steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:35

Roodvos schreef:
Marigold schreef:
Vakantiegangers heb ik dan persoonlijk net wat minder compassie mee, na corona gingen we alles anders doen, toch? :roll:

Je weet dat 60+% van alle melkpoeder die Nederland produceert naar China gaat?

Enig idee hoeveel energie het kost om een liter water te verdampen (energie=stikstof) ? En dan hebben we hier ook nog alle transport van voer enz naar de boer en van boer naar melkfabriek (transport=stikstof). Van melkfabriek naar China. Ongeacht of dat per boot of vliegtuig gaat, het is veeeeeeel brandstof en dus stikstof. En we blijven hier met de mest zitten (stront=stikstof).

En ik vind het prima hoor. Maar als we het normaal vinden dat Chinese kinderen aan de tiet van een Nederlandse koe hangen vind ik dat ik best 1x per jaar op vliegvakantie mag.


Ja weet ik en ook dat veel varkensvlees voor China is. Onhoudbaar, om ons stikstof overschot en het transport.
Dus dat zal moeten veranderen dan zijn we al een heel eind.

Ik vind dus persoonlijk dat zo’n reis om iets te vieren bij de oude onhoudbare denkwijze hoort.
‘Zo gaat het al jaren dus wij hebben er ook recht op’ zal ergens doorbroken moeten worden. Doet even pijn ja, achteruitgang in luxe.
Maar in het geheel van alles hoort niet meer met vliegvakantie gaan óók. We kunnen leven zonder, lijkt mij.
Alles en iedereen in het rijke westen althans, zal een stap terug moeten doen.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:36

juval schreef:
purny schreef:


Nou sorry hoor maar als jij al meer als 2 jaar uitkijkt naar je vakantie dan ben je echt niet blij dat deze boeren de zooi gaan terroriseren omdat ze het er niet mee eens zijn.
Wat heeft de gewone mens de boer aangedaan?

Van mij mag het heel hard bestraft worden. Al die acties


op d66 gestemd (en cda/vvd/cu)



De meeste mensen stemmen op een partij met de punten die zij belangrijk vinden.

Dat heet stemrecht en een onderdeel van onze democratie. :D

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:39

d66 heeft net zo hard genaaid hoor. Misschien nog wel harder. Maar das een andere discussie :)

Wat dat betreft is het jammer dat de provinciale verkiezingen pas in maart zijn. Zeker de provincie heeft straks met het opstellen van de stikstofzaken een hele grote invloed. En ik hoop dat we wat er zich nu afspeelt in maart nog herinneren.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:40

Ik denk dat er inderdaad niet wordt beseft een groot deel van de mensen het gewoon met die plannen eens is. Er lijkt inderdaad een verschuiving in de peilingen van VVD/CDA naar BBB máár ook een flinke verschuiving naar de linkse partijen zoals groenlinks en pvdd.

Zelf woon ik in het noorden en is er nog best veel sympathie voor de acties van de boeren. Mijn zusje woont in Den Haag is overtuigend vegan en enorm voor de plannen om de veestapel flink te doen krimpen maar ook voor plannen om het klimaat drastisch aan te pakken en daar zijn ook echt ontzettend veel mensen die er net zo over denken als zij en die stemmen dan inderdaad op partijen als GroenLinks of D66.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:45

Janneke2 schreef:
Ooit gehoord van klimaatverandering...?

ja zeker wel...
waarom die toon?

Citaat:
Een weekje vliegen naar Barcelona 'gewoon omdat het kan'.

Laten we even de zakenreizen gaan turven...

Citaat:
Ik snap dat het (... NOG...) niet alledaags is, maar het kan al.

Het kan zeker al, en ik kom uit een familie waarvan bijv mijn ouders nog nooit gevlogen hebben, want geen geld voor.
Wat ik soms bijzonder vind is dat de mensen die tegen vliegen zijn óf zelf de hele wereld al hebben gezien óf sowieso niet van huis willen. Ja, dan is het makkelijk zeggen dat iedereen op zn eigen stukje moet blijven (vooral als dat eigen stukje een leuk vrijstaand huisje is met een lapje grond en eventueel nog wat dieren erbij, de zgn vakantie aan huis :) )

Citaat:
Ik houd niet van heldenverering en niet van voetstukken, maar ik ben wel benieuwd.
De man is een serieuze Tukker die zijn taak serieus opvat.

