Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:18

Popstra schreef:
josien_m_ schreef:
De geluiden over geiten en longontstekingen is niet nieuw. Daar zijn al jaren zorgen om. Waarop baseer je dat de onderzoeken niet kloppen?

Voor ik bijv naar de longarts ga word er steevast gevraagd of ik in de buurt van intensieve veehouderij woon. Nooit specifiek naar geitenhouderij.
Dus hoe weten ze het of dat nu perse aan de geiten ligt? Ja ze kunnen een bepaalde bacterie bij zich dragen. Maar waarom zijn die geitenhouders die er dagelijks tussen lopen zelf dan nooit ziek of ernstig ziek?

Het gaat eigenlijk altijd om de fijnstof die je ziek kan maken. Dat komt ook van een snelweg.
Daar hoor je dan weer niks over als daar veel mensen ziek door zijn die er dichtbij wonen

Enyway, vind het ver gezocht en krijg daarom mijn bedenkingen er over dat het wel goed uitkomt ze de veehouderij drastisch willen minderen.
En ze de slacht partijen onder de schapen door de wolf dus ook wel best vinden. Komt toch mooi uit zo!?, is het niet de blauwtong die er in ene weer de kop op steekt dan is het de wolf die goed van pas komt.
Oh en ,vogel griep, vind ik ook zo dubieus. De ,,vrije uitloop,, eieren blijven immers gewoon in de schapjes liggen :')

Ik ben geen deskundige en ga er verder niets over zeggen. Wat ik wel kan bedenken is dat intensieve veehouderij altijd schadelijk is. Ten eerste uiteraard voor de dieren, ten tweede kunnen dierziektes zich makkelijker en sneller verspreiden en het maakt de kans groter dat diervirussen overspringen op mensen.
Dus ja, natuurlijk moet er een flinke vermindering van de aantallen vee komen. Hoe kom je er trouwens bij dat je niets hoort over fijnstof en autoverkeer? Natuurlijk zou dat ook moeten verminderen, maar daar zie ik voorlopig geen mogelijkheden voor. Wanneer je b.v. maar 3 dagen in de week zou mogen autorijden, wat denk je dan dat er gaat gebeuren? Ik zie in de (niet)aanpak van de wolf eerder bestuurlijk onvermogen, vergelijkbaar met kinderbijslagaffaire of aardgasproblematiek in Groningen.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 12:56

Ontmoeting wandelaar met hond en wolf Jipsingboertange Gr
Citaat:
Jipsingboertange Groningen
10-02-2025
8.00 uur

Hij stond op 2 meter afstand van mijn labrador in eerste instantie. Toen heb ik keihard geblerd. En toen schoot hij links het bos in. Bleef naar me kijken. Maar hierdoor kon ik me labrador naar me toe krijgen. Toen nog even staan kijken. En toen kwam hij dat bosje dus weer uit. Heb ik fotos gemaakt. En toen liep hij rechtsaf. Kan je rondom klein watertje. En vanaf daar is hij me toen gaat achtervolgen. Maar ja. Ik ga daar geen fotos van maken als ik denk dat me leven op het spel staat. Dus ik heb alleen gerend en omgekeken. En geschreeuwd. En weer gerend. Etc.
Beste mensen,
Dit is haar tweede achtervolging in deze omgeving. De eerste was kleiner. Nu een grotere.
Er is hoge zekerheid dat het om drie wolven gaat.
Let goed op.
Je ziet er één en houd er altijd rekening mee dat de andere er ook zijn!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19XmJo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 13:05

Politie in Aken (D) deelt mee dat er zondagavond 9 februari 2025 rond 23 uur een wolf in het stadsgebied Aken tot twee keer toe een wolf is waargenomen.
Citaat:
Im Aachener Stadtgebiet ist am Sonntagabend ein Wolf gesichtet worden, wie die Polizei mitteilt.

Gegen 23 Uhr ging die erste Meldung zu einem Wolf bei Diepenbenden ein. Innerhalb der nächsten Stunde wurde eine zweite Sichtung eines Wolfes von der alten Vaalser Straße gemeldet. Noch ist unklar, ob es sich um denselben oder zwei verschiedene Wölfe handelt.

Die Polizei hat die Informationen an die zuständige Behörde weitergeleitet.

