Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:52

juval schreef:
mag ik vragen wat de boeren nu anders doen dan in 2019?
sinds 2019 mogen de boeren namelijk niets meer... niet vernieuwen, niet uitbreiden, vergunningen worden nauwelijks nog verleend. Wat hebben we sinds 2019 anders gedaan dan?

Niet dat de boeren veel anders doen dan in 2019. Maar zelf ben ik in die tijd wel enorm van mening veranderd.
In ons kleine landje is er wel heel veel grond met een agrarische bestemming. Dat wordt dan vervolgens volledig glad gestreken met een monocultuur. Houtwallen zijn verdwenen en biodiversiteit is er gewoon niet.

En dan de melkveehouderij met hun gigantisch grote lappen grond raaigras. Perfect groen en behalve het raaigras leeft er niets in zo'n veld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:55

juval schreef:
want er is nu wel een toekomst?

Ik denk dat er door deze maatregel juist meer toekomst komt voor boeren.

maar goed, we zullen het beleven (of niet)

Deze regel gaat er niet doorheen komen. Dus het is puur voor de buhne. Er is een plan gepresenteerd en daar is tijd in gaat zitten waarvan iedereen weet dat het niet door de kamer komt. Dat er per direct rechtzaken worden opgestart en dat de rechter je terugfluit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:58

Loretta schreef:
juval schreef:
sinds 2019 mogen de boeren namelijk niets meer... niet vernieuwen, niet uitbreiden, vergunningen worden nauwelijks nog verleend. Wat hebben we sinds 2019 anders gedaan dan?

Niet dat de boeren veel anders doen dan in 2019. Maar zelf ben ik in die tijd wel enorm van mening veranderd.
In ons kleine landje is er wel heel veel grond met een agrarische bestemming. Dat wordt dan vervolgens volledig glad gestreken met een monocultuur. Houtwallen zijn verdwenen en biodiversiteit is er gewoon niet.

En dan de melkveehouderij met hun gigantisch grote lappen grond raaigras. Perfect groen en behalve het raaigras leeft er niets in zo'n veld.

is dat wat je gelooft en denkt dat de waarheid is, of heb je zelf wel eens in zo'n weiland gelopen?

Ik kan je verzekeren dat je heel veel leven tegenkomt, ik geniet elke dag van alle verschillende planten bloemen en kruiden. Ik geniet wat minder van de insecten want die vind ik voornamelijk lastig.. maar ja het hoort er wel bij natuurlijk.

Dat gras is wel voedselproductie, dat wordt nog wel eens vergeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:05

Dat gras is koeienvoer en bevalt nog niet een fractie van het leven dat een gemengd gras-boslandschap heeft.

Daar zijn meerdere voorbeelden van te vinden, maar dit vat het redelijk samen:

Afbeelding

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:07

dat gras zorgt ervoor dat er melk geproduceerd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:10

Petpa schreef:
Maar in NL is het aandeel eigen betalingen in de uitgaven aan gezondheidszorg volgens de internationale definitie juist erg laag.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... ere-landen

Wat dat eigenlijk vooral illustreert is dat je het dus ook gewoon via de belastingen kunt laten lopen, zoals bv Noorwegen dat doet. Een stuk simpeler en overzichtelijker, en je houdt veel meer democratische controle over de uitgaven. Nu loopt dat allemaal via hele gluiperige onoverzichtelijke contracten die aan de burgers het ene beloven maar vervolgens aan de zorgverleners het andere opleggen, terwijl niemand verantwoordelijk kan worden gehouden.

Ook noemt het CBS dat de zorgpremie en het ER is gecompenseerd, maar er is nooit sprake geweest van een specifieke compensatie voor het ER. Dat verandert dan niets aan de totalen of gemiddelden... maar voor de individuele betrokkenen maakt dat wel veel uit.

(En dan is het goed dat er nog zoveel maatschappelijke druk is geweest dat het ER niet verder verhoogd is. Als er niet zo vaak aandacht voor was geweest, was het gat nog veel groter geworden, niet kleiner.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:12

juval schreef:

Afbeelding

Een tekening uit 1976.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:13

Dat gras zit maar heeeeel weinig in. Het lijkt net een voetbalveld.

Ja en het is voedselproductie. Voor doorgefokte koeien. Vooral geen kruidenrijkgras want dat past niet in het systeeem van maximale productie. Maar kruidenrijkgras heeft wel heel wat meer ruimte voor biodiversiteit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:14

Wat ik me oprecht afvraag over dat mono-gras in NL.
Als ik over de grens kijk, Zwitserland, Oostenrijk, dan groeit daar koeienvoer gras met allerlei wilde bloemen en kruiden erin, en hooien ze dat en geven ze dat aan de koeien.
Die vervolgens melk geven en die mensen leven daarvan, melk wordt verkocht of kaas van gemaakt enzo.

Waarom moet dat in NL dan enkel met groen gras, wat een belasting is op het milieu?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:20

_San87_ schreef:
Dat gras is koeienvoer en bevalt nog niet een fractie van het leven dat een gemengd gras-boslandschap heeft.

