Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:14

bigone schreef:
Ondertussen moeten we in de rest van de wereld toch echt zwetende handjes krijgen van het grote Rusland :

https://twitter.com/juliadavisnews/stat ... B1zlwrBwIg

Dit is goed nieuws!
Blijkbaar wordt er gedacht over stoppen in Ukraïne. Mogelijk wil Putin de mensen in de staalfabriek in Mariupol gebruiken als onderhandelingspionnen (mijn eigen interpretatie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:22

Een enkeltje naar Valhalla is mijn inschatting.

tamary

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:24

Ze uithongeren kost minder soldaten aan russische kant dan in dat gangenstelsel gaan vechten om ze er uit te krijgen. Zonder water zijn ze in 3 dagen dood, zonder voedsel in 3 weken. Geduld hebben doet net zo goed wat de russen willen in dit geval.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:26

Hier is het filmpje waarin Putin aan Shoigu uitlegt wat de bedoeling is. Het lijkt een heel verhaal, Shoigu lijkt licht geïrriteerd en niet echt te luisteren en Putin lijkt helemaal in zijn rol te kruipen en in zijn element. Ik vind het een sneu tafereel van 2 oude mannen. Helaas kan ik niet verstaan wat hij zegt, dus de inhoud zal wel heel anders zijn.
@Mysa had ik goed begrepen dat jij Russisch verstaat? Misschien kun jij dan iets met de tekst?
https://twitter.com/maxseddon/status/15 ... 4113792001

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:28

tamary schreef:
Ze uithongeren kost minder soldaten aan russische kant dan in dat gangenstelsel gaan vechten om ze er uit te krijgen. Zonder water zijn ze in 3 dagen dood, zonder voedsel in 3 weken. Geduld hebben doet net zo goed wat de russen willen in dit geval.

Ik las ergens dat er onder de fabriek een nucleaire schuilbunker is voor 40.000 mensen. Waarschijnlijk is daar dan ook dan ook voedsel voor 40.000 mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:30

irmaz schreef:
Putin heeft de belegering van de staalfabriek van Azovstal in Mariupol stil gelegd in plaats daarvan hebben de militairen de opdracht gekregen om het terrein hermetisch af te sluiten zodat er niemand af kan:
https://news.sky.com/story/ukraine-russ ... t-12541713

Ze gaan ze nu gewoon uithongeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:33

irmaz schreef:
tamary schreef:

Ik las ergens dat er onder de fabriek een nucleaire schuilbunker is voor 40.000 mensen. Waarschijnlijk is daar dan ook dan ook voedsel voor 40.000 mensen.

Er komen berichten vanuit die fabriek dat ze voedsel, etc te kort komen. En normaal is een schuilperiode voor een atoombom op een stad zo'n 2 weken, daarna kan je korte tijd weer naar buiten. Ook bouw je die dingen met als uitgangspunt dat de mensen daarna er weg kunnen of dat er hulp van buitenaf kan komen. Die dingen hoeven dus geen mega grote voorraden te hebben qua tijdsoverbrugging. Zelfs al lag er inderdaad genoeg voor 40.000 mensen voor zo'n 2 weken, dan is die na een week of 8 voor minder mensen wel aardig krap aan het worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:38

Dit is een vertaling van het bericht op een Russische site:
Citaat:
21 april. Interfax-Russia.ru - De Russische president Vladimir Poetin heeft het Russische leger verboden het grondgebied van de Azovstal-fabriek in Mariupol te bestormen, maar beval het te blokkeren 'zodat de vlieg niet vliegt'.

'Ik beschouw de voorgestelde bestorming van de industriële zone ongepast, ik beveel het te annuleren', zei hij donderdag tijdens een ontmoeting met de Russische minister van Defensie Sergei Shoigu.

'Dit is het geval wanneer we moeten denken, dat wil zeggen, we moeten altijd denken, en in dit geval nog meer, over het redden van de levens en de gezondheid van onze soldaten en officieren', legde Poetin uit.

