Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:47

Het lijkt me verstandiger om eerst de Holocaust op alle Nederlandse scholen uitgebreid te behandelen (ook de Nederlandse rol in die holocaust), samen de kruistochten en het kolonialisme van nederland (en hoe Nederland om is gegaan en nog steeds gaat met haar "win-gewesten"). Vergeet ook vooral niet de "politionele acties" uitgebreid aan de orde te laten komen en van daaruit kun je een heel mooi bruggetje maken naar de doofpotten die nog steeds overal voor het oprapen liggen en de geschiedverfraaiing die in de vorige eeuw verder vervolmaakt is.

Daarna lijkt het mij prima deze geschiedenis ook aan nieuwkomers te onderrichten, wellicht heeft dat de gewenste afschrikkende werking waar onze huidige elite in de coalitie naar op zoek zijn.

Dat gezegd hebbende:

Het is achterlijk om van 1 item uit de geschiedenis ineens te benoemen dat dit heeeeeeel belangrijk is voor een specifieke groep mensen omdat die mensen zogenaamd bepaalde denkwijze zouden laten zien die voor de huidige problemen zorgen.
Gaan we dan een andere inburgeringscursus maken voor Hindoestanen? Moeten nieuwkomende Katholieken de beeldenstorm leren, zoals janneke waarschijnlijk graag wil? En gaan we dan de calvinisten aktief binnenhalen, want dat zijn "onze" mensen?

Marije_jiplover

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:53

Eens met Irmaz :j

In mijn schooltijd werd het hele koloniale verleden opgehemeld als hoe goed wij toen waren, over de slavernij werd nauwelijks gesproken.

Echt iets op trots op te zijn, als Nederland!

Om dan idd alleen de holocaust eruit te halen en specifiek voor een groep immigranten te verplichten, vind ik echt stemmingmakerij en niet gepast.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:04

Mons Keizer is van de BBB, niet van de PVV!

Op de radio nam ze ook heel slim afstand van Wilders.

En jongerenafdelingen van NSC en VVD zien Plasterk niet zitten als mp. Het is nog geen gelopen race :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:14

Ik quote mezelf even uit een ander topic

Echwel schreef:
Het nare is dat kinderen door alles al vergiftigd worden door Hamas en de volgende generatie Hamas strijders dus al gemaakt is..
Die nietsontziende haat tegen alles wat joods is..en stiekem ook westers
Hoe ga je dat ooit weer goed krijgen.

Ik heb hier op school gesproken over de 2de wereldoorlog en wat het met mensen gedaan heeft
Mijn beste luisteraars waren kinderen uit Iran enz, moslim kinderen waar ik heel goed gesprek mee heb gehad en die nu ook beseffen dat al het leed tegen kinderen hetzelfde is..

Maar de tegenstelling toen een klas de synagoge ging bezoeken en sommige kinderen niet naar binnen gingen tegen het hysterische aan.
Ze mochten dat niet van hun ouders want de joden waren hun grootste vijand...

Mijn idee is laten we bij de jeugd beginnen..

Mijn moeder heeft op een gegeven moment ook geaccepteerd dat we door Duitsland heen reden, met het besef dat de nieuwe generatie er niets aan kon doen...

Daar moeten we naartoe....

Dan even een bericht van kennissen uit België

Citaat:
Een woedende pro-Palestijnse menigte die een toerist herkende die met zijn dochter in de stad Brugge in België wandelde, viel hem brutaal aan.

Toen pro-Palestijnen merkten dat Amnon Ohana (64) en zijn dochter Shira (29) een anti-Israël-sticker verwijderden die op een muur bij het treinstation was geplakt, vielen ze de vader aan door hem in zijn gezicht te schoppen en te slaan. Zelfs nadat de twee erin slaagden naar de verdieping beneden te ontsnappen, bleef een van de aanvallers de vader achtervolgen, waarbij hij hem tegen de grond sloeg en hem bleef schoppen. voor de camera's. Op de hulpoproep van de vader en dochter van voorbijgangers werd niet gereageerd.

Na de zware aanval werd Ohana naar een plaatselijk ziekenhuis gebracht, waar bij hem een gebroken kaak werd vastgesteld.

We zullen ieder voor zich moeten beseffen dat dit niet kan.
Ik ben geboren en getogen in Nederland..

