Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:08

irmaz schreef:
juval schreef:
) dan explodeert de natuur op dit moment. Komt ook door het weer uiteraard

Dat is precies het bewijs dat het slecht gaat met de natuur, die hoort niet te exploderen. Het moet niet zo zijn dat bij veel regen ineens alles razendsnel groeit.

eh, kun je me dit uitleggen? :o?

In het voorjaar is het de bedoeling dat alles gaat groeien en bloeien. Door de temperatuur, zon en regen. Het water wordt zoveel mogelijk in de planten en bomen opgenomen om reserves te hebben voor drogere tijden. De uitbundige groei in het voorjaar zorgt ervoor dat insecten en dieren zich kunnen voeden en voortplanten. Dát is toch de natuur?

pmarena

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 11:28

Nou, Europese verkiezingen stempas gekregen dus maar eens even aan het verdiepen. Ik vind GroenLinks toch wederom goed klinken hoor +:)+

Citaat:
Europees verkiezingsprogramma 2024
Artikel 1.5.1 Circulair voedselsysteem. We vormen het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de EU om tot een Gemeenschappelijk Voedselbeleid. Daarbij zetten we alle Europese beleidsinstrumenten in om te bouwen aan een circulair voedselsysteem dat ecologische grenzen respecteert, bodemkwaliteit en biodiversiteit verbetert, anticipeert op klimaatverandering, dierenwelzijn waarborgt, de eiwittransitie versnelt, gezond en betaalbaar voedsel biedt aan consumenten, goed werk en een eerlijke beloning oplevert voor duurzame en biologische boeren en bijdraagt aan de ontwikkeling van plattelandsgebieden. Het is belangrijk dat de landbouwtransitie in krimpgebieden gepaard gaat met investeringen in de leefbaarheid door gebruik te maken van de juiste Europese cohesiefondsen. Zo blijft het leven op het platteland aantrekkelijk voor komende generaties.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:20

Wij hebben onze stemmen inmiddels op de bus gedaan voor de EU verkiezingen en voor GL gestemd.

Citaat:
Gosh, beetje achter in de berichtgeving?
Kan gebeuren, maar wegens gebrek aan munitie is er terreinverlies.

(En dat pro Russische gekletst van sommige politici tijdens een botte agressie oorlog "jouw land bestaat niet eens, dit is van mij" daar moet ik niets van hebben.)

Met geld sturen, hou je deze oorlog in stand. [/quote]

Op deze post wil ik graag reageren met name op vet gedrukte.

Als de oorlog zou stoppen als het westen stopt met geld sturen of ondersteunen dan zou ik voorop lopen om hiermee te stoppen.
Alleen Olejon dan stopt de oorlog niet.
Rusland is al jaren bezig met opschaling van militair materieel. Poetin heeft nl een droom die gewoon met het westen gecommuniceerd is nl herstel van het oude Russische rijk.
Als Oekraïne valt dan zijn de Baltische staten aan de beurt en daarna Polen. Die landen, de NAVO weten dat ook.

Wilders weet dat ook. Tevens weet Wilders ook, dat als Oekraïne valt dan komt er een vluchteling crisis in Europa die zijn wiedeweerga niet kent. Dat wil je echt niet. Wilders mag dan wel extreem rechts zijn, maar hij is niet gek en Zelensky heeft zijn vertrouwen uitgesproken tegen over Wilders.

Als Oekraïne valt dan heeft Europa een enorm probleem en dat gaat vele male verder als een huge vluchtelingen crisis. Het enige punt waar links en rechts en midden het over eens zijn is, dat Oekraïne kost wat kost overeind moet blijven en dat die Russen moeten vertrekken.

Alleen FvD van Baudet die is het daar niet mee eens maar zij staan achter de Russische propaganda en dragen dat zelfs ook uit. Heel kwalijk.
Of anders gezegd, zoals ik het zie, wat de vroegere NSB was (heulen met de vijand) is tegenwoordig FvD.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:28

Ik heb wel twijfel of Poetin na een hypothetische winst in Oekraïne oorlog met de navo zal riskeren. Een kat in het nauw maakt rare sprongen dus zeg nooit nooit. Een oorlog met de navo zal Rusland absoluut niet winnen. Mijn angst is eerder wat er zal gebeuren indien Poetin overlijd en een andere gek neemt hem over. Hij schijnt redelijk “gematigd” te zijn, zijn potentiële opvolger is nog vele male extremer %)

Wil geenszins uitvlakken waar fvd voor staat, maar veel politici hebben de aanvallen van Israël als “zelfverdediging” bestempeld. Gedreven door geld zijn wel helaas nog steeds in staat dit soort praktijken goed te keuren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:29

ik weet niet of Rusland/Oekraïne te vergelijken is met Israël/Palestina ... maar het is in ieder geval beide verschrikkelijk. :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:50

Ik denk dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen het cruciale punt zullen zijn dit jaar. Zowel wat Europa betreft als de oorlog in Oekraïne.

