maar misschien is dat idd een verschil in 'bril'. Ik zoek specifiek naar inhoudelijke berichten en probeer de andere te negeren.

Over de balans van import/export ga ik verder geen stelling vormen. 'Technisch' gezien kunnen we onszelf prima voeden, maar dat heeft flinke, onwenselijke consequenties en zie ik niet als realistische oplossing. Wat dan wel? Geen idee..

En zeker eens dat niet alleen boeren maar ook industrie en luchtvaart flink moeten veranderen (en dus bijdragen aan de oplossing van het stikstofprobleem).

Maar ik kruip weer onder mijn meeleessteen. Blijf vooral niet te veel hangen op de extremere berichten, ik vind dat jij fijne bijdrages hebt en ik lees ze graag (maar ik lees ook graag de mensen die weer inhoudelijk op jou ingaan met tegenargumenten). Dan heb ik het idee dat ik een genuanceerd beeld kan krijgen van de situatie.

Wat mijn part mogen de reacties rondom 'boeren zijn terroristen', klimaatveranderingontkenners en "OMG dit is een bash-de-boer topic geworden" weggehaald worden omdat ze totaal niet bijdragen aan een fijn gesprek tussen de genuanceerde "pro" en "anti" maatregel mensen, maar dat kan helaas niet op bokt :D.

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:01

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:06

Loretta schreef:
Vooral minder zuivel. Nou dat drinken de echte boerenhaters toch niet.

https://www.ad.nl/binnenland/live-minde ... m=referral

Jij geeft ook altijd rare sneren en draagt zeker niet bij aan een normale discussie.
Waarom moet die laatste zin erbij?

Sommige mensen zijn intolerant of lusten geen melk.
Waarom zijn dat boerenhaters? Dat woord is net zo stom als trekkerterroristen. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:06

Loretta schreef:

Dit is dan weer jammer en draagt niet bij.
In de zuivelindustrie zit er veel scheef..... juist door de lage prijzen die men voor de melk krijgt.

Er is veel winst te behalen in die sector, JUIST wanneer we alles rechtstreeks zouden kunnen afnemen bij de boer.
Ergens zou het de mooiste slag zijn dat zoveel mogelijk consumenten de supermarkt gaan omzeilen en rechtsreeks bij de boer kopen of kleinere lokale afzetters. Die zijn hier wel degelijk.
Dat zou nou wel helpen en een goed signaal zijn.

Ik koop geen zuivelproducten bij de supermarkt, JUIST omdat ik boeren niet haat. Beetje nuance okay?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-07-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:07

Schiphol heeft geen hinder van de boeren hoorde ik bij ons op het nieuws vanmiddag.

Brussels Airlines schrapt vanop Zaventem de komende 2 maanden 700 vluchten...
Nee, niet door de boeren. Door personeelstekort en hoge werkdruk.
Mooi zo ! En goed tegen de uitstoot ook nog :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:10

Pandora2 schreef:
Schiphol heeft geen hinder van de boeren hoorde ik bij ons op het nieuws vanmiddag.

Brussels Airlines schrapt de komende 2 maanden 700 vluchten...
Nee, niet door de boeren. Door personeelstekort en hoge werkdruk.
Mooi zo ! En goed tegen de uitstoot ook nog :D

Zeker! Want hoe schoon was de lucht ook alweer ten tijde van die eerste Corona-golf?

En nu zit iedereen weer met zijn bolle bips voor een paar tientjes in een vliegtuig van een bedrijf dat geen accijnzen betaald over de kerosine en NL vreselijk vervuild.
En op social media zeggen die mensen dan vanaf hun klapstoel in een all-in-resort in Spanje dat ze 'achter de boer staan'.

Om bij thuiskomst direct een kilo-knaller uit een onbeduidend land op de BBQ te knallen.

Beetje gaaf lopen schreeuwen op internet is tof, maar put your money where your mouth is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:15

Ninx schreef:
Zeker! Want hoe schoon was de lucht ook alweer ten tijde van die eerste Corona-golf?

Dat was inderdaad heel erg mooi die schone lucht. Jammer dat dat dan weer weg is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:20

Brussel-Barcelona vanaf 39euro... :x
Hoezo uitstoot is een probleem, slecht voor het klimaat en de vervuiler betaalt :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:25

Pandora2 schreef:
Brussel-Barcelona vanaf 39euro... :x
Hoezo uitstoot is een probleem, slecht voor het klimaat en de vervuiler betaalt :+

Dat is toch echt om te huilen?
Maar ook op dit forum krijste iedereen moord en brand toen ik zei dat vliegen weer een luxe-product moest worden, iets bijzonders waarvoor je geld opzij legt.

Dus men is VOOR boeren, maar wil NIET een eerlijke prijs betalen voor de producten, en NIET het eigen gedrag veranderen ten aanzien van vervuilende praktijken.
Ofwel: de meeste volwassenen zijn stampende kleuters die alles stom vinden, maar er mag voor hen niks veranderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:28

"iedereen" ook weer...
sjeeeses....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:31

Cer schreef:
"iedereen" ook weer...
sjeeeses....

Je hebt gelijk, nuance: een zeer groot deel....

Men werd boos, want vakantie en vliegen was een verworven recht en moest niet alleen ten deel vallen aan rijken.
Met dat laatste ben ik het eens, het is echter wel zo dat je gewoon voor iets kunt sparen wanneer je inkomen niet toereikend is.
En we gaan er ook niet dood van dat niet alles weggelegd is voor iedereen (ja, iedereen).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:34

Ninx schreef:
Je hebt gelijk, nuance: een zeer groot deel....