En nu zoals ik zeg ga ik het gesprek met kinderen aan, alleen ook in Nederland zijn sommige kinderen vergiftigd in hun jodenhaat.
En moeten de joodse scholen met 2 meter hoog hek eromheen en marechaussee orden bewaakt, als beesten achter hekken..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:34

prompter schreef:

En jongerenafdelingen van NSC en VVD zien Plasterk niet zitten als mp. Het is nog geen gelopen race :)

Maakt niks uit. Er is hier immers al besloten dat het toch niets wordt met dit kabinet en dat het allemaal een stel populistische rechts-extremisten zijn. Door die bril wordt dan ook alles bekeken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:42

irmaz schreef:
Het lijkt me verstandiger om eerst de Holocaust op alle Nederlandse scholen uitgebreid te behandelen (ook de Nederlandse rol in die holocaust), samen de kruistochten en het kolonialisme van nederland (en hoe Nederlanden om is gegaan en nog steeds gaat met haar "win-gewesten"). Vergeet ook vooral niet de "politionele acties" uitgebreid aan de orde te laten komen en van daaruit kun je een heel mooi bruggetje maken naar de doofpotten die nog steeds overal voor het oprapen liggen en de geschiedverfraaiing die in de vorige eeuw verder vervolmaakt is.

Prima plan...!
Citaat:
Moeten nieuwkomende Katholieken de beeldenstorm leren, zoals janneke waarschijnlijk graag wil? En gaan we dan de calvinisten aktief binnenhalen, want dat zijn "onze" mensen?

Welnee...
(Al zou ik wat kennis over het Calvinisme toejuichen, dat zit hier in de veenbodem. Inclusief zelfkritiek. ;) )

Om niet te zeggen:
als we vredig willen samenleven,
kunnen we beter de geschiedenis kennen - en leren over vreedzame communicatie en hoe met creativiteit in harmonie conflicten op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-05-24 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:45

996981 schreef:
prompter schreef:

Maakt niks uit. Er is hier immers al besloten dat het toch niets wordt met dit kabinet en dat het allemaal een stel populistische rechts-extremisten zijn. Door die bril wordt dan ook alles bekeken :)

Niet alleen hier, het algoritme van X, voorheen Twitter, denkt ook dat je beslist interesse zal hebben in allerlei extreem-rechtse tweets wanneer je 1x op een tweet van Caroline reageert :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:47

irmaz schreef:
Niet alleen hier, het algoritme van X, voorheen Twitter, denkt ook dat je beslist interesse zal hebben in allerlei extreem-rechtse tweets wanneer je 1x op een tweet van Caroline reageert :)

En het algoritme van Twitter is natuurlijk súper betrouwbaar :j :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:50

Citaat:
Maakt niks uit. Er is hier immers al besloten dat het toch niets wordt met dit kabinet en dat het allemaal een stel populistische rechts-extremisten zijn. Door die bril wordt dan ook alles bekeken

Dit soort posts zijn ook niet helpend en doen mee aan het polariseren in dit toic!

Echwel wat een enorm nare gebeurtenis. Ik zou in deze dagen ook niet graag Joods zijn. Daar kom ik eerlijk voor uit. Mensen zijn naar.
Want
Helaas is anti semitisme weer een agenda punt. Daar kan niemand omheen.

Helaas is anti moslim geloof zijn iets dat luid en duidelijk verkondigd is zelfs vanuit de politieke arena van Den Haag. Ook niet ok waar de meesten in dit topic ook wel eens mee zijn.

Anti dit of anti dat is iets van mensen dat in hun genen zit en heel heel naar is. Het is een instrument van extreem rechtse partijen gebruiken om hun boodschap kracht bij te zetten, of de aandacht af te leiden van wat er werkelijk speelt dor mensen tegen elkaar op te zetten etc. Hoe extremer hoe krachtiger die boodschap en hoe naarder tot en met veranderen van wetten , rechters etc.

Een goede inburgeringscursus voor nieuwe mensen lijkt me heel belangrijk. In Frankrijk wordt daar zelfs het leren van dansen met vrouwen in opgenomen en uitgelegd welke rol muziek en dans heeft in onze Westerse cultuur.
Het is een verplicht onderdeel van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:57

Dit kabinet IS extreem rechts en een groot aantal politici en burgers is daar trots op.

Maar niet klagen als Jan met de pet er financieel toch niet op vooruit gaat, dat er nog steeds niet voldoende zorg is en de woningnood hoog blijft.