Afbeelding
Bron
https://www.facebook.com/share/p/1EnFQB ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:24

tienus63 schreef:
Ontmoeting wandelaar met hond en wolf Jipsingboertange Gr
Citaat:
Jipsingboertange Groningen
10-02-2025
8.00 uur

Hij stond op 2 meter afstand van mijn labrador in eerste instantie. Toen heb ik keihard geblerd. En toen schoot hij links het bos in. Bleef naar me kijken. Maar hierdoor kon ik me labrador naar me toe krijgen. Toen nog even staan kijken. En toen kwam hij dat bosje dus weer uit. Heb ik fotos gemaakt. En toen liep hij rechtsaf. Kan je rondom klein watertje. En vanaf daar is hij me toen gaat achtervolgen. Maar ja. Ik ga daar geen fotos van maken als ik denk dat me leven op het spel staat. Dus ik heb alleen gerend en omgekeken. En geschreeuwd. En weer gerend. Etc.
Beste mensen,
Dit is haar tweede achtervolging in deze omgeving. De eerste was kleiner. Nu een grotere.
Er is hoge zekerheid dat het om drie wolven gaat.
Let goed op.
Je ziet er één en houd er altijd rekening mee dat de andere er ook zijn!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19XmJo ... tid=wwXIfr

Gaat wel weer lekker. Een nieuwe locatie ook kwa brutale wolven of niet?

Snap alleen niet dat als ze al eerder een ervaring heeft gehad in hetzelfde gebied, ze alsnog haar 3 (jacht)honden los laat lopen.. :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 13:39

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:57

Dit lijkt eerder op een zwarte herder, dat staartje (ondanks dat het nat is) heeft niets van een bekende wolvenstaart. Dus ik gok een hybride met flink wat hondenbloed.

Overigens heb ik jaren geleden al een zwarte/zeer donkergrijze wolf op de hei gezien. Ook in Italië zijn ze niet zeldzaam.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:15

Is dat de verdoofde schuur wolf die elders uitgezet is en nu mensen benaderd?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:19

Het RIVM heb ik niet zo'n hoge pet van op. Het beweert wat wordt gevraagd. Moet nog denken aan de periode dat het RIVM in eerste instantie beweerde dat mondkapjes zinloos waren. ( Toen liep heel Cina er al mee) Om een poosje later het tegenovergestelde te beweren. Ook het onderzoek naar de geitenboerderijen en de longonstekingen geloven ze zelf nog niet helemaal want er worden nogal wat haken en ogen bijgeschreven waaruit blijkt dat ze vinden dat voor harde conclusies meer onderzoek nodig is. In het verleden waren ze wat stelliger over zaken die achteraf ook niet goed onderzocht waren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:09

Over de zwarte wolven
Citaat:
10 februari 2025/De Stentor
Zwarte wolven? Nee, geen zwarte wolven!!
Lees en neem de kennis tot je ipv je in de maling te laten nemen door de stentor. Het zwart in de wolf komt van paren met honden. Dit heeft 2009 Prof. Dr. Greg Barsh gevonden. Het is nu geen eigen mutatie! In een e-mailuitwisseling in 2009 schreef hij me dat het ongeveer eerder was. Had duizend jaar kunnen zijn. Tegenwoordig hebben we zwarte wolven in Rusland maar vooral in Italië. Italië heeft 1,5 miljoen straathonden. Er zijn natuurlijk wat Wolf x Dog koppelingen. Door terug te kruisen met wolven, zijn het na 6 generaties weer pure wolven. Het zal gelijk zijn in Polen. Ik herinner me ook een filmpje uit 2022 waar een zwarte "wolf" met pure wolven rondrende. https://www.youtube.com/watch?v=-Yn6FLokN3Y
"Verrassend genoeg werd de donkere versie echter niet bereikt door een wolfachtige mutatie. Het komt eerder van honden, die dan met wolven paren. Dit is wat een team rond Gregory Barsh aan de Stanford University ontdekte toen ze het genoom van zwarte wolf vergeleek met dat van huishonden. https://www.geo.de/.../6459-rtkl-genetik-der-wolf-im... Hier is de link naar de wetenschappelijke proefschrift. Met de originele titel kun je het ook vinden als open access. https://www.science.org/doi/10.1126/science.1165448

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1CSJ6q ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:42

Filmpje van de ontkomen schapen in Nieuwehorne via link

Citaat:
10 februari 2025/Friesland
De wolf slaat als een razende storm door onze regio.
In slechts enkele weken zijn maar liefst honderden schapen afgeslacht, wat de onrust alleen maar verder aanwakkert. De wolf laat zich overal zien, zelfs overdag al, waardoor de gemoederen in de hele gemeenschap oplaaien.

