Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

IMANDRA schreef:
En dikke mensen zijn sneller ziek / geblesseerd dus lijkt me dat zieke mensen de staat juist meer kosten.

Is dat echt zo? Ik ben hartstikke dik en nooit ziek of geblesseerd, zelfs geen griepje (even afkloppen)
Ik ken eerlijk gezegd meer slanke mensen die vaak ziek zijn.

Ik weet dat er een verhoogd risico is op diabetes en hart en vaatziekten, maar is er echt onderzoek gedaan naar gewicht in combinatie met uitval? Ben ik best benieuwd naar. B

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

journee schreef:
Omdat een bepaalde groep mensen geen maat kan houden met snoepen, wordt straks iedereen (ongewenst) een nog veel gevaarlijker alternatief opgedrongen. Hoezo is dat gezond?

Die bepaalde groep is de meerderheid van de bevolking.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:58

purny schreef:
Mijn mening is dat de overheid ziet dat dikke mensen meer opleveren.
Als de overheid echt het belangrijk zouden vinden dat de mensen gezond waren waarom is het fruit en de groente dan niet te betalen?
Waarom zijn de sportscholen dan zo duur?

Vallen beiden in ieder geval nog onder het lage btw-tarief.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

fransje23 schreef:
journee schreef:
Omdat een bepaalde groep mensen geen maat kan houden met snoepen, wordt straks iedereen (ongewenst) een nog veel gevaarlijker alternatief opgedrongen. Hoezo is dat gezond?

Die bepaalde groep is de meerderheid van de bevolking.

50,6% van de volwassen is in mijn optiek niet de meerderheid van de bevolking. En daarbij zitten natuurlijk ook mensen die maar enkele kilo's te zwaar zijn en mensen die vanwege gezondheidsreden en medicatie overgewicht hebben, niet omdat ze ongezond eten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

fransje23 schreef:
purny schreef:
Mijn mening is dat de overheid ziet dat dikke mensen meer opleveren.
Als de overheid echt het belangrijk zouden vinden dat de mensen gezond waren waarom is het fruit en de groente dan niet te betalen?
Waarom zijn de sportscholen dan zo duur?

Vallen beiden in ieder geval nog onder het lage btw-tarief.

Er was een belofte dat dit afgeschaft zou worden.
Maar kennelijk is dat te moeilijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:48

juval schreef:
IMANDRA schreef:
En dikke mensen zijn sneller ziek / geblesseerd dus lijkt me dat zieke mensen de staat juist meer kosten.

Is dat echt zo? Ik ben hartstikke dik en nooit ziek of geblesseerd, zelfs geen griepje (even afkloppen)
Ik ken eerlijk gezegd meer slanke mensen die vaak ziek zijn.

Ik weet dat er een verhoogd risico is op diabetes en hart en vaatziekten, maar is er echt onderzoek gedaan naar gewicht in combinatie met uitval? Ben ik best benieuwd naar. B

Zolang je actief bent kunnen dikke mensen ook gezond zijn. En actief ben jij naar mijn idee wel. :D
Het ligt er ook aan waar dat vet zit. Voornamelijk buikvet lijkt een probleem te zijn. Dus iemand die verder slank is, maar wel een buikje heeft, loopt ook risico op bepaalde gezondheidklachten die aan obesitas gelinkt worden.

https://www.catharinaziekenhuis.nl/slankere-mensen-altijd-gezonder-zeker-niet/

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Ik was ook veel te dik. Maar bij mij had het een andere oorzaak.
Nu ben ik netjes op gewicht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Men kan nu wel zeuren over suikertax enz maar kijk even naar je jeugd (45+?)
Hoeveel tv keek je , hoeveel fietste /sportte je. Computer?
Dus leg een stuk over te dikke kids vooral ook daar waar het hoort , verantwoordelijkheid van ouders. Niet alleen maar groot deel wel . Onze kids zijn opgegroeid in de tijd dat er geen e bikes waren, werden gestimuleerd aan beweging te doen en ze sporten nu nog steeds . En eten zoveel mogelijk gezonde voeding. Hun kids, nog jong maar maximaal 15 tot 30 min tv ( juf Roos bvb)
Net als bij ons vroeger , na het eten even tv kijken en dan weer naar buiten. Moet wel kunnen natuurlijk, wij hebben redelijk perceel maar er is echt wat voor te zeggen dat er ook iets n opvoeding verandert.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

nps schreef:
Helemaal eens. Zonder adviescentra gaan mensen zeker niet gezonder eten, en de realiteit is dat obesitas en hart- en vaatziekten en enorme kostenpost zijn. Dus als je bespaart op het Voedingcentrum, kan het zomaar zo zijn dat er meer gezondheidskosten bij komen.