Volgens hem 'is het niet nodig om in deze catacomben te klimmen en ondergronds te kruipen door deze industriële faciliteiten.'

'Sluit deze industriële zone af zodat de vlieg er niet doorheen vliegt', voegde Poetin eraan toe.

De Russische leider beloofde het leven te garanderen van alle Oekraïense soldaten die zich op het grondgebied van Azovstal hadden gevestigd en zich overgaven.

'Nodig daarvoor nogmaals iedereen uit die de wapens nog niet heeft neergelegd. De Russische zijde garandeert hun leven en een fatsoenlijke behandeling in overeenstemming met de relevante internationale rechtshandelingen”, zei Poetin.

'Iedereen die gewond is, krijgt gekwalificeerde medische hulp', zei de president.

De Russische minister van Defensie Sergei Shoigu zei op zijn beurt dat ongeveer 2000 mensen van de Oekraïense troepen in Mariupol werden geblokkeerd in de fabriek van Azovstal.
'Ten tijde van de omsingeling was de sterkte van de groep van de strijdkrachten van Oekraïne, nationalistische formaties, evenals buitenlandse huursoldaten, en er waren er ook genoeg, meer dan 8.100 mensen. Tijdens de bevrijding van de stad werden meer dan 4.000 vernietigd, 1478 - overgegeven. De resterende groep van niet meer dan tweeduizend wordt geblokkeerd in de industriële zone van de Azovstal-fabriek, zei Shoigu tegen de Russische president Vladimir Poetin.

Het hoofd van het Russische ministerie van Defensie denkt dat het tot vier dagen zal duren voordat het Russische leger de operaties in de Azovstal-fabriek heeft voltooid.

'Wat betreft degenen die zijn gevlucht naar de Azovstal-fabriek, ze zijn daar geblokkeerd, grondig en langs de hele omtrek, het kost ons ongeveer drie of vier dagen om dit werk te voltooien', zei Shoigu.

Shoigu bracht ook verslag uit aan president Vladimir Poetin over de bevrijding van Marioepol.

'Momenteel is de situatie in de stad rustig, waardoor we kunnen beginnen met het herstellen van de orde, het terugbrengen van de bevolking en het opbouwen van een vreedzaam leven', zei de Russische minister van Defensie.

'We zijn erin geslaagd in Mariupol na uw bevel om 142.711 burgers te evacueren', voegde Shoigu eraan toe.

De president van de Russische Federatie noemde de bevrijding van Mariupol een succes.

'De voltooiing van het gevechtswerk om Mariupol te bevrijden is een succes, gefeliciteerd', zei Poetin.

Hij vroeg de minister van Defensie om dankbetuigingen aan de troepen over te brengen en voorstellen in te dienen voor het belonen van vooraanstaande militairen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:03

De staalfabriek/Mariupol is nog niet gevallen. De Tsjetsjenen verwachten dat dit rond lunchtijd gaat gebeuren was op het nieuws

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:34

Zijn al die kinderen er tenminste al uit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:57

Er is waarschijnlijk nog niemand uit, gisteren stonden 60 bussen klaar, maar zes hebben mensen op kunnen halen en het is niet bekend of dit gewone inwoners of uit de fabriek waren.
Putins soldaten hebben in de gangen weinig kans, dat word een slachtpartij en kan wel even duren. Wanneer nu de mensen weg mogen dan kan hij een succes tonen, daarmee is het nog lang niet over.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:00

irmaz schreef:
Hier is het filmpje waarin Putin aan Shoigu uitlegt wat de bedoeling is. Het lijkt een heel verhaal, Shoigu lijkt licht geïrriteerd en niet echt te luisteren en Putin lijkt helemaal in zijn rol te kruipen en in zijn element. Ik vind het een sneu tafereel van 2 oude mannen. Helaas kan ik niet verstaan wat hij zegt, dus de inhoud zal wel heel anders zijn.
@Mysa had ik goed begrepen dat jij Russisch verstaat? Misschien kun jij dan iets met de tekst?
https://twitter.com/maxseddon/status/15 ... 4113792001

