Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:49

Dan is de aarde al niet leefbaar meer .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:52

Avalanche schreef:
_chou schreef:
maar de planeet wordt dan toch pas over een paar honderd jaar onleefbaar? Of heb ik er nu een slecht beeld van? En op welke manier wordt het onleefbaar?

De klimaatverandering gaat veel sneller dan verwacht, en zeker als we niets doen.
996981 schreef:
https://scientias.nl/helaas-zelfs-als-w ... iet%20meer.

Artikel over de leefbaarheid van de aarde op lange termijn. Schijnbaar wordt deze volgens wetenschappelijke modellen ook onleefbaar als we het klimaat wel weten te redden :)

Direct onder de kop: Klein lichtpuntje: het gebeurt dan wel pas over 250 miljoen jaar.

Ja… maar ooit wordt hij dus onleefbaar :) het hele universum verandert constant.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:56

Benzz schreef:
De enige boeren die beter worden van dit akkoord zijn de megastallen. De kleine boer kan de t*ring krijgen van de BBB. Nu zie je goed dat de BBB gewoon in dienst is van de agroreuzen.

Dat ontvouwt zich nu wel heel duidelijk. De kleine familiebedrijven zouden zich nu echt zorgen moeten maken inplaats van zich rijk te rekenen.

Inplaats van dat de zon gaat schijnen is het stilte voor de storm.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:59

_chou schreef:
maar de planeet wordt dan toch pas over een paar honderd jaar onleefbaar? Of heb ik er nu een slecht beeld van? En op welke manier wordt het onleefbaar?

Darfur was de eerste klimaatoorlog.
Syrië de tweede.
Jemen, de rest van Soedan, Oeganda...
... voor een aantal landen is het dus nu al niet meer leefbaar, gewoon omdat de woestijn oprukt.

En in Nederland is de winter afgeschaft. (Toen ik nog klein was,kon je vrijwel iedere winter schaatsen,of anders lag er zo'n drie weken sneeuw.)
Dat maakt het niet onleefbaar, maar wie logisch nadenkt snapt wel dat de vluchtelingenstroom alleen maar groeit.

Als in het kader van de oprukkende woestijn de Nijl droogvalt, moeten we 80 miljoen Egyptenaren 'herplaatsen', en zullen we als Europa er zo'n tien miljoen moeten opnemen.
(En niet zeuren, wij hebben de puinhoop veroorzaakt.)

En als de graan schuren van Europa ook woestijn worden - huuuuu.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:33

Mona Keijzer bij Sophie en Jeroen: Bij inburgering moet de holocaust een onderdeel zijn omdat de meeste vluchtelingen uit een islamitisch land komen en daar is volgens haar veel antisemitisme.

Iedereen aan tafel zit vol verbazing en walging naar haar te kijken. Vreselijke uitspraken vanuit haar kant.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:57

Ze was vanmiddag ook op de radio; het nieuwe kabinet ging wel even in Brussel vertellen dat Nederland uitzonderingsposities moest krijgen, dat was gewoon een kwestie van stevig onderhandelen. Het klonk niet heel erg reëel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:23

Janneke2 schreef:
Darfur was de eerste klimaatoorlog.
Syrië de tweede.
Jemen, de rest van Soedan, Oeganda...
... voor een aantal landen is het dus nu al niet meer leefbaar, gewoon omdat de woestijn oprukt.

Dit. 't Is niet omdat het hier nog redelijk te doen is, dat dat overal zo is.
juval schreef:
de aarde zal ons vast wel overleven. Klimaatverandering is van alle tijden.

het leven zoals wij dit kennen zal veranderen, dat geloof ik wel. De generaties na ons zullen hier steeds meer mee te maken gaan krijgen.