Anyway, veel verkiezingen hier bij ons dit jaar. Europees, federaal, vlaams/waals en in oktober nog de gemeenteraadsverkiezingen. Een mens zou er het overzicht van kwijtraken :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:50

juval schreef:
irmaz schreef:
Dat is precies het bewijs dat het slecht gaat met de natuur, die hoort niet te exploderen. Het moet niet zo zijn dat bij veel regen ineens alles razendsnel groeit.

eh, kun je me dit uitleggen? :o?

In het voorjaar is het de bedoeling dat alles gaat groeien en bloeien. Door de temperatuur, zon en regen. Het water wordt zoveel mogelijk in de planten en bomen opgenomen om reserves te hebben voor drogere tijden. De uitbundige groei in het voorjaar zorgt ervoor dat insecten en dieren zich kunnen voeden en voortplanten. Dát is toch de natuur?

Voor de biodiversiteit is het het best dat er zo veel mogelijk verschillende (inlandse) planten en bomen kunnen groeien. Lang niet alle planten hebben een (wat wij mooi vinden) uitbundige groei en bloei, maar wel alle planten zijn belangrijk voor hun eigen fan-basis (insecten). Doordat er nu overal veel stikstof beschikbaar is, waar vooral de uitbundige planten het goed op doen, krijgen de bescheidenere planten geen kans. Hun fans (de insecten die moeten leven van deze planten) sterven daardoor uit. Maar ook de dieren die weer leven van deze insecten.

Wanneer er alleen nog maar planten en insecten overblijven die het goed doen bij bepaalde condities ( op bijvoorbeeld relatief veel stikstof en bij bepaalde weersomstandigheden) wordt het hele systeem heel kritisch. Op het moment dat er dan een andere factor bij komt (bijvoorbeeld veranderend klimaat of een nieuw soort schimmel/bacterie) waarbij deze planten en insecten niet kunnen gedeien ben je in 1 klap alles kwijt en is er geen back-up van andere insecten/planten soorten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:02

Irmaz dat heb je zeer goed uitgelegd. Het biodiversiteit verhaal in Jip en Janneke taal. Dank je wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:12

Janneke2 schreef:
...en voor steun aan Oekraïne is precies nul euro begroot.
OleJon schreef:
Die heeft nu wel eens genoeg geld gehad.

Citaat:
Gosh, beetje achter in de berichtgeving?
Kan gebeuren, maar wegens gebrek aan munitie is er terreinverlies.

(En dat pro Russische gekletst van sommige politici tijdens een botte agressie oorlog "jouw land bestaat niet eens, dit is van mij" daar moet ik niets van hebben.)

OleJon schreef:
Met geld sturen, hou je deze oorlog in stand.

Oejjjj.
1) Ik ben pacifist, tot op de huidige dag.
2) Ik heb enig verstand van krijgs zaken.

Dat je een agressie oorlog in stand houdt enkel omdat je wapens stuurt is simpelweg kolder.
Voeg hier aan toe dat tsaren overwinningen nodig hebben.

Stemt iedereen gezellig in met de pvv en dus met nul euro naar Oekraïne,
dan komt het moment dat Oekraïne instort.
Staat er een tsaar die een overwinning wil aan de EU grens.
...kortom: nul euro naar Oekraïne is de naïviteit ten top.

Pacifist of niet: een tiran moet je stoppen en dus wil ik wapens naar Oekraïne en wil ik dat ze de oorlog winnen.
(Uiteraard graag samen met middelen zoals economische boycott, etc.)

Citaat:
Wat een kinderachtige reacties hier toch. Dat velen het niet kunnen zetten dat de PVV toch meedoet.
[/quote]
...en efkes nog een ander onderwerp.
Voor mij is jouw reactie kinderachtig.

Het gaat mij niet om 'bah, partij x doet mee'.

(Maar over zaken als mensenrechten. Discriminatie mag vanaf gisteren, naar het schijnt.
Ik vind dat van een andere orde dan 'kinderachtig gedoe'.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:15

pien_2010 schreef:
Irmaz dat heb je zeer goed uitgelegd. Het biodiversiteit verhaal in Jip en Janneke taal. Dank je wel.

Hulde aan Irma.

... maar dat je dat aan een boer moet uitleggen is toch wel heel erg vreemd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:21

Janneke2 schreef:
pien_2010 schreef:

Hulde aan Irma.

