Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:46

Een kerncentrale en een opslag voor nucleair afval zijn natuurlijk prachtige doelwitten in tijden van oorlog. Ik vind dat je daar ook rekening mee moet houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:47

Dan zou je kunnen denken dat het voor de wereld belangrijk is dat men kerncentrales inzet voor het goede, ze niet betrekt bij oorlogen en ze niet plaatst op gevaarlijke plekken.

Omdat we allemaal op de aarde wonen en we willen dat het daar goed mee gaat, en als het niet mis gaat (en met kernenergie gaat het, lijkt het, tot nu toe mis door menselijk (!) handelen, al dan niet bewust) dan is het een hele goede, veilige vorm van veel energie, zeggen ze.

maar we moeten dan wellicht kiezen voor een lastigere vorm van energie, met meer uitstoot of meer belasting of minder opbrengst omdat sommige mensen stom zijn... ik vind het lastig om daar echt wat van te vinden..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:55

Cer schreef:
Dan zou je kunnen denken dat het voor de wereld belangrijk is dat men kerncentrales inzet voor het goede, ze niet betrekt bij oorlogen en ze niet plaatst op gevaarlijke plekken.

Er bestaan hooguit minder gevaarlijke plekken. In dat licht is Zeeland zo of zo een slechte keuze. Er blijft daar nu eenmaal een overstromingsrisico.

En als het over oorlog gaat. Wie kan garanderen dat er nooit meer oorlog in Nederland komt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:34

anjali schreef:
Als straks die grootste kerncentrale van Europa in Oekraine ontploft ( zit al in de gevarenzone) dan wordt heel Europa vergiftigd, afhankelijk van de windrichting. De meeste mensen hier zijn na 1986 geboren, ik niet en heb de ellende van Tsjernobyl nog meegemaakt. Dat gebied is nog steeds radioactief.

Inderdaad. We wanen ons hier in West-Europa (te) onkwetsbaar. Ook hier kunnen bommen vallen, ongelukken gebeuren, aanslagen gepleegd worden, tsunami's of aardbevingen zich voordoen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:37

Loretta schreef:
En als het over oorlog gaat. Wie kan garanderen dat er nooit meer oorlog in Nederland komt?

Dat kan niemand garanderen. maar goed, wie zegt dat Nederland dan uberhaupt overeind blijft..

(het zou misschien gegarandeerd kunnen worden als er wereldwijd afspraken over worden gemaakt, maar goed. Daarnaast weet ik niet precies hoe een kerncentrale beschermd kan worden en waartegen, ik ben benieuwd of die docu dat nog aankaart)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:11

Het gaat tegenwoordig allemaal over stikstofuitstoot. Wat voor vreselijke uitstoot ontstaat er wel niet door allerlei oorlogen. De rookwolken die er voortdurend boven Oekraine hangen zie je dagelijks op de t.v. En dan mogen hier de koeien niet meer poepen en moeten de boeren weg. Als men echt iets aan schadelijke uitstoot wil doen dan zou men alles op alles moeten zetten om vrede te krijgen, in Oekraine maar natuurlijk ook overal elders. Welke politicus zou dat nu eens voor elkaar kunnen krijgen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:51

anjali schreef:
Het gaat tegenwoordig allemaal over stikstofuitstoot. Wat voor vreselijke uitstoot ontstaat er wel niet door allerlei oorlogen. De rookwolken die er voortdurend boven Oekraine hangen zie je dagelijks op de t.v. En dan mogen hier de koeien niet meer poepen en moeten de boeren weg. Als men echt iets aan schadelijke uitstoot wil doen dan zou men alles op alles moeten zetten om vrede te krijgen, in Oekraine maar natuurlijk ook overal elders. Welke politicus zou dat nu eens voor elkaar kunnen krijgen?

Trump zegt dat hij dat gaat regelen :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:46

anjali schreef:

Geen populistische politici in ieder geval, die vinden Poetin best n geschikte vent. Stikstofuitstoot vergelijken met uitstoot van oorlogen is appels met fietsen vergelijken, slaat kant nog wal.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:12

Trump zegt dat hij dat gaat regelen, als vriendje van Poetin geeft hij gewoon de geannexeerde gebieden weg aan Rusland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:46

Ik las net dat het grootste containerschip ter wereld in de Rotterdamse haven ligt en wat dat ding zoal verbruikt en vervuild… dat is ook nogal wat ..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:47

En dat voormalig KLM topman 500 vliegtuigen besteld voor een aantrekkende markt in India

https://www.nu.nl/economie/6268712/voor ... appij.html

Van dit soort berichten krijg ik altijd het gevoel van 'heeft het uberhaupt wel nut, wat we proberen qua milieu / klimaat etc'
Ja alle beetjes helpen, maar jeeezem...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:10

Ja absurd he.

