Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

Richtlijnen zijn natuurlijk nooit custom made.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:41

fransje23 schreef:
Maar is het zo dat je ijzer enkel en alleen uit rood vlees kunt halen?

Spinazie
Pompoenpitten
Havermout, ook zeer goede bronnen alleen minder heemijzer , en 100 gram rundvlees, onbewerkt en van gras gevoerde koeien!! En runderlever, dat wordt bijna niet meer gegeten maar bijna hoogste aandeel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:44

karuna schreef:
Ik had die nieuwe schijf van 5 al gehoord, op zich snap ik het wel al is het meer ivm milieubelasting (al is visserij en kipmesterij ook niet bepaald diervriendelijk) aangepast geloof ik dan echt werkelijk gezondheidsrisicos. Die hele schijf kan ik toch al niks mee :+ allergie en een groep volledig en een groep grootdeels kan ik al schrappen.

Ooit was al gezegd drie keer per week 75/100 gram per week aan vlees of vis was al genoeg om geen tekorten te krijgen geloof ik.

Trouwens ik eet niet super veel vlees. Wel meer rund dan gevogelte (ook ivm allergie en lastig om biologische kip of kalkoen te vinden) en knaag wel vis weg. Maar ik zit juist mijn hele leven al met een iets te hoog ijzer gehalte. Ook tijdens mijn menstruatie leeftijd. Raar eigenlijk.

Tenzij je veel bloedtransfusies hebt gehad, is een ijzeroverschot bij een vrouw wel heel ongebruikelijk. Hebben ze nooit gekeken wat daar de oorzaak van was? In verband met mogelijkheid tot ijzerstapelingsziekte?

https://www.sanquin.nl/donors/alles-over-bloed/bloedziektes/hemochromatose

Teveel is namelijk ook niet goed, daar kun je ook veel lichamelijke klachten van krijgen, zeker als je op het punt komt dat je niet meer menstrueert. De schijf van 5 is natuurlijk een goede richtlijn voor veel mensen en dat er rekening wordt gehouden met dierenwelzijn ben ik ook voorstander van.

Maar het is natuurlijk bizar dat we ons tegenwoordig heel goed bewust zijn van het feit dat mannen en vrouwen vaak andere behandeling nodig hebben als het om hun gezondheid gaat, maar dat zelfs de simpelste en meest logische dingen zoals een voedingsadvies daar nog geen rekening mee houdt. Zelfs niet als degenen die zo'n advies uitbrengen zelf ook voor 50% uit vrouwen bestaat. Doet dan niemand meer onderzoek voor ze richtlijnen bijstellen op een manier die gewoon gezondheidsschade kan veroorzaken?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

journee schreef:
Rood vlees heeft het meest en best opneembare ijzer. Uit plantaardige voedingsmiddelen kun je ook ijzer halen, maar uit bijvoorbeeld spinazie wordt er maar zo'n 1%-7% van het beschikbare ijzer opgenomen.
Wat betekent dat je al zo'n 2 kilo Spinazie per dag zou moeten eten om aan je ADH te komen. En die ADH geldt feitelijk voor vrouwen die geen tekort hebben. Als je bedenkt dat geschat wordt dat 65% tot 80% van de vrouwen al een te lage ijzer voorraad hebben, dan weet je eigenlijk al genoeg.

Uit een onderzoek bleek dat elke vegatarische vrouw uit de groep in meer of mindere mate ijzer tekort had.

https://fruitsandveggies.org/blog/buzz- ... es-anemia/

Een vrouwelijke arts stelt daarbij dat de huidige richtlijn van een normaal ijzer niveau komt vanuit een controle groep die ook al ijzer tekort had. Zij stelt dan ook dat voor vrouwen een meer vergelijkbaar ijzer niveau als nu bij mannen gehanteerd wordt als ondergrens zou moeten gelden.

https://voicesforwomen.nl/blog/ijzertekort-de-energiedief-waar-veel-vrouwen-last-van-hebben/

Ook ijzer uit tabletten wordt veel minder goed opgenomen, bij een tekort moet je dan ook vaak langere tijd ijzertabletten gebruiken. Het gebruik van ijzertabletten kan echter ook bijwerkingen geven, zoals darmklachten, misselijkheid en maagpijn.

