Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:39

irmaz schreef:
:? In navolging van de Moskva springen er de laatste 24 uur op nogal wat lokaties in Rusland spontaan zaken in brand:
▪️ oliedepot in Bryansk
▪️ militaire basis in Bryansk
▪️ vleesverwerkingsbedrijf in Bryansk
▪️ "Agropromkomplekt" in Bryansk
▪️ luchtmachtbasis in Ussuriysk
▪️ Politiebureaus in Moskou, Irkoetsk
en Novosibirsk

Daarnaast is er een explosie in een gebouw in Transnistrië, een pro-Russisch afgescheiden deel van Moldavië, geweest. Volgens de Ukraïnse inlichtingendienst is dit laatste een geplande actie van de Russische speciale diensten: https://twitter.com/DI_Ukraine/status/1 ... 8382718977

Een pyromaan met een Lamborghini?

Maar serieus -en ik zeg niet dat het hier ook het geval is- toen de Russen mot hadden met de Tsjetsjenen (1996-2009) ontploften er links en rechts ook nog wel eens wat dingen en mensen in Rusland…….

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 23:32

Interessant interview met de adviseur van het hoofd van het kantoor van de president van Oekraïne, over de huidige gevechtssituate in Ukraïne, met name de situatie in Mariupol is toch wat anders dan ik had verwacht. Dit is de vertaling van het interview dat te vinden is op: https://meduza.io/feature/2022/04/24/uk ... -na-zemlyu

Citaat:
De invasie duurt twee maanden. De Russen hebben zich teruggetrokken uit Kiev, maar officieel zegt het commando dat het van plan is om 'volledige controle' te krijgen over de Donbass en de zuidelijke regio's van Oekraïne. De Oekraïense kant is op zijn beurt niet van plan om zelfs die gebieden op te geven die nu door Rusland worden bezet. De resultaten van twee maanden oorlog worden in een interview met Meduza samengevat door Aleksey Arestovich, adviseur van het hoofd van het kantoor van de president van Oekraïne. Hij sprak over de rol van Wit-Rusland en de Kadyrovieten in militaire operaties, over zijn dienst bij de inlichtingendienst en kennis met een van de ideologen van de 'Russische wereld', Alexander Doegin.

Nu wacht iedereen op de slag om Donbass, maar van buitenaf lijkt het erop dat het Russische leger niet doortastend optreedt. Kun je, voor zover mogelijk, de laatste gegevens over de voortgang van de gevechten delen?

“[Russische troepen] zijn behoorlijk actief in het offensief. Maar het probleem voor hen is dat dit een ongunstig terrein is voor het offensief. De krachten die ze daar verzamelden, zijn niet genoeg om beslissend te winnen. In de richting van Izyum proberen ze 25.000 troepen in vijf boswegen te persen. En rond de ravijnen, platgeslagen spoorlijnen en oversteekplaatsen. Talrijke constructies met lange betonnen kanalen - overweeg antitankgreppels. Het heeft in dit gebied bijna twee weken geregend - dit zijn drassige velden waar je niet doorheen kunt. Tegen hen zijn onze meest gevechtsklare eenheden zware gemechaniseerde infanterie- en tankeenheden, die daar al acht jaar staan. Ze kennen het gebied perfect, ze zijn boos en gemotiveerd. Er is een uitzichtloze situatie [voor de Russische troepen]. Het was van meet af aan een gek idee om daar een operatie uit te voeren. Vanuit militair oogpunt was het niet nodig. Het werd verklaard door een puur politieke beslissing - om naar de grenzen van de regio's Loehansk en Donetsk te gaan en de overwinning uit te roepen. Hun taak nu [na het mislukken van het oorspronkelijke plan] is om te verklaren dat [de verovering van de regio's Loehansk en Donetsk] een overwinning is. Dan willen ze de campagne afbouwen. Terug naar de onderhandelingen, met als belangrijkste taak het opheffen van sancties. Dit is zo'n Kremlin-verhaal, want tegen het einde van twee maanden oorlog moeten ze iets zeggen [tegen de inwoners van Rusland]. Vooral met Pasen moet je enkele overwinningen declareren. Maar zo ging het niet, vermoedde ik.