Ik hou ook niet van heldenverering maar hij was wel dé man die de zaak opengebroken heeft ondangs alle tegenwerking en een behoorlijke beerput heeft laten zien.
En hij is dat nu weer aan het doen maar dan ten gunste van de boeren. Lijkt mij dat hij nog dezelfde integriteit heeft (of hij moet ook ineens door de agrimultinationaals omgekocht zijn.. maar dat lijkt mij wat stug....?)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:48

Spenk schreef:
Ik denk dat er inderdaad niet wordt beseft een groot deel van de mensen het gewoon met die plannen eens is. Er lijkt inderdaad een verschuiving in de peilingen van VVD/CDA naar BBB máár ook een flinke verschuiving naar de linkse partijen zoals groenlinks en pvdd.

Zelf woon ik in het noorden en is er nog best veel sympathie voor de acties van de boeren. Mijn zusje woont in Den Haag is overtuigend vegan en enorm voor de plannen om de veestapel flink te doen krimpen maar ook voor plannen om het klimaat drastisch aan te pakken en daar zijn ook echt ontzettend veel mensen die er net zo over denken als zij en die stemmen dan inderdaad op partijen als GroenLinks of D66.

Toch vind ik dat vreemd van jongeren. Ze snijden ook in hun eigen mogelijkheden om nog wat van de wereld te kunnen zien als ze op partijen stemmen die vliegreizen en autorijden voor het gepeupel onbetaalbaar willen maken bijv.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:50

elnienjo schreef:
Spenk schreef:
Ik denk dat er inderdaad niet wordt beseft een groot deel van de mensen het gewoon met die plannen eens is. Er lijkt inderdaad een verschuiving in de peilingen van VVD/CDA naar BBB máár ook een flinke verschuiving naar de linkse partijen zoals groenlinks en pvdd.

Zelf woon ik in het noorden en is er nog best veel sympathie voor de acties van de boeren. Mijn zusje woont in Den Haag is overtuigend vegan en enorm voor de plannen om de veestapel flink te doen krimpen maar ook voor plannen om het klimaat drastisch aan te pakken en daar zijn ook echt ontzettend veel mensen die er net zo over denken als zij en die stemmen dan inderdaad op partijen als GroenLinks of D66.

Toch vind ik dat vreemd van jongeren. Ze snijden ook in hun eigen mogelijkheden om nog wat van de wereld te kunnen zien als ze op partijen stemmen die vliegreizen en autorijden voor het gepeupel onbetaalbaar willen maken bijv.

Als ik vanuit mijn zusje bekijk vindt die dat dus heel goed, heeft zelf bewust geen rijbewijs dus ook geen auto en vakanties? Ze is een hele maand op vakantie geweest door heel Europa met de trein. En bij haar in de omgeving is ze daar geen uitzondering in. Zijn er echt veel die ook zo denken.

Dat ik op een etentje van haar verjaardag als enige een paste bestelde met een roomsaus en iedereen mij aankeek van wat doe jíj nou eet je zuivel?!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:51

Citaat:
Het kan zeker al, en ik kom uit een familie waarvan bijv mijn ouders nog nooit gevlogen hebben, want geen geld voor.
Wat ik soms bijzonder vind is dat de mensen die tegen vliegen zijn óf zelf de hele wereld al hebben gezien óf sowieso niet van huis willen. Ja, dan is het makkelijk zeggen dat iedereen op zn eigen stukje moet blijven (vooral als dat eigen stukje een leuk vrijstaand huisje is met een lapje grond en eventueel nog wat dieren erbij, de zgn vakantie aan huis :) )

Een paar jaar geleden (nog voor corona en crisis) op een ander forum had iemand een topic over vliegschaamte geopend. Laat dat nu iemand zijn die de jaren ervoor alleen maar oreerde over al haar wereldreizen. Maar opeens het wijzende vingertje naar mensen die nog niet klaar zijn met reizen. Echt heel bijzonder hoe dat bij sommige mensen werkt. Mijn mening daarin was juist reis nog zoveel mogelijk en stel dat vooral niet uit voordat het onbetaalbaar wordt gemaakt. En zie hier, crisis op crisis.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:53

