Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:44

juval schreef:
de lokale politiek van mijn woonplaats wil ook aandacht..
[VN] PvdD wil ritjes met de koets in de binnenstad van Culemborg verbieden

Met dit thema en nog een aantal thema's maakt links zichzelf behoorlijk onmogelijk. Dat kan ik niet ontkennen.
PVDD is dan ook wel een behoorlijk extreemlinkse partij. Het enige positieve van de verkiezingsuitslag is toch nog wel dat de PVDD geslonken is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:13

Even een andere vraag. bestaanszekerheid en armoede bestrijding was zo'n groot thema afgelopen verkiezingen, en werken moet lonen maar wat gaat de nieuwe coalitie daaraan doen? Ik hoorde alleen dat de verhoging van het minimum loon niet door gaat :?
Als werk moet lonen betekent dat dan dat de uitkeringen omlaag gaan? Hoe helpt dat de armoede bestrijding en de bestaanszekerheid?

edit: suffe typefout
Laatst bijgewerkt door irmaz op 18-05-24 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:18

Bestrijding armoede staat volgens mij ook in de diepvries.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 00:59

Bestaanszekerheid wordt maar bitterweinig aan gedaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:16

Maar wat ik dan niet snap; juist als ze daaraan werken. Dan moeten ze daar zelf toch een idee bij hebben gehad?
Ik heb eigenlijk nog niets positiefs gehoord uit de bevolking hierover terwijl er toch zoveel mensen op deze partijen hebben gestemd.

Volgens mij is VVD sowieso vrij stil. En BBB achterban zal vooral opgelucht zijn dat er weer sprankje hoop is op verbetering maar ook dat moet de tijd uitwijzen.

Ik hoop oprecht dat het gaat slagen, want waar ben je anders? Weer een nieuwe protest partij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:53

De ironie van BBB , van der plas staat triomfantelijk voor de camera over rode diesel te juichen en 5 Miljard voor de boeren terwijl ze 25 miljard inleveren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:24

BigOne schreef:
De ironie van BBB , van der plas staat triomfantelijk voor de camera over rode diesel te juichen en 5 Miljard voor de boeren terwijl ze 25 miljard inleveren.

wat bedoel je?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:03

juval schreef:
BigOne schreef:

wat bedoel je?

Rode diesel is een vlag op een strontschuit. Ze bedoelt dat onder Adema er veel meer beschikbaar was (30 miljard) voor uitkoop boeren. Nu maar 5 en dan is het de vraag of Brussel mee gaat werken. Anders zijn de boeren helemaal klaar..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:05

irmaz schreef:
Even een andere vraag. bestaanszekerheid en armoede bestrijding was zo'n groot thema afgelopen verkiezingen, en werken moet lonen maar wat gaat de nieuwe coalitie daaraan doen? Ik hoorde alleen dat de verhoging van het minimum loon niet door gaat :?
Als werk moet lonen betekent dat dan dat de uitkeringen omlaag gaan? Hoe helpt dat de armoede bestrijding en de bestaanszekerheid?

Kan je Even tot hier terug kijken?
Gisterenavond lieten ze een stukje interview zien met Caroline van der Plas die dat glashelder (niet) uitlegde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:16

Caesar schreef:
Rode diesel is een vlag op een strontschuit. Ze bedoelt dat onder Adema er veel meer beschikbaar was (30 miljard) voor uitkoop boeren. Nu maar 5 en dan is het de vraag of Brussel mee gaat werken. Anders zijn de boeren helemaal klaar..

Precies dit dus. De boeren worden keihard genaaid. Als er in Brussel na de Europese verkiezingen geen heel andere wind gaat waaien gaan er straks heel wat familiebedrijven keihard failliet.

BBB laat haar ware gezicht zien. Niet voor de kleinere boeren, maar alleen big agro lacht zich in het vuistje. Ik zal nog maar echt niet te vroeg juichen als boer zijnde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:21

En als je dan de vlag wil hijsen op een strontschuit:
.... uitgerekend dmv fossiele subsidie.

