Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:24

... voor de fijnproevers: er zit geen antisemitisme in het islamitische geloof.
Niet.

Uit sociaal wetenschappelijk onderzoek, de link van Ruitje, blijkt wel dat "Jood" een scheldwoord is geworden in de kring van Arabische volken.
Ik vind dat heel erg naar.
...en volgens mij gaat dat meer over het gedrag van de staat Israël dan iets anders.
(Qua zorgvuldigheid zou het scheldwoord dus Israeli moeten luiden, maar tja, zorgvuldigheid en schelden...)

En in bepaalde kringen zijn woorden als Duitser en NSBer ook scheldwoorden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:31

Janneke2 schreef:
Niet.

Uit sociaal wetenschappelijk onderzoek, de link van Ruitje, blijkt wel dat "Jood" een scheldwoord is geworden in de kring van Arabische volken.
...en volgens mij gaat dat meer over het gedrag van de staat Israël dan iets anders.
(Qua zorgvuldigheid zou het scheldwoord dus Israeli moeten luiden, maar tja, zorgvuldigheid en schelden...)

En in bepaalde kringen zijn woorden als Duitser en NSBer ook scheldwoorde
n.

Je bent wederom aan het generaliseren, bepaalde kringen klinkt heel elitair en ook door dit soort uitspraken kweek je tweestrijd...

Ach schelden
Bij voetbal
Hamas hamas alle joden aan het gas....wordt gewoon geroepen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:38

Citaat:
prompter schreef:
Oh nee, Joodse en Arabische mensen hier hebben er niets mee te maken!

Was het maar waar. Hier in Nederland zijn er aan beide kanten groepen die vinden dat ze de kwestie hier moeten uitwerken volgens hun eigen visie. Treurig, maar waar.

Ehm,
"Deel de duif", is dat waar jij op doelt?
Daar is niets treurigs aan.
In tegendeel.

En afdeling nuance:
Nederlandse Joden hebben geen stemrecht in Israël,
Nederlandse laten we zeggen Arabieren ook niet voor de landen in de Levant.
... maar ze hebben er vaak wel familie, sommigen zijn er geboren, velen zijn er op vakantie geweest, er zijn culturele banden - noem maar op.

Dan laat een oorlog je niet koud.

(En afdeling zelfkritiek: ik word kil om het hart van christenen die nu roepen "I stand with Israel".
De enige solidariteit die ik nu met de staat Israël kan opbrengen is "Ogenblikkelijk stoppen en fatsoenlijk onderhandelingen beginnen")

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:45

Janneke2 schreef:
Citaat:

Was het maar waar. Hier in Nederland zijn er aan beide kanten groepen die vinden dat ze de kwestie hier moeten uitwerken volgens hun eigen visie. Treurig, maar waar.

Ehm,
"Deel de duif", is dat waar jij op doelt?

Nou nee en ik vind het niet voor niets treurig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:49

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Maar ben jij dan niet van mening dat ze manier waarop dit gebracht wordt toch behoorlijk polariserend is?

Antisemitische mentaliteit zal hoger zijn, maar andere aspecten vast ook. Waarom dan specifiek dit eruit pikken voor een specifieke groep, in plaats van te zeggen dat je je gaat richten op het verminderen van discriminatie en racisme in Nederland, door in te zetten op onderwijs op verschillende vlakken. Waaronder in de basisschool, maar dus ook inburgeringscursussen. Waarom moet dit zo polariserend genoemd worden?

Tezamen met de historie van de PVV (en deels BBB) vind ik het dus niet gek dat over deze specifieke uitspraak gevallen wordt.

Wellicht omdat het antisemitische momenteel weet hoogtij viert na rustigere jaren? Geen idee waarom mevrouw Keizer juist hier de aandacht op wil vestigen. Ik ga er vanuit dat een goed interviewer/presentator haar die vraag gesteld heeft. Ik heb echter het programma niet gezien

Oké, maar dus ook in Nederland zelf. Waarom dan op deze specifieke groep focussen ipv Nederland als geheel?

Dus nogmaals: vind je dit zelf niet polariserend zo?

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:54

Nu is het tegenwoordig zo dat je Hamas aan alle kanten kan veroordelen en terecht maar wanneer je zegt dat je de regering van Netanyahu een extreem rechtse moorddadige groep vind je meteen voor antisemiet wordt uitgemaakt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:55

IMANDRA schreef:
Oké, maar dus ook in Nederland zelf. Waarom dan op deze specifieke groep focussen ipv Nederland als geheel?

Wellicht omdat daar de hele focus nu op ligt? Ik weet niet waarom ze ermee kwam, in welke context van gesprek, als antwoord op welke vraag.

