Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:43

Ik geloof daar helemaal niet in. Het is op het moment gewoon een grote klerezooi in Den Haag en het interesseerd ze geen ene hond. Zijn met totaal andere dingen bezig en vooral hun eigen ego.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:45

Ik wel.
Door dit wolven gebeuren.
Wat er echt speelt en wat er in de media komt.
Het zomaar laten gebeuren door de regeringen.

Hier bij de wolf is zoveel bewijs dat wat de zogenaamde expert zeggen, maar vooral het keer op keer blijven herhalen, van dingen die gewoon niet waar zijn.

Dan kan het niet anders dat het op ander vlak ook niks van klopt.

Ik begrijp nu ineens wel de corona wappies.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:52

Benzz schreef:
Ik geloof daar helemaal niet in. Het is op het moment gewoon een grote klerezooi in Den Haag en het interesseerd ze geen ene hond. Zijn met totaal andere dingen bezig en vooral hun eigen ego.

Nee ik geloof niet in een complot, maar vind het gewoon absurd dat er in een weekend zoveel dieren afgeslacht worden door wolven en "niemand" heeft het er over.

josien_m_

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:00

Dat wordt ook in dat Boek Nederwolf aangehaald. Dat er zo weinig negatieve, of beter gezegd: echte informatie in het nieuws komt uit angst voor verliezen van draagvlak en agressieve reactie van de voorstanders van de wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:29

josien_m_ schreef:
Dat wordt ook in dat Boek Nederwolf aangehaald. Dat er zo weinig negatieve, of beter gezegd: echte informatie in het nieuws komt uit angst voor verliezen van draagvlak en agressieve reactie van de voorstanders van de wolf.

Nou dat vind ik ook echt. Dit is toch echt wel iets anders dan af en toe een schaapje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:44

Jessix schreef:
josien_m_ schreef:

Nou dat vind ik ook echt. Dit is toch echt wel iets anders dan af en toe een schaapje.

Tja, wolf blijft aangeven dat er geen wild genoeg is om ze te voeden. Mag best een stuk over de nalatigheid van de voorstanders in de krant dat wolf mag hier zijn stomweg niet realitisch is.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:01

Vraag ik me af: zou een wolf hier echt "gelukkig" zijn, een goed leven kunnen hebben? Of zijn ze hier ooit gekomen omdat het in Duitsland te vol zit met andere roedels aka rivalen en ze nu eigenlijk tegen de grens aankomen van 'ik kan niet verder dus ik blijf hier maar' (randstad). En zijn ze dus continu bezig met aanpassen van ...

Ansich hebben ze het wel chill hier, geen wild hoeven vangen maar gewoon even 200m het bos uit en de schaapjes staan mooi opgesloten klaar voor ze. Maar daar tegen over staat wel dat ze vaak in de stress zitten doordat het in de bossen ook druk is met mensen en honden (en hun geuren). Ze kunnen hier ook niet het grote territorium hebben wat normaal is voor ze. Dat is er simpelweg niet.

Zou wat dat betreft best graag een sprong in de tijd maken naar bv 2030 en dan genen vergelijken. En gedrag écht bestuderen. Zo'n wolf die hier is opgegroeid en hier al generaties zit eens in het "echte wild" zetten in Polen tussen de beren.
En een wolf uit Polen hier eens zetten :=
Hoop dat zo'n studie er nooit echt komt want dat betekent dat we over jaren nog niet van die beesten af zijn, maar interessant lijkt het me wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:32