Nu wil ik niet suggereren dat vrouwen dan lukraak grote hoeveelheden vlees zouden moeten eten, maar wel dat bij gezondheidsadviezen (die de meeste mensen gebruiken) ook duidelijk moet zijn over de mogelijke consequenties. En dat gebeurt nu, naar mijn mening, veel te weinig.

Met het gevolg dat veel vrouwen die juist heel erg hun best doen gezond te eten en te leven, ongemerkt hun gezondheid schade toe brengen, door adviezen die gefinancierd worden door de overheid.

Heemijzer wordt beter opgenomen dan plantaardig ijzer, dat klopt. Maar jouw conclusies kloppen niet. Je cijfers van 65–80% ijzertekort bestaan nergens in de literatuur, wereldwijd gaat het om iets boven de 30%, en in Nederland om een substantieel maar veel lager percentage. Bovendien vergeet je het belangrijkste: het lichaam verhoogt de opname van non‑heemijzer automatisch wanneer de ijzervoorraad laag is. Je hoeft dus helemaal geen ‘2 kilo spinazie’ te eten, dat is retoriek, geen wetenschap.

Officiële richtlijnen adviseren juist om rood vlees te beperken vanwege gezondheidsrisico’s. IJzertekort behandel je met diagnose en suppletie, niet met biefstuk. En vrouwen hebben méér nodig dan alleen ijzer: foliumzuur, B12, calcium, vitamine D, omega‑3 en jodium, en rood vlees is voor geen van die voedingsstoffen de beste of veiligste bron. Je verhaal is selectief, onvolledig en niet in lijn met de feiten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:12

journee schreef:
_San87_ schreef:
Gelijkwaardigheid.

En ja, het heeft nog heel veel werk nodig gelijkwaardigheid te bereiken. Alleen al op gebied van gezondheidszorg, op het gebied van werk en de verwachtingen op sociaal gebied.

Laten we niet doen alsof je als vrouw net zo gelijkwaardig bent als een man, dat is momenteel gewoon pertinent niet waar.

Wat mij persoonlijk stoort, is dat vrouwen zich daar blijkbaar nog te weinig van bewust zijn en/of er gewoon niets mee doen.

Het is inmiddels bekend dat in Nederland 1 op de 4 vrouwen ongemerkt last heeft van bloedarmoede. Dat zal in andere landen niet veel anders zijn. De gezondheidsraad bestaat voor zo'n 50% uit vrouwen, maar adviseert doodleuk dat (ook vrouwen) nog minder rood vlees zouden moeten eten, omdat je ijzer ook uit andere voeding zou kunnen halen.

Ik ben geen arts, maar het lijkt mij duidelijk, dat als nu al 25% van de vrouwen bloedarmoede heeft en een nog groter percentage te weinig ijzer voorraad heeft, vrouwen op dit moment al stelselmatig niet voldoende ijzer uit hun voeding halen. Als vrouwen zwanger worden met ijzertekort heeft dat een negatieve invloed op de ontwikkeling van de baby en een moeder met ernstig bloedarmoede heeft een verhoogd risico om tijdens de bevalling te overlijden. Waarom wordt dat soort informatie niet meegenomen bij het geven van gezondheidsadvies?

De gezondheidsraad doet aanbevelingen, welke worden overgenomen door het voedingscentrum. Het voedingscentrum dat notabene volledig door de overheid wordt gefinancierd van ons belastinggeld. Dan zou je er toch op zijn minst op mogen vertrouwen dat het volgen van die adviezen daadwerkelijk goed voor je gezondheid zouden zijn!

Als er dit soort aanbevelingen wordt gedaan, moet de keerzijde ook worden gemeld. Dat het eten van weinig rood vlees een groter risico geeft op bloedarmoede. Dat bloedarmoede zorgt voor vermoeidheid, duizeligheid, flauwvallen, kortademigheid, hartkloppingen, hoofdpijn, broze nagels, haaruitval, rusteloze benen en risico geeft bij zwangerschap en bevalling. Maar daar lijkt gewoon amper aandacht voor te zijn. Waarom is dat? Zouden de adviezen van de gezondheidsraad niet anders zijn als mannen degene waren die de risico's lopen?