Dit is wel heel onnodig en onaardig om te zeggen. Juval vraagt netjes om uitleg en Irmaz geeft het.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:23

Janneke2 schreef:
pien_2010 schreef:

Hulde aan Irma.

lekker denigrerend weer janneke... bedankt hoor!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:27

Janneke2 schreef:
pien_2010 schreef:

Hulde aan Irma.

Citaat:
lekker denigrerend weer janneke... bedankt hoor!

Hier in het Noorden zeggen we:
"Wie kaatst, kan een bal verwachten."

Nota bene jij wilde uitleg... :')

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:30

Meelezer kruipt even onder steen vandaan. Jammer Janneke dat we met zo’n reactie opnieuw niet de inhoud in gaan maar het op persoonlijk niveau houden.

Goede uitleg Irmaz en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Juval hier dan tegenaan kijkt en wellicht alsnog inhoudelijk wilt reageren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:30

Janneke ik vind dat onnodig onaardig en tevens polariserend. Dus gewoon mee stoppen ook met je vervolg opmerking.
Ik vind het juist goed dat er uitleg wordt gevraagd en gegeven.
Daarom zitten we in dit topic.

Ik hoop ook dat Juval inhoudelijk op het verhaal van Irmaz wil reageren .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:32

Janneke2 schreef:

Nee dat is niet vreemd, een boer kijkt al generaties lang anders naar land en gewas. Net zoals Nederland de strijd tegen het water heeft geleverd om droge voeten te krijgen, hebben boeren de strijd tegen onkruid en schrale gronden geleverd om hun brood te verdienen. En aan de hoeveelheid groei, bloei en kleur van het blad meet een boer het succes van de strijd. Dit is steeds verder geoptimaliseerd en wordt zo ook onderwezen op de agrarische scholen.
Het lijkt dus heel tegenstrijdig dat juist een slecht groeiend onooglijk plantje het succes van de natuur op die plek aan kan geven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:32

irmaz zegt dat het slecht gaat als alles groeit, dat vind ik inderdaad vreemd. Het biodiversiteitverhaal is mij wel bekend. Maar toch bedankt voor de uitleg van jouw visie Irmaz :)

In mijn omgeving zie ik dus wel heel veel biodiversiteit. Veel verschillende bloemen en planten en insecten. Maar dat is misschien niet overal zo. Hier wordt er veel aandacht besteed aan het inzaaien van bloemrijke akkerranden (die op dit moment nog niet bloeien).

Voor de vlinderstichting tel ik nachtvlinders en ook daar heb ik veel verschillende soorten al geteld dit jaar, en ik krijg ook veel berichten van mede tellers die ook heel veel vlinders tellen.

maar goed, ik zal wel een domme boer zijn. (wat ik overigens niet ben, toevallig met een boer getrouwd en op de boerderij terecht gekomen, maar dat terzijde).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:41

Juval maar juist die akkerranden inzaaien met allerlei bloemen is juist booming voor de biodiversiteit. In mijn verhaal eerder benoem ik ook die boeren die dit soort dingen doen. Is zo belangrijk. Dan is het toch ook logisch dat op dat stukje land wel biodiversiteit is. Is oorzaak en gevolg.

Dat zegt niet dat het goed gesteld is in heel Nederland met die biodiversiteit in de grond en er boven. Want dat is gewoon niet zo.
Juist van initiatieven zoals die jij benoemd zullen we het meer en meer moeten hebben en dus niet van het overheidsbeleid want who cares.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:44

juval schreef:
irmaz zegt dat het slecht gaat als alles groeit, dat vind ik inderdaad vreemd. Het biodiversiteitverhaal is mij wel bekend. Maar toch bedankt voor de uitleg van jouw visie Irmaz :)

In mijn omgeving zie ik dus wel heel veel biodiversiteit. Veel verschillende bloemen en planten en insecten. Maar dat is misschien niet overal zo. Hier wordt er veel aandacht besteed aan het inzaaien van bloemrijke akkerranden (die op dit moment nog niet bloeien).

Voor de vlinderstichting tel ik nachtvlinders en ook daar heb ik veel verschillende soorten al geteld dit jaar, en ik krijg ook veel berichten van mede tellers die ook heel veel vlinders tellen.

maar goed, ik zal wel een domme boer zijn. (wat ik overigens niet ben, toevallig met een boer getrouwd en op de boerderij terecht gekomen, maar dat terzijde).

Waarom moet die laatste zin erbij juval?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:53

Janneke2 schreef:
Oejjjj.
1) Ik ben pacifist, tot op de huidige dag.
2) Ik heb enig verstand van krijgs zaken.

Dat je een agressie oorlog in stand houdt enkel omdat je wapens stuurt is simpelweg kolder.
Voeg hier aan toe dat tsaren overwinningen nodig hebben.