Voor een wolf om wolf te kunnen zijn is een gebied van minimaal 2500km2 per wolf of 11.000km2 per (klein) roedel aan natuurgebied nodig. Daarin dient een grote grazer ruim aanwezig te zijn als edelhert, damhert, eland. Nederland kan niet aan die voorwaarden voldoen. Dan krijg je zoals ook in Duitsland problemen als soort agressie, kanibalisme, ziektes als distemper en schurft door te dicht op elkaar leven van roedels. En dat is bovenop de overstap naar vee & huisdieren voor voedsel.
Wolf heeft hier dus geen geschikte gebieden en daarmee ook geen functie in ondersteunen biodiversiteit zoals aangedragen. Nog afgezien van dat zelfs bij wel geschikte gebieden de aantallen wolven vanaf dag 1 gemonitoord dienen te worden en waar nodig beheerd. De indianen deden dat destijds zeer gericht met reguleren van nestgrootte door het eten van de meeste pups op 1-2 na. Hier laten we de roedels rustig 6-7 pups groot trekken terwijl we weten dat er geen wild genoeg is om ze te voeden. Gevolg is schade aan vee en huisdieren, maar ook aan de mesopredatoren als vos, marter en das die de wolf inderdaad reguleerd bij correcte aantallen wolven per km2. Bij de wolfdichtheid zoals in Nederland en Duitsland, raak je die groep roofdieren kwijt door overbejaging en daar verlies je ook meer diersoorten mee dan enkel die de wolf direct opvreet/doodt. Ondanks de opinie van de voorstanders, blijkt regulatie door de mens van o.a. de roofdierpopulaties juist een flink stuk biodiversiteit in stand te houden. Zonder groter roofdier komen er teveel van een zo'n soort om binnen de draagkracht van een gebied te blijven. Je wil geen overbejaging net als je geen over of onder begrazing wil. Te weinig grazers = teveel brandbaar materiaal = natuurbranden (met dorpskern elke 3km in NL), maar teveel grazers = planten kapot en verwoestijning. Je wil er ergens tussenin blijven en daar heb je iets met wat meer hersenen en genoeg motivatie om wat te doen nodig. Mens heeft beide, zeker voor onze moderne bioindustrie, want toen waren die grazers ook onze voedselvoorziening. Veel van de oude gebruiken als totemdieren in bv Australie waren ook een manier om jachtquota uit te geven, immers je totemdier mocht je niet bejagen/eten, dus waar er weinig van waren ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:35

Popstra schreef:
Blijf me verbazen dat dit maar ,mag, gebeuren. Zo veel schapen in ene keer steeds... Heb echt het idee het wel heel goed uit komt dat alles kapot gebeten word.

Dan hoor ik afgelopen week over dat de geiten boerderijen niet meer uitgebreid e.d mogen omdat in de omgeving meer gevallen van longontsteking zijn onder de bevolking.
Dan denk ik ja ook die groep is nu aan de beurt en moet gaan wijken.

Die geitenhouders worden een oor aangenaaid. Onderzoek waarop dit gebaseerd is klopt van geen kant.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:48

De geluiden over geiten en longontstekingen is niet nieuw. Daar zijn al jaren zorgen om. Waarop baseer je dat de onderzoeken niet kloppen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:04

https://www.vakbladgeitenhouderij.nl/ar ... -gevonden/

Citaat:
In het artikel "OPINIE: Lang gezocht, niet gevonden" van 4 februari 2025 op Vakblad Geitenhouderij, bespreekt Wilma Wolters de resultaten van epidemiologische studies die sinds 2007 in Nederland zijn uitgevoerd naar een mogelijke relatie tussen veehouderij en de gezondheid van omwonenden, met name het risico op longontsteking. Deze studies suggereerden dat er jaarlijks tussen de 1.200 en 6.600 extra gevallen van longontsteking zouden voorkomen binnen een straal van 2 kilometer rond geitenhouderijen. Om een causale relatie te onderzoeken, werd het VGO-patiëntenonderzoek uitgevoerd, zoals gerapporteerd in RIVM-rapport 2024-0167. Dit onderzoek, dat bijna drie jaar duurde en meer huisartsenpraktijken betrof dan oorspronkelijk gepland, includeerde slechts 108 patiënten, van wie velen al onderliggende ademhalingsproblemen hadden. Er werden geen oorzakelijke factoren gevonden die de verhoogde incidentie van longontsteking konden verklaren. Wolters concludeert dat, ondanks jaren van onderzoek, er geen aanwijzingen zijn gevonden voor gezondheidsrisico's voor omwonenden van geitenhouderijen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:12

Citaat:
Waar zijn de patiënten?

Hoe suggestief wil je een onderzoek hebben?