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:48

Helemaal eens met jou Ninx, de kern van het probleem heb je super samengevat. Het hele systeem is krom, we moeten weer terug naar de basis. Verse en eerlijke producten rechtstreeks van de boer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:05

Maar dat is net als met bijvoorbeeld vlees. Eerlijk goed vlees rechtstreeks bij de boer beta je wat voor. En dan krijst men weer dat die dat niet betalen kan. Dus dan maar weer de kiloknaller uit de supermarkt want dan kan er wel elke dag een lap vlees op het bord liggen ipv 3x per week een eerlijk stukje vlees.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:22

Spenk schreef:
Maar dat is net als met bijvoorbeeld vlees. Eerlijk goed vlees rechtstreeks bij de boer beta je wat voor. En dan krijst men weer dat die dat niet betalen kan. Dus dan maar weer de kiloknaller uit de supermarkt want dan kan er wel elke dag een lap vlees op het bord liggen ipv 3x per week een eerlijk stukje vlees.

Dat dus…..

En wat zou de gezondste keuze zijn voor dier, boer en consument?! Exact…. Dat laatste.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:38

Ik zag net een filmpje opgenomen op Schiphol. Staat gewoon een km lange rij met mensen. Niet normaal.
Dat men uberhoupt nog zin heeft om te vliegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:46

Ninx schreef:
Loretta schreef:

Dit is dan weer jammer en draagt niet bij.
In de zuivelindustrie zit er veel scheef..... juist door de lage prijzen die men voor de melk krijgt.

Er is veel winst te behalen in die sector, JUIST wanneer we alles rechtstreeks zouden kunnen afnemen bij de boer.
Ergens zou het de mooiste slag zijn dat zoveel mogelijk consumenten de supermarkt gaan omzeilen en rechtsreeks bij de boer kopen of kleinere lokale afzetters. Die zijn hier wel degelijk.
Dat zou nou wel helpen en een goed signaal zijn.

Ik koop geen zuivelproducten bij de supermarkt, JUIST omdat ik boeren niet haat. Beetje nuance okay?

Friesland Campina is toch echt een coöperatie waar 11000 melk bedrijven uit Nederland België en Duitsland bij zijn aangesloten en mede-eigenaren zijn. Gezamenlijk wordt de prijs per liter bepaald.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:51

Ik lees hier veel mee en ik zie voornamelijk groente, fruit, zuivel en vlees voorbij komen. Helaas mis ik vaak bij de boerderij winkels ook het toiletpapier ect waardoor je toch weer geneigd bent om naar de supermarkt te gaan.

Ikzelf loop met regelmaat een boerderij winkel in omdat ik dat ook gewoon een leuke sfeer vind hangen, maar om meer mensen naar de boerderij winkel te trekken en toch die producten te halen, zou daar dan ook niet iets mee gedaan worden? Ik denk dat je dan wel meer mensen kan trekken om die winkels te bezoeken, want vaak is het ‘de tijd’ die ze niet denken te hebben en gemak van alles bij één winkel te kunnen halen.

Of denk ik nu weer vreemd? XD

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:54

En hoever moeten die boerderijwinkels dan gaan met hun assortiment? Want misschien vindt iemand het ook wel handig dat ze shampoo in hun assortiment hebben, of koffie, of tampons, of...etc etc

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:19

Popstra schreef:
Ik zag net een filmpje opgenomen op Schiphol. Staat gewoon een km lange rij met mensen. Niet normaal.
Dat men uberhoupt nog zin heeft om te vliegen.

Er zijn mensen die nu op reis gaan op de vouchers van de geannuleerde reizen van 2020 of 2021 i.v.m. Corona.
Wat doe je dan? Gooi die paar duizend euro maar weg ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:22

Nee heb je gelijk in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:26

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:50

purny schreef:
Poosje81 schreef:
Frappant dat het topic heet 'steun onze boeren' en dat er vervolgens zo gebashed mag worden op de boeren :n

Omdat de boeren nu acties aan het ondernemen zijn die niet meer door de beugel kunnen.
Laten ze gaan discussiëren met degene die eindverantwoordelijk zijn voor de plannen. Het kabinet.
Maar helaas worden acties steeds harder en zijn er een paar mensen bij die het voor het rellen doen.
Maar distributecentra plat leggen waardoor miljoenen mensen de dupe zijn... ik kan het niet goedpraten.
Ga het gesprek aan met de politiek.

Dat was stap 1, maar als de politiek overduidelijk verhaal niet wil horen of gewoon niet komt opdagen om ernaar te luisteren, moet je toch wat.

Hopelijk gaat de Haagse politiek idd gauw in gesprek met de boeren. De gemeentelijke politiek (hier iig) is er ook al klaar mee, er wordt absoluut niet geluisterd of überhaupt een gesprek aangegaan.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:04

Kinke schreef:
En hoever moeten die boerderijwinkels dan gaan met hun assortiment? Want misschien vindt iemand het ook wel handig dat ze shampoo in hun assortiment hebben, of koffie, of tampons, of...etc etc

Klopt, toiletpapier was het eerste wat in mij op kwam, maar die zaken horen er zeker bij. Daarom dat het door mijn hoofd spookte.

Dan zou je eigenlijk het ‘systeem’ van de kruidenier/kaas/verzorgende middelen weer moeten hebben.

Hier in de familie hadden we de winkelwagen, dat zou dan misschien ook wat meer terug kunnen met wat boerderij winkel erbij.

Maar dat vond ik wel een lastige, als je mij begrijpt.