Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

ja zeker mee eens. Ik denk dat er steeds minder mensen zelf gaan koken. Het is veel gemakkelijker om eten te bestellen of alleen op te warmen. Dat is ook een gat in de markt waar veel ondernemers op inspringen. Tijdgebrek, te moeilijk of gewoon geen interesse om zelf een maaltijd te bereiden speelt mee denk ik. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook heel veel uit potjes/blik eet, en voorgegaarde aardappeltjes uit de airfryer. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zelf aardappelen heb geschild.
Tijden veranderen, en smaken denk ik ook. Het gewone AVG is echt niet meer van deze tijd voor de jongere generaties.

gezond leven is inderdaad niet alleen van voeding afhankelijk, maar een hele levensstijl. Ik ben de laatste tijd erg bezig met afvallen en gezonder leven. Tijd voor sportschool oid heb ik niet, maar heb wel een loopband aangeschaft, elke dag 20 minuten flink doorwandelen helpt toch echt. Al hoef ik normaal ook niet echt veel moeite te doen om aan de 10.000 stappen per dag te komen. Letten op Koolhydraten, vetten en eiwitten, en ook kcaloriën. Het werpt zijn vruchten wel af. Maar het is wel een knop die om moet. Suikers laten staan is echt heel lastig. Het is een verslaving, maar zo wordt het niet gezien doorgaans.

Ladyingreen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Als 80% van wat in de supermarkt ligt ongezond is, vind ik het niet heel gek dat mensen ongezond(er) eten. En als eten én alchohol drinken helemaal verbonden is met onze vrije tijd, dan vind ik het daar ook niet gek.

De supermarkt vermijden is daarin nog de beste keuze (maar dan ook alle fastfood en afhaalopties in de straat). Ik kan me echt voorstellen dat als je midden in een stad woont met tal van opties om je heen je daar ook heel moeilijk IEDERE keer weerstand tegen moet bieden.

Noem ook de ijssalons, die schieten hier als pizza-ketens uit de grond. Ieder dorp heeft er hier wel 1 of 2. Super lekker trouwens, ben dol op ijs. Maarja....daar ga je dus alweer, haha.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Ultra bewerkt voedsel geeft een verhoogde kans op een aantal ziekten, dus niet alleen overgewicht.

Het is uiteindelijk natuurlijk niet alleen eten maar ook gebrek aan beweging.

Vers koken hoeft niet heel veel meer tijd te kosten dan kant en klaar.
Het is ook een mindset.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

journee schreef:
De overheid stimuleert ook dat mensen steeds meer werken. Dan moet je ook niet gek kijken als mensen nog maar weinig tijd in de keuken door brengen en kiezen voor gemak.

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel mensen die minder dan 40 uur werken. Vroeger werkten mensen echt meer uren en met minder vrije dagen en moest er gekookte worden want er was geen alternatief.

Het is simpelweg een kwestie van waar je de tijd aan wilt besteden.
Koken of een hobby.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

fransje23 schreef:
journee schreef:
De overheid stimuleert ook dat mensen steeds meer werken. Dan moet je ook niet gek kijken als mensen nog maar weinig tijd in de keuken door brengen en kiezen voor gemak.

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel mensen die minder dan 40 uur werken. Vroeger werkten mensen echt meer uren en met minder vrije dagen en moest er gekookte worden want er was geen alternatief.

Koken of een hobby.

Koken of tijd doorbrengen met je paard. Hmm. Zie je dat serieus als een keuze? Daar is toch maar één antwoord op mogelijk? :D

Maar het geeft wel het volgende probleem aan. Zelfs als mensen minder dan een volle week werken is de vrijgekomen tijd al lang ingevuld met andere 'belangrijkere' dingen. We 'moeten' tegenwoordig ook heel veel van onszelf.

Vers koken kost echt wel (veel) meer tijd dan kant en klaar. Zeker als je voor een gezin moet koken. Het is niet alleen aardappelen schillen, maar ook groente wassen en snijden, zelf hamburgers en gehaktballen kruiden, zelf brood en koekjes maken, enz.

De mindset was vroeger wel anders. Hoewel kant en klaar in de jaren 50 al in opkomst was, werd van de huisvrouw verwacht dat zij een zelf bereide verse maaltijd op tafel zou zetten. Tegenwoordig is kant en klaar waarschijnlijk eerder de norm.

https://www.voedselgeschiedenis.nl/gemaksvoeding/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

journee schreef:
Vers koken kost echt wel (veel) meer tijd dan kant en klaar. Zeker als je voor een gezin moet koken. Het is niet alleen aardappelen schillen, maar ook groente wassen en snijden, zelf hamburgers en gehaktballen kruiden, zelf brood en koekjes maken, enz.

