Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

DuoPenotti schreef:
Ik hoor net op de radio de doodgeschoten wolf ook echt Bram is.

Fijn! Succesvol en gelijk de wolf waar ze de vergunning voor hadden. Dat kan mooi meegenomen worden de volgende keer als er weer een vergunning moet worden afgegeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Fijn, eindelijk duidelijkheid vwb wolf Bram.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Wat een goed bericht.

En dat artikel, idd bizar dat wij als middelgroot land zijn aangemerkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

DuoPenotti schreef:
Ik hoor net op de radio de doodgeschoten wolf ook echt Bram is.

Maar krijg er geen bericht over gevonden. Zo raar

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

SusanH schreef:
Wat een goed bericht.

En dat artikel, idd bizar dat wij als middelgroot land zijn aangemerkt.

Hij haalt heel veel terechte punten aan. Hopelijk wordt er op EU niveau iets aan gedaan.

F_T

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Mooi interview met Rummenie,

Ik hoop dat hij wat voor elkaar krijgt zolang hij nog staatssecretaris is!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Afbeelding
https://dvhn.nl/drenthe/dewolden/wolf-a ... jhhE9xII2w
https://archive.is/LDmx7

Citaat:
Wolvendeskundige: dit is een wolf

Geconfronteerd met de beelden van Johan, zegt wolvendeskundige Glenn Lelieveld dat het inderdaad om een wolf gaat.

Wolf nadert wandelaars met hond tot op enkele meters.
Geagiteerde wolf nadert wandelaars met hond tot op enkele meters bij Ansen

Lelieveld kwalificeerde eind november de wolf die de mensen met honden benaderde als een probleemwolf. De provincie Drenthe adviseert wandelaars om zonder hond naar het Dwingelderveld te komen.
Dit naar aanleiding van twee incidenten met de probleemwolf. „Iedere wolf die mensen tot minder dan dertig meter benadert is een probleemwolf”, aldus Lelieveld.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Enkele meters ????? Die man kan m gewoon aaien als die wil!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:52

Ik kreeg het net ook van meerdere kanten door dat dit inderdaad een wolf is.

Zeer zeer ernstig dit.
Blijkbaar laat ie zich niet afschrikken door twee volwassen mannen.

Af kaarten met dat dier!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:54

Citaat:
12 december 2025
Nederland moet ’klein land’ worden voor betere aanpak wolf: ’We hebben de hoogste wolvendichtheid ter wereld’
Den Haag - Om levensgevaarlijke situaties te voorkomen, kan er niet langer gewacht worden met nieuwe maatregelen tegen de wolf. „Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer er een fataal incident tussen wolf en mens ontstaat”, waarschuwt demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) in een exclusief interview met De Telegraaf.

De BBB-bewindsman ’mist urgentie’ bij de Tweede en Eerste Kamer om zijn wetten te behandelen die burgemeesters bevoegdheden geven om op te treden, bijvoorbeeld bij ’probleemwolven’ en in ’probleemsituaties’.
Al maanden liggen wetten op de plank en na diverse vragensalvo’s uit het parlement wil Rummenie doorpakken. „We zijn nu het land met de hoogste wolvendichtheid ter wereld. Aanvallen op dieren en mensen nemen toe. Dit kan zo niet langer.”
’Met spoed nationaal wolvenbeleid nodig’

Naast de introductie van Nederlandse maatregelen, trekt Rummenie in Brussel op met Benelux-landen om plannen te maken de wolvenpopulatie in de Lage Landen te beheren.
Hoewel uit een wetenschappelijk rapport blijkt dat de populatie juist nog moet groeien voor ’een gunstige staat van instandhouding’ kan worden vastgelegd, pleit de verantwoordelijke staatssecretaris nu voor afschot van de roofdieren.
Terugkeer wolf ecologisch succes

Want terwijl natuurbeschermers de terugkeer van de ’toppredator’ als ecologisch succes beschouwen, ziet de BBB-bewindsman dat de veiligheid van mensen verder in het geding komt. In Gelderland werd een hardloopster gebeten door een wolf. In diezelfde provincie en andere gebieden krijgen bewoners het advies hun hond niet meer mee te nemen het bos in.