Mensen zijn radeloos.
Het gekerm van de vele aangevreten schapen gaat door merg en been boeren en omstanders liggen op hun knieën in het land te huilen.
Kinderen lopen trauma's op en durven niet meer naar buiten. Ouders laten hun kinderen niet meer alleen naar school fietsen, en hondenbezitters trekken bewapend op met schepjes, pepperspray en messen om zichzelf en hun huisdieren te beschermen.
Het woongenot lijkt ver te zoeken en de veiligheid staat op het spel. Tot nu toe doen Gemeente en Provincie niets.

Wij zijn van mening dat hier zeer snel verandering in moet komen. Het is een kwestie van tijd. En niet de vraag of, maar wanneer pakt de wolf een kind/ mens. Tot hoever willen de burgemeesters het laten komen voordat ze ingrijpen?
De maat is vol! Wij eisen per direct actie. Nu handelen! Er is genoeg gepraat!
Vanmiddag komt Hart van Nederland naar Friesland. Onder andere komen twee boeren die getroffen zijn door de wolf aan het woord.
Filmpje: opgedreven door de wolf een veilig onderkomen gezocht bij de Kiekenhof.
https://www.facebook.com/rijschoolanja

https://www.facebook.com/share/p/1BYGXT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:46

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:58

Afbeelding

Dit is in diezelfde tjongervallei 2 dagen voor de aanvallen.
Zijn allemaal damherten maar die kiezen ze niet. In diezelfde vallei is er al een man gestopt met pony's houden want die werden ook gepakt.
Woon er vlakbij... rijd regelmatig even een rondje door die polder. Staan steeds minder schapen en paarden daar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 16:45

En de getallen over het aantal slachtoffers door aanval van een hond. Periode 2018-2023.

Citaat:
Het gegeven dat honden veel meer schapen verwonden dan wolven, is veelvuldig in het nieuws geweest. Honden zouden jaarlijks verantwoordelijk zijn voor 4000 tot zelfs 13.000 dode schapen. Journalisten hebben deze ‘bevinding’ kritiekloos als feit overgenomen. Niko Koffeman van De Faunabescherming/ Partij voor de Dieren, kletste gewoon uit zijn nek! Hier kunt u in mijn Woo-document lezen hoeveel incidenten er werkelijk geregistreerd staan bij Landelijke Politie Nederland. Van 2018 t/m 2023. Zie laatste foto.

Ik heb onlangs een nieuw Woo-verzoek ingediend hierover. Dan hebben we wat recentere cijfers.

Het rare is wel dat de Politie een hele uitleg gaat geven, dat de cijfers trendmatig moeten worden bekeken en niet als exacte waarheid te beschouwen. Ook kennen de cijfers een na-ijleffect, waardoor de cijfers op een later peilmoment hoger of lager kunnen uitvallen. Deze tekst stond er in het 2023 Woo- verzoek niet bij. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten houden de aanvallen van honden op schapen niet bij. En ik snap ook best dat niet iedereen een aanval meldt. Overdrijven is ook een vak!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CvW7U ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 17:48

Zichtmelding Börgerwald (D) amper 25 km hemelsbreed vanaf Bourtange
Citaat:
Wolfsichtung heute morgen 7.44 Uhr Esterwegener Straße, Ortseingang Schild Börgerwald (Surwold/Emsland),
5 m vor dem Schulbus !

War ein sehr großes Tier !

Vielen Dank für die PN!

Afbeelding
Afbeelding
Bron bürgeriniatieve wolfsfreies Ostfriesland
https://www.facebook.com/share/p/14suCp ... tid=wwXIfr

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:11

Mellow schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is in diezelfde tjongervallei 2 dagen voor de aanvallen.
Zijn allemaal damherten maar die kiezen ze niet. In diezelfde vallei is er al een man gestopt met pony's houden want die werden ook gepakt.
Woon er vlakbij... rijd regelmatig even een rondje door die polder. Staan steeds minder schapen en paarden daar.

