Mijn familie van vaders kant zijn altijd boeren geweest. Zij zijn afgehaakt in de tijd van schaalvergroting. Het was niet de manier waarop ze een bedrijf wilden runnen en ze durfden niet zo enorm te investeren (schulden).
Toch is het iets dat je dan blijft volgen, of iets dat in ieder geval bovenmatig je interesse heeft. Ik woon ook nog steeds op het platteland.
Goed, mijn vraag: er wordt door erg veel boeren en heel veel sympathisanten heel erg geageerd tegen linkse partijen.
Jesse Klaver lag bij de vorige demonstraties in een doodkist achter op een wagen opgebaard bijvoorbeeld.
Ik zie overal leuzen dat links schuldig zou zijn, dat Rutte met hun ondergang zijn linkse hobby's financiert. En dan ben ik het spoor bijster: want de schaalvergroting, de focus op export, de ongebreidelde uitknijperij door supermarkten, stikstofruimte creëren voor de industrie, vliegvaart en huizenbouw, rigoureus in alle bedrijven willen snijden en daarmee juist de kleine familiebedrijven met de wil tot verduurzamen om zeep helpen en daarmee de monsterbedrijven met 1 manager aan het roer en alleen Poolse werknemers laten voortbestaan is toch helemaal geen linkse agenda?
Neo-liberalen, ons wereldwijd kapitalistisch systeem, zo goedkoop mogelijk massa productie die ten koste gaat van mens, dier, milieu en kwaliteit is toch geen linkse hobby?
Na de oorlog heeft PVDA lang de ruimte gehad en dat heeft een poos voortgeduurd. Sinds VVD en CDA dominantie partijen zijn is er enorm veel uitgehold en verwoest.
En toch zie en hoor ik boeren veel zeuren over links, en is Jesse Klaver onbetrouwbaar (want hij lijkt op een Marokkaan zei iemand met droge ogen.... toen brak mijn klomp). Maar links heeft al zolang geen enkele ruimte, hoe kunnen zij dan verantwoordelijk gehouden worden voor deze farce?
En hoe denkt men dat overwegend rechts stemmen gaat helpen?
Ik heb dus partijprogramma's zitten lezen om het te begrijpen, maar lees dat GL (bijvoorbeeld) juist familiebedrijven en bedrijven die de slag naar duurzamer willen maken wil behouden en steunen. Maar vind ook dat juist vliegverkeer en industrie hard aangepakt moeten worden. Dus als ik nu nog boer was, dan zou ik meer links georiënteerd zijn.
Wat begrijp ik nu niet? Oprecht verward

ps: ik merk dat het me vooral raakt omdat in alle tijden van crisis en wanhoop je een sterke beweging naar rechts ziet. Dat weten we van de jaren 30. Onrust en onvrede zijn een geweldige voedingsbodem. Ik vind dat verwarrend en ook wel beangstigend. Ik zie hier nu ook bij veel boeren een NL-vlag, bijna een soort Nationalistisch signaal....