Waarom moet ik dan gaan verantwoorden voor een ander waarom juist dat wordt aangehaald?

Nogmaals; ik heb het niet gezien. Om te beoordelen of ik iets (onterecht) polariserend vind heb ik meer info nodig dan een fractie uit een interview, welke door een derde in eigen woorden beschreven wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:56

Echwel schreef:
Janneke2 schreef:
Niet.

En in bepaalde kringen zijn woorden als Duitser en NSBer ook scheldwoorde
n.

Je bent wederom aan het generaliseren, bepaalde kringen klinkt heel elitair en ook door dit soort uitspraken kweek je tweestrijd...

Ach schelden
Bij voetbal

Klopt bij voetbal wordt dat geroepen, maar de Ajax-hooligans presenteren zich dan ook graag als Joden. Al is dat geen excuus, het is verwerpelijk.

Sowieso komt er nooit iets normaal uit de mond van hooligans.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:59

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Wellicht omdat daar de hele focus nu op ligt? Ik weet niet waarom ze ermee kwam, in welke context van gesprek, als antwoord op welke vraag.

Waarom moet ik dan gaan verantwoorden voor een ander waarom juist dat wordt aangehaald?

Nogmaals; ik heb het niet gezien. Om te beoordelen of ik iets (onterecht) polariserend vind heb ik meer info nodig dan een fractie uit een interview, welke door een derde in eigen woorden beschreven wordt.

Je kunt gewoon terugkijken :D

Daarbij is het natuurlijk gewoon de 2e of 3e generatie, die protesteren en niet zo zeer de vluchtelingen.
Dus gewoon goed onderwijs is van belang.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:01

Electra63 schreef:

Daarbij is het natuurlijk gewoon de 2e of 3e generatie, die protesteren en niet zo zeer de vluchtelingen.

Ja alles kan. Wie zegt dat ik dat wil?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:12

Benzz schreef:
Mona Keijzer bij Sophie en Jeroen: Bij inburgering moet de holocaust een onderdeel zijn omdat de meeste vluchtelingen uit een islamitisch land komen en daar is volgens haar veel antisemitisme.

Iedereen aan tafel zit vol verbazing en walging naar haar te kijken. Vreselijke uitspraken vanuit haar kant.

ik heb het programma verder ook niet gezien. Maar bij inburgering hoort denk ik wel een stukje geschiedenis van NL, en WO2 hoort daar zeker wel bij. Mijn kinderen zitten op de basisschool (groep 6/7) en die leren ook over de holocaust. Iedereen die in NL wil komen wonen zou deze basiskennis moeten hebben. Dus niet alleen moslims, maar gewoon iedereen die asiel in NL wil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:20

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ja alles kan. Wie zegt dat ik dat wil?

Dus je discussieert over iets wat je niet heb gezien of wil zien.

Apart......

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:32

Electra63 schreef:

Apart......

Ik begon erover omdat ik met niet voor kon stellen dat mevrouw Keizer zaken benoemde zoals jij ze concludeerde.

Ik heb het inmiddels teruggekeken en constateer dat jouw conclusie:

Electra63 schreef:
Bij de Holocaust waren geen moslims betrokken, maar vredelievende Europeanen.
Dat vergeet Mona gewoon.....

Gewoon niet klopt. Wat ik al vermoedde. Sterker nog: ze zegt letterlijk dat antisemitische niet enkel voorbehouden is aan de Islam. Dat de holocaust dan niet had plaatsgevonden. Ze vergeet dus niet dat antisemitische óók bestaat onder Europeanen. Ze geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat antisemitisch in landen waar voornamelijk de Islam als religie belijd wordt naar verhouding hóger is. En dat klopt.

Wellicht zelf nog eens terugkijken? De conclusies die je trekt kloppen namelijk niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:35

Citaat:
Ach schelden
Bij voetbal

Ik vind het vaak onbegrijpelijk dat dan de wedstrijd niet onmiddellijk word stil gelegd. Ook met andere zaken in het mannen voetbal.
Reden dat ik vrouwenvoetbal voornamelijk kijk daar ik de entourage veel fijner vind en hopelijk blijft dat nog lang zo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:39

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Apart......

Ik begon erover omdat ik met niet voor kon stellen dat mevrouw Keizer zaken benoemde zoals jij ze concludeerde.

Electra63 schreef:

Gewoon niet klopt. Wat ik al vermoedde. Sterker nog: ze zegt letterlijk dat antisemitische niet enkel voorbehouden is aan de Islam. Dat de holocaust dan niet had plaatsgevonden. Ze vergeet dus niet dat antisemitische óók bestaat onder Europeanen. Ze geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat antisemitisch in landen waar voornamelijk de Islam als religie belijd wordt naar verhouding hóger is. En dat klopt.

