Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 23:29

Zichtmelding Onstwedde Gr
Citaat:
Onstwedde Groningen
06-02-2025
20.00 uur
Zichtmelding mogelijke wolf.
Doorgestuurd bericht dus weinig info.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18UgyN ... tid=wwXIfr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:12

Wintu schreef:
Toch vind ik het lastig.De grote aanval in Willemsoord was niet achter wolfwerend raster. De meeste schapen hebben toch nog kunnen ontsnappen en hebben veiligheid gevonden 2 km verderop. Ik geloof dat wanneer ze achter raster hadden gestaan, geen enkele het had overleefd.

Oh wat fijn dat er toch nog ontsnapte schaapjes het gered hebben. Wat een slagveld daar. Echt om te huilen.

Net als dat verhaal hierboven. Dat je om 8u bij je schaapjes bent (dan is het dus al gewoon licht nu) en nog geen uur later weer (dus dan hebben die wolven al op de loer gelegen zou je zeggen toch?) en dan tref je een slagveld aan.
Ik ben blij dat ik geen schaapjes heb.. maar ik vind het met de paarden ook gewoon heel eng nog steeds.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:44

Artikel in het AD over de moeflon (helaas achter betaalmuur), van 400 moeflons naar 50 moeflons in 3 jaar tijd. Grotendeels te wijten aan de wolf. De moeflons staan nu achter een wolfwerende omheining. Vereniging de Moeflon pleit voor een beschermde status voor de moeflons, anders sterven ze uit.
https://www.ad.nl/apeldoorn/geef-de-moe ... ~aa3460b7/

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:47

nick_en_ik schreef:
Artikel in het AD over de moeflon (helaas achter betaalmuur), van 400 moeflons naar 50 moeflons in 3 jaar tijd. Grotendeels te wijten aan de wolf. De moeflons staan nu achter een wolfwerende omheining. Vereniging de Moeflon pleit voor een beschermde status voor de moeflons, anders sterven ze uit.

https://archive.is/x4Bk1
Zonder betaalmuur

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:08

tienus63 schreef:
Vers wolvenvoer geboren Aekingerzand Dr
Citaat:
6 februari 2025/Aekingerzand/Drenthe
Beschuit met muisjes
Wat voor kleur de muisjes moeten zijn, is niet helemaal bekend. Wel is het feest op het Aekingerzand/kant Wateren in Drenthe
Een veulen bij de Exmoorpony's, die het natuurgebied voor SBB begrazen.
Een gebied midden in een wolven territorium
Hoelang geven we dit veulen?
Zal het deze nacht halen?

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18SxDu ... tid=wwXIfr

Eerlijk gezegd sta ik wat dubbel in dit soort berichten. We vinden het not done dat mensen met slechte of geen wolfwerend raster door pro wolf worden getoond op soaciale media, maar is dit niet min of meer hetzelfde?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:12

nick_en_ik schreef:

Ik begrijp het probleem, maar echt niet dat een exoot een beschermde status gaat krijgen. En dan nog, wat denk je dan te kunnen doen? Je gaat dan echt niet een andere (zeer streng) beschermde diersoort mogen afschieten. Heel misschien zou je iets met 'verstoring' kunnen doen (geen idee hoe trouwens), maar ook paintballen krijg je volgens mij gewoon geen toestemming voor zolang die wolf zo streng beschermd is.

De wolven die op schapen (en ander weidevee) jagen moeten dat gewoon afgeleerd worden. Ook de wolven die honden pakken uiteraard, of dichter dan 50m tot mensen naderen. Elke andere manier loopt uit op enorme ellende.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:19

Het zal lastig worden, maar ik denk dat het voor tegenstrijdige belangen zorgt waardoor een discussie ontstaat die nodig is. Want moet echt alles wijken voor de wolf? Ook natuur die beschermd moet worden en waardoor Nederland al een tijd in een stikstofcrisis zit?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:51

BrankaZ schreef:
Eerlijk gezegd sta ik wat dubbel in dit soort berichten. We vinden het not done dat mensen met slechte of geen wolfwerend raster door pro wolf worden getoond op soaciale media, maar is dit niet min of meer hetzelfde?

Dieren bewust daarvoor uitzetten vind ik toch wel even iets anders. Regels bedenken dat deze dieren gewoon als wild mogen worden gezien en dus een ok hebben om te worden opvreten door een wolf en men compleet geen zorgplicht heeft, evengoed mer de koeien in het gebied, maar wel geld er aan verdienen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:53

GDG schreef:
nick_en_ik schreef:

Ik begrijp het probleem, maar echt niet dat een exoot een beschermde status gaat krijgen. En dan nog, wat denk je dan te kunnen doen? Je gaat dan echt niet een andere (zeer streng) beschermde diersoort mogen afschieten. Heel misschien zou je iets met 'verstoring' kunnen doen (geen idee hoe trouwens), maar ook paintballen krijg je volgens mij gewoon geen toestemming voor zolang die wolf zo streng beschermd is.