Over Marioepol. De Russische minister van Defensie Sergei Shoigu meldde onlangs dat Mariupol naar verluidt al onder controle staat van Russische troepen, maar Oekraïense troepen bevinden zich op het grondgebied van Azovstal. Wat gebeurt daar nu? Wat is de kans om geblokkeerde Oekraïners in te wisselen voor Russen?

Alles is niet zoals Shoigu zei. Nou, alles is zoals gewoonlijk. Ten eerste bevinden onze militairen zich, naast Azovstal, op nog vier andere plaatsen in Mariupol. Ten tweede bombardeerden ze Azovstal vijf dagen lang met zware bommen van strategische bommenwerpers en probeerden ze het te bestormen. Ze leden zeer zware verliezen, net aan de vooravond van Shoigu's verklaring. Deze hele Poetin-Shoigu-scène is grappig. Waarschijnlijk bespraken ze daar niet alleen Mariupol met Shoigu. En dat lieten ze ons zien. Waarvoor? Ten eerste was Shoigu in een burgerpak. Dit is zo'n gebaar van verzoening. Ten tweede logen ze dat Mariupol was meegenomen. Ten derde zei Poetin: 'Omring en laat niet los.' Er zijn drie keer zoveel troepen nodig om te omsingelen als om te bestormen. En op dit moment brengen ze troepen naar andere gebieden, waar ze niet erg succesvol zijn.

De resultaten zijn eenvoudig. Onze verdedigers gaan op missie en de hele wereld zal zien dat Poetin en Shoigu opnieuw hebben gelogen, omdat er geen sprake is van een gevangenneming van Mariupol.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 00:01

Boeiende ontwikkelingen, militair gezien. Azovstal is sinds donderdag veroverd….maar nog steeds niet. Het gebied zou uitgehongerd worden…..maar de Russen sturen nog steeds mensen de gehaktmolen in. De Oekraïners hebben geen munitie en eten meer….maar vechten nog steeds. Met wat? Worden ze toch bevoorraad? Hebben ze gejokt over hun reserves? Gebruiken ze gejat/veroverd Russisch spul? Lijkt wel alsof we een remake van Enemy at the Gates hebben hier. Dat eindigde niet zo jofel voor de aanvallers.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:28

Bedankt irmaz en ook heel fijn je vertaling!!
Ik heb al even het idee dat het anders gaat in Mariupol als voorgespiegeld wordt. Laten we het hopen cowboy dat dit niet zo jofel eindigt voor de aanvallers. Ik heb medelijden met al die jongens die door Poetin die klote oorlog in gestudeerd zijn en het leven laten. Ik heb medelijden met hun moeders en vrouwen, kinderen. Neemt niet weg dat ik echt hoop dat dit verhaal waar is en de Russen verdwijnen uit Oekraïne→ iets dat ik me bijna niet kan voorstellen.
MEt al die branden hoop ik en dat zou toch wel eens kunnen, dat er ook op Russische bodem, mensen actief zijn die aan het saboteren zijn. Dat zou toch wel wat wezen. Van mij mag Rusland vallen als een baksteen, alleen vrees ik dat dit niet gauw gaat gebeuren, dat daar een democratie gaat komen. Maar ik gun het de mensen wel.

Enne, mijn contact is met haar Oekraïense man, veilig in Georgia aangekomen. Heel heel erg blij mee.
Dat zo stiekem contact blijven houden, niemand die het mocht weten, altijd gelijk alles wissen, daar houd ik helemaal niet van. Maar we hebben het wel gedaan voor hun veiligheid. En ze zijn veilig nu!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:41

Pien wat fijn dat jouw contact nu veilig is!

De vertaling is gedaan door een vertaalmachine hoor, maar ik ben ook iedere keer verrast hoe goed die is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:53

irmaz schreef:
Pien wat fijn dat jouw contact nu veilig is!

De vertaling is gedaan door een vertaalmachine hoor, maar ik ben ook iedere keer verrast hoe goed die is.

In ons groepje zijn we er heel blij mee.

Dat snap ik vd taalmachine, ik gebruik het altijd en voel me dankbaar als iemand die moeite doet. Ik kan Engels lezen, maar met mijn dyslexie put het teveel uit (hoofdpijn,migraine). Dus ik gooi het altijd in deepl, en dat wat raar is lees ik terug en vertaal zelf. Maar deepl is erg goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:16

Oh wat goed Pien, wat een opluchting zeg! Hopelijk hebben ze een fijn plekje voor nu en kunnen ze in de nabije toekomst weer iets opbouwen....