Bronnen? Tijdens de zwangerschap wordt geadviseerd vitamines bij te slikken, oa foliumzuur en vitamines. Er zijn diverse manieren om aan voldoende vitamines te komen, rood vlees is echt niet de enige manier ever om ijzer binnen te krijgen. Even los van of dit uberhaupt klopt.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:18

Ik hoorde ook dat het wordt afgeraden om bijvoorbeeld voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten samen met calciumhoudende dranken te nuttigen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:28

Benzz schreef:
journee schreef:
Rood vlees heeft het meest en best opneembare ijzer. Uit plantaardige voedingsmiddelen kun je ook ijzer halen, maar uit bijvoorbeeld spinazie wordt er maar zo'n 1%-7% van het beschikbare ijzer opgenomen.
Wat betekent dat je al zo'n 2 kilo Spinazie per dag zou moeten eten om aan je ADH te komen. En die ADH geldt feitelijk voor vrouwen die geen tekort hebben. Als je bedenkt dat geschat wordt dat 65% tot 80% van de vrouwen al een te lage ijzer voorraad hebben, dan weet je eigenlijk al genoeg.

Uit een onderzoek bleek dat elke vegatarische vrouw uit de groep in meer of mindere mate ijzer tekort had.

https://fruitsandveggies.org/blog/buzz- ... es-anemia/

Een vrouwelijke arts stelt daarbij dat de huidige richtlijn van een normaal ijzer niveau komt vanuit een controle groep die ook al ijzer tekort had. Zij stelt dan ook dat voor vrouwen een meer vergelijkbaar ijzer niveau als nu bij mannen gehanteerd wordt als ondergrens zou moeten gelden.

https://voicesforwomen.nl/blog/ijzertekort-de-energiedief-waar-veel-vrouwen-last-van-hebben/

Ook ijzer uit tabletten wordt veel minder goed opgenomen, bij een tekort moet je dan ook vaak langere tijd ijzertabletten gebruiken. Het gebruik van ijzertabletten kan echter ook bijwerkingen geven, zoals darmklachten, misselijkheid en maagpijn.

Nu wil ik niet suggereren dat vrouwen dan lukraak grote hoeveelheden vlees zouden moeten eten, maar wel dat bij gezondheidsadviezen (die de meeste mensen gebruiken) ook duidelijk moet zijn over de mogelijke consequenties. En dat gebeurt nu, naar mijn mening, veel te weinig.

Met het gevolg dat veel vrouwen die juist heel erg hun best doen gezond te eten en te leven, ongemerkt hun gezondheid schade toe brengen, door adviezen die gefinancierd worden door de overheid.

Heemijzer wordt beter opgenomen dan plantaardig ijzer, dat klopt. Maar jouw conclusies kloppen niet. Je cijfers van 65–80% ijzertekort bestaan nergens in de literatuur, wereldwijd gaat het om iets boven de 30%, en in Nederland om een substantieel maar veel lager percentage. Bovendien vergeet je het belangrijkste: het lichaam verhoogt de opname van non‑heemijzer automatisch wanneer de ijzervoorraad laag is. Je hoeft dus helemaal geen ‘2 kilo spinazie’ te eten, dat is retoriek, geen wetenschap.

Officiële richtlijnen adviseren juist om rood vlees te beperken vanwege gezondheidsrisico’s. IJzertekort behandel je met diagnose en suppletie, niet met biefstuk. En vrouwen hebben méér nodig dan alleen ijzer: foliumzuur, B12, calcium, vitamine D, omega‑3 en jodium, en rood vlees is voor geen van die voedingsstoffen de beste of veiligste bron. Je verhaal is selectief, onvolledig en niet in lijn met de feiten.

De feiten kloppen wel, maar jij hebt selectief gelezen. :)
Die 60% tot 80% zijn vrouwen met een laag ferritine gehalte, dat is je ijzer voorraad. Dat is iets anders dan je HB, dat is de daadwerkelijke hoeveelheid ijzer in je bloed. Pas als je HB te laag is krijg je de diagnose bloedarmoede.

Helaas kun je ook bij alleen een lage ijzer voorraad al klachten ontwikkelen, terwijl je dus officieel nog geen bloedarmoede hebt. Daarnaast is de huidige ondergrens van ferritine en HB voor vrouwen niet correct, omdat deze referentie waarde afkomstig is uit een groep vrouwen die al een ijzer tekort hadden. Als deze grens landelijk wordt aangepast (zoals is gebeurd in het ziekenhuis van de arts uit het linkje) dan blijkt het aantal vrouwen met ijzertekort nog veel hoger. Het is een feit dat veel vrouwen ijzer tekort hebben, dat is gewoon terug te vinden in de literatuur, ook bij sanquin wordt daarom eerst het ijzergehalte bepaald voor iemand bloed mag geven.