De wolven die op schapen (en ander weidevee) jagen moeten dat gewoon afgeleerd worden. Ook de wolven die honden pakken uiteraard, of dichter dan 50m tot mensen naderen. Elke andere manier loopt uit op enorme ellende.

En dat mag allemaal niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:56

BrankaZ schreef:
Het zal lastig worden, maar ik denk dat het voor tegenstrijdige belangen zorgt waardoor een discussie ontstaat die nodig is. Want moet echt alles wijken voor de wolf? Ook natuur die beschermd moet worden en waardoor Nederland al een tijd in een stikstofcrisis zit?

In 2029 is elke vestigingsplaats van de wolf automatisch beschermd gebied. In dit tempo zit binnenkort heel Nederland vol met wolven en vanaf 2029 dus helemaal op slot. Precies wat de groene lobby goed uit komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:06

De moeflon eet dus als enige de grove den.
Wij willen een cultuur landschap.
Want de natuur is namelijk dat de heide bos word.
Dat is even kort door de bocht gezegd de eigenschap van heide.
Los zand verbinden zodat er struiken en bomen kunnen gaan groeien.

Maar wij vinden heide mooi. Dus laten we het begrazen. Zodat grassen, struikjes en bomen niet kunnen groeien.
Totaal tegen de natuur in dus.

Ik zou niet weten waarom een exoot dan daarmee niet mee mag helpen aan iets wat toch al geen natuur is.

Ze zullen het wel verliezen.
Maar de reden dat ze hier niet horen is net zoveel onzin als dat daar geen bos mag komen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:07

Wintu schreef:
In 2029 is elke vestigingsplaats van de wolf automatisch beschermd gebied. In dit tempo zit binnenkort heel Nederland vol met wolven en vanaf 2029 dus helemaal op slot. Precies wat de groene lobby goed uit komt.

Ik ben heel benieuwd naar een bron voor deze stelling :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:17

Wranglerbutt schreef:
Wintu schreef:

Ik ben heel benieuwd naar een bron voor deze stelling :j

Dat dat in 2029 gebeurd?
Staat in de habitat richtlijnen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:43

Wranglerbutt schreef:
Welke 'habitat richtlijnen' bedoel je? Dat is ongeveer net zo algemeen als in 'staat in beleidsstukken'.
Linkje zou fijn zijn :)

Nee hoor is niet algemeen maar gewoon bekend.
Ik had meerdere links in een klik gevonden op Google.
Maar van de jagers vereniging of vee en gewas word toch weer afgedaan als niet oké.

Dus dan maar deze.

https://faunabescherming.nl/faunabesche ... r-de-wolf/

Maar goed als je nu het topic had gevolgd had je ook dit alweer geweten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:46

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:59

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:38

In die link van de faunabescherming staat dat niet zo. Daar staat dat men wil dat bestaand natura 2000 gebied ook de status van beschermd gebied voor de wolf krijgt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:55

mysa schreef:
In die link van de faunabescherming staat dat niet zo. Daar staat dat men wil dat bestaand natura 2000 gebied ook de status van beschermd gebied voor de wolf krijgt.

Is dat niet gebiedsaanwijzing? Ik zal er eens verder induiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:24

DuoPenotti schreef:
Wranglerbutt schreef:
Welke 'habitat richtlijnen' bedoel je? Dat is ongeveer net zo algemeen als in 'staat in beleidsstukken'.
Linkje zou fijn zijn :)

Nee hoor is niet algemeen maar gewoon bekend.
Ik had meerdere links in een klik gevonden op Google.
Maar van de jagers vereniging of vee en gewas word toch weer afgedaan als niet oké.

Dus dan maar deze.

https://faunabescherming.nl/faunabesche ... r-de-wolf/

Maar goed als je nu het topic had gevolgd had je ook dit alweer geweten

Als volger van dit topic wil ik hier toch even wat van zeggen.

Één van de redenen dat ik dit topic volg is dat hier over het algemeen constructieve, heldere en herleidbare informatie wordt gedeeld. Als dan iemand zich meldt en goede vragen stelt en om bronnen en feiten vraagt wordt afgekat met dingen als moet je maar van me aannemen, is algemeen bekend en had je het topic maar moeten volgen dan vind ik dat niet in lijn met dit topic, en dit soort reacties lijkt me ook niet waarmee je kritische en intelligente mensen aantrekt. Want zo staat Wranglerbutt toch wel bekend.