Las dat PvdA toch uit de coalitie van Fryslan is gestapt, nadat er een akkoord was bereikt.

Raar....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 22:55

Cer schreef:
Ik las net dat het grootste containerschip ter wereld in de Rotterdamse haven ligt en wat dat ding zoal verbruikt en vervuild… dat is ook nogal wat ..

Je kan je afvragen of 2 kleinere schepen vervuilender zijn dan 1 grote. Maar bottom line is dat er minder spullen over de wereld gesleept moeten worden, dus ietsjes minder consumeren is hoe dan ook beter voor de wereld en dan heb je misschien nog maar 1 kleinere boot nodig.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 07:35

We kopen ons ook suf dus er wordt nogal wat troep verscheept vanuit o.a. china

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 07:42

Ik heb geen idee wat er op die containerschepen staat, ik heb dat wel gegoogled, maar verder dan 'containers' kwam ik niet :+

En, soms is het wel zo dat welvaart daar debet aan is, maar met welvaart kan je ook weer dingen. Als je niks kan kopen, kan je ook geen zonnepanelen (die ook uit china komen) kopen, of een dure electrische auto (die ook meestal niet in NL gemaakt wordt), bijvoorbeeld...
Ik las laatst ergens dat milieubewust zijn vnl voor de hogere inkomens is weggelegd.. zoiets (ik zou de quote even moeten zoeken)
De mensen die 150 euro voor een duurzaam kledingstuk neer kunnen leggen (waarvan ik uiteindelijk benieuwd ben of degene die daar geld aan verdient, toevallig ook op vliegvakantie gaat maar dat terzijde :+ )

Oh, en ik las deze:
"Volgens minister Rob Jetten kan NL (als alle 122 maatregelen in aanvullend klimaatpakket à raison van €28 miljard worden uitgevoerd) temperatuurstijging met 0,00036 graden stoppen. “Maar als we niks doen, loopt klimaatschade in 2050 op tot maximaal €175 miljard”

Is dat dan wereldwijd? Of hoe moet ik dat lezen?

En ik ben al een dag of twee mn hoofd hierover aan het breken:
https://www.nu.nl/economie/6268874/eten ... egels.html

Hoe dan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 07:57

wat wordt de klimaatschade dan als er wel 0,00036 temperatuurstijging wordt gestopt? dan is het niet 0 denk ik....

zolang Jetten nog vliegt van Amsterdam naar Groningen is het niet zo nijpend denk ik dan weer.. (stond vorige week op internet, heb het niet geverifieerd)

en... hoe verrassend. Het landbouwakkoord is geklapt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:44

juval schreef:
zolang Jetten nog vliegt van Amsterdam naar Groningen is het niet zo nijpend denk ik dan weer.. (stond vorige week op internet, heb het niet geverifieerd)

Eb als je dat wel had gedaan had je gezien dat het vliegtuig van Amsterdam naar Groningen moest om daar de koning op te halen voor een vlucht naar Spanje en dat Jetten "slechts" mee gelift heeft.
De terechte vraag is dan of het niet fatsoenlijke was als de koning naar Amsterdam was gekomen ipv het vliegtuig naar hem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 09:35

Cer schreef:
En, soms is het wel zo dat welvaart daar debet aan is, maar met welvaart kan je ook weer dingen. Als je niks kan kopen, kan je ook geen zonnepanelen (die ook uit china komen) kopen

Er zijn wel Europese zonnepanelen fabrieken, maar no-liberale kabinetten hebben het er niet op.
Gevolg: het milieu mag er voor opdraaien (een prettig zwakke schakel binnen de machtspolitiek). ,
Citaat:
of een dure electrische auto (die ook meestal niet in NL gemaakt wordt), bijvoorbeeld...

Ik heb geen idee hoe duur de elektrische volkswagens uit Zweckau, Emden of Hannover zijn.
Citaat:
Ik las laatst ergens dat milieubewust zijn vnl voor de hogere inkomens is weggelegd.. zoiets (ik zou de quote even moeten zoeken)

Doe geen moeite.
Dat staat overal en ook dat is een politieke, neo-liberale keuze. Denk aan goedkoop milieu onvriendelijk voedsel.
Of subsidie op een stekkerauto, terwijl het openbaar vervoer wordt wegbezuinigd.
Citaat:
De mensen die 150 euro voor een duurzaam kledingstuk neer kunnen leggen

... al kan vintage natuurlijk wel.

