Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Dan zou je kunnen denken dat het voor de wereld belangrijk is dat men kerncentrales inzet voor het goede, ze niet betrekt bij oorlogen en ze niet plaatst op gevaarlijke plekken.
anjali schreef:Als straks die grootste kerncentrale van Europa in Oekraine ontploft ( zit al in de gevarenzone) dan wordt heel Europa vergiftigd, afhankelijk van de windrichting. De meeste mensen hier zijn na 1986 geboren, ik niet en heb de ellende van Tsjernobyl nog meegemaakt. Dat gebied is nog steeds radioactief.
Loretta schreef:En als het over oorlog gaat. Wie kan garanderen dat er nooit meer oorlog in Nederland komt?
anjali schreef:Het gaat tegenwoordig allemaal over stikstofuitstoot. Wat voor vreselijke uitstoot ontstaat er wel niet door allerlei oorlogen. De rookwolken die er voortdurend boven Oekraine hangen zie je dagelijks op de t.v. En dan mogen hier de koeien niet meer poepen en moeten de boeren weg. Als men echt iets aan schadelijke uitstoot wil doen dan zou men alles op alles moeten zetten om vrede te krijgen, in Oekraine maar natuurlijk ook overal elders. Welke politicus zou dat nu eens voor elkaar kunnen krijgen?
anjali schreef:Het gaat tegenwoordig allemaal over stikstofuitstoot. Wat voor vreselijke uitstoot ontstaat er wel niet door allerlei oorlogen. De rookwolken die er voortdurend boven Oekraine hangen zie je dagelijks op de t.v. En dan mogen hier de koeien niet meer poepen en moeten de boeren weg. Als men echt iets aan schadelijke uitstoot wil doen dan zou men alles op alles moeten zetten om vrede te krijgen, in Oekraine maar natuurlijk ook overal elders. Welke politicus zou dat nu eens voor elkaar kunnen krijgen?
Cer schreef:Ik las net dat het grootste containerschip ter wereld in de Rotterdamse haven ligt en wat dat ding zoal verbruikt en vervuild… dat is ook nogal wat ..
juval schreef:zolang Jetten nog vliegt van Amsterdam naar Groningen is het niet zo nijpend denk ik dan weer.. (stond vorige week op internet, heb het niet geverifieerd)
Cer schreef:En, soms is het wel zo dat welvaart daar debet aan is, maar met welvaart kan je ook weer dingen. Als je niks kan kopen, kan je ook geen zonnepanelen (die ook uit china komen) kopen
Citaat:of een dure electrische auto (die ook meestal niet in NL gemaakt wordt), bijvoorbeeld...
Citaat:Ik las laatst ergens dat milieubewust zijn vnl voor de hogere inkomens is weggelegd.. zoiets (ik zou de quote even moeten zoeken)
Citaat:De mensen die 150 euro voor een duurzaam kledingstuk neer kunnen leggen
Citaat:"Volgens minister Rob Jetten kan NL (als alle 122 maatregelen in aanvullend klimaatpakket à raison van €28 miljard worden uitgevoerd) temperatuurstijging met 0,00036 graden stoppen. “Maar als we niks doen, loopt klimaatschade in 2050 op tot maximaal €175 miljard”
Cer schreef:Oh, en ik las deze:
"Volgens minister Rob Jetten kan NL (als alle 122 maatregelen in aanvullend klimaatpakket à raison van €28 miljard worden uitgevoerd) temperatuurstijging met 0,00036 graden stoppen. “Maar als we niks doen, loopt klimaatschade in 2050 op tot maximaal €175 miljard”
secricible schreef:juval schreef:zolang Jetten nog vliegt van Amsterdam naar Groningen is het niet zo nijpend denk ik dan weer.. (stond vorige week op internet, heb het niet geverifieerd)
Eb als je dat wel had gedaan had je gezien dat het vliegtuig van Amsterdam naar Groningen moest om daar de koning op te halen voor een vlucht naar Spanje en dat Jetten "slechts" mee gelift heeft.
De terechte vraag is dan of het niet fatsoenlijke was als de koning naar Amsterdam was gekomen ipv het vliegtuig naar hem.
juval schreef:heel triest inderdaad...
ik kan het niet bevatten dat er zo makkelijk wordt omgegaan met zoveel geld.
IMANDRA schreef:Nederland is klein en heeft dus mogelijk minder impact maar zal dr steentje moeten bijdragen. En overal ter wereld is dit een hot topic en overal wordt gelobby’d voor meer maatregelen.
Dan is het toch prima dat Nederland óók een deel doet, ook al lijkt het klein? Als je alles van alle landen bij elkaar optelt dan kom je wel ergens. Aka, de optelsom telt. Ga je allemaal maar alleen naar elkaar staan wijzen “ja maar hullie dan”, dan gebeurt er helemaal niks als puntje bij paaltje komt. En wordt het allemaal véél duurder dan die 28 miljard van nu.
Goed dat Nederland stappen zet imo.
Edit: en die investeringen van 28 miljard, is daar niks van terug te winnen? In de zin van meer banen (ook goed voor t volk), koploper van innovatie en dus een thought leader positie (aka andere landen huren Nederlanders in) etcetera?