Ben wel benieuwd hoe het verder gaat bij Mariupol / Azovstal... en of er eigenlijk nog een goede "out" voor Putin te bedenken valt of dat voor hem gevoelsmatig de enige weg "doorstampen" is.....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:04

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Nieuwsoverzicht voor de nacht: de afschaffing van douanerechten in het VK, plunderaars in Irpen, de intensivering van beschietingen in Kryvyi Rih

▪️Het Verenigd Koninkrijk schaft de douanerechten af ​​op alle goederen uit Oekraïne. De tarieven zullen worden teruggebracht tot nul en alle quota worden afgeschaft op direct verzoek van de Oekraïense president Volodymyr Zelenskiy, zei de Britse regering maandag. Deze stap zal een impuls geven aan het Oekraïense bedrijfsleven. Momenteel is het gemiddelde recht op Oekraïense invoer ongeveer 22%.

▪️In Irpin gooiden twee plunderaars een granaat naar vrouwen die over hen klaagden bij de politie, een van de slachtoffers verkeert in kritieke toestand. De criminelen zijn aangehouden door de politie, er worden opsporingsacties uitgevoerd.

▪️Russen voerden een provocatie uit door vanuit het grondgebied van de Russische Federatie te schieten op de gemeenschap van Bilopillya in de regio Sumy.

▪️De Russische strijdkrachten begonnen intensiever te schieten op de nederzettingen van de regio Dnipropetrovsk in de richting van Kryvyi Rih. De vijand deed pogingen om in de aanval te gaan.

▪️De gouverneur van de regio Belgorod van de Russische Federatie, Vyacheslav Gladkov, beweert dat Oekraïne het dorp Golovchino zou hebben beschoten. Volgens Gladkov werden verschillende niet-residentiële gebouwen en vier huizen beschadigd en raakte niemand gewond. Dit is dezelfde gouverneur die al heeft gelogen over de vermeende beschietingen vanuit Oekraïne.

▪️SSU heeft een vooraanstaande ingenieur van een van de fabrieken van "Ukroboronprom" aangehouden wegens mogelijke betrokkenheid bij een raketaanval op de onderneming. De medewerker is door de beveiligingsafdeling van de fabriek ontmaskerd. De medewerker deed verslag van de gevolgen van de raketaanval op het bedrijf naar Rusland.

▪️Vandaag bevat de Unified Information Database on Internally Displaced Persons informatie over 3,4 miljoen mensen. Meer dan 2 miljoen van hen zijn mensen die na de staat van beleg zijn ontheemd. En 1,9 miljoen van hen moesten voor het eerst verhuizen.

Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: Luchtlandingseenheden van de strijdkrachten van Oekraïne hebben de vorige dag 10 luchtdoelen geraakt: 3 vliegtuigen, 4 UAV's van operationeel en tactisch niveau en 3 kruisraketten

▪️In de districten Bryansk, Koersk en Belgorod, grenzend aan Oekraïne, heeft de vijand de bescherming van de grens en controleposten versterkt, voert hij technische uitrustingsposities uit. Russische indringers in grensgebieden hebben de antisabotagemaatregelen geïntensiveerd.

▪️In de richting van Slobozhansky gaat de vijand door met het gedeeltelijk blokkeren van de stad Kharkiv en het onder vuur nemen van eenheden van onze troepen en kritieke infrastructuur.
De indringers proberen een aanval te lanceren in de richting van de nederzetting Zavody.

▪️In de richtingen Donetsk en Tavriya verplaatst de vijand controlepunten dichter bij de gevechtslinie.

▪️De vijand vuurt op de posities van onze troepen met behulp van mortieren, artillerie, raketaangedreven granaatwerpers langs de hele gevechtslinie, als volgt:
— in de richting van Siverodonetsk voert de vijand veldslagen in de buurt van de Rubizhne-nederzetting;
— in de richting van Popasna, in een poging om Popasna te veroveren, gaat de strijd door;
— in de richting van Avdiivka probeert de vijand aanvalsoperaties uit te voeren, zonder succes;
— in de richting van Kurachiv tevergeefs aanvalsoperaties uitgevoerd in de richting van de nederzettingen Novomykhailivka en Mariinka;
- in de richting van Zaporozhye voert de vijand offensieve militaire operaties uit in de richting van de nederzetting Trudolyubivka, de strijd gaat door.