Ik vind het altijd een beetje loos om te gaan schermen met "ik vind dit geld niet nuttig besteed" merk ik. Het is aan de overheid om een sluitende begroting te maken en te bepalen welk geld waarheen gaat. Dat er geld gaat naar iets wat jij niet nuttig vind (en ik dus wel) wil niet zeggen dat er minder geld overblijft voor dingen die jij wel nuttig vind.

@IMANDRA ja! Ik volg BOOS, ze zijn genomineerd voor de journalistiekprijs "de Tegel" oid voor dit onderzoek. Schijnt een soort van de hoogste journalistieke prijs te zijn, ik heb hem opgezocht. https://www.detegel.info/nieuws/genomin ... onderzoek/ . Ook weer een spraakmakend onderzoek naar de Yes We Can klinieken trouwens. Erg waardevol, en dank voor de tip

@juval - het gaat ook om mijn belastinggeld, en ik vind het wel nuttig besteed. Ik vind niet ieder kamerlid even nuttig, maar dat is een ander verhaal ;). Dit is een beetje dezelfde discussie - kamerlid zijn is al een vreselijk ondankbare en onaantrekkelijke taak, en loont minder dan het bedrijfsleven. Salarissen verlagen betekent a. niet automatisch dat geld gaat naar dingen die je wel nuttig vind en b. maakt het vak van Kamerlid nóg onaantrekkelijker.

Huh? Maar discussiëren over of het geld nuttig besteed word is toch juist onderdeel van de politiek. De vorige regeerperiode vond een heel groot deel hier het geld niet nuttig besteed denk ik zo :D

Het kan ook zijn dat als je geld inzet op een ander terrein dat mensen juist gezonder worden. Is er ooit onderzoek gedaan naar de opbrengst van het voedingscentrum? Wat heeft het ons als maatschappij opgeleverd? Had het meer opgeleverd als we bijvoorbeeld dat geld beschikbaar hadden gesteld voor een appel op school elke dag? Geen idee, ik vind dat een boeiende materie.

Het gaat er niet om of ik als persoon het nuttig vind, het gaat erom of het effect heeft denk ik zo :o . En gezien hoe dik we allemaal worden gaat er toch iets niet helemaal pluis denk ik :o . Maargoed, misschien waren we zonder posters van de schijf van 5 op het consultatiebureau wel 5 kilo zwaarder, wie weet :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

BigOne schreef:
Men kan nu wel zeuren over suikertax enz maar kijk even naar je jeugd (45+?)
Hoeveel tv keek je , hoeveel fietste /sportte je. Computer?
Dus leg een stuk over te dikke kids vooral ook daar waar het hoort , verantwoordelijkheid van ouders. Niet alleen maar groot deel wel . Onze kids zijn opgegroeid in de tijd dat er geen e bikes waren, werden gestimuleerd aan beweging te doen en ze sporten nu nog steeds . En eten zoveel mogelijk gezonde voeding. Hun kids, nog jong maar maximaal 15 tot 30 min tv ( juf Roos bvb)
Net als bij ons vroeger , na het eten even tv kijken en dan weer naar buiten. Moet wel kunnen natuurlijk, wij hebben redelijk perceel maar er is echt wat voor te zeggen dat er ook iets n opvoeding verandert.

Ik heb laatst geklaagd op de school van mijn dochter. Er werden traktaties uitgedeeld met meer snoep dan ik in een hele maand aan mijn kind geef. Het is als ouder ook moeilijk hoor, de hele maatschappij is ingericht op veel eten :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Wij hadden (eind jaren 60) op de basisschool geen enkel te dik kind in de klas, nu je het zegt BigOne. Je was hele dagen buiten en voor snoep en chips was er niet altijd geld.

En Ruitje, jij kan je vast ook die mensen herinneren die hun zoontje in de ochtend al patat gaven van de Mac omdat hij niets anders wilde eten :=

Eigenlijk bizar als je denkt hoeveel er in 50 jaar veranderd is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Wij ook geen dikke kinderen op school, hooguit een enkele uitzondering.

Mijn kinderen waren altijd heel slank. Nu, rond de dertig, dikken ze op helaas, eentje wordt echt te zwaar, de andere nog niet maar is wel aangekomen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Mijn ouders vonden vroeger snoep, cola en chips onzin door de week. Op zaterdag mocht je een glaasje fris met een bakje chips en qua snoep af en toe een dropje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

prompter schreef:
Wij hadden (eind jaren 60) op de basisschool geen enkel te dik kind in de klas, nu je het zegt BigOne. Je was hele dagen buiten en voor snoep en chips was er niet altijd geld.

