12 december 2025
Nederland moet ’klein land’ worden voor betere aanpak wolf: ’We hebben de hoogste wolvendichtheid ter wereld’
Den Haag - Om levensgevaarlijke situaties te voorkomen, kan er niet langer gewacht worden met nieuwe maatregelen tegen de wolf. „Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer er een fataal incident tussen wolf en mens ontstaat”, waarschuwt demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) in een exclusief interview met De Telegraaf.
De BBB-bewindsman ’mist urgentie’ bij de Tweede en Eerste Kamer om zijn wetten te behandelen die burgemeesters bevoegdheden geven om op te treden, bijvoorbeeld bij ’probleemwolven’ en in ’probleemsituaties’.
Al maanden liggen wetten op de plank en na diverse vragensalvo’s uit het parlement wil Rummenie doorpakken. „We zijn nu het land met de hoogste wolvendichtheid ter wereld. Aanvallen op dieren en mensen nemen toe. Dit kan zo niet langer.”
’Met spoed nationaal wolvenbeleid nodig’
Naast de introductie van Nederlandse maatregelen, trekt Rummenie in Brussel op met Benelux-landen om plannen te maken de wolvenpopulatie in de Lage Landen te beheren.
Hoewel uit een wetenschappelijk rapport blijkt dat de populatie juist nog moet groeien voor ’een gunstige staat van instandhouding’ kan worden vastgelegd, pleit de verantwoordelijke staatssecretaris nu voor afschot van de roofdieren.
Terugkeer wolf ecologisch succes
Want terwijl natuurbeschermers de terugkeer van de ’toppredator’ als ecologisch succes beschouwen, ziet de BBB-bewindsman dat de veiligheid van mensen verder in het geding komt. In Gelderland werd een hardloopster gebeten door een wolf. In diezelfde provincie en andere gebieden krijgen bewoners het advies hun hond niet meer mee te nemen het bos in.
„We hebben al weinig recreatiemogelijkheden in dit land. Het zou toch heel vreemd zijn dat wij tegen onze mensen zeggen: ga maar niet wandelen vanwege de wolf. Dat vind ik absoluut onacceptabel”, aldus Rummenie.
De staatssecretaris denkt een haakje te hebben gevonden om in Brussel te pleiten voor minder wolven, terwijl die nu nog beschermd zijn onder de Europese Habitatrichtlijn.
Nederland moet ’klein’ land worden
„Ons land is aangemerkt in een advies aan de Europese Commissie als ’middelgroot’ land, maar als je naar de definitie kijkt die in een internationale studie wordt gehanteerd, zou je ons ook kunnen inschalen als ’klein’ land, afgaande op ons landoppervlak van 33.000 vierkante kilometer.”
Hij vervolgt: „En voor kleine landen geldt slechts een ’inspanningsverplichting’ om de wolf te beschermen. Maar omdat wij nu als ’middelgroot’ zijn aangemerkt, zou een derde van ons landschap geschikt moeten zijn voor de wolf. Ik heb daar mijn grote twijfels bij”, zegt Rummenie, die met België en Luxemburg de boer op gaat in Brussel.
Hij laat bovendien een Italiaanse expert onderzoek doen naar de sociaal-maatschappelijke gevolgen. „Het is ook een vraagstuk dat Randstad en platteland verdeelt”, aldus de bewindsman. Toch denkt hij mogelijkheden te zien.
Maximum aantal wolven in Zweden
Hij wijst daarbij naar andere lidstaten. „Zweden wil een maximum van 170 wolven vaststellen. In ons kleine land leven er inmiddels ook bijna 170! Daarmee hebben wij de hoogste wolfdichtheid van de wereld. Dat kan niet”, vindt Rummenie.
„Ik houd echt mijn hart vast. Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer er een fataal incident tussen een wolf en mens ontstaat”, waarschuwt hij.
„Daarnaast: in Zweden en Finland zijn eerder maatregelen genomen om de Sami-rendieren te beschermen. Dat mag dus wél allemaal onder dezelfde Habitatrichtlijn. Bij ons gaat het niet om rendieren, maar om kinderen.”
„Ik houd echt mijn hart vast. Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer er een fataal incident tussen een wolf en mens ontstaat.”
Jean Rummenie
Staatssecretaris (Natuur)
’Den Haag zit te treuzelen’
Toch vindt Rummenie dat ook Den Haag zit te treuzelen. „Ik heb voor de zomer al maatregelen naar de Kamer gestuurd. Als die worden aangenomen, krijgen we bevoegdheden en wordt de beschermde status verlaagd. Daar zijn heel veel vragen over gesteld, dat mag ook in een democratie. Maar aan alles komt een eind”, vindt de bewindsman.
Hij waarschuwt: „Ik ben er heel erg bang voor dat het binnenkort misgaat. Ik heb mijn verantwoordelijkheid gepakt. De maatregelen liggen klaar. Beide Kamers hebben óók een maatschappelijke verantwoordelijkheid om nu snel door te pakken. Trouwens: het gaat al mis. De aanvallen op dieren en mensen nemen toe. Dit is geen houdbare situatie, dat is volstrekt duidelijk.”
Afschieten wolven door jagers
Of afschot en beheer daarbij mogelijk moeten worden? „Zeker, ik denk dat dat heel belangrijk is. Dat doen we ook bij andere diersoorten. Bij de terugkeer van de wolf is, denk ik, niet verwacht dat de populatie zich ook in dichtbevolkte en weinig beboste gebieden als de Benelux zou gaan vestigen”, oordeelt Rummenie.
„Daardoor groeit de populatie ongecontroleerd en nemen incidenten snel toe. Omdat er geen natuurlijke predator is die de wolf in toom houdt, is er een ongebreidelde toename. Net als bij andere diersoorten moet actief beheer plaatsvinden.”
https://www.telegraaf.nl/politiek/neder ... Ux7uwjp1gA