„We hebben al weinig recreatiemogelijkheden in dit land. Het zou toch heel vreemd zijn dat wij tegen onze mensen zeggen: ga maar niet wandelen vanwege de wolf. Dat vind ik absoluut onacceptabel”, aldus Rummenie.
De staatssecretaris denkt een haakje te hebben gevonden om in Brussel te pleiten voor minder wolven, terwijl die nu nog beschermd zijn onder de Europese Habitatrichtlijn.
Nederland moet ’klein’ land worden

„Ons land is aangemerkt in een advies aan de Europese Commissie als ’middelgroot’ land, maar als je naar de definitie kijkt die in een internationale studie wordt gehanteerd, zou je ons ook kunnen inschalen als ’klein’ land, afgaande op ons landoppervlak van 33.000 vierkante kilometer.”
Hij vervolgt: „En voor kleine landen geldt slechts een ’inspanningsverplichting’ om de wolf te beschermen. Maar omdat wij nu als ’middelgroot’ zijn aangemerkt, zou een derde van ons landschap geschikt moeten zijn voor de wolf. Ik heb daar mijn grote twijfels bij”, zegt Rummenie, die met België en Luxemburg de boer op gaat in Brussel.
Hij laat bovendien een Italiaanse expert onderzoek doen naar de sociaal-maatschappelijke gevolgen. „Het is ook een vraagstuk dat Randstad en platteland verdeelt”, aldus de bewindsman. Toch denkt hij mogelijkheden te zien.
Maximum aantal wolven in Zweden

Hij wijst daarbij naar andere lidstaten. „Zweden wil een maximum van 170 wolven vaststellen. In ons kleine land leven er inmiddels ook bijna 170! Daarmee hebben wij de hoogste wolfdichtheid van de wereld. Dat kan niet”, vindt Rummenie.

„Ik houd echt mijn hart vast. Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer er een fataal incident tussen een wolf en mens ontstaat”, waarschuwt hij.
„Daarnaast: in Zweden en Finland zijn eerder maatregelen genomen om de Sami-rendieren te beschermen. Dat mag dus wél allemaal onder dezelfde Habitatrichtlijn. Bij ons gaat het niet om rendieren, maar om kinderen.”

„Ik houd echt mijn hart vast. Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer er een fataal incident tussen een wolf en mens ontstaat.”

Jean Rummenie
Staatssecretaris (Natuur)
’Den Haag zit te treuzelen’

Toch vindt Rummenie dat ook Den Haag zit te treuzelen. „Ik heb voor de zomer al maatregelen naar de Kamer gestuurd. Als die worden aangenomen, krijgen we bevoegdheden en wordt de beschermde status verlaagd. Daar zijn heel veel vragen over gesteld, dat mag ook in een democratie. Maar aan alles komt een eind”, vindt de bewindsman.
Hij waarschuwt: „Ik ben er heel erg bang voor dat het binnenkort misgaat. Ik heb mijn verantwoordelijkheid gepakt. De maatregelen liggen klaar. Beide Kamers hebben óók een maatschappelijke verantwoordelijkheid om nu snel door te pakken. Trouwens: het gaat al mis. De aanvallen op dieren en mensen nemen toe. Dit is geen houdbare situatie, dat is volstrekt duidelijk.”
Afschieten wolven door jagers

Of afschot en beheer daarbij mogelijk moeten worden? „Zeker, ik denk dat dat heel belangrijk is. Dat doen we ook bij andere diersoorten. Bij de terugkeer van de wolf is, denk ik, niet verwacht dat de populatie zich ook in dichtbevolkte en weinig beboste gebieden als de Benelux zou gaan vestigen”, oordeelt Rummenie.
„Daardoor groeit de populatie ongecontroleerd en nemen incidenten snel toe. Omdat er geen natuurlijke predator is die de wolf in toom houdt, is er een ongebreidelde toename. Net als bij andere diersoorten moet actief beheer plaatsvinden.”