Gemiddeld zijn er ieder jaar 1650 mensen per 100.000 met een longontsteking.
Daarvan zou dat bij 200 mensen veroorzaakt worden, omdat zij in de buurt van een geiten- of een pluimveebedrijf zouden wonen.

Het is niet bekend wat de oorzaak is dat het wonen in de buurt van een geitenbedrijf meer longontsteking veroorzaakt. Het is niet waarschijnlijk dat dit door de Q-koorts komt, want daarvoor is men verplicht te vaccineren. Er wordt hierop ook regelmatig bemonsterd.

Longontsteking is een ziekte waarbij de kleine vertakkingen van de longen en de longblaasjes diep in de longen ontstoken zijn. De precieze oorzaak is vaak niet te achterhalen.

Bij een infectie komt de bacterie of het virus de longen binnen tijdens het inademen. Als de afweer minder goed werkt of de longfunctie minder is, kan dat leiden tot een ontsteking diep in de longen.

Afweer en longfunctie kunnen afnemen door een heftige verkoudheid, door griep, astma of COPD, fijnstof in de lucht, roken of beroepsziekten...

Bij longontsteking treedt slijmvorming op en kunnen ontstoken longblaasjes minder zuurstof opnemen.
Zie deze link: https://www.kennisplatformveehouderij.nl/longontsteking

Hoe suggestief wil je een onderzoek hebben?

In 2016 verscheen het eerste rapport "Veehouderij en gezondheid omwonenden" (VGO). In 2017 verscheen het tweede rapport VGO-II. In 2019 zijn verschillende vervolgonderzoeken gestart om oorzaken te vinden voor eerdere resultaten.

Echter... er waren onvoldoende aanmeldingen van mensen die beweerden dat ze longontsteking van de geitenhouderij hebben gekregen.
Zie deze link:
https://stichtingagrifacts.nl/waar-zijn ... patienten/

Maar daar werd een oplossing voor gevonden!

Het is moeilijk te bewijzen dat de bacteriën uit geitenstallen de directe oorzaak zijn van de longontstekingen bij mensen rondom geitenhouderijen. Wel zijn de 23 gevonden bacteriën een "mogelijke" verklaring voor het vaker voorkomen van longontstekingen. Dat komt omdat ze zijn gevonden in de stallucht, de omgeving rond de stallen en/of bij de onderzochte mensen.

Mogelijke verklaring... zag u dat? In iedere leefomgeving waarden bacteriën rond... geen enkele leefomgeving is steriel.

Dus hebben de onderzoekers, op verzoek, berekend dat dit betekent dat van de circa 1,5 miljoen mensen die wonen binnen een straal van 2 kilometer van een geitenbedrijf woont, naar schatting 1.200 tot 6.600 extra longontstekingen per jaar voorkomen.

Wauw, zo kreeg ik de opmerking toegespeeld... kijk eens naar de marges!

Dat is tussen de 0,08% en 0,44% op die 1,5 miljoen mensen. (Tussen de 0,0066% en 0,0366% op 18 miljoen mensen).

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, weet dat dit dus resulteert in mogelijk tussen de honderd tot zeshonderd extra ziekenhuisopnamen (0,00055% tot 0,00333%) en twintig tot honderd extra sterfgevallen per jaar op 18 miljoeninwoners...

Maar... dit is een inschatting, want deze aantallen worden niet genoemd in het VGO-III rapport .
Zie deze link:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... omwonenden

Dus... Er is in het VGO-III geen verklaring gevonden voor een mogelijke bron uit geitenstallen. De onderzoekers wijzen op een brede groep bacteriën die voorkomen in het strooisel, de stalmest, de stallucht en de omgeving van geitenstallen.

Veel van de bacteriën komen algemeen voor in de omgeving. De onderzoekers stellen dat de bacteriën in de stallen een ondersteunende aanwijzing zijn voor het verhoogd risico op longontstekingen...

MAAR zekerheid? NEE!
Er is GEEN sprake van de bewezen causaliteit waar de Gezondheidsraad om vroeg.
Zie deze link:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... houders-af

De titels van de artikelen die je om de oren vliegen over de sector, stellen deze sector in kwaad daglicht. Op basis van emotie...