Inderdaad ook elke keer mijn gedachte. Er zit daar wild genoeg. Elk willekeurig moment dat je er langs komt kan je zo 50-100 damherten zien.
Het is dus niet alleen een kwestie van niet voldoende wild maar vooral een makkelijk hapje..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 18:15

Een wolf is niet achterlijk, een (drachtig) schaap is niet snel, en dat dikke pak wol geeft houvast.
En binnen een hoge afrastering pakken ze alle dieren als ze niet gestoord worden.
Die schapen zitten dan als ratten in een val.

Schokkend om te horen dat de bijtwonden an sich al einde van een schaap betekenen vanwege de vieze wonden die een wolf veroorzaakt.
De wonden zijn slecht te behandelen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:54

Wintu schreef:
Popstra schreef:
Blijf me verbazen dat dit maar ,mag, gebeuren. Zo veel schapen in ene keer steeds... Heb echt het idee het wel heel goed uit komt dat alles kapot gebeten word.

Dan hoor ik afgelopen week over dat de geiten boerderijen niet meer uitgebreid e.d mogen omdat in de omgeving meer gevallen van longontsteking zijn onder de bevolking.
Dan denk ik ja ook die groep is nu aan de beurt en moet gaan wijken.

Ik ben wen nuchter iemand, maar ik zou er bijna een complottheorist van worden.

Waar de wolf zich huisvest, wordt dat niet na zoveel jaar natura2000 gebied?
Dat is handig voor het stikstofbeleid toch.....?
Zover voor mij de enig denkbare reden waarom de overheid dit allemaal maar laat gebeuren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 18:56

Venetië, dat is juist.
10 jaar na eerst geboren jonge wolven in Nederland wordt get dan appeltje eitje in van een gebied dan een natura2000 gebied te maken.
In 2019 is het eerste nest in Nederland geboren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 19:01

Item hart van Nederland over de aanvallen van de afgelopen dagen in Nieuwehorne

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-02-25 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:02

https://archive.is/gwFvd

Dierenarts voorziet een gigantisch probleem. Ze moeten worden afgeschoten

Citaat:
Net las ik ook dat in de Gelderse Vallei weer een man is gegrepen door een wolf

Iemand hier info over?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:10

DuoPenotti schreef:
https://archive.is/gwFvd

Dierenarts voorziet een gigantisch probleem. Ze moeten worden afgeschoten

Citaat:
Net las ik ook dat in de Gelderse Vallei weer een man is gegrepen door een wolf

Iemand hier info over?

Helder geluid van deze dierenarts. En ik vind het ook heel dapper dat hij met zijn mening recht voor zijn raap is. Nu hoop ik dat hij niet bedolven wordt onder de haat reacties en dreigementen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 19:17

Citaat:
10 februari 2025/Telegraaf
Schapenhouder Martin Reitsma uit Lippenhuizen weet het even niet meer. Zowel van zaterdag- op zondagnacht als van zondag- op maandagnacht zijn schapen uit zijn kuddes doodgebeten. Nagenoeg zeker door de wolf. „Er moet heel snel ruimte komen voor strenger beheer”, zegt de aangeslagen Fries. „Wanneer het in dit tempo doorgaat, trekt het dier de wijken in.”
Het is al maandenlang ongeveer dagelijks raak met aanvallen door de wolf ergens in het land. Een kort overzicht: 4 februari Doorn (6 dode schapen), 3 februari Langbroek (4 dode schapen), 3 februari Barneveld (13 dode schapen), 3 februari Nijkerk (3 dode schapen), 2 februari Oosterbeek (2 dode schapen), 1 februari Kallenschote (4 dode schapen) en 31 januari Sellen (12 dode schapen). En ook de dagen en maanden daarvoor is dit het patroon, blijkt uit een overzicht dat BIJ12, de organisatie die namens de twaalf provincies de schade door wilde wolven afhandelt, vandaag deelt met De Telegraaf.

Aanval van wolf in het Friese Nieuwehorne
Afgelopen weekend ging het goed mis in het Friese Nieuwehorne. Schapen van Martin Reitsma werden bruut aangevallen. De onderzoeker die de dna-analyse voor de schapenhouder uitvoerde heeft inmiddels bevestigd dat het om een wolvenaanval gaat. Zaterdagnacht werden vijf van zijn schapen doodgebeten en de vee-arts heeft er daarnaast negen laten inslapen omdat de verwondingen te groot bleken. „Bij een buurman gaat het om twaalf doodgebeten schapen en tien die een spuitje hebben gekregen”, zegt de aangeslagen schapenhouder maandagochtend.