Ik heb ook al heel veel per trein en OV gereisd door Europa heen. Ook verre reizen doe ik op locatie met het OV. Maarja, bij ver moet je er nog wel komen :+ Helaas heb ik geen maanden vakantie per jaar :D

Ter compensatie heb ik geen kinderen. :+

Exitium

Berichten: 7207
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:54

Past ook wel in de tijdsgeest van tegenwoordig. Vegetarisme is al heel wat jaren een bekend iets en zie je langzaam maar zeker groeien, maar veganisme is de laatste jaren ook steeds meer op aan het komen, zeker binnen de jongere generaties. Wat dat betreft lopen de doorsnee restaurants daar meestal nog wel wat op achter. En inderdaad zie je het ook bij reizen en kleding en dergelijke steeds vaker.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:55

Ik snap heus wel dat het anders moet, maar het vingerwijzen is inderdaad te makkelijk.

Ik noem bijv de GL-BNer die pas met zn hele gezin naar Ibiza is verhuist om daar heel groen en samen met de aarde te leven (je kunt hun hele groententuin zien ontwikkelen etc) maar zoon studeert in NL, en zowel vader, als zoon, als moeder vliegen omstebeurt van Ibiza naar NL en weer terug, een paar keer per maand... ja.. euh.... zoek t dan even uit met je 'mother earth we're killing her'..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:55

Spenk schreef:
Als ik vanuit mijn zusje bekijk vindt die dat dus heel goed, heeft zelf bewust geen rijbewijs dus ook geen auto en vakanties? Ze is een hele maand op vakantie geweest door heel Europa met de trein. En bij haar in de omgeving is ze daar geen uitzondering in. Zijn er echt veel die ook zo denken.

Dat ik op een etentje van haar verjaardag als enige een paste bestelde met een roomsaus en iedereen mij aankeek van wat doe jíj nou eet je zuivel?!

Dat is helemaal een enge ontwikkeling als die hype zo breed gedragen wordt. Zouden daar geen meelopers tussen zitten? Ik las een tijdje terug dat acteurs op de set niet/nauwelijks vlees durven bestellen, bang om gecanceld te worden in het huidige klimaat. Dat heb je onder dat soort studentengroepjes waarschijnlijk ook.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:57

Exitium schreef:
Past ook wel in de tijdsgeest van tegenwoordig. Vegetarisme is al heel wat jaren een bekend iets en zie je langzaam maar zeker groeien, maar veganisme is de laatste jaren ook steeds meer op aan het komen, zeker binnen de jongere generaties. Wat dat betreft lopen de doorsnee restaurants daar meestal nog wel wat op achter. En inderdaad zie je het ook bij reizen en kleding en dergelijke steeds vaker.

Je kan idd geen fatsoenlijke kleding/schoenen meer vinden, bijna alles is van (deels) plastic ipv natuurlijke materialen.

En ik mag toch hopen dat restaurants niet aan die veganhype mee gaan doen, dan kom ik er simpelweg niet meer. Ik ga er toch heen voor een lekker stuk vis of vlees.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:59

elnienjo schreef:
Spenk schreef:
Als ik vanuit mijn zusje bekijk vindt die dat dus heel goed, heeft zelf bewust geen rijbewijs dus ook geen auto en vakanties? Ze is een hele maand op vakantie geweest door heel Europa met de trein. En bij haar in de omgeving is ze daar geen uitzondering in. Zijn er echt veel die ook zo denken.

Dat ik op een etentje van haar verjaardag als enige een paste bestelde met een roomsaus en iedereen mij aankeek van wat doe jíj nou eet je zuivel?!

Dat is helemaal een enge ontwikkeling als die hype zo breed gedragen wordt. Zouden daar geen meelopers tussen zitten? Ik las een tijdje terug dat acteurs op de set niet/nauwelijks vlees durven bestellen, bang om gecanceld te worden in het huidige klimaat. Dat heb je onder dat soort studentengroepjes waarschijnlijk ook.

Studentengroepjes? We hebben het gewoon over volwassen werkende hoog opgeleide vrouwen met goeie functies :)

En restaurants doen steeds meer mee vrijwel overal kun je inmiddels wel vegan bestellen en in de randstad zitten ook hele restaurants met alleen maar vegan bijvoorbeeld. Dat is echt anders dan in het noord/oosten op het platteland.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 04-07-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7207
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:59

elnienjo schreef:
En ik mag toch hopen dat restaurants niet aan die veganhype mee gaan doen, dan kom ik er simpelweg niet meer. Ik ga er toch heen voor een lekker stuk vis of vlees.