Gewoon even andere onderliggende oorzaken wegpoetsen, want dit... dit komt die dierengekkies en stikstofgekkies wel heel goed uit.

U weet natuurlijk wel hoe sterk de politiek in de schoenen staat... Die nemen natuurlijk deze berekening uit dat "onderzoek" voor waar aan...

✒️Boerin Schrijft

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 00:18

Aanval Oosterhesselen Dr, uiteindelijk 5 schapen dood
Citaat:
Oosterhesselen Drenthe
09-02-2025
Afgelopen nacht
2 schapen dood aangetroffen en daarna 3 geeuthanaseerd

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1853c6 ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 01:56

Benzz schreef:

Dat men bezig is de gebieden te veranderen en uiteindelijk de mensen te willen weren in die gebieden, speelt al jaren en heeft echt niet enkel met de wolf te maken en ook niet met het huidige kabinet.Dat gaat al verder terug.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 08:00

De aanwezigheid van het dier is wel koren op de molen voor degenen die meer, meer en meer natuur willen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:07

nu aandacht op qmusic over de wolvenaanvallen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:32

Hoorde net ook op journaal op de radio!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:46

Ja, was ook op de NOS!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:51

Oh dat heb ik gemist! Was het een goed stuk op de radio?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 10:57

Aanval Wapse Dr binnen bebouwde kom, 1 schaap gedood
Citaat:
10 februari 2025/Wapse/Drenthe
Aanval op schapen binnen de bebouwde kom, achter raster met stroom
Eigenaar veel sterkte
Originele foto in de reactie

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Via app meldingen in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/15gdXm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 11:50

Zichtmelding Mantinge Dr
Citaat:
Mantinge Drenthe
10-02-2025
08.03 uur

Wolf gezien op de steendervalweg

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 11:52

Opnieuw aanval Nieuwehorne Frl
Citaat:
Nieuwehorne Friesland
10-02-2025

Opnieuwe raak in Nieuwehorne, 6 tot 10 schapen gedood.

#geenwolf

Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/v/15ghvs ... tid=wwXIfr

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:54

josien_m_ schreef:
De geluiden over geiten en longontstekingen is niet nieuw. Daar zijn al jaren zorgen om. Waarop baseer je dat de onderzoeken niet kloppen?

Voor ik bijv naar de longarts ga word er steevast gevraagd of ik in de buurt van intensieve veehouderij woon. Nooit specifiek naar geitenhouderij.
Dus hoe weten ze het of dat nu perse aan de geiten ligt? Ja ze kunnen een bepaalde bacterie bij zich dragen. Maar waarom zijn die geitenhouders die er dagelijks tussen lopen zelf dan nooit ziek of ernstig ziek?

Het gaat eigenlijk altijd om de fijnstof die je ziek kan maken. Dat komt ook van een snelweg.
Daar hoor je dan weer niks over als daar veel mensen ziek door zijn die er dichtbij wonen

Enyway, vind het ver gezocht en krijg daarom mijn bedenkingen er over dat het wel goed uitkomt ze de veehouderij drastisch willen minderen.
En ze de slacht partijen onder de schapen door de wolf dus ook wel best vinden. Komt toch mooi uit zo!?, is het niet de blauwtong die er in ene weer de kop op steekt dan is het de wolf die goed van pas komt.
Oh en ,vogel griep, vind ik ook zo dubieus. De ,,vrije uitloop,, eieren blijven immers gewoon in de schapjes liggen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:59

Klopt, dat is vorig jaar veranderd.
Vrije uitloop is een grote investering voor de boer. Die er niets aan kan doen dat er een ophokplicht komt.
De eieren leveren dan heel veel minder op en dan is het niet rendabel meer om een vrije uitloop stal te hebben.
Daarom is het aangepast want logischerwijs zouden er anders die stallen sluiten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:18

https://archive.is/I8lya

het AD is weer stemming aan het maken.
dat in Belgie het zo goed gaat door de wolfwerende omheining.
Dat zowat elke wolf daar heeft geknuffeld met een auto vergeten ze te vermelden