Nog tijdens het interview wordt hij gebeld dat ook afgelopen nacht een van zijn kuddes is bezocht door het roofdier. Hij onderbreekt het gesprek en gaat op inspectie. Een half uur later maakt hij tot zijn afgrijzen melding van twee dode schapen en elf dieren die een spuitje hebben gekregen van de vee-arts. „Dit kan zo echt niet doorgaan. We moeten veel strenger gaan beheren. Nederland is te klein voor de wolf”, stelt de moedeloze schapenhouder.
’Wolf wil blijven eten”

In de wintermaanden weiden zijn schapen bij diverse boeren in de omgeving. „Vanaf 16 februari gaan tal van schapen schapen weer weg bij de boer, maar de wolf wil wel blijven eten en gaat dan op zoek naar ander vee. Ik houd mijn hart vast en denk dat die ook de wijken in gaat trekken”, vermoedt Reitsma.
Begrazingsprojecten in de provincie Friesland

Martin Reitsma heeft zo’n 2500 schapen in 25 kuddes rondlopen. Daarmee voert hij begrazingsprojecten uit voor diverse opdrachtgevers in de provincie Friesland. Het is volgens hem goed voor de biodiversiteit: schapenbegrazing zorgt ervoor dat er na verloop van tijd een afwisselende structuur van de gras- en kruidenvegetatie ontstaat. Het begrazingsseizoen loopt ongeveer vanaf april tot en met oktober.
Het beste van De Telegraaf
Boer Martin zit stuk nadat wolf 27 van zijn schapen doodbijt: ’Met dit tempo trekt het roofdier de wijken in’

Edwin Rensen
Aangepast: Vandaag, 13:36Vandaag, 13:17in Binnenland

Schapenhouder Martin Reitsma uit Lippenhuizen weet het even niet meer. Zowel van zaterdag- op zondagnacht als van zondag- op maandagnacht zijn schapen uit zijn kuddes doodgebeten. Nagenoeg zeker door de wolf. „Er moet heel snel ruimte komen voor strenger beheer”, zegt de aangeslagen Fries. „Wanneer het in dit tempo doorgaat, trekt het dier de wijken in.”
Schapen van Martin Reitsma werden bruut aangevallen door een wolf. De onderzoeker die de dna-analyse voor de schapenhouder uitvoerde heeft inmiddels bevestigd dat het om een wolvenaanval gaat.

© Anne van der Woude

Schapen van Martin Reitsma werden bruut aangevallen door een wolf. De onderzoeker die de dna-analyse voor de schapenhouder uitvoerde heeft inmiddels bevestigd dat het om een wolvenaanval gaat.

Het is al maandenlang ongeveer dagelijks raak met aanvallen door de wolf ergens in het land. Een kort overzicht: 4 februari Doorn (6 dode schapen), 3 februari Langbroek (4 dode schapen), 3 februari Barneveld (13 dode schapen), 3 februari Nijkerk (3 dode schapen), 2 februari Oosterbeek (2 dode schapen), 1 februari Kallenschote (4 dode schapen) en 31 januari Sellen (12 dode schapen). En ook de dagen en maanden daarvoor is dit het patroon, blijkt uit een overzicht dat BIJ12, de organisatie die namens de twaalf provincies de schade door wilde wolven afhandelt, vandaag deelt met De Telegraaf.
Aanval van wolf in het Friese Nieuwehorne

Afgelopen weekend ging het goed mis in het Friese Nieuwehorne. Schapen van Martin Reitsma werden bruut aangevallen. De onderzoeker die de dna-analyse voor de schapenhouder uitvoerde heeft inmiddels bevestigd dat het om een wolvenaanval gaat. Zaterdagnacht werden vijf van zijn schapen doodgebeten en de vee-arts heeft er daarnaast negen laten inslapen omdat de verwondingen te groot bleken. „Bij een buurman gaat het om twaalf doodgebeten schapen en tien die een spuitje hebben gekregen”, zegt de aangeslagen schapenhouder maandagochtend.