Citaat:
"Volgens minister Rob Jetten kan NL (als alle 122 maatregelen in aanvullend klimaatpakket à raison van €28 miljard worden uitgevoerd) temperatuurstijging met 0,00036 graden stoppen. “Maar als we niks doen, loopt klimaatschade in 2050 op tot maximaal €175 miljard”

Ik kan niets met dit soort cijfers.
Maar hoe minder we doen, hoe groter de klimaatschade, dat is simpel.

En meer betalen voor 'gemaksvoer' : misschien zo stom nog niet. (Al is een vereniging waar ik lid van ben heel hard aan het nadenken over hoe en wat.)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:05

Cer schreef:
Oh, en ik las deze:

Rob Jetten moest er ook zelf een beetje om lachen :D
https://depolitiekevar.streamlit.app/De ... time=13252

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:41

secricible schreef:
juval schreef:

Eb als je dat wel had gedaan had je gezien dat het vliegtuig van Amsterdam naar Groningen moest om daar de koning op te halen voor een vlucht naar Spanje en dat Jetten "slechts" mee gelift heeft.
De terechte vraag is dan of het niet fatsoenlijke was als de koning naar Amsterdam was gekomen ipv het vliegtuig naar hem.

Dat zou weer jammer zijn voor het vliegveld, die houden wel van een beetje publiciteit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:55

Als ik dan zoiets krijg, dan zet dat wel even aan het denken. Dus al die maatregelen helpen maar om 0.000036 graad tegen te gaan? Dan kunnen we veel beter al het geld direct in het welzijn van het eigen volk steken.

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:59

heel triest inderdaad...

ik kan het niet bevatten dat er zo makkelijk wordt omgegaan met zoveel geld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:07

juval schreef:
heel triest inderdaad...

ik kan het niet bevatten dat er zo makkelijk wordt omgegaan met zoveel geld.

Ik ben benieuwd of zoiets dan ook echt de msm haalt. Feitelijk moet het een krantenkop zijn: X miljard investeren voor slechts 0.000036 graad afkoeling, moet het geld niet beter besteed worden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:22

Nederland is klein en heeft dus mogelijk minder impact maar zal dr steentje moeten bijdragen. En overal ter wereld is dit een hot topic en overal wordt gelobby’d voor meer maatregelen.

Dan is het toch prima dat Nederland óók een deel doet, ook al lijkt het klein? Als je alles van alle landen bij elkaar optelt dan kom je wel ergens. Aka, de optelsom telt. Ga je allemaal maar alleen naar elkaar staan wijzen “ja maar hullie dan”, dan gebeurt er helemaal niks als puntje bij paaltje komt. En wordt het allemaal véél duurder dan die 28 miljard van nu.

Goed dat Nederland stappen zet imo.

Edit: en die investeringen van 28 miljard, is daar niks van terug te winnen? In de zin van meer banen (ook goed voor t volk), koploper van innovatie en dus een thought leader positie (aka andere landen huren Nederlanders in) etcetera?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:57

IMANDRA schreef:
Nederland is klein en heeft dus mogelijk minder impact maar zal dr steentje moeten bijdragen. En overal ter wereld is dit een hot topic en overal wordt gelobby’d voor meer maatregelen.

Dan is het toch prima dat Nederland óók een deel doet, ook al lijkt het klein? Als je alles van alle landen bij elkaar optelt dan kom je wel ergens. Aka, de optelsom telt. Ga je allemaal maar alleen naar elkaar staan wijzen “ja maar hullie dan”, dan gebeurt er helemaal niks als puntje bij paaltje komt. En wordt het allemaal véél duurder dan die 28 miljard van nu.

Goed dat Nederland stappen zet imo.

Edit: en die investeringen van 28 miljard, is daar niks van terug te winnen? In de zin van meer banen (ook goed voor t volk), koploper van innovatie en dus een thought leader positie (aka andere landen huren Nederlanders in) etcetera?

Persoonlijk heb ik zo mijn vraagtekens bij jouw bewering over wereldwijde lobby's en aandacht voor de energie transitie. China, Afrika Rusland, om er een paar te noemen zijn er niet druk mee.