Dus als jullie onderling mot hebben zouden jullie dat dan verder via PB willen doen. En anders is het misschien een idee als je gewoon antwoord geeft met bron als iemand daar specifiek om vraagt, of niet als het je te veel moeite is of als je geen antwoord of bronnen hebt. Dan is er vast wel iemand anders die het wel wil doen. Maar als je geen antwoord hebt of wil geven, maak dan eens gebruik van de optie om niet te reageren :)*

Want dit soort structurele gekat van één bokker op de andere doet alleen maar afbreuk aan het topic.

Dank je wel. En dan ga ik nu weer rustig volgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:32

@Koper

spreek je dit dan ook even aan?
Dit IS de desinformatie.

Dankje wel alvast....

Wranglerbutt schreef:
Volgens mij is geen van deze voorbeelden wolfwerend te noemen. Dan zou er minstens een stroomdraad 10 cm boven het gaas gespannen moeten zijn.

Dit soort des/mis-informatie verspreiden geeft de indruk dat geen enkel hek een wolf kan tegenhouden, maar toch hebben in NL maar 2% van de aanvallen plaatsgevonden op percelen waar een wolfwerende afrastering stond.

Wranglerbutt schreef:
Het filmpje laat volgens mij juist niet wolfwerend zien.
Volgens jou kloppen de berekeningen niet, maar de keuze wiens beweringen te geloven is niet heel moeilijk....

Wetenschap/ overheid: :j
Random bokker: :n

Zulke berichten geven echt uitnodiging ja om uitbegreid te reageren. :?
Wat overgens wel gedaan word.

Zoals ik aangaf welke in dat filmpje omheiningen dus wel als wolfwerend zijn aangemerkt.

En als je structureel tegen die speciefieke bokker iets hebt, mij dus... had dit dus ook per pb gekund zoals je zelf als tip geeft.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:36

Ik heb even gecheckt, maar ze schrijft vooral oordelen. Prima hoor.
Ik zit momenteel in de auto en heb even geen tijd en aangezien ze aan mij de vraag stelt... Ik geef zelf la aan dat ik er even in duik.

Ik vind jouw post even aanmatigend trouwens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:40

DP: neuhhh, iemand die om bronnen vraagt, al dan niet vanuit een "volgens mij", wat nou eenmaal een gebruikelijke formulering is wanneer je iets wil checken en liefst nog wat wil opsteken, daarop aanspreken vind ik niet zo nodig. Ik vind namelijk dat WB goede vragen stelt en ik juich het ook alleszins toe dat er bronnen worden gedeeld ipv dat er maar wordt geroepen dat je dingen moet aannemen. Dat laatste vind ik meer iets voor de wolvenknuffelaars, zoals laatst met die ineens vermiste en naar hun idee gestroopte wolven bij voorbeeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:48

Koper schreef:
DP: neuhhh, iemand die om bronnen vraagt, al dan niet vanuit een "volgens mij", wat nou eenmaal een gebruikelijke formulering is wanneer je iets wil checken en liefst nog wat wil opsteken, daarop aanspreken vind ik niet zo nodig. Ik vind namelijk dat WB goede vragen stelt en ik juich het ook alleszins toe dat er bronnen worden gedeeld ipv dat er maar wordt geroepen dat je dingen moet aannemen. Dat laatste vind ik meer iets voor de wolvenknuffelaars, zoals laatst met die ineens vermiste en naar hun idee gestroopte wolven bij voorbeeld.

Je doet een volgensmij direct teniet als je er stellig achteraan gooit dit is niet wolfwerend want er zit geen 10 cm draad boven en het desinformatie is.

Had er enkel gestaan; volgensmij zijn deze omheiningen niet wolfwerend, dan had ze een heel ander antwoord gekregen.

Zo simpel werkt het.

Dus dit was geen vraag, dit was er een stelling inflikkeren in een sausje gegoten om er mee weg te komen.

En ja, al deze filmpjes recentelijk nog zijn besproken is het alweer delen van die link niet erg nuttig.
In andere topics zegt men dan ook, kijk terug.
Enkel hier in dit topic mag je dat niet zeggen. Maar moet je altijd maar met een de glimlach van een klantenservice de overbodige onzin beantwoorden.

Dus ja, spreek ook haar aan, of had je tip gevolgd en mij een pb gestuurd.

En hier laat ik het bij, want aan dit soort vervuiling in het topic heb ik dus een gruwelijke hekel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:07

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 14:43

Aanval Kootwijkerbroek Gld 6 schapen gedood, 2 gewond
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
07-02-2025

Afgelopen nacht aanval door wolven. 6 dode schapen en 2 gewond.

Sterkte voor de eigenaar!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18c9Ag ... tid=wwXIfr