Wellicht zelf nog eens terugkijken? De conclusies die je trekt kloppen namelijk niet.

Ik hoef het niet te kijken, ik volg Mona op X en wat zij twittert, zegt genoeg.

Zij is een zeer ervaren politicus die weet hoe zij zich moet presenteren tijdens interviews, maar op X gaat zij regelmatig los......
Weinig naastenliefde bij deze vrome ex-CDA-er.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:39

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Apart......

Electra63 schreef:

Zij is een zeer ervaren politicus die weet hoe zij zich moet presenteren tijdens interviews, maar op X gaat zij regelmatig los......

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:44

Electra63 schreef:

Oh, dus nu maak je jezelf schuldig aan het verwijt dat je mij maakt. Super :')

Het verschil is dat jij statements verspreid die dus aantoonbaar niet kloppen. Maar schijnbaar is dat gerechtvaardigd omdat mevrouw Keizer regelmatig “losgaat op Twitter” ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:49

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Het verschil is dat jij statements verspreid die dus aantoonbaar niet kloppen. Maar schijnbaar is dat gerechtvaardigd omdat mevrouw Keizer regelmatig “losgaat op Twitter” ofzo.

Je moet je mening over een politicus niet alleen vormen via die afschuwelijke NPO, maar natuurlijk vooral zelf onderzoek doen. X is daar o.a. prima geschikt voor.

Zo kan je weten, dat GW ook niet echt gematigd is geworden en Baudet een Putin-fan is..... enz.enz.

Best verhelderend. :D

En nu ga ik lekker zwemmen, fijne discussie verder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:02

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Je moet je mening over een politicus niet alleen vormen via die afschuwelijke NPO, maar natuurlijk vooral zelf onderzoek doen. X is daar o.a. prima geschikt voor.

Zo kan je weten, dat GW ook niet echt gematigd is geworden en Baudet een Putin-fan is..... enz.enz.

Best verhelderend. :D

En nu ga ik lekker zwemmen, fijne discussie verder.

Alleen gaat het hier niet over jouw mening, maar over een bericht waarin je een uitspraak van haar aanhaalt en daaruit zelf concludeert dat ze de rol van anderen vergeten is.

Die conclusie van jou is dus aantoonbaar niet juist.

Dat heeft niks te maken met het beeld dat je zelf gevormd hebt over politici. Wat je van iemand vindt moet je zelf weten :)

Het gaat erom dat je informatie verspreidt die aantoonbaar onjuist is. Dat is schadelijk, gezien anderen hún mening daardoor wellicht gaan baseren op onwaarheden.

Fijne dag :wave:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:06

Citaat:
moet je mening over een politicus niet alleen vormen via die afschuwelijke NPO, maar natuurlijk vooral zelf onderzoek doen. X is daar o.a. prima geschikt voor.

Electra waarom is de NPO afschuwelijk.
Wij kijken altijd de NOS journaals, Nieuwsuur en de cabaret uitzendingen. Ik kijk het graag en mijn man ook.
Dus jouw uitspraak verrast mij zeer.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:08

Citaat:
Veel immigranten komen uit landen met een Islamitisch geloof. We weten dat daar euh Jodenhaat ja onderdeel is bijna van van de cultuur
Dit is wat Mona zegt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:09

Veel moslims zijn niet antisemitisch maar zijn al heel sterk erg lang anti Israël. Het hele Midden-Oosten heeft de realiteit al jaren moeten doorstaan van het terreur van de Israëlische staat wat al jaren de doofpot in gaat. Mijn partner zijn familie komt uit Libanon en Israël stuurt al jaren raketten daar naartoe op de kleinste verdenking van Hezbollah.

Het probleem wat Israël met Hamas heeft is zelfgecreëerd. Ze hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze hamas hebben gefinancierd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:12

irmaz schreef:
Citaat:
Veel immigranten komen uit landen met een Islamitisch geloof. We weten dat daar euh Jodenhaat ja onderdeel is bijna van van de cultuur
Dit is wat Mona zegt.

Ja. En wat zegt ze verder?

Citaat:
Spreker 3 (02:19)
Alsof antisemitisme en jodenhaat puur een probleem is van mensen met een islamitische achtergrond.

Spreker 2 (Mevrouw Keizer) (02:23)
Nee, dat is het zeker niet.

Spreker 3 (02:23)
Dat is een absolute ontredding.

Spreker 2 (02:24)
Dat zeg ik ook niet.

Spreker 3 (02:25)
Dat is echt schandelijk en daarmee speelt u twee minderheden tegen elkaar uit.

Spreker 2 (02:28)
Nee, maar dat is niet wat ik beweer. Het is niet zo dat het alleen bij mensen uit islamitische landen speelt. Want anders hadden we de holocaust niet gehad.

