steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:02

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Hier t.o ons ook pluimvee. 18000 leg kippen en 10.000 hanen om de boel te bevruchten.
De bevruchte eieren worden geexporteerd naar Zuid Amerika enz.

Als gezegd 'de markt gaat de problemen niet oplossen'.

Er kunnen allerlei redenen zijn om te produceren voor de export.
Geld, bijvoorbeeld.

Maar tja: gesteld de dieren eten van Nederlandse bodem, de mest blijft hier,
en de producten gaan ten koste van veel vervoerskilometers de grens over.

Dat deze boer geen andere mogelijkheid zag, wil ik best geloven.
Maar ik denk niet dat dit toekomst heeft.

Dat ligt niet aan de individuele boeren, maar aan slecht beleid.
We hebben helaas een sector die er beroerd aan toe is.

Helemaal mee eens

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:03

Frappant dat het topic heet 'steun onze boeren' en dat er vervolgens zo gebashed mag worden op de boeren :n

Mijn wederhelft heeft heel veel in de melkveehouderij gewerkt (ook in Canada trouwens) en vertelde ook dat 1 van de boeren waar hij als kind werkte (dat kon toen nog) vertelde dat tijdens de oorlog iedereen aan de deur schuurde voor onderdak en voedsel. En daarna was het over met de liefde.

Zag net ook filmpje van DC in Geldermalsen die geblokkeerd werd en waar personeel uit nachtdienst gewoon er door mocht om naar huis te gaan. En het filmpje van een ambulance in Apeldoorn waarbij alle trekkers royaal in de berm gingen om hem door te laten. Maar die dingen komen weinig in t nieuws.... alleen de zaken die stemming nog even extra ongezellig maken.

Mijn zegen hebben ze, laat het nog maar tijdje duren. Zowel de boeren als paardenhouders als vissers.
Er wordt gevloekt op alle export maar die zorgt financieel ook voor de verwende NL maatschappij waarbij alles maar kan en moet kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:05

Tiepfoudt schreef:
Groetjes aan iedereen en geniet lekker van je (vr)eten dat kapot goedkoop geproduceerd wordt zodat een belachelijk klein deel van je inkomen aan voedsel besteed hoeft te worden.

:evaw:

Dit is natuurlijk HET probleem.....

Mensen schreeuwen och en wee, en zijn pro boeren.... maar kopen het liefst hun producten zo goedkoop mogelijk bij de supermarkt.
De keuzes van de consument zijn dus ook medebepalend voor de huidige status quo.
En dat kun je veel consumenten ook nog eens niet kwalijk nemen, ons zittend kabinet heeft wonen onbetaalbaar gemaakt, zorg steeds duurder gemaakt, en de btw op voeding verhoogd. Veel lagere inkomend hebben dus ook gewoon weinig te besteden aan voeding.

Onze liberalen hebben een sport gemaakt van 'de uitbuiting van velen, voor de winst van enkelen'.

Want hoeveel belasting betaalden de grote vervuilers ook alweer?! Eh..... niks?! :')

Heel goed dat die supermarkten een beetje pijn voelen, maar ook deze ellende is weer veroorzaakt door onze kapitalistische bestuurders. Ik voorzie verandering alleen aan de linkerzijde van het spectrum...., met de huidige politiek (wat weer aangestuurd wordt door het wereldwijd kapitalistisch systeem) gaan we er niet uit komen.
Kwaliteit van leven wordt nu uitgedrukt in geld... maar we komen er vast vroeg of laat achter dat je geld niet kunt eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:06

Poosje81 schreef:
Er wordt gevloekt op alle export maar die zorgt financieel ook voor de verwende NL maatschappij waarbij alles maar kan en moet kunnen.

Helaas niet.....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:06

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:07

Loretta schreef:
Moeten we straks ook nog medelijden krijgen met supermarktketens? Die de boeren uitpersen, consumenten afzetten en tijdens de zwaarste Corona lockdowns grof geld verdiend hebben.

https://www.destentor.nl/zwolle/superma ... ~a328e7aa/

Dat zeg je goed.....

Tegen dit soort zaken mogen we wat mij betreft allemaal in opstand komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:08

Ninx schreef:
Tiepfoudt schreef:
Groetjes aan iedereen en geniet lekker van je (vr)eten dat kapot goedkoop geproduceerd wordt zodat een belachelijk klein deel van je inkomen aan voedsel besteed hoeft te worden.

:evaw:

Dit is natuurlijk HET probleem.....