▪️De vijand voert massaal vuur uit en blokkeert onze eenheden in de buurt van de Azovstal-fabriek in Mariupol.

▪️In de richting van Zuid-Buh voerde de vijand langs de hele gevechtslinie enkele beschietingen uit op onze eenheden. Verkenningsactiviteiten worden geregistreerd nabij de administratieve grens van de regio Mykolaiyv.

▪️Nabij de nederzetting Velyka Oleksandrivka, regio Cherson, vernietigden de verdedigers van Oekraïne een magazijn met munitie en tal van vijandelijk personeel (meer dan 70 mensen werden gedood). Het exacte aantal doden wordt opgehelderd.

▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk werden de afgelopen dag 6 vijandelijke aanvallen afgeslagen; 4 tanks, 5 artilleriesystemen, 13 eenheden gepantserde voertuigen, 15 eenheden motorvoertuigen, 2 brandstoftanks en 1 luchtafweerkanon werden vernietigd.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:25

Vandaag overigens exact 36 jaar geleden dat het mis ging bij Chernobyl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:26

Dank Daks.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:28

Merci weer Daks !
En inderdaad, ik dacht er vanmorgen ook nog aan. 26/4/1986.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:51

Babootje schreef:
LIVE | Poetin stelt dat Westen Russische journalisten wil vermoorden: ‘Ze gaan over op terreur’

Oorlog OekraïneDe Russische president Vladimir Poetin beweert dat het Westen probeert Russische journalisten te vermoorden. Op de Russische staatstelevisie zei Poetin dat veiligheidsdienst FSB onlangs een moordpoging op een prominente televisiejournalist heeft verijdeld, zonder daar bewijs voor te geven. Volg in dit liveblog het laatste nieuws over de Russische inval in Oekraïne.

Het wordt wel steeds doorzichtiger nu. Als je de recente geschiedenis volgt denk ik dat dat Rusland journalisten geen goed gaat doen.

Ik kom even hier op terug.
Deze uitspraak doet Putin naar aanleiding van een "aanval" op Solovyev, een mafklapper die allerlei onsmakelijke uitspraken doet over Nazi's en zeer enge propaganda redevoeringen op de Russische tv houdt.
De "inval" van de FSB bij de verdachten is door de FSB gefilmd om als bewijs te dienen dat de aanvallers Ukraïnse Nazi's waren. Bij de "bewijsstukken" zaten o.a een paar gloednieuwe Ukraïnse paspoorten en een boek met een inscriptie van de schrijver/gever. Blijkbaar heeft in het FSB handboek gestaan dat zulke inscripties ondertekend moeten worden met een onleesbare handtekening. Dit is echter zeer letterlijk opgevat en is ondertekend met "onleesbare handtekening" als tekst uitgeschreven :')

Onnodig om te melden dat de aanval op Solovyev zeer waarschjnlijk in scene is gezet door de FSB zelf...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:12

Dat is wel bijna zeker, de opdracht was er een paar simkaarten bij te leggen, in plaats daarvan lagen er Sims spellen bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:23

bigone schreef:
Dat is wel bijna zeker, de opdracht was er een paar simkaarten bij te leggen, in plaats daarvan lagen er Sims spellen bij.

Opzet of incompetentie?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:24

irmaz schreef:
Blijkbaar heeft in het FSB handboek gestaan dat zulke inscripties ondertekend moeten worden met een onleesbare handtekening. Dit is echter zeer letterlijk opgevat en is ondertekend met "onleesbare handtekening" als tekst uitgeschreven :')

Onnodig om te melden dat de aanval op Solovyev zeer waarschjnlijk in scene is gezet door de FSB zelf...

Het is toch bijna niet te geloven, die incompetentie van die lui. :)
Doet me wel denken aan die zogenaamde dreigbrief voor Willem Engel, op de foto lag het gebruikte schrijfblok ernaast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:15

Pandora2 schreef:
Merci weer Daks !

En inderdaad, ik dacht er vanmorgen ook nog aan. 26/4/1986.