Stemt iedereen gezellig in met de pvv en dus met nul euro naar Oekraïne,
dan komt het moment dat Oekraïne instort.
Staat er een tsaar die een overwinning wil aan de EU grens.
...kortom: nul euro naar Oekraïne is de naïviteit ten top.

Pacifist of niet: een tiran moet je stoppen en dus wil ik wapens naar Oekraïne en wil ik dat ze de oorlog winnen.
(Uiteraard graag samen met middelen zoals economische boycott, etc.)

Helemaal mee eens :j

Ik voel mijzelf ook een pacifist en wil erg graag in de luxe blijven leven dat ik dat kan blijven :j
We moeten dolblij zijn dat de Ukraïners er alles voor geven om de Russen (ook) bij onze grenzen vandaan te houden......

Ik heb een jonge zoon en zit er niet op te wachten dat die over 10 jaar 1 of andere oorlog in gezogen wordt. En vindt het enorm schrijnend hoe dat met zoveel andere zonen in Rusland en Ukraïne nu wel gebeurd....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:55

irmaz schreef:
juval schreef:

Waarom moet die laatste zin erbij juval?

sorry, die was meer bedoeld voor de opmerking van Janneke. slaat niet op jou.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 13:58

pien_2010 schreef:
Juval maar juist die akkerranden inzaaien met allerlei bloemen is juist booming voor de biodiversiteit. In mijn verhaal eerder benoem ik ook die boeren die dit soort dingen doen. Is zo belangrijk. Dan is het toch ook logisch dat op dat stukje land wel biodiversiteit is. Is oorzaak en gevolg.

Dat zegt niet dat het goed gesteld is in heel Nederland met die biodiversiteit in de grond en er boven. Want dat is gewoon niet zo.
Juist van initiatieven zoals die jij benoemd zullen we het meer en meer moeten hebben en dus niet van het overheidsbeleid want who cares.

maar dat doen 'we' toch al? er wordt steeds maar weer geclaimd dat boeren niets doen en tegen de natuur en het milieu zijn. Dat is onzin. Er wordt echt al heel erg veel gedaan. Dat willen sommige mensen alleen niet zien. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:08

Juval dan moet je wel goed lezen. Zie dikgedrukte van mijn tekst vanochtend

Citaat:
Mede door de industrie, verkeer en boeren is Nederland een land dat grote problemen heeft op dit gebied. Dankzij de milieubeweging en ook milieubewuste boeren is er aandacht in gebieden voor het water, de weidevogels etc. En is het nog niet een verloren zaak en kennen we nog mooie natuur gebieden.

Maar deze plannen zetten dat alles onder grote druk. Dit heeft alles met de Agro industrie te maken en grote bedrijven die achter de boeren zitten en waar de BBB spreekbuis van is.
Ik vind het heel naïef om te denken dat deze maatregelen ok zijn voor de biodiversiteit, de luchtkwaliteit, de stikstofuitstoot en problematiek.

Laten we in elk geval eerlijk zijn dat het milieu ergens helemaal achter aan bungelt en totaal niet belangrijk wordt gevonden.
Dat ontkennen vind ik op zijn zachtst gezegd unfair tegenover al die mensen die erg bezorgd zijn over dit onderwerp en deze maatregelen.

Het zal in elk geval meer een bottum up proces moeten zijn (letterlijk van beneden naar boven) nu de overheid het milieu beleid totaal niet belangrijk vindt. Dus hopelijk gaan er meer en meer (biologische ) boeren meedoen met dit soort initiatieven!
Karl zijn vergelijking vond ik erg sterk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:37

juval schreef:
maar dat doen 'we' toch al? er wordt steeds maar weer geclaimd dat boeren niets doen en tegen de natuur en het milieu zijn. Dat is onzin. Er wordt echt al heel erg veel gedaan. Dat willen sommige mensen alleen niet zien. -O-

het probleem zit 'm een beetje in dat "de boeren" geen 1 en dezelfde groep is, er zijn heel veel verschillende groepen. Ik zie in mijn omgeving juist een toename van bijvoorbeeld Glyfosaat gebruik (werd 10 jaar geleden hier helemaal niet gebruikt en nu vollop), er is hier niet 1 boer die bloemenranden heeft en er staan hier nauwelijks koeien buiten, terwijl er diverse koeienboeren zitten. Gelukkig zie ik wel een toename van biologische boeren en bio-bewuste boeren, maar alleen onder koeienboeren. De varkens- en kippenboeren hier doen niks op het gebied van natuur.

Juval, ik hoop dat jullie groep boeren, die echt zijn best doet om natuurinclusief bezig te zijn, de burgers weten te vinden wanneer jullie in de knel komen. Ik ben zo bang dat juist jullie geslachtofferd gaan worden door de BBB. De meeste burgers hebben geen idee wat boeren precies doen en dat er grote onderlinge verschillen zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:44