steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:49

Tja, als ik in mijn omgeving kijk is iedereen voor de protesten óf ze zeggen 'ach ze doen maar'. Dus geen duidelijke nee.

voelt het als 'provincie vs de grote stad'? Eigenlijk wel.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:49

ik zei niet dat 80% voor is, ik zei dat 80% bij dat bericht van Veghel voor lijkt te zijn.
Lezen lijkt bij onze hoogopgeleide erg moeilijk als ze zelf een ingenomen standpunt hebben :))

DuoPenotti schreef:
Als ik de opmerkingen zie op facebook bij het Eindhovens dagblad over de blokkering in Veghel bij de Jumbo.
Zie ik denk ik 80% voorstanders
. Ondanks dat daar meer regionale mensen reageren en er dus ook last van hebben.
Kijk ik bij de diverse polls van diverse dagbladen is nog steeds een meerderheid voor de protesten.
Dus dat er op bokt wat mensen zitten die zeggen de boeren verliezen de sympathie, is dat blijbaar buiten bokt toch wel wat minder.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:50

Janine1990 schreef:
Dat kwam door het Melamine schandaal in China. Inmiddels begint het vertrouwen van de Chinezen in eigen melkpoeder terug te komen.

Dus hoe recent die cijfers zijn, betwijfel ik...
Ja, dat van de melamine weet ik. Het artikel is van 2021: https://thedailymilk.nl/chinezen-en-mel ... lk-is-top/

Exitium

Berichten: 7207
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:51

Spenk schreef:
Zoals ik zeg hier op het platteland is er veel steun, bij mijn zusje in de randstad compleet niet. Dat heeft te maken met je eigen referentiekader.

En wat ook meespeelt is of je wel of niet geraakt bent door bijvoorbeeld de blokkades van afgelopen weken. Een deel van de bevolking steunt de boeren ook als ze in de file staan, een deel van de bevolking steunt de boeren niet en een deel van de bevolking steunt de boeren zolang ze er zelf geen last van hebben, en bij die groep kan het omslaan als ze teveel gehinderd worden in hun eigen doen en laten. Enkele dagen op rij vast staan door blokkades kan het dan doen omslaan. Is dat hypocriet? Wellicht wel, maar het is deels ook wel begrijpelijk.

Dat de acties van de afgelopen weken de algehele steun verminderd hebben, daar ben ik zeker van. Vraag is alleen hoeveel, dat is koffiedik kijken.

Overigens weet ik niet hoeveel procent van Nederland nu meer thuis aan het werken is dan de afgelopen weken op dagen dat er acties aangekondigd waren (o.a. de 22e), maar blijkbaar is er vanmorgen vrijwel geen ochtendspits geweest. :+

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:53

Citaat:
maar blijkbaar is er vanmorgen vrijwel geen ochtendspits geweest


kijk eens hoe goed voor het milieu, moeten de boeren dus vaker doen :D }> }:)

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:53

Ik reed vanochtend over de A13 naar mijn werk en het leek alsof ik de enige was :D. Er werkt dus heel veel thuis vandaag in deze buurt.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:56

DuoPenotti schreef:
ik zei niet dat 80% voor is, ik zei dat 80% bij dat bericht van Veghel voor lijkt te zijn.
Lezen lijkt bij onze hoogopgeleide erg moeilijk als ze zelf een ingenomen standpunt hebben :))

DuoPenotti schreef:
Als ik de opmerkingen zie op facebook bij het Eindhovens dagblad over de blokkering in Veghel bij de Jumbo.
Zie ik denk ik 80% voorstanders
. Ondanks dat daar meer regionale mensen reageren en er dus ook last van hebben.
Kijk ik bij de diverse polls van diverse dagbladen is nog steeds een meerderheid voor de protesten.
Dus dat er op bokt wat mensen zitten die zeggen de boeren verliezen de sympathie, is dat blijbaar buiten bokt toch wel wat minder.


Ik kan prima lezen hoor.
Als 80% bij dat bericht van Veghel voor lijkt te zijn, dan zijn dat comments, neem ik aan.
Waarop ik dus zei: comments op facebook zijn állesbehalve representatief.
Net als die polls. Maar comments zijn echt veel minder representatief, dan heb ik liever een poll van zo'n blad.

En bij polls is het maar nét hoe de vraag wordt gesteld. En als ik zo wat voorbeelden uit dit topic zie, dan heb ik sterk mijn bedenkingen met hoe 'goed' die vraag is geformuleerd om een goed antwoord daaruit te kunnen krijgen.

