8 februari 2025/Bocholt/België
Schaap doodgebeten vlak bij grens met Nederland: “Ze hebben blauwtong overwonnen, en nu dit”
Bocholt Na de marter, de buizerd en de vos kreeg Christien Masmeijers vrijdagochtend ongewenst bezoek op haar boerderij op de Stramproyerweg, niet ver van de Nederlandse grens. Een schaap overleefde de aanval niet. Het Agentschap Natuur en Bos werd op de hoogte gebracht. Er wordt onderzocht of dit het werk is van een wolf.
Het leven van Christien Masmeijers draait om afgeschreven dieren. Zeer gedreven zorgt zij langs de Stramproyerweg voor oude paarden, ganzen, kippen, pauwen, koeien en enkele schapen. De dieren krijgen er naast de nodige zorg vooral veel liefde. Zeg maar, een warm dierenmens die afgeschreven dieren een tweede kans geeft.
Vrijdagmorgen kreeg Christien onverwacht bezoek, ze vermoedt van de wolf. Eén schaap werd gepakt, drie andere schapen konden ontkomen. “Vanochtend om 5.30 uur was nog alles rustig. Iets later zag ik een schaap in de weide liggen. In de nek gebeten. Mogelijk heeft het beest zijn werk niet kunnen afmaken, werd het door iets of iemand opgeschrikt tijdens de aanval?,” vermoedt Christien.
De beschermde weide waar de schapen normaal lopen, staat blank door de aanhoudende regen. “Daar staat 15 cm water en kan je de dieren niet in laten lopen. De schapen stonden korter nu bij de stallingen.” De voorbije zomer had Christien nog weken lang gevochten voor de schapen. “Ze hadden blauwtong, maar met veel moeite heb ik ze erdoor gehaald. En dan krijg je bezoek van de wolf”, zegt ze ontmoedigd.
De feiten werden vrijdagochtend vastgesteld door ANB. “Maar we kunnen nog niet bevestigen dat het om een wolvenaanval gaat”, zegt Jeroen Denaeghel van ANB. “Een expert moet nog langsgaan om de vaststellingen te doen.”
Daaruit kan mogelijk ook blijken of de dader(s) het Limburgse wolvenkoppel Noëlla en Maurice zijn. “De Stramproyerweg is ver weg van het kerngebied van de Limburgse roedel. Het is ook al heel lang geleden dat we nog meldingen hebben gekregen van een wolf die daar werd gespot. Maar ik sluit niks uit. Het wolvenkoppel is momenteel alle uithoeken van hun territorium aan het afbakenen. Het kan dus zomaar”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf.
Een zwervende wolf sluit hij ook niet uit. “Het zwerfseizoen is nog altijd bezig. En de Duitse grens is niet zo ver weg. Dat kan dus ook nog altijd. Om uitsluitsel te krijgen is eerst DNA-onderzoek nodig”, besluit Loos.
Stress
De andere dieren van Christien staan ondertussen onrustig in de weide, stijf van de stress. “De paarden en schapen hebben deze aanval bewust meegemaakt. Ze weten geen blijf met zichzelf. Daarom heb ik het dode schaap met de tractor uit de weide gehaald.”
https://www.hbvl.be/regio/limburg/bocho ... CgPkLCCORg