Gelukkig mogen we 130 km en wordt er alles aan gedaan om de visserij (2100 vissers) weer in de naam van een ministerie te benoemen.

Het is gewoon wachten op de 1e blunders en kijken hoe hoog voormalige schreeuwers uit de oppositie zich gaan verdedigen in de media en in de Kamer.

Welke mensen willen als minister namens PVV in een regering ?

En ik ben zeer benieuwd naar de financiële doorrekening van dit akkoord.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:58

Pien, ik vind het meer een correcte samenvatting van 996981 dan polariserend..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:59

996981 schreef:
irmaz schreef:

En het algoritme van Twitter is natuurlijk súper betrouwbaar :j :')

Jazeker, om dit soort conclusies te trekken wel want daar verdienen ze hun geld mee.
Maar je kunt het zelf testen hoor :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:03

Wat betreft de haat naar Joden, die is verschrikkelijk en altijd al geweest, lang voor de moslims naar Nederland kwamen.
Ik heb de tijd nog meegemaakt van de Skinheads en bijvoorbeeld de moord op Kevin.

Maar als Wilders roept minder moslims, dan valt dit voor mij onder dezelfde noemer.

En de situatie in Ghaza werkt daar niet aan mee.
Er is weinig kritiek/daadkracht vanuit de Nederlandse politiek t.o.v. de Israëlische regering en het gedrag van Kolonisten op de Westbank.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:10

Ik ben echt niet anti Joods, maar het gedrag van kolonisten in de Palestijnse gebieden maakt nou ook niet dat ik direct sympathie voel. En hamas is ook een verschrikking, die gebruiken hun eigen burgers als menselijk schild als het zo uitkomt. Heel de situatie daar is uitzichtloos, en kennelijk moet je hier in het westen een kant kiezen, wat mij betreft een onmogelijke keuze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:11

Waarom moeten we een kant kiezen prompter? Die druk voel ik totaal niet nl.

Ik vind het een draak van een conflict met alleen maar verliezers en heul veul verdriet aan beide kanten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:17

Een goede inburgeringscursus is uiteraard belangrijk Pien en daar hoort in te worden onderwezen dat het eerste artikel in de grondwet van Nederland is:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2023-02-22

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:20

996981 schreef:
Er is hier immers al besloten dat het toch niets wordt met dit kabinet en dat het allemaal een stel populistische rechts-extremisten zijn. Door die bril wordt dan ook alles bekeken :)

... afgezien van de woorden die iedereen, altijd, alles en nooit betekenen...

Ik heb van meet af aan gezegd dat ik geen kabinet met de pvv wilde.
Zo'n kabinet is wellicht lief voor mijn portemonnee,
maar voor wie het citaat herkent "...een mens leeft niet bij brood (meaning geld) alleen".
Populist Wilders: klopt.
Extreem rechts Wilders: klopt
Geen democraat Wilders: klopt.
Veroordeeld wegens zijn oproep 'we willen minder Marokkanen', en wat hij allemaal in het parlement zegt vind ik ook stuitend.

Schrale troost: hij wordt geen premier.

(En ik had net niet helemaal de indruk dat iedereen ;) in dit topic mij toejuicht "Ja Janneke, je hebt gelijk Janneke!")

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:23

prompter schreef:
Ik ben echt niet anti Joods, maar het gedrag van kolonisten in de Palestijnse gebieden maakt nou ook niet dat ik direct sympathie voel. En hamas is ook een verschrikking, die gebruiken hun eigen burgers als menselijk schild als het zo uitkomt. Heel de situatie daar is uitzichtloos, en kennelijk moet je hier in het westen een kant kiezen, wat mij betreft een onmogelijke keuze.

Je kunt best een kant kiezen, je moet alleen niet de fout maken om Nederlanders, die toevallig Joods zijn of als Palestijn zijn geboren te verwarren met de mensen die daar oorlog voeren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:34

Oh nee, Joodse en Arabische mensen hier hebben er niets mee te maken!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:39

Ik denk dat we sowieso dat begrip joods eens los moeten laten en spreken over Israliers (en dan onderscheid maken tussen de 'gewone Israëlische burgers en de extreem-rechtse regering en ultra-orthodoxen). Bovendien wonen elders in de wereld ook joden, al dan niet seculier.