Dus als ik jou was zou ik vooral je roze bril even afzetten en kritisch kijken naar hoe die polls zijn geformuleerd, wie de doelgroep is en hoe comments op social media werken. Ik denk dat er namelijk meer mensen níét achter de acties staan, dan de 20% die jij oppert.

@Tiepfoudt: Maar heel eerlijk, honger gaat er waarschijnlijk niet komen? Hooguit dat we het economisch veel minder goed doen. Maar we produceren volgens mij echt genoeg om heel Nederland te voeden, ook al worden onze maaltijden dan veel minder gevarieerd en blijft het bij seizoensproducten/hollandse kost. Lijkt me persoonlijk zeer sterk dat de politiek het zo ver zal laten komen, maar dat is mijn aanname. En nogmaals: daarbij wil ik geen uitspraak doen over wat nu wel of niet goed is temidden van de stikstofcrisis en agrariërs. En wat is een 'tegenstander' precies, volgens jou?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:58

Weet je wat het is, we kunnen ons niet inleven in een ander.

Je leest hier van degenen die boer zijn veel dingen als dat het toch niet helpt als de veestapel krimpt, we anders een hongercrisis krijgen etc. En daar dan de mensen bij die heel hard roepen dat de boeren moeten blijven zoals het niet is.

Maar de voorstanders die zien het liefste de hele veestapel verdwijnen met als argument het vee vreten het grootste deel van de gewassen op die de mens anders kan eten, vlees is niet meer van deze tijd, slecht voor je en we zijn het niet nodig. Een mens kan plantaardig leven.

En dan heb je nog een groep die denkt het mag minder met de botte bijl maar er moet iets gebeuren en krimpen van de veestapel hoort hierbij.

De eerste en tweede groep zijn de groepen die nu het hardste schreeuwen. De derde groep hoor je niet en vermoedelijk is dat de grootste groep die er is.

Net als met de corona... De overtuigende voor en tegenstanders schreeuwden het hardste het grote gros vond het wel best en hoorde je niet.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:59

Nee je leest niet....
maar laat maar.... je weet het toch wel weer beter...zucht

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:59

Leg dan uit wat ik niet goed lees?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:01

Spenk schreef:
Zoals ik zeg hier op het platteland is er veel steun, bij mijn zusje in de randstad compleet niet. Dat heeft te maken met je eigen referentiekader.

Ik woon in Den Haag, is dat randstad genoeg? :)
Veel van mijn vrienden,kennissen steunen de boeren (en een aantal ook niet natuurlijk, dat is hoe het gaat).

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:01

Spenk schreef:
Weet je wat het is, we kunnen ons niet inleven in een ander.

Je leest hier van degenen die boer zijn veel dingen als dat het toch niet helpt als de veestapel krimpt, we anders een hongercrisis krijgen etc. En daar dan de mensen bij die heel hard roepen dat de boeren moeten blijven zoals het niet is.

Maar de voorstanders die zien het liefste de hele veestapel verdwijnen met als argument het vee vreten het grootste deel van de gewassen op die de mens anders kan eten, vlees is niet meer van deze tijd, slecht voor je en we zijn het niet nodig. Een mens kan plantaardig leven.

En dan heb je nog een groep die denkt het mag minder met de botte bijl maar er moet iets gebeuren en krimpen van de veestapel hoort hierbij.

De eerste en tweede groep zijn de groepen die nu het hardste schreeuwen. De derde groep hoor je niet en vermoedelijk is dat de grootste groep die er is.

Net als met de corona... De overtuigende voor en tegenstanders schreeuwden het hardste het grote gros vond het wel best en hoorde je niet.


Eens :j
Altijd jammer dat de extremen in de media de overhand krijgen. Ik denk idd ook dat de meeste mensen veel genuanceerder zijn in hun mening. AKA, sympathie voor de boer, maar wel realiseren dat er íéts moet veranderen (maar wat dat dan is, weet men denk ik vaak zelf ook niet. Die problematiek is veel te ingewikkeld om daar als gewone burger zonder kennis van zaken een sterke mening over te hebben).
Of als boer realiseren dat er idd iets moet veranderen (en daar zelf aan bij proberen te dragen) maar dat de huidige wetgeving die lijkt te komen te extreem is en dus naar andere oplossingen willen zoeken.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:05

prompter schreef:
Ik reed vanochtend over de A13 naar mijn werk en het leek alsof ik de enige was :D. Er werkt dus heel veel thuis vandaag in deze buurt.

Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat na Covid de wegen weer zo volgestroomd zijn.. Ik merk het bij ons op kantoor ook. Twee jaar lang kon iedereen prima thuis werken, maar nu gaan ze toch weer best veel naar kantoor (want gezellig, weg bij mn niet/thuiswerkende partner, gratis koffie, we moeten communiceren met elkaar... etc..)

(en niet te vergeten de zakenvliegreizen die weer volle bakken aan de gang zijn.. heen en weer naar Spanje / Noorwegen .. huppekee)

Exitium

Berichten: 7207
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:07

prompter schreef:
Ik reed vanochtend over de A13 naar mijn werk en het leek alsof ik de enige was :D. Er werkt dus heel veel thuis vandaag in deze buurt.

Ja, ik werk ook thuis. Sowieso een dag of twee per week, en de afgelopen weken deed ik dat sowieso toen er acties aangekondigd waren ook al. Werkgever wil eigenlijk dat we vier dagen per week op kantoor zitten, maar dat vertik ik met de files en de huidige benzineprijzen. Ik ga hier waarschijnlijk rond 15:00 - 15:30 rijden vanmiddag.

Spenk schreef:
Weet je wat het is, we kunnen ons niet inleven in een ander.

Je leest hier van degenen die boer zijn veel dingen als dat het toch niet helpt als de veestapel krimpt, we anders een hongercrisis krijgen etc. En daar dan de mensen bij die heel hard roepen dat de boeren moeten blijven zoals het niet is.

Maar de voorstanders die zien het liefste de hele veestapel verdwijnen met als argument het vee vreten het grootste deel van de gewassen op die de mens anders kan eten, vlees is niet meer van deze tijd, slecht voor je en we zijn het niet nodig. Een mens kan plantaardig leven.

En dan heb je nog een groep die denkt het mag minder met de botte bijl maar er moet iets gebeuren en krimpen van de veestapel hoort hierbij.

De eerste en tweede groep zijn de groepen die nu het hardste schreeuwen. De derde groep hoor je niet en vermoedelijk is dat de grootste groep die er is.

Net als met de corona... De overtuigende voor en tegenstanders schreeuwden het hardste het grote gros vond het wel best en hoorde je niet.

Klopt, maar zo werkt het altijd met dit soort dingen, denk aan vluchtelingenopvang, Zwarte Piet, coronamaatregelen, etc. De groepen die het sterkst voor en tegen zijn, zijn de groepen die een platform krijgen (of zoeken) en die je overal hoort en ziet. De stille meerderheid zit er tussenin.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:15

Cer schreef:
prompter schreef:
Ik reed vanochtend over de A13 naar mijn werk en het leek alsof ik de enige was :D. Er werkt dus heel veel thuis vandaag in deze buurt.

Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat na Covid de wegen weer zo volgestroomd zijn.. Ik merk het bij ons op kantoor ook. Twee jaar lang kon iedereen prima thuis werken, maar nu gaan ze toch weer best veel naar kantoor (want gezellig, weg bij mn niet/thuiswerkende partner, gratis koffie, we moeten communiceren met elkaar... etc..)

(en niet te vergeten de zakenvliegreizen die weer volle bakken aan de gang zijn.. heen en weer naar Spanje / Noorwegen .. huppekee)


Ik vind het idd ook jammer. Terwijl hybride werken in de meeste gevallen prima te doen is.

Wij zijn van fulltime op kantoor naar 1 a 2 kantoordagen gegaan (het aantal is zelf te kiezen, maar sowieso elke donderdag). En daar passen we de planning zo nodig op aan.

Bij mijn vriend hebben ze zelfs gezegd dat je verplicht 2 dagen op kantoor moet zijn, maar ook maar voor 2 dagen reisvergoeding krijgt. Ga je een derde dag naar kantoor zal je dat zelf moeten bekostigen.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:19

Spenk schreef:
Weet je wat het is, we kunnen ons niet inleven in een ander.

Je leest hier van degenen die boer zijn veel dingen als dat het toch niet helpt als de veestapel krimpt, we anders een hongercrisis krijgen etc. En daar dan de mensen bij die heel hard roepen dat de boeren moeten blijven zoals het niet is.

Maar de voorstanders die zien het liefste de hele veestapel verdwijnen met als argument het vee vreten het grootste deel van de gewassen op die de mens anders kan eten, vlees is niet meer van deze tijd, slecht voor je en we zijn het niet nodig. Een mens kan plantaardig leven.