Spreker 3 (02:37)
Exact.

Spreker 2 (02:37)
Dus daar heeft u helemaal gelijk in. Maar dit is een paragraaf die gaat over integratie. Integratie gaat ook voor een groot gedeelte over vruchtelingen die uit landen komen met een islamitische achtergrond. We weten dat bij mensen in die landen antisemitisme op een veel andere manier in de cultuur zit dan die bij ons. En ik vind echt en met mij de onderhandelaars aan die tafel. dat we dit moeten adresseren. En wij hebben het bijbrengen van de kennis over de holocaust ook gezien als iets wat je gewoon nadrukkelijk aan de orde moet stellen.

Ruitje haalt daarbij nog het onderzoek aan dat de uitspraken van mevrouw Keizer ondersteunt.

Maar zoals ik eerder al opmerkte is het voor mensen heel moeilijk om nog objectief naar mensen en uitspraken te kijken gezien de meningen al gevormd zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:23

Echwel schreef:
Janneke2 schreef:
Niet.

En in bepaalde kringen zijn woorden als Duitser en NSBer ook scheldwoorden.

Ach schelden
Bij voetbal

Ik word hier wat duizelig van.
En misschien is het zinnig om dit te analyseren in het kader van de polarisatie.

In het Nederland van 2024 is kennis van religie vrijwel verdwenen.
Als calviniste die de boel serieus neemt ben ik hier een uitzondering op.

Dat kun je benoemen als minderheid.
(Iets nieuws voor calvinistisch Nederland, eeuwen hadden wij de macht.)
Je zou het ook als elite kunnen benoemen.
...als iemand uit een socialistisch nest klinkt het woord elite mij in de oren naar "adel": nogal een gesloten systeem.Wij zijn beter dan de rest en je komt er ook niet tussen.

Ik deel mijn kennis. Ik ben daarbij dus geneigd te zeggen dat ik niet elitair ben/doe: wat ik weet mag iedereen weten, dat is niet voorbehouden aan de happy few oid.

En ik gebruik die kennis om de giftige onkunde tegen te spreken.
Ik geef toe: dat was geen vriendelijke zin.
Dat spijt mij, maar ik huil niet mee met de wolven die al jarenlang de vreselijkste dingen over moslims te berde brengen.

Dus bij deze: vanwege een conflict dat westerlingen de wereld in hebben geholpen,
schelden "Arabieren" op Joden/met het woord Jood,
en dat heeft niets met hun godsdienst van doen.

Is dit een bijdrage aan polarisatie?
Mwah: ik zeg al een jaar of twintig dat ik de ideeën van GW verwerpelijk vind.
En ik wil niet meewerken aan het salonfähig maken van die haat.

Maar ik vind het zelf verder wel genuanceerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:28

Raineri schreef:
Veel moslims zijn niet antisemitisch maar zijn al heel sterk erg lang anti Israël. Het hele Midden-Oosten heeft de realiteit al jaren moeten doorstaan van het terreur van de Israëlische staat wat al jaren de doofpot in gaat. Mijn partner zijn familie komt uit Libanon en Israël stuurt al jaren raketten daar naartoe op de kleinste verdenking van Hezbollah.

Het probleem wat Israël met Hamas heeft is zelfgecreëerd. Ze hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze hamas hebben gefinancierd.

Het probleem met de uitspraken van oa Mona Keizer is dat een aantal leden van de huidige coalitie probeert om over de rug van de Joodse gemeenschap een stigma tegen de Islam te creeeren. De Joodse gemeenschap in Nederland vraagt hier helemaal niet om voor zover ik weet.
Het gevaren van de manier van werken van Mona is dat er 2 kampen tegenover elkaar komen te staan, mensen met een Islamitisch kleurtje persona non grata worden (als ze dat al niet waren in Nederland) en dat uiteindelijk de Joodse gemeenschap de rekening gepresenteerd krijgt, want het was allemaal voor hun gedaan toch (not).

Nogmaals ons eerste artikel van de grondwet is een artikel dat niet alle landen hebben en al helemaal niet alle landen eerbiedigen in hun land en dat geldt niet alleen voor zgn Islamitische landen. De Holocaust is een heel duidelijk voorbeeld wat er kan gebeuren als je dat eerste artikel met voeten treedt, dus dat in een inburgeringscursus lijkt me prima stof, maar begin niet met zelf eerst het artikel van de grondwet te negeren door net te doen alsof Islamieten Jodenhaat bijna met de paplepel ingegoten krijgen alleen omdat ze oorspronkelijk uit een Islamitisch land komen.
Nog even en we gaan her-opvoedingskampen voor Islamieten voorstellen ...