https://www.telegraaf.nl/politiek/neder ... Ux7uwjp1gA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16TFWQ ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Maar je mag niet te dichtbij komen. En het was vast niet zo erg als deze man kon filmen. Alvast wat reacties die we vast voorbij gaan zien komen. Rummenie heeft gelijk. Ik hoop echt dat hij nog dingen voor elkaar gaat krijgen want ik denk dat met oa D66 aan het roer de focus daar niet meer op ligt. Zij zijn ook pro wolf over het algemeen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:04

Citaat:
12 december 2025
Jagers rukten uit voor probleemwolf, maar zonder succes

DEELEN - Jagers zijn de afgelopen maanden meerdere keren uitgerukt om de ter dood veroordeelde wolf op de Hoge Veluwe af te schieten, maar zonder succes. Dat staat in de nieuwe vergunning van de provincie Gelderland. Natuurorganisaties vechten die vergunning vandaag aan bij de rechter.
De rechtbank oordeelde voor de zomer dat de wolf die een hardloopster beet mag worden afgeschoten. Daarna was het dier spoorloos, maar vanaf augustus werd de wolf weer gezien. "Het uitvoeringsteam is meerdere malen uitgerukt", schrijft de provincie.

Er gelden strenge voorwaarden om tot afschot over te gaan. Zo moet het buiten het zicht van publiek gebeuren, mag het alleen bij daglicht en moet een uur worden gewacht nadat de provincie is ingelicht.
Ook moet de wolf 'zorgvuldig worden geobserveerd'. Volgens de provincie kon ondanks dat de wolf gevonden was, niet worden voldaan aan de vereisten uit de vergunning.
Gelderland wil faunabeheerders nu een halfjaar langer de tijd geven. Ook moet de vergunning gaan gelden voor Deelen omdat de wolf daar overdag vaak is.

Natuurorganisaties stappen naar rechter
Natuurorganisaties De Faunabescherming, Animal Rights en Animals4Life bestrijden de noodzaak en stappen naar de rechter. Die zaak is vanmiddag.
Niet alleen in Gelderland mocht een wolf worden afgeschoten, zo'n vergunning was er ook in Utrecht. Daar werd vorige week een wolf afgeschoten, vrijdag moet duidelijk worden of daar ook de juiste wolf is gedood.
De provincie Gelderland zegt dat er regelmatig contact is tussen de faunabeheerders in Utrecht en Gelderland en daarbij kennis wordt uitgewisseld. "Maar de situaties zijn niet helemaal vergelijkbaar en er spelen veel factoren een rol", zegt een woordvoerder.

https://www.gld.nl/nieuws/8405381/jager ... 783tOTnCEw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1W6JKQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:20

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Captain schreef:
Bijna elke dag wel een tegenwoordig...

Lijkt wel een adventskalender :=

Natuurlijk zielig voor de wolf, die kan er ook niets aan doen. Maar dit is te verwachten in zo een land als dit

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:22

Het was inderdaad de juiste wolf die vorige week geschoten is.
Citaat:
JUISTE WOLF GESCHOTEN

Wij ontvingen zojuist dit persbericht. Het is nu definitief dat de wolf die door sommige mensen Bram genoemd wordt vorige week daadwerkelijk doodgeschoten is, zoals volgens de afschotvergunning de bedoeling was.

Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/1FgpC8 ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

tienus63 schreef:
Een wolf erbij op de Utrechtse Heuvelrug.
De gezenderde wolf loopt op Den Treek.
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1HZchd ... tid=wwXIfr

Oh, dat is interessant.
Maar ik zou daar wel graag echt bewijs van zien en niet alleen 1 iemand die het roept zonder onderbouwing

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:26

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
DNA-onderzoek bevestigt dat wolf BRAM GW3237m vorige week door afschot uit de populatie is genomen. Op advies van wolvendeskundigen trekken gemeenten, terreinbeherende organisaties (TBO's) en provincie Utrecht daarom per direct het mijdadvies in voor landgoederen en de bos- en natuurgebieden tussen de A12 en A28. Andere adviezen zijn nog wel van kracht. Lees verder⬇️

https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... LcNKzlgZgg

https://www.facebook.com/share/p/1GSnVk ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Fijn een officiële bevestiging.

En die gezenderde wolf op de Heuvelrug. Dat is wel bijzonder. Dacht dat ze toch wel redelijk honkvast waren. Misschien toch een jonge wolf?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Weet iemand hoe de situatie rond het dorp Enter is? Ik zit daar dit weekend, en de hond gaat mee.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Bram geschoten, nieuwe wolf op de UH erbij... dat kon de dynamiek daar weleens gaan veranderen qua aanvallen. Nu focussen ze zich met name op schapen omgeving Woudenberg, Leersum etc, en minder in de richting van Zeist/Soest.

Honden mogen weer los in Zeist, waarschuwing gaat eraf....

Erg benieuwd wat deze verschuivingen op termijn gaan doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ze zitten nu meer aan de zuidkant van de Heuvelrug lijkt het. Het is niet normaal hoe actief en vocaal de raven zijn de afgelopen dagen. Gisteren vond ik weer een verse drol midden op het pad. En heel veel reeën sporen, niet van rustig lopen maar hoog vluchtig. Aan de sporen te zien flink in de stress. Hond reageerde ook behoorlijk op die plek, van alle luchtjes die er hingen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:16

De 2 die aan de kant van Leersum lopen zijn ws een onbekend teef en een een jaarling van Bram.

Bram en zijn gezin bleven voornamelijk aan de andere kant van de A12. Idd bij Zeist, Austerlitz, Scherpenzeel en Woudenberg.

Sinds een tijdje worden er 2 wolven gespot aan de kant van Rhenen/ Elst/ Amerongen.

De aanvallen en/ of zichtmeldingen bij Langbroek/ Wijk/ Doorn en Driebergen kan ik alleen nooit zo plaatsen.
Was dat Bram, waarom dan vanaf Den Treek over het spoor, onder de A12 door, door de bossen en dan aan de rand van dat bos schapen pakken terwijl dat ook bij Scherpenzeel kan.

Maar goed ik kijk dan weer nooit naar het DNA profiel als die al bekend zijn zoveel maanden later.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:45

rien10 schreef:
Weet iemand hoe de situatie rond het dorp Enter is? Ik zit daar dit weekend, en de hond gaat mee.

Die omgeving is het vooralsnog rustig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

tienus63 schreef:
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
DNA-onderzoek bevestigt dat wolf BRAM GW3237m vorige week door afschot uit de populatie is genomen. Op advies van wolvendeskundigen trekken gemeenten, terreinbeherende organisaties (TBO's) en provincie Utrecht daarom per direct het mijdadvies in voor landgoederen en de bos- en natuurgebieden tussen de A12 en A28. Andere adviezen zijn nog wel van kracht. Lees verder⬇️

https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... LcNKzlgZgg

https://www.facebook.com/share/p/1GSnVk ... tid=wwXIfr

Fijn dat ik er weer kan hardlopen. Voorlopig althans :P

Toch wel sneu. Als ik de filmpjes zie online waarbij mensen bewust wolven zie benaderen en proberen te lokken... vind ze zo schuldig aan dit probleem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

tienus63 schreef:
Ik vind dat rollen ook erg opmerkelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat je zo rustig blijft als er een wolf achter je loopt.
Je zou hem toch proberen te verjagen.

Mijn honden rollen is mest van andere dieren, daar lijkt dit op