En dan heb je nog een groep die denkt het mag minder met de botte bijl maar er moet iets gebeuren en krimpen van de veestapel hoort hierbij.

De eerste en tweede groep zijn de groepen die nu het hardste schreeuwen. De derde groep hoor je niet en vermoedelijk is dat de grootste groep die er is.

Net als met de corona... De overtuigende voor en tegenstanders schreeuwden het hardste het grote gros vond het wel best en hoorde je niet.

Met je eens, over en weer bar weinig respect voor elkaars mening,

Wat betreft de schreeuwers overal (van beide kampen overigens) zie ik soms nogal ondoordacht schreeuwen.
Prima als je vega bent en dat je voorstander bent dat alle boeren verdwijnen. Maar wat ze niet door hebben is dat het alle boeren treft, ook de akkerbouwers die voor hun groente zorgen.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:25

Hier op het werk is het hybride werken voor kantoor ook ingevoerd, voor de uitvoering kan dat uiteraard niet.

En schreeuwers heb je overal (ook op dit forum), waardoor het lijkt alsof de hele gemeenschap er zo in staat terwijl het meestal maar een kleine minderheid is.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:26

DuoPenotti schreef:
Als ik de opmerkingen zie op facebook bij het Eindhovens dagblad over de blokkering in Veghel bij de Jumbo.
Zie ik denk ik 80% voorstanders. Ondanks dat daar meer regionale mensen reageren en er dus ook last van hebben.
Kijk ik bij de diverse polls van diverse dagbladen is nog steeds een meerderheid voor de protesten.
Dus dat er op bokt wat mensen zitten die zeggen de boeren verliezen de sympathie, is dat blijbaar buiten bokt toch wel wat minder.


Ik denk dat andersgestemden ook niet reageren. De manier waarop er gereageerd wordt is al vreselijk.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:27

Janneke2 schreef:
... de boer als 19e eeuwse arbeider.

De krant meldt heden dat 'wij als Nederland' al jaren een uitzonderingspositie ('derogatie') hebben tov de mestregelgeving vanuit de EU.
Die uitzondering kregen we op voorwaarde dat er goede waterkwaliteit zou zijn.

.

Gisteren iemand gesproken die werkt voor een bedrijf die bodemonderzoek doet voor de boeren. Die derogatie is echt idioot en is het afgelopen half jaar weer heel veel toegepast. Hij zei nog: als we echt gaan meten wat er dan de grond in gaat dan wil je niet meemaken wat je ziet.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:29

IMANDRA schreef:
@Tiepfoudt: Maar heel eerlijk, honger gaat er waarschijnlijk niet komen?


Honger waar precies? Hier in het rijke Westen niet nee, dat is wel een fijne gedachte. Zeker voor mensen die tegen de gangbare landbouw zijn. Ik neem zomaar even aan dat daar waar wel honger is/gaat komen, dergelijke discussies niet voorkomen. Zeg ik dat we niet kritisch hoeven te kijken naar gangbare landbouw en dat we niets hoeven te doen? Nee, absoluut niet. Iedereen die mij een klein beetje kent weet dat ik minstens zoveel geef om natuur als om ons melkveebedrijf. En ja, ik ben helemaal vóór goed natuurbeheer en vóór een flinke pot met geld daarvoor.

Maar de eindeloze waterval aan kritiek (stikstof, methaan, gif, dierenwelzijn, ...) raak ik echt wel 'een klein beetje' beu. Wat we ook doen, zolang je niet biologisch bent doe je het toch nooit goed. Allemaal biologisch gaan is geen optie, ook al lijken veel mensen hier, die zelf helemaal geen agrarisch bedrijf hebben en dus niet in het wereldje zitten, dat beter te weten.

IMANDRA schreef:
Hooguit dat we het economisch veel minder goed doen.


De manier waarop je het nu zegt impliceert dat je niet beseft wat de gevolgen hiervan gaan zijn. Met alle respect, maar ik denk dat wij (allemaal) echt vreselijk verwend zijn en de welvaart waarin we leven als vanzelfsprekend ervaren. En daarin schuilt imo een gevaar, dat we te makkelijk (even gechargeerd) zeggen 'oh we moeten niet meer exporteren want export is vies'. We denken volgens mij te weinig na over de gevolgen, want als export vies is, is import dat dan ook?