We kunnen natuurlijk doen alsof we van onze kinderen houden en iig ons best doen om de planeet wat leefbaarder te houden :)

En ja, klimaatverandering is van alle tijden, maar sinds 1970 (opvallend genoeg was toen ook de industriële revolutie, zal toeval zijn) verandert het wel ietsje harder.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:39

prompter schreef:
Ze was vanmiddag ook op de radio; het nieuwe kabinet ging wel even in Brussel vertellen dat Nederland uitzonderingsposities moest krijgen, dat was gewoon een kwestie van stevig onderhandelen. Het klonk niet heel erg reëel.

… ik zie dan wel voor me dat als het niet gaat lukken, ze de EU de schuld kunnen geven… nee deze coalitie / de PVV had haar zaakjes prima op orde, maar die gemene boze corrupte EU hè… en gros van de standaard PVV kiezers slikt het als zoete koek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:43

Benzz schreef:
Mona Keijzer bij Sophie en Jeroen: Bij inburgering moet de holocaust een onderdeel zijn omdat de meeste vluchtelingen uit een islamitisch land komen en daar is volgens haar veel antisemitisme.

Iedereen aan tafel zit vol verbazing en walging naar haar te kijken. Vreselijke uitspraken vanuit haar kant.

Ik heb het niet gezien. Maar begint de BBB nu ook al met het verspreiden van moslimhaat?

Het is misselijkmakend om te zien dat we een kabinet krijgen die zich met zondebokken politiek bezig houdt.
En Omtzigt valt me ook smerig tegen dat hij dit extreem rechtse kabinet mogelijk heeft gemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:56

Benzz schreef:

Maar het is wel waar wat ze zegt. Dus ik snap de walgelijke blikken niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:12

Ach kom nou, alsof elke islamitische vluchteling hier naartoe komt om joden te kielhalen .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:15

BigOne schreef:
Ach kom nou, alsof elke islamitische vluchteling hier naartoe komt om joden te kielhalen .

Nee, tuurlijk niet. Maar dat Moslims en Joden elkaar niet liggen klopt wel degelijk. En dat is zacht uitgedrukt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:19

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

Maar het is wel waar wat ze zegt. Dus ik snap de walgelijke blikken niet?

Ten eerste: goed onderwijs over de Shoa lijkt mij in Nederland keihard nodig.
Nederland heeft een antisemitisch verleden en uit geen enkel bezet land zijn procentueel zoveel Joden "weggevoerd".
Kleine kwestie van de balk in je eigen oog niet zien.
(Ik geef toe: ik ben een steile Calviniste, ik probeer de waarheid onder ogen te komen,ook als dat niet leuk is. Een paar dagen geleden werd dit benoemd als 'een gebrek aan loyaliteit'. Mijn reactie: loyaliteit waaraan?)

En tja, die buitenlanders zijn ook nog eens Islamieten, dat is wel heel erg. Dat er veel islamitische landen zijn waar geen Shoa is geweest en vreedzaam naast elkaar/ samen werd geleefd - nee. Heeft mw Keijzer nooit van gehoord ofzo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:20

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Nee, tuurlijk niet. Maar dat Moslims en Joden elkaar niet liggen klopt wel degelijk. En dat is zacht uitgedrukt.

Nee, dat klopt, maar ik heb zomaar een idee dat het een referentie is naar wat Israel momenteel de Palestijnen aandoet. En ik snap wel een soort van dan mensen daar boos over zijn. Er wordt nu ook veel mensen die een probleem hebben met deze genocide, verweten dat ze antisemitisch zijn, maar anti-Israels acties en antisemitisme zijn wel twee verschillende dingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:21

Avalanche schreef:
_San87_ schreef:

Nee, dat klopt, maar ik heb zomaar een idee dat het een referentie is naar wat Israel momenteel de Palestijnen aandoet. En ik snap wel een soort van dan mensen daar boos over zijn. Er wordt nu ook veel mensen die een probleem hebben met deze genocide, verweten dat ze antisemitisch zijn, maar anti-Israels acties en antisemitisme zijn wel twee verschillende dingen.