Als je mijn linkjes goed had gelezen, had je dat zelf al gezien. Ik vind dat je ijzertekort niet moet oplossen, maar moet zien te voorkomen. Of vind jij dat vrouwen maar massaal door moeten lopen met hun klachten totdat ze letterlijk van hun stokje gaan, zoals nu nog vaak gebeurt? Maar gewoon accepteren dat het bij vrouw zijn hoort? Want dat is wat nu vaak ongemerkt gebeurt en dat is ook wat jij nu suggereert, dat er helemaal geen probleem bestaat, ondanks dat vele onderzoeken het tegenovergestelde laten zien.

Ook bij diëtisten werden het veranderen van eetgewoontes en de gevolgen van geen of minder vlees eten al besproken.

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/toename-bloedarmoede-door-huidige-leefstijl/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:51

We moeten gewoon veel meer zwanger zijn heb je minder menstruatie en minder kans op bloedarmoede.

Dus de mannen die vrouwen zien als een wandelende baarmoeder die bezwangerd moet worden hebben gelijk :j

:7 :Y)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

journee schreef:
De feiten kloppen wel, maar jij hebt selectief gelezen. :)
Die 60% tot 80% zijn vrouwen met een laag ferritine gehalte, dat is je ijzer voorraad. Dat is iets anders dan je HB, dat is de daadwerkelijke hoeveelheid ijzer in je bloed. Pas als je HB te laag is krijg je de diagnose bloedarmoede.

Helaas kun je ook bij alleen een lage ijzer voorraad al klachten ontwikkelen, terwijl je dus officieel nog geen bloedarmoede hebt. Daarnaast is de huidige ondergrens van ferritine en HB voor vrouwen niet correct, omdat deze referentie waarde afkomstig is uit een groep vrouwen die al een ijzer tekort hadden. Als deze grens landelijk wordt aangepast (zoals is gebeurd in het ziekenhuis van de arts uit het linkje) dan blijkt het aantal vrouwen met ijzertekort nog veel hoger. Het is een feit dat veel vrouwen ijzer tekort hebben, dat is gewoon terug te vinden in de literatuur, ook bij sanquin wordt daarom eerst het ijzergehalte bepaald voor iemand bloed mag geven.

Als je mijn linkjes goed had gelezen, had je dat zelf al gezien. Ik vind dat je ijzertekort niet moet oplossen, maar moet zien te voorkomen. Of vind jij dat vrouwen maar massaal door moeten lopen met hun klachten totdat ze letterlijk van hun stokje gaan, zoals nu nog vaak gebeurt? Maar gewoon accepteren dat het bij vrouw zijn hoort? Want dat is wat nu vaak ongemerkt gebeurt en dat is ook wat jij nu suggereert, dat er helemaal geen probleem bestaat, ondanks dat vele onderzoeken het tegenovergestelde laten zien.

Ook bij diëtisten werden het veranderen van eetgewoontes en de gevolgen van geen of minder vlees eten al besproken.

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/toename-bloedarmoede-door-huidige-leefstijl/

Ik lees helemaal niet selectief — ik reageer op het feit dat jouw percentages van 60–80% níet terug te vinden zijn in RIVM‑data, NHG‑richtlijnen, Sanquin of internationale literatuur. Dat jij nu van Hb naar ferritine verschuift, verandert dat niet. Ook voor lage ferritinewaarden bestaan zulke cijfers niet voor de algemene populatie. Dat sommige ziekenhuizen andere ondergrenzen hanteren, maakt het nog geen landelijke epidemiologie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24 min geleden

Ik ga helemaal mee met benzz. En even een checkvraag, want misschien snap in het niet goed journee - zeg je nou dat de informatie van het voedingsscentrum niet klopt, en dat je eigenlijk juist meer rood vlees moet eten ivm ijzertekort?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Zullen we maar weer teruggaan naar de politiek ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

Graag! En het is maar een voedingsadvies, als je kilo's rood vlees wil eten be my guest, iedereen kan dit zelf bepalen en ijzerpillen bestaan ook nog.