IMANDRA schreef:
Maar we produceren volgens mij echt genoeg om heel Nederland te voeden, ook al worden onze maaltijden dan veel minder gevarieerd en blijft het bij seizoensproducten/hollandse kost. Lijkt me persoonlijk zeer sterk dat de politiek het zo ver zal laten komen, maar dat is mijn aanname. En nogmaals: daarbij wil ik geen uitspraak doen over wat nu wel of niet goed is temidden van de stikstofcrisis en agrariërs.


Geen import en export van voedsel leidt geheid tot honger, zelfs in Nederland. Je maakt een land geheel afhankelijk van zijn eigen oogsten. En ja, ook hier gaat het wel eens mis. Zie biologische aardappeloogst vorig jaar.

IMANDRA schreef:
En wat is een 'tegenstander' precies, volgens jou?


Een tegenstander is imo iemand die vindt dat de gangbare landbouw failliet is, akkoord gaat met de huidige stikstofplannen en achter onbetrouwbare politici (Tjeerd) aan huppelt zonder eens kritisch na te denken over de 180 graden draai die hij heeft gemaakt.

Tegenstanders zijn de mensen die eigenlijk continu roepen: Je móet nu sneller veranderen dan (financieel) mogelijk is, want onze planeet gaat er aan en dat komt door jou en al je collega's die hun hakken in het zand zetten en niets willen.

Tegenstanders zijn de mensen op Twitter/Facebook die continu de #k*tboeren #terrorboeren #trekkerterreur gebruiken. Dát zijn overigens bij uitstek dé mensen die ik zonder schuldgevoel een lege koelkast toe wens.

Want echt, iedereen die zegt dat gangbare landbouw failliet is/op een dood spoor zit, zegt feitelijk dat ons melkveebedrijf ook failliet is. Dat is het gros van de Nederlandse melkveehouderij :+
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 04-07-22 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:29

Roodvos schreef:
Natura2000 is in 1992 opgezet *klik*. Ik weet uit eigen ervaring dat de processen in Brussel laaaaaangzaaaaaam gaan, dus daar is vanaf pak maar beet medio jaren '80 al over gesproken.
De "boerenministers" hebben dus ruim voldoende tijd gehad dus om beleid te maken dat eea wat geleidelijker kon. Maar dat zijn geen leuke en populaire maatregelen en zorgen niet voor herverkiezing. En dan moet het ineens met harde maatregelen als de wal het schip toch eindelijk lijkt te gaan keren.

Ministers hebben het al eerder geprobeerd maar ook toen was de demonstrerende en vooral agressieve manier vanuit de boeren idioot waardoor het weer voor hun uit geschoven werd.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:31

Marigold schreef:
Beetje wel ja.
Ik werkte ten tijde van Bleker in de ecologie sector. Alle plannen werden geschreven richting de ontwikkeling van de EHS.
En toen gebeurde het (in onze ogen) ondenkbare: EHS ontwikkeling werd stopgezet.
Heel wat rapportages om moeten schrijven toen!
En wat dan overblijft is nog steeds versnippering van natuurgebieden waardoor het behalen van de doelen ook weer in ander daglicht kwam. De toestanden rondom Oostvaardersplassen is er een gevolg van bijvoorbeeld, in de plannen was uitgegaan van een corridor naar de Veluwe.

Ook ken ik de boeren sector van binnenuit. Landbouwschool, stages op boerderijen, ik kan melken trekker rijden en alles.

Boeren zitten inmiddels zo muurvast in allerlei regelgeving, en dan nu ineens met de botte bijl erdoor. Regelgeving vanuit EU is ook omzeild geweest door de regering, voorbeeld is pulsvissen, mocht nog niet maar wel ihkv onderzoek. Toen kregen teveel vissers zo’n ontheffing. En later moest Carola Schouten die weer intrekken.
Ondertussen strookt het ook helemaal niet tussen vissers en zoöloogen / wetenschappers. Vind ik jammer. We moeten het toch samen gaan doen.

Voor zowel boeren als vissers (minus de grote varkenshouders en kippenhouders, dat heeft nl niks met land te maken) vind ik dat we goed moeten omgaan met de kennis die we nu in huis hebben.
Bijvoorbeeld zonde om de enkele binnenvissers die we nog hebben helemaal te laten stoppen, ze kennen het gebied dus zet hun kennis in, misschien op een andere manier maar brei er wel op door!
Geldt ook voor de boeren. Ik vraag me namelijk af of de gemiddelde moderne mens zelf wel eten kan verbouwen. Probeer het maar eens, iedereen zijn eigen bloemkool laten opkweken, in de tuin.
Hallo slakken en droogte en you name it. Goed voor de awareness: voedselproductie is een vak! Al helemaal op de grote schaal van deze bomvolle wereld vol mensen en dieren die elke dag voedsel nodig zijn.