Ik persoonlijk ook, maar zelfs het vegetarische aanbod is vaak nog flink bedroevend na al die jaren. Als je geluk hebt kun je kiezen als je vegetarisch wil, maar heb ook vaak genoeg gezien dat er maar één optie is. Een beetje meer balans in de kaart voor mensen die er wél voor kiezen om vegetarisch of veganistisch te eten mag wel wat mij betreft.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:01

Spenk schreef:
Dat ik op een etentje van haar verjaardag als enige een paste bestelde met een roomsaus en iedereen mij aankeek van wat doe jíj nou eet je zuivel?!


Dat ze het zelf niet willen eten prima. Maar dat ze een ander hun wil op proberen te leggen dat is gewoon eng. Lijkt wel op een sekte.

DuoPenotti

Berichten: 30588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:01

Als ik de opmerkingen zie op facebook bij het Eindhovens dagblad over de blokkering in Veghel bij de Jumbo.
Zie ik denk ik 80% voorstanders. Ondanks dat daar meer regionale mensen reageren en er dus ook last van hebben.
Kijk ik bij de diverse polls van diverse dagbladen is nog steeds een meerderheid voor de protesten.
Dus dat er op bokt wat mensen zitten die zeggen de boeren verliezen de sympathie, is dat blijbaar buiten bokt toch wel wat minder.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:01

... de boer als 19e eeuwse arbeider.

De krant meldt heden dat 'wij als Nederland' al jaren een uitzonderingspositie ('derogatie') hebben tov de mestregelgeving vanuit de EU.
Die uitzondering kregen we op voorwaarde dat er goede waterkwaliteit zou zijn.

Voorgangers van Staghouwer hebben het laten afweten.

De waterkwaliteit is belabberd.
Het geduld in Brussel raakt op.


Brrr...

De boer als 19e eeuwse arbeider:
er dreigt een gigantisch mestoverschot als de uitzondering vervalt.
... en de rechteloze positie van de boer/ arbeider maakt,
dat je in de krant leest 'dat de boeren tegen hoge kosten de mest moeten laten afvoeren'.

Ik ben groen genoeg om te vinden dat dat mestoverschot afgelopen mag zijn.

Maar ik ben sociaal genoeg om te vinden dat de kosten voor afvoer gemeenschappelijk gedragen moeten worden.
Het zijn onze ministers geweest die jarenlang gesust hebben, weggekeken, de zaak op zijn beloop gelaten -
DUS dat is een kostenpost voor ons allemaal.

DuoPenotti

Berichten: 30588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:06

Citaat:
Aantal vegetariërs en veganisten neemt toe
De afgelopen 2 jaar is het aantal vegetariërs (inclusief veganisten) in Nederland met 50 procent gegroeid tot 3,9 procent van de bevolking. Ongeveer 1,5 procent van de bevolking eet elke dag veganistisch. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vegetariërsbond.

Jonger dan 40 en vrouw
Naar schatting 261.000 mensen in Nederland eten volledig plantaardig. Begin 2019 waren dit er naar schatting nog 121.000. Vegetarisch eten is vooral populair bij mensen onder de 40 jaar. Bijna 7 procent in deze categorie eet elke dag vegetarisch. Vegetarisch eten is niet per se iets voor de Randstad. In Oost-Nederland wonen verhoudingsgewijs de meeste vegetariërs: 4,9 procent. In Noord-Nederland eet 2,7 procent van de bevolking veganistisch, terwijl er in Zuid-Nederland nauwelijks veganisten te vinden zijn (0,4 procent). Vrouwen eten vaker vegetarisch dan mannen. Van de vrouwen in Nederland eet 5,9 procent vegetarisch, waarvan 2,3 procent veganistisch (mannen resp. 1,8 procent en 0,7 procent). Als eiwitbron worden door vegetariërs en veganisten vooral peulvruchten en kant-en-klare vleesvervangers gebruikt.