Voor brood gaan mensen al heel lang naar een bakker.
Koekjes die eigenlijk een traktatie zouden moeten zijn hoef je ook niet dagelijks te bakken.

Vers koken hoeft niet heel veel extra tijd te kosten.
Ik kook heel veel vers en kan altijd binnen een half uur eten en tussendoor nog klusjes doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:51

Wij eten ook altijd vers. Zo heel veel tijd kost dat nou ook weer niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

Moet je geen suddervlees of een stoofpot maken. Maar dat kan op een vrije dag.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:15

fransje23 schreef:
journee schreef:

Koken of een hobby.

Maar ook van aanbod. HEt is denk ik echt veel gemakkelijker geworden om ongezond te eten. Het aanbod is groot, gemak dient de mens. Je hoeftn iet eens meer naar de supermarkt. En de jeugd groeit op met schermen in plaats van buitenspelen.

Aan de andere kant, ook voor vers koken is ook veel aanbod. Denk voorgesneden groenten, kant-en-klare salades, al voorgeschilde aardappels, verspakketten. Ik kook echt iedere dag vers, wij bestellen vrijwel nooit, en ben vaak met een half uurtje klaar. Het ligt er ook maar net aan wat je kookt, of je het bij het AGV'tje houdt of ook andere dingen eet. Pasta's en curry's kunnen echt wel snel op tafel staan.

@fransje23, hoera! Ik las ook weer ergens dat het gros van de bloemtelers de regels overtreden en bijvoorbeeld (veel) meer pesticiden gebruiken dan toegestaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Mooi, verplicht cameratoezicht in alle slachthuizen en vervoersverbod boven de 30 graden. Prima.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:49

ja ik lees in een ander topic dat vrouwen voorheen alleen maar goed waren voor zorgen en koken, en nu lees ik dat ze ook veel werkten en dat koken er gewoon bijdeden... wat is t nou :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:50

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

Voor de jaren 50 werkten de meeste vrouwen. Daarna kwam er een kentering: dienst personeel was minder nodig en geaccepteerd, en men was bang dat er banen weg werden genomen van mannen. De regeringen destijds hebben bewust ingezet op het ideaalbeeld van de vrouw die thuis blijft om voor de kinderen te zorgen, en de man die het geld ging verdienen. Dat is echt een gecreëerd beeld, waarbij vrouwen moesten stoppen met werken zodra ze gingen trouwen.

juval

fransje23 schreef:
Eindelijk een plan voor meer toezicht bij slachthuizen en veeverzamelcentra die de regels overtreden!

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5591199/dierenwelzijn-staatssecretaris-erkens-maximum-temperatuur

prima plan. mee eens. Ik wil ook dat onze koeien die richting de slacht gaan goed behandeld worden.
Veewagens zijn overigens al heel vaak uitgerust met airco of klimaatcontrole.
Wat mij betreft zou dit vervoersverbod ook voor paarden moeten gelden. Geen wedstrijden op heel warme dagen organiseren dus.

fransje23

Cer schreef:
ja ik lees in een ander topic dat vrouwen voorheen alleen maar goed waren voor zorgen en koken, en nu lees ik dat ze ook veel werkten en dat koken er gewoon bijdeden... wat is t nou :D

Als er weinig geld is moeten vrouwen gewoon werken.
Altijd en overal.

Mijn oma's werkte gewoon mee in het bedrijf, het hele gezin eigenlijk als het druk was.
Daarnaast deden ze ook nog het huishouden en koken met hulp van de dochters.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

en dingen als huishouden waren ook veel meer werk vroeger, als je zelf je groente moet verbouwen, de was op de hand moet doen, geen afwasmachine hebt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

IMANDRA schreef:
Maar even advocaat van de duivel hoor: ligt het aan de bewerkte producen of ligt het aan het voedingspatroon? Zo'n bewerkt product is op zichzelf niet zo'n issue, als het in een verder gebalanceerd voedingspatroon zou worden gebruikt. Lang niet iedereen heeft de tijd, kennis of zin om altijd alles vers te koken.