Bekijk ook:
Angst voor wolf naar kookpunt, pleidooi voor afschot: ’Er moet iets gebeuren’

Nog tijdens het interview wordt hij gebeld dat ook afgelopen nacht een van zijn kuddes is bezocht door het roofdier. Hij onderbreekt het gesprek en gaat op inspectie. Een half uur later maakt hij tot zijn afgrijzen melding van twee dode schapen en elf dieren die een spuitje hebben gekregen van de vee-arts. „Dit kan zo echt niet doorgaan. We moeten veel strenger gaan beheren. Nederland is te klein voor de wolf”, stelt de moedeloze schapenhouder.
’Wolf wil blijven eten”

In de wintermaanden weiden zijn schapen bij diverse boeren in de omgeving. „Vanaf 16 februari gaan tal van schapen schapen weer weg bij de boer, maar de wolf wil wel blijven eten en gaat dan op zoek naar ander vee. Ik houd mijn hart vast en denk dat die ook de wijken in gaat trekken”, vermoedt Reitsma.
Begrazingsprojecten in de provincie Friesland

Martin Reitsma heeft zo’n 2500 schapen in 25 kuddes rondlopen. Daarmee voert hij begrazingsprojecten uit voor diverse opdrachtgevers in de provincie Friesland. Het is volgens hem goed voor de biodiversiteit: schapenbegrazing zorgt ervoor dat er na verloop van tijd een afwisselende structuur van de gras- en kruidenvegetatie ontstaat. Het begrazingsseizoen loopt ongeveer vanaf april tot en met oktober.
Investeringen voor wolfwerend raster

De kuddes probeert Reitsma nu nog te beschermen door stroomdraad op een hoogte van 70 cm rond iedere weide te spannen. Om schapen en ander kleinvee effectiever te beschermen tegen wolvenaanvallen moet volgens de overheid een hek of raster echter minimaal 1,20 meter hoog zijn en bestaan uit minimaal vijf draden waar minstens 4500 volt op staat. De onderste draad mag niet meer dan 20 centimeter boven de grond hangen, want anders kan een wolf er onderdoor.

„Als dit type wolfwereld raster verplicht wordt, stop ik met het bedrijf. Dan worden de investeringen te hoog”, zegt Reitsma maandagochtend.
Alleen aan materiaal ben ik dan al 25.000 euro extra kwijt. Maar ook moet ik een nieuwe quad van 13.000 euro erbij aanschaffen en zullen vier jongens fulltime rond moeten rijden om palen in de grond te steken en telkens de draden aan de tussenpalen te bevestigen. Als het gras op is, moeten de kuddes verplaatst worden en de rasters dus ook. Dat wordt al met al onbetaalbaar.”
Protesten tegen de wolf

De protesten tegen de wolf in Nederland zwellen aan, bleek vorige week woensdag uit een demonstratie bij het provinciehuis van Gelderland in Arnhem. Bezorgde boeren en burgers willen dat er snel maatregelen genomen worden. Vooralsnog kan de wolf genieten van zijn vrijheid. Voor het dier geldt ’strikte bescherming’ op basis van de Europese habitatrichtlijn.
Maar het tij keert ook internationaal. De Europese Unie steunt het voorstel van de Conventie van Bern om de ’strikte bescherming’ af te schalen naar ’bescherming’. De verlaagde status gaat per 7 maart 2025 in en dan ontstaan er meer mogelijkheden om de wolf te ver- of bejagen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1876303 ... 1739190054

Spoiler:
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1F1CUE ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:37

Ik woon in de Gelderse Vallei niks meegekregen over een mogelijke aanval vandaag.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:50

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:55

Ik ben inmiddels zo klaar met die k*twolf wn nog erger met de overheid. Men doet gewoon geen zak, zet geen druk op europa, al dat afwachtende gezever en al dat zachte gedoe. Ben er inmiddels zo klaar mee. Hoe lang moet het platteland het nog accepteren. Al die opmerkingen van die natuur freaks, die op vier hoog achter wonen en het bos alleen eens zien als ze er op bezoek komen. Ik kan ze inmiddels wel wat. Ik vind het zo frustrerend, ik ben zo enorm kwaad en zo gvd teleurgesteld, de aanvallen in de Tjongervallei, om te huilen. Maar het nieuws gaat weer eens over Taylor Swift en de asielzoekers, ik denk wel eens, potverdikke er zijn ook nog andere dingen als dat.