Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:55

Koper schreef:
DP: neuhhh, iemand die om bronnen vraagt, al dan niet vanuit een "volgens mij", wat nou eenmaal een gebruikelijke formulering is wanneer je iets wil checken en liefst nog wat wil opsteken, daarop aanspreken vind ik niet zo nodig. Ik vind namelijk dat WB goede vragen stelt en ik juich het ook alleszins toe dat er bronnen worden gedeeld ipv dat er maar wordt geroepen dat je dingen moet aannemen. Dat laatste vind ik meer iets voor de wolvenknuffelaars, zoals laatst met die ineens vermiste en naar hun idee gestroopte wolven bij voorbeeld.

Heel eerlijk Koper, WB heeft in het hele topic welgeteld 1 vraag gesteld, de vraag om een bron. Verder zijn het enkel opmerkingen dat mensen dieren nog achter twee touwtjes hebben staan. Dus ik weet niet welke vragen ik over het hoofd zie. Ook is de toon niet dusdanig dat het helpend is in een topic als je een open dialoog wilt.
Als je wat met DP wilt uitvechten en daar wen aanleiding voor zoekt in haar reactie op een post van WB, volg dan je eigen advies en doe het via PB, want dan werkt het niet zo vervuilend in het topic.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 15:09

Mist schreef:
Naar mijn weten is het zo dat als de wolf zich ergens vestigd, dat gebied aangewezen moet worden als Natura 2000 gebied. En dan ben je er al, dan gaat de boel op slot https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/251 ... 00-gebied/

Afbeelding
10 jaar na eerste nest in Nederland kan de boel hartstikke op slot gezet worden doordat men klakkeloos een habitatrichtlijn heeft opgesteld.
Men had nooit verwacht dat het zo uit de klauwen zou lopen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:21

Dit stuk gaat over de Veluwe, maar de regels staan er in.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... Veluwe.pdf

Het besluit kun je vinden onder de habitatrichtlijn bijlage 2 en 4

Vanaf 2029 is het voor de EC gemakkelijk om Nederland te verplichten om vestigingsgebied van de wolf aan te wijzen als natura2000 gebied, omdat dan de wolf zich hier tien jaar heeft voortgeplant.

Dat niet alleen natuurlijke gebieden als vestigingsplaats kunnen worden aangewezen, maar ook gewoon dorpen, dus dan mag je de wolf ook niet uit je achtertuin verwijderen, blijkt uit volgende stuk:

https://ecer.minbuza.nl/-/eu-hof-ook-wo ... trichtlijn

tamary

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:31

Dus moet er heel rap duidelijk vastgelegd worden wat een wolf is en wat voor eisen die aan een leefgebied stelt. Kunnen we in NL eindelijk wegens niet aan kunnen voldoen een 0-stand verantwoorden wegens ongeschikt gebied.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:56

Maar zo verschuift ook steeds de definitie van wat een probleem wolf is.
Eerst was het dat als hij 2 keer vee had gepakt. Nu is het 2 keer vee achter een goed gekeurd raster. Wanneer het goed gekeurd is is ook weer een vage bedoeling.
Daarnaast loopt dna onderzoek hopeloos achter dus niks probleem wolf.

Er was een definitie als de wolf zelf toenadering zou zoeken binnen 30 meter... Hoeveel filmjes zijn daar onderhand al niet van

Zelfs dna bewezen gebeten kinderen en honden zijn niet eens meer een probleem.

Zal zo niet anders zijn met het leefgebied van de wolf.
Van moet voldoende wild zitten en genoeg ruimte naar kan allemaal best.

Ja alles dichtgooien voor de mens en weer verder...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:45

Is het misschien mod-technisch of ts technisch, handig als er een aparte pagina of topic komt waar alle nuttige links makkelijk teruggelezen kunnen worden?
Het is nml vaak lastig zoeken en dan kan je er ook makkelijker naar verwijzen.
Dat voorkomt dat mensen die nieuw binnenkomen het hele topic moeten gaan doorlezen en het voorkomt ook dat dezelfde discussies steeds voorbij komen doordat mensen dit opnieuw aanzwengelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 18:12

@ikkedus, ik heb zoiets al een keer aangezwengeld bij een mod.
Een soort wiki/sticky-gedeelte ofzo.
Maar ik heb er verder geen reactie op gehad.

