Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:... voor de fijnproevers: er zit geen antisemitisme in het islamitische geloof.
Niet.
Uit sociaal wetenschappelijk onderzoek, de link van Ruitje, blijkt wel dat "Jood" een scheldwoord is geworden in de kring van Arabische volken.
Ik vind dat heel erg naar.
...en volgens mij gaat dat meer over het gedrag van de staat Israël dan iets anders.
(Qua zorgvuldigheid zou het scheldwoord dus Israeli moeten luiden, maar tja, zorgvuldigheid en schelden...)
En in bepaalde kringen zijn woorden als Duitser en NSBer ook scheldwoorden.
Citaat:prompter schreef:Oh nee, Joodse en Arabische mensen hier hebben er niets mee te maken!
Was het maar waar. Hier in Nederland zijn er aan beide kanten groepen die vinden dat ze de kwestie hier moeten uitwerken volgens hun eigen visie. Treurig, maar waar.
996981 schreef:IMANDRA schreef:
Maar ben jij dan niet van mening dat ze manier waarop dit gebracht wordt toch behoorlijk polariserend is?
Antisemitische mentaliteit zal hoger zijn, maar andere aspecten vast ook. Waarom dan specifiek dit eruit pikken voor een specifieke groep, in plaats van te zeggen dat je je gaat richten op het verminderen van discriminatie en racisme in Nederland, door in te zetten op onderwijs op verschillende vlakken. Waaronder in de basisschool, maar dus ook inburgeringscursussen. Waarom moet dit zo polariserend genoemd worden?
Tezamen met de historie van de PVV (en deels BBB) vind ik het dus niet gek dat over deze specifieke uitspraak gevallen wordt.
Wellicht omdat het antisemitische momenteel weet hoogtij viert na rustigere jaren? Geen idee waarom mevrouw Keizer juist hier de aandacht op wil vestigen. Ik ga er vanuit dat een goed interviewer/presentator haar die vraag gesteld heeft. Ik heb echter het programma niet gezien
IMANDRA schreef:Oké, maar dus ook in Nederland zelf. Waarom dan op deze specifieke groep focussen ipv Nederland als geheel?
Dus nogmaals: vind je dit zelf niet polariserend zo?
Echwel schreef:Janneke2 schreef:... voor de fijnproevers: er zit geen antisemitisme in het islamitische geloof.
Niet.
Uit sociaal wetenschappelijk onderzoek, de link van Ruitje, blijkt wel dat "Jood" een scheldwoord is geworden in de kring van Arabische volken.
...en volgens mij gaat dat meer over het gedrag van de staat Israël dan iets anders.
(Qua zorgvuldigheid zou het scheldwoord dus Israeli moeten luiden, maar tja, zorgvuldigheid en schelden...)
Je bent wederom aan het generaliseren, bepaalde kringen klinkt heel elitair en ook door dit soort uitspraken kweek je tweestrijd...
Ach schelden
Bij voetbal
Hamas hamas alle joden aan het gas....wordt gewoon geroepen...
996981 schreef:IMANDRA schreef:Oké, maar dus ook in Nederland zelf. Waarom dan op deze specifieke groep focussen ipv Nederland als geheel?
Dus nogmaals: vind je dit zelf niet polariserend zo?
Wellicht omdat daar de hele focus nu op ligt? Ik weet niet waarom ze ermee kwam, in welke context van gesprek, als antwoord op welke vraag.
Waarom moet ik dan gaan verantwoorden voor een ander waarom juist dat wordt aangehaald?
Nogmaals; ik heb het niet gezien. Om te beoordelen of ik iets (onterecht) polariserend vind heb ik meer info nodig dan een fractie uit een interview, welke door een derde in eigen woorden beschreven wordt.
Benzz schreef:Mona Keijzer bij Sophie en Jeroen: Bij inburgering moet de holocaust een onderdeel zijn omdat de meeste vluchtelingen uit een islamitisch land komen en daar is volgens haar veel antisemitisme.
Iedereen aan tafel zit vol verbazing en walging naar haar te kijken. Vreselijke uitspraken vanuit haar kant.
996981 schreef:Electra63 schreef:Je kunt gewoon terugkijken![]()
Daarbij is het natuurlijk gewoon de 2e of 3e generatie, die protesteren en niet zo zeer de vluchtelingen.
Dus gewoon goed onderwijs is van belang.
Ja alles kan. Wie zegt dat ik dat wil?
Electra63 schreef:Dus je discussieert over iets wat je niet heb gezien of wil zien.
Apart......
Electra63 schreef:Bij de Holocaust waren geen moslims betrokken, maar vredelievende Europeanen.
Dat vergeet Mona gewoon.....
Citaat:Ach schelden
Bij voetbal
996981 schreef:Electra63 schreef:Dus je discussieert over iets wat je niet heb gezien of wil zien.
Apart......
Ik begon erover omdat ik met niet voor kon stellen dat mevrouw Keizer zaken benoemde zoals jij ze concludeerde.
Ik heb het inmiddels teruggekeken en constateer dat jouw conclusie:Electra63 schreef:Bij de Holocaust waren geen moslims betrokken, maar vredelievende Europeanen.
Gewoon niet klopt. Wat ik al vermoedde. Sterker nog: ze zegt letterlijk dat antisemitische niet enkel voorbehouden is aan de Islam. Dat de holocaust dan niet had plaatsgevonden. Ze vergeet dus niet dat antisemitische óók bestaat onder Europeanen. Ze geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat antisemitisch in landen waar voornamelijk de Islam als religie belijd wordt naar verhouding hóger is. En dat klopt.