Ik ben niet verbaasd, hoor.

We krijgen een extreem rechts kabinet.
Afdeling klimaatverandering wordt het struisvogel-politiek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:30

juval schreef:
BigOne schreef:

wat bedoel je?

Caesar schreef:

Misschien hoeven er minder boeren te worden uitgekocht? Dan heb je ook geen 25 miljard nodig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:40

Babootje schreef:
Misschien hoeven er minder boeren te worden uitgekocht? Dan heb je ook geen 25 miljard nodig.

Klopt. Maar of de boeren daar blij mee moeten zijn is nog maar de vraag. Als Brussel NEE zegt en gaat handhaven dan dreigt er een koude sanering voor veel boeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:44

Caesar schreef:
Maar wat ik dan niet snap; juist als ze daaraan werken. Dan moeten ze daar zelf toch een idee bij hebben gehad?
Ik heb eigenlijk nog niets positiefs gehoord uit de bevolking hierover terwijl er toch zoveel mensen op deze partijen hebben gestemd.

Volgens mij is VVD sowieso vrij stil. En BBB achterban zal vooral opgelucht zijn dat er weer sprankje hoop is op verbetering maar ook dat moet de tijd uitwijzen.

Ik hoop oprecht dat het gaat slagen, want waar ben je anders? Weer een nieuwe protest partij?

Heel gek inderdaad, geen verhoging minimumloon, heel weinig voor de minima. Plus heel veel dingen die gewoon echt niet kunnen. Heb nu eindelijk de berichtgeving erover kunnen lezen, maar er zijn nogal wat kritische geluiden. Heel veel "we maken ons hard voor", "we zetten in op" maar weinig realiteitszin. Heel veel dingen kunnen gewoon helemaal niet. Hoop, lef en trots?

@janneke, helemaal eens. Wat een sigaar uit eigen doos is, want nu al loopt men tegen problemen aan door het veranderende klimaat met extreem natte periodes en grote droogte in de zomer. Wordt alleen maar erger.

Ik vind het persoonlijk heel erg jammer dat er zo weinig aandacht is voor zorg en onderwijs. Wij zijn echt een kenniseconomie en ik vrees met grote vrezen wat het gebrek aan visie voor het onderwijs gaat betekenen. Nog los van het verminderen van de buitenlandse studenten en het beknibbelen op wetenschap. Oer- en oerstom. Het bezuinigen op kunst & cultuur vind ik ook een slecht idee. Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de musea en de podia. Over de (grote!) problemen in de zorg wordt met geen woord gesproken, het verminderen van eigen risico op de zorgverzekering klinkt mooi maar echt, #hoedan, over het personeelstekort in zorg- en onderwijs wordt niet gesproken... Minima komen er ook niet best vanaf... Leuk dat statushouders geen voorrang krijgen op woningen, maar ik kan je al vertellen dat je dan echt niet heel veel sneller een woning krijgt. Ze verdwijnen ook niet van de aardbodem, dus wat gaan we ermee doen?

Echt een luchtkasteelakkoord met goedkope struisvogelpolitek, waar iedere partij zijn iets over z'n stokpaardje in kwijt kon zonder langetermijnvisie of realiteitszin. Hoop, lef en trots? Eerder Lucht, mest en kots.... (en nee, het is geen linkse huiliepraat boehoe we hebben verloren, maar oprechte zorgen over kennis, wetenschap en cultuur, haat, polarisatie, zorg en onderwijs).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:45

Roodvos schreef:
irmaz schreef:

Kan je Even tot hier terug kijken?
Gisterenavond lieten ze een stukje interview zien met Caroline van der Plas die dat glashelder (niet) uitlegde.

Haha ja, mooi stukje. Geniet nog maar even van Even tot hier tot de NPO is wegbezuinigd :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:52

Ik zal van de week de buurman eens vragen.

Hij had een "pompstation" op zijn erf met rode diesel.
Als ik mij goed herinner, was dat ding al oeroud en heeft hij m laten slopen.

