Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:34

Houd moed. De Russen dachten met drie dagen Kiev in te kunnen nemen. Ze hebben na twee jaar nog steeds niet veel terreinwinst geboekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:44

Ik las trouwens ook dat de US in t geniep Oekraine alvast wat langere afstands ATACMS had geleverd. Had al zo'n idee verleden week. :D
En de rest lag al klaar in Polen en DL. Dus Biden was al hard aan t werk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:37

Komt voor mij niet als verrassing. Voor jullie wel?
Er gebeurt veel meer daaro als dat gecommuniceerd wordt in het openbaar en dat is goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:35

Dat is het voordeel van zo'n ouwe (ervaren!) knar als Biden, die weet wat hij kan doen :j
En verzamelt goede mensen om zich heen die je om een boodschap kan sturen +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:00

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:53

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:54

Russische Telegram-kanalen melden gisteravond een drone-aanval op de Slavyansk-EKO-raffinaderij, de Ilsky-olieraffinaderij en een bitumenfabriek in de Russische regio Krasnodar.

Lokale bewoners melden meerdere explosies en branden. Volgens ooggetuigen bleven de explosies wel 30 minuten aanhouden. Bewoners melden ook een brand op het grondgebied van een militair vliegveld in Kushchyovskaya, regio Krasnodar.

Tegelijkertijd schreef de gouverneur van de regio Krasnodar over een “poging” om de raffinaderij aan te vallen en claimde hij optimistisch tien neergehaalde drones.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 7434509504

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:57

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:05

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:06

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:20

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:22

Babootje schreef:
Blinken houdt persco na gesprekken met Xi Jinping
De boodschap is: Als China geen maatregelen neemt om het probleem op te lossen met Russische steun, zal Washington het doen
https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 5616795766

De verklaring van Blinken geeft aan dat Peking zijn steun aanzienlijk heeft vergroot en klaar is om meer te doen om Moskou in zijn oorlog tegen Oekraïne te ondersteunen. De VS proberen dit te verminderen door dit bloot te leggen en verder te gaan dan diplomatieke gesprekken.
Twee weken geleden meldde CNN dat de steun die China aan Moskou biedt aanzienlijke hoeveelheden werktuigmachines, drone- en turbostraalmotoren en technologie voor kruisraketten, micro-elektronica en nitrocellulose omvat, die Rusland gebruikt om drijfgas voor wapens te maken.
Chinese en Russische entiteiten hebben ook samengewerkt om drones in Rusland te produceren. De Volksrepubliek China helpt Rusland bij het herstel van zijn militair-industriële basis. Rusland zou moeite hebben zijn oorlogsinspanningen vol te houden zonder de inbreng van de Volksrepubliek China.
Chinese “materialen vullen cruciale gaten in de Russische defensieproductiecyclus op.
SACEUR-generaal Cavoli zei in zijn recente verklaring dat de Volksrepubliek China, Iran en de DVK de Russische economie in stand houden en deze in staat stellen zijn agressie in Oekraïne voort te zetten.
"Deze nieuwe as van tegenstanders zal strategische dilemma’s creëren binnen een steeds uitdagender wordende internationale veiligheidsomgeving. De toegenomen steun van China aan Rusland onthult de diepte van de inzet van de Chinese Communistische Partij voor partnerschappen die onze collectieve veiligheid op de proef stellen. Rusland herstelt zijn strijdmacht veel sneller dan onze aanvankelijke schattingen suggereerden."

Generaal Budanov bevestigde dat Peking goederen voor tweeërlei gebruik aan Rusland leverde: onderdelen, microchips en machines.Budanov zei verder dat China geen kant-en-klare wapens heeft overgedragen of van plan is dat te doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:20

Citaat:
Ongekend aantal demonstranten in de straten van Tbilisi (Georgië)
Demonstranten zijn aan het zingen 'Ja tegen Europa! Nee tegen Rusland!'
https://twitter.com/GAMZIRI24/status/17 ... 4699338032
De massa-demonstraties zijn inmiddels al zo'n 2 weken aan de gang, volgens bronnen wil ruim 80% van de Georgische bevolking aansluiting bij Europa en weg van de Russische invloedsfeer. Het filmpje in de tweet is indrukwekkend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:24

Helaas voor Georgia gaat dit niet gebeuren. Het ligt te ver als het ware in Russisch gebied. Europa kan niets doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:37

pien_2010 schreef:
Helaas voor Georgia gaat dit niet gebeuren. Het ligt te ver als het ware in Russisch gebied. Europa kan niets doen.