In die context snap ik dat ook wel, ja.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 22:22

Onderzoek van de Anne Frank stichting.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... UX2k64Ss28

Vanaf pagina 38 gaat het speciefiek over vergelijkingen van mensen met christelijke waarden versus moslims en hun mening over Joden.

Het is sowieso een boeiend onderzoek i.m.o.

Ik dacht goh, laat ik er weer eens wat feiten in gooien :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:23

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Apekool.

Ik geef toe: de staat Israël werkt wel als splijtzwam.
... maar ja:
eerst liep het antisemitisme in Europa uit de klauw (1933 - 45)
daarna vonden de westerlingen dat Palestina maar Israël moest worden,
nul overleg met de plaatselijke bevolking,
...en het voelt/ de staat Israël gedraagt zich als de 52ste staat van de US of A.

Dus die splijtzwam, daar hebben westerlingen fiks aan meegewerkt.

Neemt niet weg dat ook vandaag de dag nog vreedzaam wordt samengeleefd.
Zelfs in Israël.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:35

Bij de Holocaust waren geen moslims betrokken, maar vredelievende Europeanen.
Dat vergeet Mona gewoon.....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:41

Electra63 schreef:

Misschien bedoelt Mona het als een waarschuwing voor de nieuw binnenkomende Moslims? Dat ze de onschuldig uitziende blonde mensen niet moeten onderschatten? O:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:59

Electra63 schreef:

Ook dat. Ik vind het een beetje een toondove opmerking.

Het is natuurlijk wel makkelijk om dat even te vergeten, past ook beter in het verhaaltje van de PVV. Al die feiten zijn best vervelend als ze niet in je straatje passen en je standpunt nogal ondermijnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 01:01

Avalanche schreef:
Electra63 schreef:

Ook dat. Ik vind het een beetje een toondove opmerking.

Het is natuurlijk wel makkelijk om dat even te vergeten, past ook beter in het verhaaltje van de PVV. Al die feiten zijn best vervelend als ze niet in je straatje passen en je standpunt nogal ondermijnen.

De BBB is toch PVV-light?
Caroline is voor de agrireuzen en Mona is anti-islasm en anti-vluchteling.
Een duidelijke taakverdeling. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 07:16

Citaat:
Antisemitistische opvattingen komen in alle bevolkingsgroepen voor. Zij zijn echter bijzonder sterk
verbreid onder moslims, waar antisemitisme geen randverschijnsel is, maar een grote minderheid of
zelfs de meerderheid kenmerkt. Bovendien blijkt uit onderzoek een duidelijke samenhang met
religiositeit: onder de religieuze moslims en in het bijzonder onder degenen daarvan die een
fundamentalistische geloofsopvatting aanhangen, is het antisemitisme veel sterker verbreid – in de
orde van grootte van 60-70% - dan onder niet-praktiserende of seculiere moslims. Omdat moslims in
Europa een relatief klein deel – ongeveer 5% - van de bevolking uitmaken, zijn desondanks de
meeste antisemieten niet –moslim.
Die reletivering gaat echter niet op voor antisemitisch geweld. Slachtofferenquetes in verschillende
Europese landen laten zien dat de door slachtoffers meest genoemde dadercategorie uit “mensen
met een islamitisch-extremistische achtergrond” – zij werden vaker als dader aangewezen dan
linksextremisten of rechtsextremisten. Wanneer het om gewelddadige antisemitische incidenten
gaat, was gemiddeld over alle onderzochte landen gerekend in 40 procent van de gevallen sprake
van daders uit deze hoek. In Zweden en Frankrijk was zelfs een meerderheid van de genoemde
daders van antisemtische geweldincidenten uit de islamitisch-extremistische hoek afkomstig.
Natuurlijk zijn deze gegevens gebaseerd op inschattingen van de slachtoffers en dienen met politie-
en justitiegegevens te worden gecomplementeerd. Dat de laatste niet beschikbaar zijn, valt de
slachtoffers echter niet te verwijten, maar is het resultaat van de bewuste beslissing van
beleidsmakers om dergelijke daderinformatie niet te verzamelen of naar buiten te brengen.

