Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Roodvos schreef:...
*We zien een verontrustende trend van bedrijven die hun activiteiten in Nederland dreigen af te bouwen of te verplaatsen omdat er geen gelijk speelveld is, onder meer door de hoge energie- en netwerkkosten en nationale koppen.
*NEG bankroet, Aldel dicht, en methanolproducent OCI bouwt de productie af
*Ten opzichte van een bedrijf net over de grens in Duitsland, zijn wij miljoenen extra per jaar kwijt
....
En dan kan je denken " boeien, weg met die vieze fabriek". Maar dat helpt alleen als we met zijn allen als consumenten dan ook die producten niet meer gebruiken. Dus geen auto, fiets, trein, mobiel, computer, huizen, windmolens, verpakkingen enz enz meer. Terug naar de plaggenhut.
Maar omdat dit voornamelijk business-to-business bedrijven zijn heeft niemand door hoeveel van de producten die ze gebruiken afkomstig zijn uit dit soort industrieën. Als we binnen Nederland en Europa onafhankelijk(er) willen worden van China/Azië dan hebben we deze industrie keihard nodig. En wat weg is komt niet meer terug.
(En het uit Azië halen is slechter voor het milieu dan het hier maken, al is het maar omdat het dan met vervuilende zeeschepen aangevoerd moet worden.)
En ik zeg niet dat er niets moet gebeuren. Er gebeurt veel en er is ook al veel gebeurt. Maar wel lopen in Nederland helemaal vast. Stroperige ellenlange vergunningprocedures, jarenlange wachtlijsten voor aansluiting en/of verzwaring van de aansluiting voor elektrificatie, torenhoge transportkosten. Kan je niet verduurzamen wegens die wachtlijst dan moeten er torenhoge CO2-kosten betaald worden. Mooie samenvatting van de NOS:Citaat:Hoge kosten, trage processen
De overgang van gas naar stroom zou vanuit klimaatoogpunt beloond moeten worden. Maar de praktijk is dat bedrijven jaren moeten wachten en daarna geconfronteerd worden met hoge transportkosten van elektriciteit. Die zijn hier een stuk hoger dan in Duitsland, België en Frankrijk.
Nederland loopt achter op buurlanden. Zo hebben Duitsland en Frankrijk hun staalindustrie al miljarden euro's toegezegd om over te schakelen van vervuilende kolen op groene waterstof.
https://nos.nl/artikel/2541431-industrie-loopt-achter-met-halen-van-klimaatdoelen
Veronica2 schreef:Roodvos, je hoort ook veel klachten over het ondernemersklimaat in Nederland, dat is echt aan het afglijden en dat lijkt mij een kwalijke zaak. Wel leuk voor milieuclubs, maar je kan er niet omheen dat met een afnemend ondernemersklimaat er ook geen ruimte meer is voor innovatie. Voor oplossingen in de toekomst zijn we afhankelijk van innovatie op allerlei gebieden en daar zijn we heel lang best goed in geweest. Ook voor politieke partijen zou dit een speerpunt moeten zijn om dit soort doelen naar voren te halen. Voor een deel kan dat ook prima samenvallen met de doelen voor de defensiebestedingen en ook onderwijs en ontwikkeling van bepaalde regio's.
Electra63 schreef:Veronica2 schreef:Roodvos, je hoort ook veel klachten over het ondernemersklimaat in Nederland, dat is echt aan het afglijden en dat lijkt mij een kwalijke zaak. Wel leuk voor milieuclubs, maar je kan er niet omheen dat met een afnemend ondernemersklimaat er ook geen ruimte meer is voor innovatie. Voor oplossingen in de toekomst zijn we afhankelijk van innovatie op allerlei gebieden en daar zijn we heel lang best goed in geweest. Ook voor politieke partijen zou dit een speerpunt moeten zijn om dit soort doelen naar voren te halen. Voor een deel kan dat ook prima samenvallen met de doelen voor de defensiebestedingen en ook onderwijs en ontwikkeling van bepaalde regio's.
Bezuinigingen op onderwijs, werkstudenten en expats draagt ook niet bij aan innovatie.
BigOne schreef:https://x.com/a_lahlah/status/193500249 ... EopP3zUX6Q
Stem wijs, zeker voor mensen die je kent en het nu al zeer zwaar hebben financieel, onder vvd wordt het rampzalig.
Electra63 schreef:Ik ken wel wat expats, maar die zijn hoog opgeleid(universiteit).
Die vallen inderdaad (onder voorwaarden) onder de 30%-regeling.
Deze zou door het demissionaire kabinet wat verlaagd worden.
Veronica2 schreef:Electra63 schreef:Ik ken wel wat expats, maar die zijn hoog opgeleid(universiteit).
Die vallen inderdaad (onder voorwaarden) onder de 30%-regeling.
Deze zou door het demissionaire kabinet wat verlaagd worden.
Het is een lokmiddel om gekwalificeerd personeel binnen te halen en dat werkt ook best goed. Het wordt alleen een beetje raar als er onder dezelfde regeling MBO'ers van binnen de EU naar Nederland worden gehaald.
Lughnassadh schreef:Electra63 schreef:Er werd ook al gekort op de WW.
Dus voor lagere inkomens is het nooit verstandig om op rechtse partijen te stemmen.
Maar dat lijkt juist bij die doelgroep niet te landen/door te dringen.
Lieser schreef:Ladyingreen schreef:Hypotheekrenteaftrek, erfbelasting of schuiven met de kosten voor infrastructuur.
Ik verwacht eerder bezuinigingen op onderwijs, zorg en cultuur.
BigOne schreef:Om even op die kolen stokende industrie terug te komen, Tata, onze voormalige hoogovens met een schathemeltje rijke eigenaar die heel slim de boel heeft losgekoppeld verwacht wel miljarden aan ondersteuning van ons . Wat mij betreft, haal het staal maar uit Engeland.
Nederland zou nog veel meer moeten inzetten en investeren in een kenniseconomie want ook met een stuk minder kosten kunnen veel Nederlandse bedrijven niet op tegen concurrentie uit het buitenland.
Een kenniseconomie is wat dat betreft een stuk beter, zie ASLM.
Krijgt ook veel ondersteuning maar terecht imo.
Daarom zijn de bezuinigingen op onderwijs ook een zeer slecht idee. Kennis is macht.
Benzz schreef:Dit gaat ook weer lekker : https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... un7TDnT9gg
prompter schreef:Gelukkig, Klaas Dijkhoff is niet helemaal uit beeld bij de politiek. Ik heb het altijd jammer gevonden dat hij Rutte niet heeft opgevolgd.
https://nos.nl/artikel/2571547-vvd-er-d ... eerderheid
Shadow0 schreef:prompter schreef:Gelukkig, Klaas Dijkhoff is niet helemaal uit beeld bij de politiek. Ik heb het altijd jammer gevonden dat hij Rutte niet heeft opgevolgd.
https://nos.nl/artikel/2571547-vvd-er-d ... eerderheid
Iemand haalde aan dat Klaas Dijkhoff een tijd geprobeerd heeft om mensen uit arme wijken zwaarder te straffen dan mensen uit rijke buurten. Ik zie niet goed hoe dat soort klassejustitie het redelijke verhaal is, en hij heeft ook geen blijk gegeven dat hij dat ziet als de fundamentele aantasting van artikel 1 van de Grondwet en ongeveer de hele basis van het strafrecht.