Misschien heeft een andere boer nog wel een eigen pomp...?

(Ik bedoel maar: zigzag politiek is niet zo slim. Een financiële vergoeding voor diesel oid is wel papierwerk, maar voor de boekhouder kan het in een kwartier "doân" zijn.)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:29

nps schreef:
Caesar schreef:

Heel gek inderdaad, geen verhoging minimumloon, heel weinig voor de minima. Plus heel veel dingen die gewoon echt niet kunnen. Heb nu eindelijk de berichtgeving erover kunnen lezen, maar er zijn nogal wat kritische geluiden. Heel veel "we maken ons hard voor", "we zetten in op" maar weinig realiteitszin. Heel veel dingen kunnen gewoon helemaal niet. Hoop, lef en trots?

@janneke, helemaal eens. Wat een sigaar uit eigen doos is, want nu al loopt men tegen problemen aan door het veranderende klimaat met extreem natte periodes en grote droogte in de zomer. Wordt alleen maar erger.

Ik vind het persoonlijk heel erg jammer dat er zo weinig aandacht is voor zorg en onderwijs. Wij zijn echt een kenniseconomie en ik vrees met grote vrezen wat het gebrek aan visie voor het onderwijs gaat betekenen. Nog los van het verminderen van de buitenlandse studenten en het beknibbelen op wetenschap. Oer- en oerstom. Het bezuinigen op kunst & cultuur vind ik ook een slecht idee. Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de musea en de podia. Over de (grote!) problemen in de zorg wordt met geen woord gesproken, het verminderen van eigen risico op de zorgverzekering klinkt mooi maar echt, #hoedan, over het personeelstekort in zorg- en onderwijs wordt niet gesproken... Minima komen er ook niet best vanaf... Leuk dat statushouders geen voorrang krijgen op woningen, maar ik kan je al vertellen dat je dan echt niet heel veel sneller een woning krijgt. Ze verdwijnen ook niet van de aardbodem, dus wat gaan we ermee doen?

Echt een luchtkasteelakkoord met goedkope struisvogelpolitek, waar iedere partij zijn iets over z'n stokpaardje in kwijt kon zonder langetermijnvisie of realiteitszin. Hoop, lef en trots? Eerder Lucht, mest en kots.... (en nee, het is geen linkse huiliepraat boehoe we hebben verloren, maar oprechte zorgen over kennis, wetenschap en cultuur, haat, polarisatie, zorg en onderwijs).

Ik ben zeker ook écht niet tevreden met wat dit kabinet wil doen op het vlak van onderwijs, maar de numerus fixus op buitenlandse studenten is tot nu toe een van de weinige punten waar ik het wél mee eens ben. Als je eens rondkijkt op een TU, zul je zien dat sommige studies zoals Electrical Engineering overbeladen zijn. Dit zijn studies met een groot % buitenlandse studenten en het aantal studenten op deze opleidingen is zó groot dat er tijdens de colleges en werkcolleges vaak gewoon géén fysieke plek meer is om te zitten - mensen zitten en masse op de trappen of komen gewoon niet naar college omdat er letterlijk geen plek voor meer voor ze vrij is. Hierdoor missen mensen die netjes betaald hebben voor hun opleiding gedwongen stukken inhoud van deze opleiding - dit kan en moet echt anders.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:16

Tytonidae schreef:
nps schreef:

Ik ben zeker ook écht niet tevreden met wat dit kabinet wil doen op het vlak van onderwijs, maar de numerus fixus op buitenlandse studenten is tot nu toe een van de weinige punten waar ik het wél mee eens ben. Als je eens rondkijkt op een TU, zul je zien dat sommige studies zoals Electrical Engineering overbeladen zijn. Dit zijn studies met een groot % buitenlandse studenten en het aantal studenten op deze opleidingen is zó groot dat er tijdens de colleges en werkcolleges vaak gewoon géén fysieke plek meer is om te zitten - mensen zitten en masse op de trappen of komen gewoon niet naar college omdat er letterlijk geen plek voor meer voor ze vrij is. Hierdoor missen mensen die netjes betaald hebben voor hun opleiding gedwongen stukken inhoud van deze opleiding - dit kan en moet echt anders.