Ik maak me dus wel zorgen want het gaat wel echt over voedsel. Zo niet hier, dan elders op de aarde.


Mooie post Mariagold en die zorgen deel ik. Namelijk gooien we niet het kind met het badwater weg. En even los van zelf boeren, dat is voor de meeste niet weggelegd gezien het feit dat ze geen grond hebben. Dus iedereen zijn eigen bloemkool opkweken is een lastige alleen al om die reden.

Je voorbeeld over de visserij vind ik een hel mooie en Nederland met hulp van de overheid heeft zijn hand overspeeld en internationaal in de EU is men woedend daarover. En terecht. Een mooi iets aan onderzoek is daarmee ook ten onder gegaan aan het Franse traditionalisme waarmee de tijd terug.

Neemt niet weg dat ik wel van mening ben dat het raar is dat zo'n klein landje als Nederland zo'n grote speler is op bv de handel in varkensvlees. Ook daar mag best eens kritisch naar gekeken worden, want daarmee wordt zo'n klein landje enorm belast en is dat nu werkelijk nodig? Dus een behoorlijke tand minder kan zeker.
Ik vind dat in Nederland op een te klein oppervlak teveel moet gebeuren (landbouw/ veeteelt ook nog eens voor de export, woningbouw, economische bedrijvigheid, natuur, scheepsbouw, industrie, visserij , vrijetijdsbesteding etc etc) . We zijn gewoon met veel en veels teveel mensen dus eens kijken naar het buitenland door jongeren vind ik niet verkeerd. Daar is vaak voor weinig geld veel grond en bedrijven te koop om fijn en met aandacht voor de natuur te boeren.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:36

OleJon schreef:
Popstra schreef:
Het is nog altijd Brussel die de regels bepaalt. Hoorde vanmorfen ook iets over een nieuwe regel vanuit daar bedacht voor het mest beleid. Boeren moeten gaan betalen om hun land te bemesten ofzoiets. Ontmoedigen heet dat. Oftewel het ze onmogelijk maken om hun beroep uit te voeren tot ze zwichten en de handdoek in de ring gooien.
Het is een smerig spel!


Inderdaad degoratie, ze krijgen een vergunning hoeveel mest ze mogen uitrijden over hun land. En de rest moeten ze afvoeren wat hartstikke duur is. Zo treiteren ze de boeren nog een keer.

De meeste hebben niet in de gaten aan hoeveel regels ze moeten houden en hoeveel geld het kost. Ze denken dat de boeren alleen maar geld dmv subsidies krijgen
Derogatie.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:42

@Tiepfoudt: 'Hooguit' was idd niet het goede woord als ik het zo teruglees. Ik wilde verschil maken tussen economisch en hongerproblemen, maar ik snap jouw reacties daarop :j. En het lijkt mij -als leek- niet waarschijnlijk dat Nederland volledig gaat stoppen met import en export (daar ben ik overigens, als leek, ook niet 'voor'). Dus hoe realistisch is een massaal voedseltekort in Nederland? Wel eens met je opmerking over het buitenland :j.

Als ik uitga van jouw definitie van tegenstanders, dan zitten die er hier niet veel toch? Ten minste, ik lees veel genuanceerde meningen, van beide kanten. Wat uitzonderingen daargelaten. Dat maakt het ook zo interessant om hier mee te lezen :j. De meningen zijn verdeeld wat tot (felle) inhoudelijke discussie leidt, maar over het algemeen weinig tot geen extremen die ongenuanceerd dingen roepen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:49

Electra63 schreef:
Loretta schreef:


En jongeren op het platteland zijn dus totaal het tegenovergestelde. De polarisering wordt met de dag groter. Met hun positie dicht bij de politiek proberen dit soort hoog opgeleiden hun wil wet te maken. De afstand wordt groter en groter en dit gaat op een gegeven moment leiden tot een clash.


Zoiets als "wat de boer niet kent vreet hij niet" ?

Plattelandsjongeren zijn vrij conservatief en staan ook niet echt bekend om hun tolerantie tegen mindergroepen. ;)

Ik heb 't idee dat Randstedelingen een stuk minder tolerant zijn, ze zijn alleen 'tolerant' tegen wat er bij het deugpubliek gehypet wordt.