Wat vliegt de tijd! HEt was die dag prachtig weer (en de dagen er naar) en onze baby die begin maart was geboren moesten we toen paar dagen binnen houden ipv lekker in de wandelwagen mee naar buiten nemen cq in de tuin laten liggen (met ons erbij uiteraard). Daarom weet ik het nog zo goed. En de buurman ging toen zijn asbest schuurdak flink met een staalborstel te lijf :oo → dus wij daar iets van gezegd en blij dat onze kleine binnen lag. _O- De zeef als het om geheugen gaat (ikke dus) weet dit nog zeer goed. Tja dat heb je met eerste baby, dat is natuurlijk "het goud en meer" van de familie.

Overal ook in Frankrijk wordt de foto (ook in dit topic langs zien komen) van de jonge vrouw met haar jonge drie maanden baby die door de oorlog vermoord zijn, verspreid. Hoe onmachtig, hoe wreed, hoe verdrietig en hoe nutteloos en vernietigend oorlog is geeft die foto wel heel erg goed weer. |(

Bedankt Daks!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:25

Ik weet het ook nog. Had toen een klein moestuintje met o.a. Sla en andijvie. Konden we niet meer eten..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:56

irmaz schreef:
Babootje schreef:
LIVE | Poetin stelt dat Westen Russische journalisten wil vermoorden: ‘Ze gaan over op terreur’

Oorlog OekraïneDe Russische president Vladimir Poetin beweert dat het Westen probeert Russische journalisten te vermoorden. Op de Russische staatstelevisie zei Poetin dat veiligheidsdienst FSB onlangs een moordpoging op een prominente televisiejournalist heeft verijdeld, zonder daar bewijs voor te geven. Volg in dit liveblog het laatste nieuws over de Russische inval in Oekraïne.

Het wordt wel steeds doorzichtiger nu. Als je de recente geschiedenis volgt denk ik dat dat Rusland journalisten geen goed gaat doen.

Ik kom even hier op terug.
Deze uitspraak doet Putin naar aanleiding van een "aanval" op Solovyev, een mafklapper die allerlei onsmakelijke uitspraken doet over Nazi's en zeer enge propaganda redevoeringen op de Russische tv houdt.
De "inval" van de FSB bij de verdachten is door de FSB gefilmd om als bewijs te dienen dat de aanvallers Ukraïnse Nazi's waren. Bij de "bewijsstukken" zaten o.a een paar gloednieuwe Ukraïnse paspoorten en een boek met een inscriptie van de schrijver/gever. Blijkbaar heeft in het FSB handboek gestaan dat zulke inscripties ondertekend moeten worden met een onleesbare handtekening. Dit is echter zeer letterlijk opgevat en is ondertekend met "onleesbare handtekening" als tekst uitgeschreven :')

Ik verwacht ook niet anders. Wat hilarisch trouwens. Ik begin wel een beeld te krijgen bij hun ‘intelligence’ _O- _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:58

bigone schreef:
Dank Daks.

Idem hier

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:16

Babootje schreef:
Ik verwacht ook niet anders. Wat hilarisch trouwens. Ik begin wel een beeld te krijgen bij hun ‘intelligence’ _O- _O-

Dit soort mensen onderschatten is zeer onverstandig.

Denk aan de aanslagen van de russische geheime dienst, uitgevoerd met polonium en novochok.

Dit zijn twee stoffen waar een "gewone" crimineel geen toegang toe heeft. Oh wat dom, ze gebruiken een middel dat overduidelijk maakt dat de russische overheid hier achter zit!

Dit is niet dom, dit is een bewuste mededeling....En wat denk je dat de boodschap is?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:30

Ik leef waarschijnlijk onder een steen. Ongeacht welke mening of waarheid je hebt, lees ik nu goed dat nazi's en fascisten de goede zijn. Zag zelfs hier een filmpje voorbijkomen waar deze gewoon gevolgd werden. Kan mij iemand dit uitleggen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:51

Je leest vast niet goed.
Kuggur, Putin en consorten onderschatten is zeker niet goed, ik onderschat geen enkele maniak.
Ze kunnen plots onverwachte dingen doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:33

Dinopino schreef:
Ik leef waarschijnlijk onder een steen. Ongeacht welke mening of waarheid je hebt, lees ik nu goed dat nazi's en fascisten de goede zijn. Zag zelfs hier een filmpje voorbijkomen waar deze gewoon gevolgd werden. Kan mij iemand dit uitleggen?