Nee Georgie moet het helaas zelf doen, maar er is daar een hele grote anti-Russische onderstroom. Ze kunnen het de Russen aardig ongemakkelijk maken wanneer daar een opstand uitbreekt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:48

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:58

Achterom schreef:
Fijn dit... Groep Nederlanders wil op ‘vredesreis’ naar Rusland: ‘Deze mensen worden ingezet voor de Russische pr’

https://www.tubantia.nl/binnenland/groe ... ~a15d2327/

"Misschien komen we wel op de Russische TV" _O- _O- hahahahahahaha wat heb je toch mensen die meer zijn dan een beetje dom _O- .

Ik moet hier zo om lachen. Meer aandacht krijgen ze niet van mij. Ik vind het goed. Moskou is prachtig, de mensen super aardig dus ik hoop dat ze genieten. Hahahaha sukkels...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:32

Achterom schreef:
Fijn dit... Groep Nederlanders wil op ‘vredesreis’ naar Rusland: ‘Deze mensen worden ingezet voor de Russische pr’

Russische beïnvloeding:
Citaat:
Een vrouw, die bij een Oekraïne-opvang in Amsterdam werkt, twijfelt. ,,Het is met mijn werk misschien niet handig. Maar ik ben door een Nederlandse diplomaat in Rusland overtuigd dat het Westen nu Operatie Cobra uitvoert: de wurgslang-methode om Rusland uit te schakelen.

een Nederlandse diplomaat in Rusland >;) of zou ze een Russische diplomaat in Nederland bedoelen?

Ik hoop dat ze opgepakt worden in Rusland volgens een of andere nieuwe wet daar :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:18

Ach, er zijn er nog twee over die wel mee willen. En de organisatoren? Misschien maar ( weer) in Rusland gaan wonen.
Useful idiots voor Russische propaganda.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:30

pien_2010 schreef:
Achterom schreef:

"Misschien komen we wel op de Russische TV" _O- _O- hahahahahahaha wat heb je toch mensen die meer zijn dan een beetje dom _O- .

Ik moet hier zo om lachen. Meer aandacht krijgen ze niet van mij. Ik vind het goed. Moskou is prachtig, de mensen super aardig dus ik hoop dat ze genieten. Hahahaha sukkels...

En als wij geluk hebben roepen ze domme dingen op tv en mogen ze het noord-oosten van Rusland ook langdurig bezoeken of krijgen ze een bliksemcarriere als tester van raamsponningen bij Russische ziekenhuizen......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:04

Mijn man zei dat ook Cowboy, misschien zien niet alleen de Russen maar wij ze ook op TV en dan in een glazen kooi in het gerechtshof.
Die moest er ook zo om lachen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:06

10 zware explosies gemeld vannacht op De Krim (Simferopol, Dzhankoy, Azovsk, Hvardiyske, Sernovodsk)
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 1103365208

Oekraine is zeer waarschijnlijk een aanval op de Kerch brug aan voorbereiden. Als cadeautje voor het feestje dat Poetin op 9 mei geeft. De US heeft met de levering van de lange afstands ATACMS ook toestemming gegeven voor de aanval op de brug las ik.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:23

Babootje schreef:
10 zware explosies gemeld vannacht op De Krim (Simferopol, Dzhankoy, Azovsk, Hvardiyske, Sernovodsk)
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 1103365208

Oekraine is zeer waarschijnlijk een aanval op de Kerch brug aan voorbereiden. Als cadeautje voor het feestje dat Poetin op 9 mei geeft. De US heeft met de levering van de lange afstands ATACMS ook toestemming gegeven voor de aanval op de brug las ik.

Als je aandelen Kerch Brug hebt zou ik ze kalmaan gaan verkopen ja.

Gaan we nog Brug Bingo spelen?
Op welke datum doet de brug <BOEM>? 5/6 mei is Orthodox Pasen......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:43

Ik gok 9 mei. De dag van de overwinning (nationale feestdag in Rusland). De reden waarom Poetin zo'n haast heeft met Charkiv. Hij wil de Russen een "overwinning" presenteren. Maar een dag ervoor, 8 mei, zou ook al leuk zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:53

Babootje schreef:
Ik gok 9 mei. De dag van de overwinning (nationale feestdag in Rusland). De reden waarom Poetin zo'n haast heeft met Charkiv. Hij wil de Russen een "overwinning" presenteren. Maar een dag ervoor, 8 mei, zou ook al leuk zijn.

Een collega zei ook al 9 mei.
Een ander zei: "De 1e kans die ze krijgen. De Geallieerden zeiden ook niet: 6-6-44 klinkt wel leuk voor die Operatie Overlord van Eisenhower. De Japanse keizer zei ook niet: 7 december is wel een leuke dag voor dat Pearl Harbor gedoe. Dan is mijn vrouw jarig." _O-