Ik probeer belangrijke info zo nu en dan wel weer actueel aan te vullen in de openingspost en de linkjes over subsidie post ik bewust in het topic ervaringen toekenning subsidie wolfwerende hekken. In de hoop dat het overzichtelijk blijft.

Er staan natuurlijk diverse linkjes in de openingspost, ik hoop dat gebruikers daar af en toe in neuzen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 18:24

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:32

ikkedus schreef:
Is het misschien mod-technisch of ts technisch, handig als er een aparte pagina of topic komt waar alle nuttige links makkelijk teruggelezen kunnen worden?
Het is nml vaak lastig zoeken en dan kan je er ook makkelijker naar verwijzen.
Dat voorkomt dat mensen die nieuw binnenkomen het hele topic moeten gaan doorlezen en het voorkomt ook dat dezelfde discussies steeds voorbij komen doordat mensen dit opnieuw aanzwengelen.

Dat zou zeker handig zijn :j

Daarnaast tinus heeft dat ook al vaak aangegeven, kun je ook in dit topic zoeken op plaatsnaam of trefwoorden. Zo krijg je heel veel info al boven water.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:36

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:19

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:33

Meerdere zichtmeldingen van roedel van 3 wolven omgeving Groenekan U
Citaat:
7 februari 2025/Utrecht
Meerdere zichtmeldingen, roedel van 3 wolven in de Natuur gebieden:
Beukenburg, de Leyen, Riddenoordse bossen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15gWxh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:48

Wolven, de nieuwe vos of rat in dorp en stad?!
Citaat:
We kregen vandaag dit filmpje toegezonden.
Hierop is te zien dat midden in de nacht een wolf op het terrein van De Veluwse Heuvel loopt

WWF legt uit: Dat wolven van nature mensen vermijden betekent niet dat de menselijke omgeving vermeden wordt. Een wolf die ‘s nachts of overdag in de buurt van dorpen loopt is normaal. Ook een wolf die stopt als hij mensen ziet en naar ze kijkt vertoont normaal gedrag voor een wolf.

Filmpje via bron
https://www.facebook.com/share/v/12CMLV ... tid=wwXIfr
Bron hulz media

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 23:27

Zichtmelding Welldorf (D), 50 km van Heerlen
Citaat:
Welldorf NRW
07-02-2025
Zichtmelding vermoedelijke wolf
Ca 50 km van Heerlen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeeldingmbron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12Cuzn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 09:17

Aanval Emst Gld gisteravond 2 schapen gedood
Citaat:
Emst Gelderland
07-02-2025

Vrijdag 7 februari rond 23.00 uur wolvenaanval. 2 dode schapen.

Sterkte voor de eigenaar!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DHfCg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 09:31

Aanval Bocholt (B) gisteren. Schaap gedood

Citaat:
8 februari 2025/Bocholt/België
Schaap doodgebeten vlak bij grens met Nederland: “Ze hebben blauwtong overwonnen, en nu dit”

Bocholt Na de marter, de buizerd en de vos kreeg Christien Masmeijers vrijdagochtend ongewenst bezoek op haar boerderij op de Stramproyerweg, niet ver van de Nederlandse grens. Een schaap overleefde de aanval niet. Het Agentschap Natuur en Bos werd op de hoogte gebracht. Er wordt onderzocht of dit het werk is van een wolf.
Het leven van Christien Masmeijers draait om afgeschreven dieren. Zeer gedreven zorgt zij langs de Stramproyerweg voor oude paarden, ganzen, kippen, pauwen, koeien en enkele schapen. De dieren krijgen er naast de nodige zorg vooral veel liefde. Zeg maar, een warm dierenmens die afgeschreven dieren een tweede kans geeft.