Wie jood genoemd wordt hangt meestal af van afkomst en niet zozeer van religie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:41

mysa schreef:
Ik denk dat we sowieso dat begrip joods eens los moeten laten en spreken over Israliers (en dan onderscheid maken tussen de 'gewone Israëlische burgers en de extreem-rechtse regering en ultra-orthodoxen). Bovendien wonen elders in de wereld ook joden, al dan niet seculier.

Wie jood genoemd wordt hangt meestal af van afkomst en niet zozeer van religie.

Helemaal met je eens! De laatste allinea weet ik gewoon niet.

Zelf heb ik het ook altijd over Israëliers, Palestijnen, regering van Netanyahu , Hamas (en de laatste twee meestal in een negatieve context.).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:03

irmaz schreef:
Jazeker, om dit soort conclusies te trekken wel want daar verdienen ze hun geld mee.
Maar je kunt het zelf testen hoor :j

Het is bekend dat je kunt betalen om je bereikbaarheid te vergroten. Daarnaast komen berichten met veel reacties eerder boven. Welke berichten zijn dat over het algemeen?

Prima dat jij geloofd in de onafhankelijkheid van het algoritme, maar het is bewezen dat deze dus niet zo betrouwbaar is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:11

996981 schreef:
En nu zo gaat het vaker hier… daarnaast; volgens mij zegt Mona niet dat antisemitische niet bestaat onder vredelievende Europeanen. Het een sluit het ander niet uit hè. Als echter uit onderzoek blijkt dat antisemitische relatief hoog is onder bepaalde geloven is het terecht dat er aandacht aan wordt besteedt.

Maar ben jij dan niet van mening dat ze manier waarop dit gebracht wordt toch behoorlijk polariserend is?

Antisemitische mentaliteit zal hoger zijn, maar andere aspecten vast ook. Waarom dan specifiek dit eruit pikken voor een specifieke groep, in plaats van te zeggen dat je je gaat richten op het verminderen van discriminatie en racisme in Nederland, door in te zetten op onderwijs op verschillende vlakken. Waaronder in de basisschool, maar dus ook inburgeringscursussen. Waarom moet dit zo polariserend genoemd worden?

Tezamen met de historie van de PVV (en deels BBB) vind ik het dus niet gek dat over deze specifieke uitspraak gevallen wordt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:16

Electra63 schreef:
Wat betreft de haat naar Joden, die is verschrikkelijk en altijd al geweest, lang voor de moslims naar Nederland kwamen.
Ik heb de tijd nog meegemaakt van de Skinheads en bijvoorbeeld de moord op Kevin.

Je bedoelt misschien Kerwin?

Overigens waren er in die tijd al best veel moslims in Nederland, ze werden toen gastarbeiders genoemd en kwamen vaak uit Turkije en Marokko. Ze waren toen iets minder zichtbaar en bleven meer in hun eigen kringen totdat er een nieuwe generatie kwam.

prompter schreef:
Oh nee, Joodse en Arabische mensen hier hebben er niets mee te maken!

Was het maar waar. Hier in Nederland zijn er aan beide kanten groepen die vinden dat ze de kwestie hier moeten uitwerken volgens hun eigen visie. Treurig, maar waar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:17

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
En nu zo gaat het vaker hier… daarnaast; volgens mij zegt Mona niet dat antisemitische niet bestaat onder vredelievende Europeanen. Het een sluit het ander niet uit hè. Als echter uit onderzoek blijkt dat antisemitische relatief hoog is onder bepaalde geloven is het terecht dat er aandacht aan wordt besteedt.

Maar ben jij dan niet van mening dat ze manier waarop dit gebracht wordt toch behoorlijk polariserend is?

Antisemitische mentaliteit zal hoger zijn, maar andere aspecten vast ook. Waarom dan specifiek dit eruit pikken voor een specifieke groep, in plaats van te zeggen dat je je gaat richten op het verminderen van discriminatie en racisme in Nederland, door in te zetten op onderwijs op verschillende vlakken. Waaronder in de basisschool, maar dus ook inburgeringscursussen. Waarom moet dit zo polariserend genoemd worden?

Tezamen met de historie van de PVV (en deels BBB) vind ik het dus niet gek dat over deze specifieke uitspraak gevallen wordt.

Wellicht omdat het antisemitische momenteel weet hoogtij viert na rustigere jaren? Geen idee waarom mevrouw Keizer juist hier de aandacht op wil vestigen. Ik ga er vanuit dat een goed interviewer/presentator haar die vraag gesteld heeft. Ik heb echter het programma niet gezien