Daar zijn meerdere voorbeelden van te vinden, maar dit vat het redelijk samen:

[ Afbeelding ]

Dat is een heel mooi voorbeeld van de biodiversiteit in het raaigras en ook de rest van de moderne agrarische sector.

En ook hoe het landschap er uit ziet op het Nederlandse platteland. Het zijn gigantische grote kale vlaktes. Monocultuur na monocultur. En alle bomen zijn weggehaald om maar zoveel mogelijk te kunnen produceren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:23

Loretta schreef:
om maar zoveel mogelijk te kunnen produceren.

Denk dat dit korte zinnetje precies verteld wat het probleem is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:32

juval schreef:

Op BBB stemmen toen zélfs het CDA doorhad dat er iets moest gebeuren aan de stikstofuitstoot.
Het lijken wel jengelende kleuters die bij oma om snoep zeuren terwijl papa én mama al gezegd hadden dat ze dat niet mochten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:44

verootjoo schreef:
Wat ik me oprecht afvraag over dat mono-gras in NL.
Als ik over de grens kijk, Zwitserland, Oostenrijk, dan groeit daar koeienvoer gras met allerlei wilde bloemen en kruiden erin, en hooien ze dat en geven ze dat aan de koeien.
Die vervolgens melk geven en die mensen leven daarvan, melk wordt verkocht of kaas van gemaakt enzo.

Waarom moet dat in NL dan enkel met groen gras, wat een belasting is op het milieu?

In Zwitserland en Oostenrijk hebben ze soms alpenmelk, wat meer waarde heeft. Meer waarde betekend minder koeien nodig. Bovendien hebben ze ook meer incourante stukken grond, waar vanzelf meer diversiteit is in plantensoorten. Ook wordt biologische landbouw veel meer gestimuleerd en gesubsidieerd.

In Nederland is de melkveehouderij vooral gestuurd op schaalvergroting: meer dieren, meer efficiëntie, meer kennis, meer leningen, meer techniek, meer melk. Daarbij komt grondschaarste, je moet zoveel mogelijk voer van je land halen voor je stal vol koeien. En dat betekend monocultuur met mest en kunstmest. En als (veel) wilde planten ergens een broertje dood aan hebben is het mest.
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 16-06-25 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:47

Lieser schreef:
juval schreef:

Op BBB stemmen toen zélfs het CDA doorhad dat er iets moest gebeuren aan de stikstofuitstoot.
Het lijken wel jengelende kleuters die bij oma om snoep zeuren terwijl papa én mama al gezegd hadden dat ze dat niet mochten.

Tja, zo is het wel. Waar de middelste B van burger voor staat is mij zo langzamerhand een raadsel.

Maar goed. De BBB tijd ligt straks achter ons. Dan kan de BBB als kleine partij de oppositie in.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:03

juval schreef:

En waar gaat die melk naartoe?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:04

Cowboy55 schreef:
juval schreef:

En waar gaat die melk naartoe?

70% gaat naar het buitenland. Waarvan 2/3 naar Europese landen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:12

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:52

prompter schreef:
De zaak Arib blijft de gemoederen in Den Haag ook maar bezig houden. Ik ben benieuwd of de waarheid nog boven tafel komt.

https://nos.nl/artikel/2571402-pvv-er-m ... -zaak-arib

Ik denk niet dat het hele eerlijke verhaal ooit helemaal te horen zullen krijgen.

Het valt mij op dat ik mevr. Coenradie vaak in de talkshows zie. Ik snap dat niet zo goed. Waarom wordt zij uitgenodigd? Zij behoort niet meer bij een partij, zit niet meer in het kabinet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:57

Ze trekt de aandacht, is populair in het land door haar uitgesprokenheid en durfde openlijk tegen Wilders in te gaan. En ze zal ook wel lobbyen voor haar nieuwe politieke rol :P

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 23:02

Ik ben bang dat zo iemand, omdat zij het podium krijgt, de nieuwe messias wordt. En ik zou dat jammer vinden. Ik snak zo na een effectieve, degelijk, progressieve en fatsoenlijk kabinet. En niet weer een probeersel, zoals onze laatste program kabinet

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:10

Libra76 schreef:
Het valt mij op dat ik mevr. Coenradie vaak in de talkshows zie. Ik snap dat niet zo goed. Waarom wordt zij uitgenodigd? Zij behoort niet meer bij een partij, zit niet meer in het kabinet.

Dat viel mij ook op. Ze komt op mij trouwens wel heel logisch en redelijk over.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:57

Ik denk dat het een openlijke sollicitatie is voor andere partijen: wie wil me?!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:32

op hoop van zege,

Ik geloof vurig in onze missie om de menselijke maat terug te brengen en de bestaanszekerheid en weerbaarheid van ons land te versterken. Nederland verdient een overheid die weer dienstbaar is voor mensen."
https://www.msn.com/nl-nl/entertainment ... /ar-AA1GRS

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:01

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:12