Geen zin in.

Kun jij een keer uitleggen hoe zo'n trollenfarm nu in de praktijk werkt? Zitten jullie daadwerkelijk in een kantoorgebouw in Moskou of Sint Petersburg of huren ze daarvandaan mensen in in de landen waar ze actief zijn? Vallen jullie direct onder Russische opdrachtgevers of zit daar nog een heel aantal Nederlandse tussenpersonen tussen?
Worden jullie per reactie betaald, of gaat dat volgens uurtarief? Moet je ze zelf schrijven of krijgen jullie een lijstje met kant-en-klare berichten? Of mag je een soort mix & match doen uit een lijst standaardzinnen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:47

Geen aandacht aan geven dat is voedsel voor dat soort gevallen.

En geen voedsel betekend stilte :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:46

mysa schreef:
irmaz schreef:
Blijkbaar heeft in het FSB handboek gestaan dat zulke inscripties ondertekend moeten worden met een onleesbare handtekening. Dit is echter zeer letterlijk opgevat en is ondertekend met "onleesbare handtekening" als tekst uitgeschreven :')

Het is toch bijna niet te geloven, die incompetentie van die lui. :)
Doet me wel denken aan die zogenaamde dreigbrief voor Willem Engel, op de foto lag het gebruikte schrijfblok ernaast.

Dat heeft weinig met incompetentie te maken.
Wat Kuggur al zei: moordaanslagen en bedreigingen door de Russische geheime dienst zijn vaak niet al te goed gecamoufleerd, aangezien ze vooral ook een signaal zijn naar de rest.
Een oligarch die zelfmoord pleegt, dat kan gebeuren. Daar liggen andere oligarchen niet wakker van.
Een openlijk kritische oligarch die sterft door een overduidelijk geënsceneerde zelfmoord, dat is een veel duidelijker signaal naar iedereen die ook erover dacht om kritiek te uiten. Dat soort boodschappen zijn vaak veel belangrijker dan het daadwerkelijk omleggen van het slachtoffer.

Bovendien moet je bij dit soort verhalen niet uit het oog verliezen wat de bedoeling is.
Het doel van de Russische overheidscommunicatie is niet om een eerlijk, kloppend, volledig en consistent verhaal naar buiten te brengen. Het doet er niet toe of dat verhaal over die door het Westen bedreigde journalist nu klopt of niet. Het gaat erom dat het verspreid wordt, en bij de overige verhalen wordt gevoegd die naar buiten worden gebracht.
Er worden aan de lopende band aantoonbare leugens naar buiten gebracht, en als die vervolgens worden ontmaskerd, dan zit niemand daarmee.

Doel is in de eerste plaats om, met een mix van desinformatie en af en toe een stukje waarheid ertussen, te zorgen dat de eigen bevolking geen inschatting meer kan maken van wat waarheid is en wat niet.
Tussen een hele reeks ongeloofwaardige maar verzonnen verhalen zal vrijwel niemand de neiging hebben om een ander ongeloofwaardig verhaal ("'onze jongens' die daar bezig zijn om Oekraïne van de nazi's te bevrijden zouden bewust grote aantallen burgers hebben geëxecuteerd en/of verkracht") ineens wel te geloven. Als alles een leugen kan zijn, dan vertrouw je vanzelf geen enkele bron meer.

Dát is het doel, want in dat stadium is het erg lastig voor een binnenlandse oppositie om zich te verenigen, een duidelijk tegengeluid te verspreiden, en om daarmee aanhang achter zich te krijgen.
Zolang de doorsnee Rus alle nieuwsbronnen zoveel wantrouwt dat hij zich maar gewoon afzijdig houdt van politiek, zich bezighoudt met zijn eigen persoonlijke leven en een fles wodka, geen mening ontwikkelt of uit over wat er daarbuiten gaande is (behalve voor de veiligheid af en toe eens'hup Poetin' zeggen als dat van hem verlangd wordt), is het doel bereikt, namelijk voldoende mensen die niet openlijk en verenigd tégen de zittende macht ageren.

Een apolitieke, murw gemaakte en op zichzelf gerichte bevolking en een lamgeslagen en versnipperde oppositie, dat zijn voor zittende dictators altijd veilige zaken. Daarvan hoeven ze niet veel te vrezen.