Mensen schreeuwen och en wee, en zijn pro boeren.... maar kopen het liefst hun producten zo goedkoop mogelijk bij de supermarkt.
De keuzes van de consument zijn dus ook medebepalend voor de huidige status quo.
En dat kun je veel consumenten ook nog eens niet kwalijk nemen, ons zittend kabinet heeft wonen onbetaalbaar gemaakt, zorg steeds duurder gemaakt, en de btw op voeding verhoogd. Veel lagere inkomend hebben dus ook gewoon weinig te besteden aan voeding.

Onze liberalen hebben een sport gemaakt van 'de uitbuiting van velen, voor de winst van enkelen'.

Want hoeveel belasting betaalden de grote vervuilers ook alweer?! Eh..... niks?! :')

Heel goed dat die supermarkten een beetje pijn voelen, maar ook deze ellende is weer veroorzaakt door onze kapitalistische bestuurders. Ik voorzie verandering alleen aan de linkerzijde van het spectrum...., met de huidige politiek (wat weer aangestuurd wordt door het wereldwijd kapitalistisch systeem) gaan we er niet uit komen.
Kwaliteit van leven wordt nu uitgedrukt in geld... maar we komen er vast vroeg of laat achter dat je geld niet kunt eten.

De prijzen zijn de afgelopen maanden anders rap gestegen. Dus voedsel is al duurder. Dat neemt niet weg dat de marges van supermarkten veel te groot zijn geworden. Daarnaast is de vraag wat is een goede prijs? Voor iemand onder de armoede grens is het alles behalve goedkoop.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:11

Poosje81 schreef:
Frappant dat het topic heet 'steun onze boeren' en dat er vervolgens zo gebashed mag worden op de boeren :n

Mijn wederhelft heeft heel veel in de melkveehouderij gewerkt (ook in Canada trouwens) en vertelde ook dat 1 van de boeren waar hij als kind werkte (dat kon toen nog) vertelde dat tijdens de oorlog iedereen aan de deur schuurde voor onderdak en voedsel. En daarna was het over met de liefde.

Zag net ook filmpje van DC in Geldermalsen die geblokkeerd werd en waar personeel uit nachtdienst gewoon er door mocht om naar huis te gaan. En het filmpje van een ambulance in Apeldoorn waarbij alle trekkers royaal in de berm gingen om hem door te laten. Maar die dingen komen weinig in t nieuws.... alleen de zaken die stemming nog even extra ongezellig maken.

Mijn zegen hebben ze, laat het nog maar tijdje duren. Zowel de boeren als paardenhouders als vissers.

Ja jammer is dat, ik hoop ook dat dat ook uitgezonden gaat worden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:12

Poosje81 schreef:

Omdat de boeren nu acties aan het ondernemen zijn die niet meer door de beugel kunnen.
Laten ze gaan discussiëren met degene die eindverantwoordelijk zijn voor de plannen. Het kabinet.
Maar helaas worden acties steeds harder en zijn er een paar mensen bij die het voor het rellen doen.
Maar distributecentra plat leggen waardoor miljoenen mensen de dupe zijn... ik kan het niet goedpraten.
Ga het gesprek aan met de politiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:12

Ninx schreef:
Loretta schreef:
Moeten we straks ook nog medelijden krijgen met supermarktketens? Die de boeren uitpersen, consumenten afzetten en tijdens de zwaarste Corona lockdowns grof geld verdiend hebben.

Dat zeg je goed.....

Tegen dit soort zaken mogen we wat mij betreft allemaal in opstand komen.

... ik moest even denken aan de parlementaire enquête over Groningen.
We wisten al voor 1990 dat de aarde kon beven.

'Er komt een protocol.'

En de bewoners die schade aan hun huizen hebben, krijgen de NAM zelf over de vloer, met een dure advocaat van de Zuidas, 'kunt u bewijzen dat die scheur er nog niet in zat?'.

Na alle winst kunnen de supermarkten vast ook dure Zuidas advocaten betalen...
|( |( |( |(

"alle ondernemers risico bij de boer" - huuuu.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:15

niet het hele topic gelezen, maar reageer graag op het voedsel verhaal.

ik sluit me ook aan dat we te verwend zijn geworden. we zouden als gewone burger het protest kunnen steunen door bij de boer of lokaal te kopen en geen import meer.

ik steun de acties ook! en ze mogen gerust nog even doorgaan. het is niet genoeg om te zeggen "we zijn het er mee eens" want de regering dendert maar door. dit heeft nou eenmaal zwaardere acties nodig. en tuurlijk moeten we geen ongelukken hebben, maar volgens mij doen de boeren het best netjes.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:16

Totdat je in de verkeerde provincie woont en jouw pensionstal aan de beurt is.