Vrijdagmorgen kreeg Christien onverwacht bezoek, ze vermoedt van de wolf. Eén schaap werd gepakt, drie andere schapen konden ontkomen. “Vanochtend om 5.30 uur was nog alles rustig. Iets later zag ik een schaap in de weide liggen. In de nek gebeten. Mogelijk heeft het beest zijn werk niet kunnen afmaken, werd het door iets of iemand opgeschrikt tijdens de aanval?,” vermoedt Christien.
De beschermde weide waar de schapen normaal lopen, staat blank door de aanhoudende regen. “Daar staat 15 cm water en kan je de dieren niet in laten lopen. De schapen stonden korter nu bij de stallingen.” De voorbije zomer had Christien nog weken lang gevochten voor de schapen. “Ze hadden blauwtong, maar met veel moeite heb ik ze erdoor gehaald. En dan krijg je bezoek van de wolf”, zegt ze ontmoedigd.
De feiten werden vrijdagochtend vastgesteld door ANB. “Maar we kunnen nog niet bevestigen dat het om een wolvenaanval gaat”, zegt Jeroen Denaeghel van ANB. “Een expert moet nog langsgaan om de vaststellingen te doen.”
Daaruit kan mogelijk ook blijken of de dader(s) het Limburgse wolvenkoppel Noëlla en Maurice zijn. “De Stramproyerweg is ver weg van het kerngebied van de Limburgse roedel. Het is ook al heel lang geleden dat we nog meldingen hebben gekregen van een wolf die daar werd gespot. Maar ik sluit niks uit. Het wolvenkoppel is momenteel alle uithoeken van hun territorium aan het afbakenen. Het kan dus zomaar”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf.
Een zwervende wolf sluit hij ook niet uit. “Het zwerfseizoen is nog altijd bezig. En de Duitse grens is niet zo ver weg. Dat kan dus ook nog altijd. Om uitsluitsel te krijgen is eerst DNA-onderzoek nodig”, besluit Loos.
Stress

De andere dieren van Christien staan ondertussen onrustig in de weide, stijf van de stress. “De paarden en schapen hebben deze aanval bewust meegemaakt. Ze weten geen blijf met zichzelf. Daarom heb ik het dode schaap met de tractor uit de weide gehaald.”
https://www.hbvl.be/regio/limburg/bocho ... CgPkLCCORg

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/18E3co ... tid=wwXIfr

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:48

Volgende week weer eens naar Bakkeveen. Tja, ga ik nou in de bossen wandelen of niet?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:39

Ik woon naast bakkeveen maar op zich is het wel rustig hier
Ik hoor hem soms in de vroege ochtend wel huilen maar dat is niet dagelijks.

Ik wandel niet in het bos maar dat komt omdat ik als de dood ben om er 1 tegen te komen al is het wel altijd druk met wandelaars.
Je hoort hier weinig aanvallen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:36

Zichtmelding Welsum Ov teee wolven
Citaat:
Welsum Overijssel
08-02-2025
Zichtmelding 2 wolven.
Ze lopen al weken in de omgeving te terroriseren.
Er gaan ook berichten rond dat er 11 in de buurt (Oene) zijn. Dit is nog niet aangetoond, maar we sluiten het ook niet uit.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1Awfov ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:38

Aanval Doornspijk Gld, drachtige ooi gedood
Citaat:
Doornspijk Gelderland
08-02-2025
Aanval op schapen.
Drachtig, dus ook gemiddeld nog 2 lammeren

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/15xdjJ4h ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 14:13

Citaat:
8 februari 2025/Drenthe
Goed voorbeeld doet goed volgen???
Terwijl de overheid de eigenaren van dieren in het wolvengebied aanspoort om afrasteringen in orde te maken en zorg te dragen voor het welzijn van hun beestjes heeft Staatsbosbeheer en hun kompaan Mekel er zelf een zootje van! Geen deugdelijke afrastering, vrijwel geen stroom op de draad en als je met deze snijdende kou midden in een wolvengebied een pasgeboren veulen aan zijn lot overlaat ben je voor mij tot het diepste niveau gezakt! Ga voor je dieren zorgen verdomme!
https://www.facebook.com/share/p/18omKuZ7uh/

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/164NJv ... tid=wwXIfr

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:31

Ik ben het er mee eens dat die paarden daar niet moeten lopen achter zulke afrastering. Maar 7000 volt is in mijn ogen toch niet "vrijwel geen stroom".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:32

Ik zie 0,7 staan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:32

0.7 = 700, niet 7.000

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:34

Hannanasjuh schreef:
Ik ben het er mee eens dat die paarden daar niet moeten lopen achter zulke afrastering. Maar 7000 volt is in mijn ogen toch niet "vrijwel geen stroom".

Klopt, maar er staat 0,7 kv op die meter. Dat is maar 700 volt.