Wellicht zelf nog eens terugkijken? De conclusies die je trekt kloppen namelijk niet.
996981 schreef:Electra63 schreef:Dus je discussieert over iets wat je niet heb gezien of wil zien.
Apart......
Ik begon erover omdat ik met niet voor kon stellen dat mevrouw Keizer zaken benoemde zoals jij ze concludeerde.
Ik heb het inmiddels teruggekeken en constateer dat jouw conclusie:Electra63 schreef:Bij de Holocaust waren geen moslims betrokken, maar vredelievende Europeanen.
Gewoon niet klopt. Wat ik al vermoedde. Sterker nog: ze zegt letterlijk dat antisemitische niet enkel voorbehouden is aan de Islam. Dat de holocaust dan niet had plaatsgevonden. Ze vergeet dus niet dat antisemitische óók bestaat onder Europeanen. Ze geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat antisemitisch in landen waar voornamelijk de Islam als religie belijd wordt naar verhouding hóger is. En dat klopt.
Wellicht zelf nog eens terugkijken? De conclusies die je trekt kloppen namelijk niet.
Electra63 schreef:Ik hoef het niet te kijken, ik volg Mona op X en wat zij twittert, zegt genoeg.
Zij is een zeer ervaren politicus die weet hoe zij zich moet presenteren tijdens interviews, maar op X gaat zij regelmatig los......
Weinig naastenliefde bij deze vrome ex-CDA-er.
996981 schreef:Electra63 schreef:Ik hoef het niet te kijken, ik volg Mona op X en wat zij twittert, zegt genoeg.
Zij is een zeer ervaren politicus die weet hoe zij zich moet presenteren tijdens interviews, maar op X gaat zij regelmatig los......
Weinig naastenliefde bij deze vrome ex-CDA-er.
Oh, dus nu maak je jezelf schuldig aan het verwijt dat je mij maakt. Super![]()
Het verschil is dat jij statements verspreid die dus aantoonbaar niet kloppen. Maar schijnbaar is dat gerechtvaardigd omdat mevrouw Keizer regelmatig “losgaat op Twitter” ofzo.
Electra63 schreef:996981 schreef:
Oh, dus nu maak je jezelf schuldig aan het verwijt dat je mij maakt. Super![]()
Het verschil is dat jij statements verspreid die dus aantoonbaar niet kloppen. Maar schijnbaar is dat gerechtvaardigd omdat mevrouw Keizer regelmatig “losgaat op Twitter” ofzo.
Je moet je mening over een politicus niet alleen vormen via die afschuwelijke NPO, maar natuurlijk vooral zelf onderzoek doen. X is daar o.a. prima geschikt voor.
Zo kan je weten, dat GW ook niet echt gematigd is geworden en Baudet een Putin-fan is..... enz.enz.
Best verhelderend.![]()
En nu ga ik lekker zwemmen, fijne discussie verder.
Citaat:moet je mening over een politicus niet alleen vormen via die afschuwelijke NPO, maar natuurlijk vooral zelf onderzoek doen. X is daar o.a. prima geschikt voor.
irmaz schreef:Dit is wat Mona zegt.Citaat:Veel immigranten komen uit landen met een Islamitisch geloof. We weten dat daar euh Jodenhaat ja onderdeel is bijna van van de cultuur
Citaat:Spreker 3 (02:19)
Alsof antisemitisme en jodenhaat puur een probleem is van mensen met een islamitische achtergrond.
Spreker 2 (Mevrouw Keizer) (02:23)
Nee, dat is het zeker niet.
Spreker 3 (02:23)
Dat is een absolute ontredding.
Spreker 2 (02:24)
Dat zeg ik ook niet.
Spreker 3 (02:25)
Dat is echt schandelijk en daarmee speelt u twee minderheden tegen elkaar uit.
Spreker 2 (02:28)
Nee, maar dat is niet wat ik beweer. Het is niet zo dat het alleen bij mensen uit islamitische landen speelt. Want anders hadden we de holocaust niet gehad.
Spreker 3 (02:37)
Exact.
Spreker 2 (02:37)
Dus daar heeft u helemaal gelijk in. Maar dit is een paragraaf die gaat over integratie. Integratie gaat ook voor een groot gedeelte over vruchtelingen die uit landen komen met een islamitische achtergrond. We weten dat bij mensen in die landen antisemitisme op een veel andere manier in de cultuur zit dan die bij ons. En ik vind echt en met mij de onderhandelaars aan die tafel. dat we dit moeten adresseren. En wij hebben het bijbrengen van de kennis over de holocaust ook gezien als iets wat je gewoon nadrukkelijk aan de orde moet stellen.
Echwel schreef:Janneke2 schreef:... voor de fijnproevers: er zit geen antisemitisme in het islamitische geloof.
Niet.
Je bent wederom aan het generaliseren, bepaalde kringen klinkt heel elitair en ook door dit soort uitspraken kweek je tweestrijd...
Ach schelden
Bij voetbal
Raineri schreef:Veel moslims zijn niet antisemitisch maar zijn al heel sterk erg lang anti Israël. Het hele Midden-Oosten heeft de realiteit al jaren moeten doorstaan van het terreur van de Israëlische staat wat al jaren de doofpot in gaat. Mijn partner zijn familie komt uit Libanon en Israël stuurt al jaren raketten daar naartoe op de kleinste verdenking van Hezbollah.
Het probleem wat Israël met Hamas heeft is zelfgecreëerd. Ze hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze hamas hebben gefinancierd.