Citaat:
n Belgie verrichte de socioloog Mark Elchardus onderzoek naar antisemitisme onder middelbare
scholieren.1
Van de moslims onder hen stemde de helft in met de stellingen “Joden zetten aan tot
oorlog en geven anderen de schuld ervan” (53%; tegen 8% van de niet-islamitische scholieren) en
“als je met Joden zaken doet, moet je extra goed oppassen” (48%; tegen 13% van de niet-moslims).
Dat dit antisemitisme zich in alle leeftijdsgroepen doet gelden laat een zeslanden-onderzoek zien.2
Daarin gaven 45 procent van de moslims (40% in Nederland) aan dat volgens hen Joden niet te
vertrouwen zijn. Onder de autochthone bevolking was “slechts” 8 procent die mening toegedaan.
Het onderzoek laat ook zien dat het islamitische antisemitisme zeer sterk samenhangt met
fundamentalistische geloofsopvattingen.
Een groot Frans onderzoek over antisemitisme wijst in dezelfde richting. Van alle Fransen had niet
minder dan 15 procent een antisemitisch wereldbeeld. Dat percentage lag net boven de 20 procent
bij aanhangers van de extreem-linkse Front de Gauche en bedroeg bijna 40 procent bij de aanhang
van het extreem-rechtse Front National. Van de Franse moslims had echter bijna de helft een
antisemitisch wereldbeeld, en de mate van antisemitisme hing sterk samen met gelovigheid. Onder
de Fransen van moslim-origine die zichzelf niet meer als gelovig beschouwen was het antisemitisme
het minst (30%) en onder gelovige en praktiserende moslims het meest (60%) verbreid, met gelovige,
maar niet praktiserende moslims in een tussenpositie. Een wereldwijde studie van de Anti-
Defamation League laat zien dat van de Belgische, Duitse en Britse moslims ruim de helft een
antisemitisch wereldbeeld had, vergeleken met 10-20% van de gehele Belgische, Duitse en Britse
bevolking. Daarbij staken de Europese moslims overigens nog enigszins “gunstig” af bij hun
geloofsgenoten in islamitische landen, waar het antisemitisme nog weliger tiert: in Marokko
bijvoorbeeld bij 80 procent en in Turkije bij bijna 70 procent van de ondervraagden. Dat
antisemitisme onder moslims veel sterker verbreid is dan onder niet-moslims moet ons natuurlijk
niet doen vergeten dat gezien het bescheiden bevolkingsaandeel van moslims in Europa (rond de 5%)
de meeste antisemieten in Europa nog altijd van autochthone afkomst zijn.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... PJy57TfbAL

Ik zie dat het voor jullie weer makkelijker is om de BBB te bashen dan je te verdiepen in cijfers, dus ik help weer even :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:20

Electra63 schreef:

De holocaust is niet de enige vorm van jodenhaat geweest. Wel de grootste, maar helaas is jodenvervolging/verjaging eeuwenoud. Niet alleen in Europa, ook in het midden-oosten.

Ik 'ken' Mona verder niet. Maar gezien ze een PVV'er is snap ik de insteek achter haar opmerking nu wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:21

ruitje schreef:
-knip-

Ik zie dat het voor jullie weer makkelijker is om de BBB te bashen dan je te verdiepen in cijfers, dus ik help weer even :)

Dit is inderdaad wat ik bedoel met mijn oorspronkelijke opmerking.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:31

En nu zo gaat het vaker hier… daarnaast; volgens mij zegt Mona niet dat antisemitische niet bestaat onder vredelievende Europeanen. Het een sluit het ander niet uit hè. Als echter uit onderzoek blijkt dat antisemitische relatief hoog is onder bepaalde geloven is het terecht dat er aandacht aan wordt besteedt.