https://www.lto.nl/effecten-van-de-stik ... nhouderij/

Tja, die boeren hebben wel degelijk een punt. En het gaat uiteindelijk iedereen treffen. Er zijn nog veel meer zaken dan boeren en paardenhouders
Laatst bijgewerkt door Loretta op 04-07-22 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:17

purny schreef:
Poosje81 schreef:

Omdat de boeren nu acties aan het ondernemen zijn die niet meer door de beugel kunnen.
Laten ze gaan discussiëren met degene die eindverantwoordelijk zijn voor de plannen. Het kabinet.
Maar helaas worden acties steeds harder en zijn er een paar mensen bij die het voor het rellen doen.
Maar distributecentra plat leggen waardoor miljoenen mensen de dupe zijn... ik kan het niet goedpraten.

er zijn voorlopig nog geen miljoenen mensen de dupe.. dus wacht dat nu eerst eens af. Voorlopig is er niemand gegijzeld en ligt er niemand uitgehongerd aan de deuren van de supermarkt..
Hamsteren zal vanzelf wel weer beginnen ;-)

En ik wil hier alle boeren, waaronder Tiepfoudt, toch graag een hart onder de riem steken. Hou vol!!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:19

Loretta schreef:

Toen ik zaterdag in de auto zat hoorde ik op de radio dat boeren een bedrijf van een D66'er in het noorden geblokkeerd hadden. Politie stond erbij, maar gaf aan pas in te grijpen als de burgemeester daar opdracht toe gaf, maar die liet de hele middag niets van zich horen. Als ik die D66'er zou zijn, zou ik daar ook een schadeclaim ingediend hebben, maar dan wel richting de gemeente.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:20

Joltsje schreef:
niet het hele topic gelezen, maar reageer graag op het voedsel verhaal.

ik sluit me ook aan dat we te verwend zijn geworden. we zouden als gewone burger het protest kunnen steunen door bij de boer of lokaal te kopen en geen import meer.

ik steun de acties ook! en ze mogen gerust nog even doorgaan. het is niet genoeg om te zeggen "we zijn het er mee eens" want de regering dendert maar door. dit heeft nou eenmaal zwaardere acties nodig. en tuurlijk moeten we geen ongelukken hebben, maar volgens mij doen de boeren het best netjes.

Toen ik jong was had je de melkboer en groenteboer, met paard en wagen langs de deuren! Mag van mij zo weer terug.
Maar tegenwoordig is onze luxe het paradijs daar waar we in 10 minuten een hamburger met cola zo goedkoop mogelijk bezorgd thuis krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:21

Loretta schreef:
Totdat je in de verkeerde provincie woont en jouw pensionstal aan de beurt is.

https://www.lto.nl/effecten-van-de-stik ... nhouderij/

Tja, die boeren hebben wel degelijk een punt. En het gaat uiteindelijk iedereen treffen. Er zijn nog veel meer zaken dan boeren en paardenhouders

Dit weten ze nog compleet niet dus een verhaaltje dat pensionstallen massaal kunnen opdoeken is net zo goed sensatie. Wat de exacte uitwerking is weet de regering zelf nog niet eens volgensmij laat staan dat anderen het al weten.

Maar is het een slechte ontwikkeling als stallen die 150 paarden huisvesten op een paar hectare op postzegel paddockjes ,moeten krimpen?

De paardensector heeft de ogen ook veel te lang gesloten wat dat betreft, zoveel mogelijk paarden houden op kleine lapjes grond.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:23

Exitium schreef:
Loretta schreef:

Toen ik zaterdag in de auto zat hoorde ik op de radio dat boeren een bedrijf van een D66'er in het noorden geblokkeerd hadden. Politie stond erbij, maar gaf aan pas in te grijpen als de burgemeester daar opdracht toe gaf, maar die liet de hele middag niets van zich horen. Als ik die D66'er zou zijn, zou ik daar ook een schadeclaim ingediend hebben, maar dan wel richting de gemeente.

Ach, die blokkade van de supermarkten duurt ook echt geen dagen achter elkaar. Of de boeren zijn er flauw van of de veiligheidsregio zegt. En nu is het genoeg. Als het echt te lang duurt en winkels raken leeg dan wordt er vanzelf in gegrepen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:28

purny schreef:
Poosje81 schreef:

De Politiek luistert niet. Dat is al zo vaak gebleken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:28

Klopt, zei vanmorgen ook al dat ik dit een betere manier van demonsteren vind dan het blokkeren van snelwegen e.d.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:31

purny schreef:
Poosje81 schreef:

Ik hoop oprecht dat we nooit in de situatie komen dat er daadwerkelijk miljoenen mensen de dupe gaan zijn van wat dan ook, maar mocht het zo zijn in de toekomst, denk dan nog even terug aan dit moment en je post.