Ik denk dat het veel meer zit in een gebrek aan beweging (in de auto naar je kantoorbaan, dan in de auto terug, en verder amper nog lopen of sporten), verkeerde gewoonten (te vaak ongezond eten (aka fastfood, vette hap), te veel / te grote porties eten) dan per se het bewerkte voedsel? Je kan prima slank en gezond blijven ook al eet je uit potjes en pakjes, mits je voedingspatroon gewoon "goed" is en je genoeg beweegt. Het zal niet helpen maar ik vraag me ten zeerste af of het de kern van het probleem is.

Want wat is 'ongezond'? Hoe definieer je het?

Dit is, in mijn optiek ook best een issue. Hoe kan de overheid beslissen wat voor ieder persoonlijk gezond of ongezond is? Suikers en vet zijn niet ongezond, die heb je gewoon nodig. De één alleen wat meer dan de ander.

Het voedingscentrum wordt gefinancierd door de overheid, maar die verkondigen naar mijn mening naast zinnige adviezen ook een hoop gebakken lucht.

Een voorbeeld: in een ideale situatie zou je uit een gezond dieet voldoende voedingsstoffen moeten kunnen halen. Er zijn veel campagnes geweest om naar goed te benadrukken hoe 'slecht' rood vlees voor de gezondheid is. Maar dit geldt toch voornamelijk voor bewerkt rood vlees. Ook zou rood vlees ongezond zijn vanwege de grote hoeveelheid heemijzer. Teveel daarvan is, zoals met zoveel zaken het geval is, niet gezond.

Maar als de hele bevolking teveel rood vlees zou eten, hoe kan het dan dat naar schatting tot 80% van de vrouwen te weinig ijzerreserves heeft en ruim een kwart ongemerkt kampt met bloedarmoede? Juist heemijzer is het best opneembare ijzer uit voeding. Dan zou je vrouwen toch een heel ander advies moeten geven, namelijk om juist méér (onbewerkt) rood vlees te eten?

Best schokkend vind ik ook het commentaar van een arts, dat als mannen met dit probleem te maken zouden hebben, er veel meer aandacht voor zou zijn. Zou er ook door het voedingscentrum niet meer aandacht moeten worden gegeven aan de verschillende voedingsbehoeften tussen mannen en vrouwen? Als de overheid mensen gaat adviseren wat ze moeten eten, mag je wel verwachten dat dit ook een goed advies is.

https://shop.charlottelabee.com/blogs/blog/steeds-meer-vrouwen-lijden-aan-ijzertekort-zo-komt-dat

https://www.wur.nl/nl/longread/ijzertekort-door-menstruatie-als-mannen-dit-probleem-hadden-was-het-al-lang-bestudeerd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:23

Het is met heel veel medische problemen zo dat als het over mannen zou gaan het al opgelost was. Is ook gewoon discriminatie maar zi verweven in het dagelijkse leven dat het bijna niet opvalt.

Denk aan het "tieten pletten" bij het borstkankeronderzoek.
Als de piemel geplet zou worden was er eerder een alternatief gekozen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:25

Mooi voorbeeld Fransje :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:27

Dan nog niet te spreken over de eendebek...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

BigOne schreef:
Mooi, verplicht cameratoezicht in alle slachthuizen en vervoersverbod boven de 30 graden. Prima.

Werd ook tijd. Lijkt me ook prima te handhaven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

fokfanaat schreef:
en dingen als huishouden waren ook veel meer werk vroeger, als je zelf je groente moet verbouwen, de was op de hand moet doen, geen afwasmachine hebt

Inderdaad, dat huishouden was niet te vergelijken met nu. Mijn opa en oma hadden een bedrijf maar opa was vaak uit de running vanwege een ernstige ziekte. Dus oma zat hele dagen op kantoor en had een dienstmeisje en een werkster.
Dat kon echt niet anders, heel groot huis en een dochtertje ook nog. Plus opvang voor vrienden die geen thuis meer hadden na WOII.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

Cer schreef:

Hedendaags zijn er nog altijd heel veel mannen die vinden dat een vrouw alleen goed is om te koken, zijn plezier vervullen, kinderen te baren en daarvoor te zorgen, en het huishouden te doen.
Is een andere discussie maar het is wel triest dat velen er nog altijd zo in staan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Eretria schreef:
Hedendaags zijn er nog altijd heel veel mannen die vinden dat een vrouw alleen goed is om te koken, zijn plezier vervullen, kinderen te baren en daarvoor te zorgen, en het huishouden te doen.
Is een andere discussie maar het is wel triest dat velen er nog altijd zo in staan.

Ik denk dat je dit sterk overdrijft. Ook uit de cijfers van het CBS blijkt dit niet.