Ik woon dus Zuid Oost en begrijp wel dat een restaurant dat hier weinig op het menu heeft staan.
Is weinig vraag naar.
Ook als je kijkt o de 17 miljoen mensen in Nederland is de vraag gewoon laag. En zo werkt het nu eenmaal, waar vraag naar is dat word geleverd.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:06

Spenk schreef:
Studentengroepjes? We hebben het gewoon over volwassen werkende hoog opgeleide vrouwen met goeie functies :)

En restaurants doen steeds meer mee vrijwel overal kun je inmiddels wel vegan bestellen en in de randstad zitten ook hele restaurants met alleen maar vegan bijvoorbeeld. Dat is echt anders dan in het noord/oosten op het platteland.


En jongeren op het platteland zijn dus totaal het tegenovergestelde. De polarisering wordt met de dag groter. Met hun positie dicht bij de politiek proberen dit soort hoog opgeleiden hun wil wet te maken. De afstand wordt groter en groter en dit gaat op een gegeven moment leiden tot een clash.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:10

DuoPenotti schreef:
Als ik de opmerkingen zie op facebook bij het Eindhovens dagblad over de blokkering in Veghel bij de Jumbo.
Zie ik denk ik 80% voorstanders. Ondanks dat daar meer regionale mensen reageren en er dus ook last van hebben.
Kijk ik bij de diverse polls van diverse dagbladen is nog steeds een meerderheid voor de protesten.
Dus dat er op bokt wat mensen zitten die zeggen de boeren verliezen de sympathie, is dat blijbaar buiten bokt toch wel wat minder.


Ik hoop inderdaad dat het zo blijft. Mijn symphatie houden ze. Ook al gaan alle snelwegen plat. Maarmik vind het alleen onverstandig.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:12

juval schreef:
purny schreef:
Wat heeft de gewone mens de boer aangedaan?


op d66 gestemd (en cda/vvd/cu)

Onzin. Het hele stikstofprobleem speelt al veeeeel langer dan 2019. Als je wil vingerwijzen in deze dan is het goed om te beseffen dat er dan ook nog 4 naar jezelf wijzen. Nu wellicht niet meer (?) maar het CDA is van oudsher "de boerenpartij". Sinds 1945 heeft er 60% van de tijd een minister van CDA (of voorloper ervan) op het ministerie van Landbouw gezeten. Onafgebroken van 1958-1994 en van 2002-2012.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... lkwaliteit

Natura2000 is in 1992 opgezet *klik*. Ik weet uit eigen ervaring dat de processen in Brussel laaaaaangzaaaaaam gaan, dus daar is vanaf pak maar beet medio jaren '80 al over gesproken.
De "boerenministers" hebben dus ruim voldoende tijd gehad dus om beleid te maken dat eea wat geleidelijker kon. Maar dat zijn geen leuke en populaire maatregelen en zorgen niet voor herverkiezing. En dan moet het ineens met harde maatregelen als de wal het schip toch eindelijk lijkt te gaan keren.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:13

Loretta schreef:
Spenk schreef:
Studentengroepjes? We hebben het gewoon over volwassen werkende hoog opgeleide vrouwen met goeie functies :)

En restaurants doen steeds meer mee vrijwel overal kun je inmiddels wel vegan bestellen en in de randstad zitten ook hele restaurants met alleen maar vegan bijvoorbeeld. Dat is echt anders dan in het noord/oosten op het platteland.


En jongeren op het platteland zijn dus totaal het tegenovergestelde. De polarisering wordt met de dag groter. Met hun positie dicht bij de politiek proberen dit soort hoog opgeleiden hun wil wet te maken. De afstand wordt groter en groter en dit gaat op een gegeven moment leiden tot een clash.


Zoiets als "wat de boer niet kent vreet hij niet" ?

Plattelandsjongeren zijn vrij conservatief en staan ook niet echt bekend om hun tolerantie tegen mindergroepen. ;)

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:15

Nou dat beeld heb ik totaal niet, iedereen is welkom en wordt ook geaccepteerd. Kijk maar op de zwarte cross. Gay cafe is een mooi voorbeeld.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:15

Roodvos schreef:
Maar dat zijn geen leuke en populaire maatregelen en zorgen niet voor herverkiezing. En dan moet het ineens met harde maatregelen als de wal het schip toch eindelijk lijkt te gaan keren.


Dat is gewoon spelen met mensen voor eigen gewin.... ?