Ninx schreef:
Poosje81 schreef:

Helaas niet.....

Als je verder gaat kijken en rekenen dan enkel de letterlijke financiële waarde van de liters melk en plofkippen die de grens over gaat kijken, ja zeker wel. Want daarom heen zit een hele economie, van transport tot papierwerk tot verpakking tot fabrikanten die van de melk eerst nog babymelk poeder maken of kipnuggets van die kippen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:37

Poosje81 schreef:
Ik hoop oprecht dat we nooit in de situatie komen dat er daadwerkelijk miljoenen mensen de dupe gaan zijn van wat dan ook, maar mocht het zo zijn in de toekomst, denk dan nog even terug aan dit moment en je post.

Zover gaat het nooit komen. Als het echt de samenleving dreigt te ontwrichten dan gaan ze gewoon schoonvegen. Het materieel daarvoor staat al klaar. Het staat alleen op dit moment rond Schiphol opgesteld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:39

Exitium schreef:
Loretta schreef:

Maar die is van D66, de aanstichters van het kwaad, volgens sommigen hier.
De rol van met name Bleeker en CDA, wordt vergeten.

Wat betreft de suggestie om voedsel te weigeren aan Randstedelingen...... of zoiets. :+
Zullen we boeren dan maar zorg weigeren ? Of boerenkinderen geen onderwijs meer laten volgen? Enzovoort ?
Zulke rare berichten hier.
En zeker ook niet bijdragend aan de sfeer in dit topic.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:40

Loretta schreef:
Poosje81 schreef:

Zover gaat het nooit komen. Als het echt de samenleving dreigt te ontwrichten dan gaan ze gewoon schoonvegen. Het materieel daarvoor staat al klaar. Het staat alleen op dit moment rond Schiphol opgesteld.

Natuurlijk, want dat is samen met alle andere grote vervuilers het kindje van de neo-liberale club 8-)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:49

Ninx schreef:
Loretta schreef:

Natuurlijk, want dat is samen met alle andere grote vervuilers het kindje van de neo-liberale club 8-)

Dat dus, een gewone boer of biologische boer moet vrezen om het voortbestaan. Maar kom je met 1 vinger aan Schiphol dan krijg je onmiddelijk alles achter je aan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:50

Nou ik zit nu remi en zonder (te gebruiken) auto midden op het platteland bij een leegstaand huis (letterlijk leeg met niks) waar ik de tuin van verzorg even twee nachtjes kamperen en uitrusten en aanrommelen.
En ik had niet echt veel eten meegenomen. Want ik dacht ik fiets wel naar de winkel maandag.
Kom ik er nu dus achter dat de winkels en de snackbarren in straal van 7 km allemaal dicht zijn op maandag. Zelfs de chinees.
Zie ik een kraampje met eieren tijdens het rondfietsen op zoek naar iets dat eetbaar is, heb ik geen cash op zak.
Ik begin geloof ik een stadse te worden! Zo slecht voorbereid.
In de tuin zijn alleen de bessen rijp. De melk is bijna op. Hier zijn overal boeren maar om nou te gaan bietsen om een liter melk?
Zal ik proberen om via ruilhandel aan eieren te komen?

Ik verzin wel wat, straks nog maar weer een eindje fietsen. In grotere plaatsen is de AH wel los. Maar is wel ver fietsen.

Ik doe dit eigenlijk deels ook om even te grounden, in te voelen wat het is om los te zijn van al die luxe en gemakken. Op eigen kracht te leven zegmaar. Slapen als het donker is en op met de vogels. Beseffen wat voedsel is. Daar moeite voor moeten doen. Of anders het ontberen.

Boeren hier zie ik bezig op het land, best veel vlaggen op de kop en zelfs een boerderij die te koop staat. En zorgelijke gesprekken die ik in het voorbijgaan opving, onder boeren en hun buren.

Wel stug weer lelies op bepaalde percelen. Die verpesten gewoon ook een hoop door lage waterstand, veel water bijgeven en veel inzet van gbm’s. (Gewasbeschermingsmiddelen). Zal wel een dik verdienmodel op zitten denk ik? Je ziet die lelies echt steeds meer opduiken in het noorden. Zo slecht voor de natuur.. krijgen nu al water met van die kanonnen.

Ook gbm mag op bepaald moment niet meer. Dán moeten we de boeren wel echt gaan steunen, door te helpen wieden op het land i quess. Alhoewel daar ook al robotjes voor worden uitgevonden.

Weet niet meer wie het schreef maar dat megastallen en gangbare boeren en biologische boeren allemaal op een bulk worden gegooid lijkt mij niet oké en ook niet eerlijk.

Afbeelding