Ik snap wat je zegt, maar er is wel een enorm personeelstekort in de technische sector... en klinkt alsof er simpeweg teveel studenten zijn. Dan kan je als Universiteit inderdaad overwegen een max in te stellen met voorrang op Nederlandse studenten. Als ik het goed lees blijft zo'n 1/3 van de studenten, wat best gunstig voor Nederland. De groep die jij noemt lijkt ook de groep te zijn die relatief veel blijft en werkt in Nederland. Dus, als we zeggen - minder (buitenlandse) studenten moeten we ook nadenken over het tekort aan hoogopgeleide mensen in de technische sector.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:18

Janneke2 schreef:
... voor de fijnproevers: er zit geen antisemitisme in het islamitische geloof.
Niet.

Uit sociaal wetenschappelijk onderzoek, de link van Ruitje, blijkt wel dat "Jood" een scheldwoord is geworden in de kring van Arabische volken.
Ik vind dat heel erg naar.
...en volgens mij gaat dat meer over het gedrag van de staat Israël dan iets anders.
(Qua zorgvuldigheid zou het scheldwoord dus Israeli moeten luiden, maar tja, zorgvuldigheid en schelden...)

En in bepaalde kringen zijn woorden als Duitser en NSBer ook scheldwoorden.

Uitleg over hoe de islam niet antisemitistisch is, maar wel degelijk antisemitisme bevat. En hoe het ooit begonnen is..

https://www.hetgrotemiddenoostenplatform.nl/is-de-islam-antisemitisch-ja-nee-ja-nee-ja/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:44

Loretta schreef:
Babootje schreef:

Klopt. Maar of de boeren daar blij mee moeten zijn is nog maar de vraag. Als Brussel NEE zegt en gaat handhaven dan dreigt er een koude sanering voor veel boeren.

Ik heb begrepen dat er meer kan dan in Brussel dan er eerder is gedacht. Je ziet nu een echt rechtse trend in de EU, niet alleen in Nederland. En het zou best wel eens kunnen dat de EU zich daardoor wat soepeler gaat opstellen. NL zal wel moeten aantonen waar het knelt en hoeveel het knelt. Op asiel zie je dat de EU al bezig is met andere (nieuwe) regelgeving.
Dus er zit heus ruimte in de EU regels als je kunt aantonen dat deze voor de NLse economie te ingrijpend zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:53

Loretta schreef:
Babootje schreef:

Er zouden geen boeren meer VERPLICHT worden uitgekocht. Ik kan me indenken dat, als je in hart en nieren boer bent, niet verplicht wil stoppen al zou je nog zo veel geld daarvoor krijgen.Omdat boer-zijn voor sommigen veel meer is dan een beroep, maar een levenswijze die van generatie op generatie is overgeleverd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:56

Er zijn zoveel mensen die een familiebedrijf van generatie op generatie hebben, die krijgen geen miljarden subsidie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:28

Loretta schreef:
Babootje schreef:

hoe kom je daar bij?

Brussel zegt alleen, de natuur mag niet achteruit gaan. Hoe een land dit intern gaat regelen daar gaat Brussel niet over. Er zullen veel boeren gaan stoppen de komende jaren. Veel boeren zijn al op leeftijd en hebben geen opvolger. Die zullen gebruik maken van de uitkoopregeling. VRIJWILLIG!

Dat rode diesel terugkomt is heel fijn.
Janneke, de meeste boeren hebben een eigen dieseltank op hun erf. Of daar nu reguliere of rode diesel in gaat maakt voor de tank niet uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:29

En die uitkoopregeling , daar is miljarden minder voor!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:34

wat denk je dat gedwongen onteigenen aan tijd en juridische kosten gaat kosten?