En Ruitje, jij kan je vast ook die mensen herinneren die hun zoontje in de ochtend al patat gaven van de Mac omdat hij niets anders wilde eten :=

Eigenlijk bizar als je denkt hoeveel er in 50 jaar veranderd is.

Hahaha ja :') ... Maar dat is dus ook echt precies zo'n gezin waarvan ik denk: helpt wat we nu doen dan?

Maar... de supermarkt is ook niet meer wat hij was he. Ik had vroeger als kind keuze uit Paprika,Naturel en Bolognese.

Croky en Lays.

Het gangpad van de chips is nu langer dan die van de groenten :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

ruitje schreef:
Ik heb laatst geklaagd op de school van mijn dochter. Er werden traktaties uitgedeeld met meer snoep dan ik in een hele maand aan mijn kind geef. Het is als ouder ook moeilijk hoor, de hele maatschappij is ingericht op veel eten :o

Dat is natuurlijk de kern van het probleem.

We zijn geconditioneerd om ons zelf te belonen met eten.
Bij iedere gelegenheid hoort eten.
We moeten vooral blijven consumeren.

Nu vind ik eten ook wel een leuke en lekkere hobby..Weet hoe lastig het kan zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Ik zat te denken: ik geloof niet dat ik vroeger thuis ooit fris, afgezien van roosvicee of Karvan cevitam, kreeg. Chips ook nooit. Wel eens chocomel, smarties of een stukje chocola.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Bij ons kwam heel vroeger al zo’n rijdende winkel langs , eens per twee weken kocht mijn moeder een zak naturel chips met een zakje zout erin. En dan kreeg je eens per week 10 chippies , kneep je eerst de oliebelletjes door en strooide er wat zout op, godsamme wat lekker.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

mysa schreef:
Ik zat te denken: ik geloof niet dat ik vroeger thuis ooit fris, afgezien van roosvicee of Karvan cevitam, kreeg. Chips ook nooit. Wel eens chocomel, smarties of een stukje chocola.

Humor, bij ons werd ook zelden frisdrank gedronken. Karvan cevitam en zeker roosvicee bevat nu ook nog veel suiker. Roosvicee heeft als je het gebruikt als aanbevolen maar zo'n 10% minder suiker dan cola. Vroeger bestond carvan cevitam soms zelfs voor 55% uit suiker. En de meeste mensen gebruiken (ook vroeger) geen maatbeker bij het aanlengen van hun siroop of ranja. Toendertijd was cola vanwege het suikergehalte waarschijnlijk de gezondere keuze. :D

Chips aten wij wel in het weekend of op speciale dagen. Maar wel ieder een eigen portie in een bakje. Snoeptrommel hadden we ook, maar die ging meestal alleen open na het avond eten, als je bord leeg was en je toetje (vaak fruit) op, mocht je nog een snoepje uitzoeken.

Tegenwoordig mag je op veel scholen ook geen snoep meer trakteren. Ik kan me herinneren dat ik als kind ooit nog een aardigheidje heb getrakteerd in plaats van snoep of koek. Maar daar werd toen ook weer wat van gevonden. Soms kan je het ook gewoon niet snel goed doen. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Ik weet nog dat je vroegah van die kettingen had, een dropveter en daarover van die nibbit ringen... nostalgie.

Maar je kunt als ouder zijnde je kind gewoon brood mee naar school geven maar er zijn ook kinderen die het gewoon weggooien en vervolgens aan de frikandelbroodjes en de red bull gaan.
Je hebt er soms als ouder zijnde ook geen invloed op.

Maar even off topic: Waren ze ook niet bezig met een leeftijdsgrens voor energydrinks?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

purny schreef:
Ik weet nog dat je vroegah van die kettingen had, een dropveter en daarover van die nibbit ringen... nostalgie.

Maar je kunt als ouder zijnde je kind gewoon brood mee naar school geven maar er zijn ook kinderen die het gewoon weggooien en vervolgens aan de frikandelbroodjes en de red bull gaan.
Je hebt er soms als ouder zijnde ook geen invloed op.

Maar even off topic: Waren ze ook niet bezig met een leeftijdsgrens voor energydrinks?

Ja, dat moet geloof ik van 14 naar 18 jaar. Waarschijnlijk gaan jongeren dan over op ijskoffie, kan de overheid zich daar vervolgens over buigen... :')

En de ironie: het voedingscentrum adviseert 1 kop Koffie per dag voor kinderen van 13 - 14 jaar en maximaal 2 kopjes per dag tot 18 jaar. Ter vergelijking, een klein blikje energy drink bevat dezelfde hoeveelheid caffeine als 1 kop koffie, een groot blik is vergelijkbaar met 2 koppen koffie.