Ik kan het alleen (enigszins) lezen. Ik hoor heel slecht, dus versta veel Nederlanders al niet eens. Jammer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:02

Mensen durven ook niet weg uit de fabriek. Vertrouwen de russen voor geen cent

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:05

Zolang ze nog voorraden hebben kunnen ze het wel uithouden. De aanvallende partij is eigenlijk altijd in het nadeel in close combat en ze Oekraïners hebben de nodige tijd gehad om boobytraps e.d. te plaatsen. Alternatief zou zijn dat ze de fabriek plat leggen met artillerie en ondersteuning van de marine zodat ze niet naar binnen hoeven, de fabriek ligt letterlijk aan de Zee van Azov.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:22

Denk dat de voorraad wel zo’n beetje op is en daarnaast zitten er veel vrouwen met kleine kinderen, baby’s . En minimaal 500 gewonde soldaten. Putin zou voor de goede sier nu alle hulp van Oekraïners toe kunnen laten om iedereen uit Mariupol te halen maar iets zegt me dat hij ze zelf in handen wil hebben als drukmiddel bij de onderhandelingen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:31

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:09

Treurig voor de burgers die daar nog zitten, maar dit is ook een van de redenen dat schuilkelders voor burgers en soldaten normaal gesproken apart zijn. Anders zijn de burgers een menselijk schild wat een oorlogsmisdaad is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:12

bigone schreef:
Denk dat de voorraad wel zo’n beetje op is en daarnaast zitten er veel vrouwen met kleine kinderen, baby’s . En minimaal 500 gewonde soldaten. Putin zou voor de goede sier nu alle hulp van Oekraïners toe kunnen laten om iedereen uit Mariupol te halen maar iets zegt me dat hij ze zelf in handen wil hebben als drukmiddel bij de onderhandelingen.

Om de heen of andere reden denk ik dat Poetin nergens over gaat onderhandelen. Hij pakt gewoon zolang hij niet wordt tegen gehouden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:22

Dat zijn allemaal aannames natuurlijk. Het kan best zijn dat ze het nog een tijd kunnen uithouden.
Mogelijk is er voldoende eten, drinken, water etc etc ingeslagen voordat men zich daar ingroef. Anders is er- strategisch - niet goed nagedacht en daar zie ik ze niet voor aan.
Kan ook zomaar zijn dat er doktoren zijn die medische hulp kunnen geven, medicamenten etc.
Het schijnt er mega groot te zijn. We kunnen ons eenvoudigweg er niets van voorstellen.
Het hulp-filmpje van de legeroverste in Mariupoel kan net zo goed misleiding zijn. Wei zal t zeggen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:31

Ik zag vandaag gewoon nog twee Oekraïnse vrachtwagens rijden. Bijzonder!
Toch een teken dat het ‘normale’ leven hier en daar toch nog doorgang vind. Dat wens ik ze allemaal toe, geen mens zou oorlog moeten mogen meemaken.
Ik begrijp echt die hardheid niet van de russen.
Wat er in en rond Mariupol speelt, ronduit gruwelijk.
Hoe kan een leger ook maar dénken aan de ‘vijand’ uithongeren. Echt verschrikkelijk en onvoorstelbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:55

Marigold schreef:
Ik zag vandaag gewoon nog twee Oekraïnse vrachtwagens rijden. Bijzonder!
Toch een teken dat het ‘normale’ leven hier en daar toch nog doorgang vind. Dat wens ik ze allemaal toe, geen mens zou oorlog moeten mogen meemaken.
Ik begrijp echt die hardheid niet van de russen.
Wat er in en rond Mariupol speelt, ronduit gruwelijk.
Hoe kan een leger ook maar dénken aan de ‘vijand’ uithongeren. Echt verschrikkelijk en onvoorstelbaar.

Dat komt omdat dit niet menselijk meer is maar beestachtig (satanisch)
Er is geen enkele rechtvaardiging te vinden om dit te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 15:57

Met Oekrainers uithongeren hebben ze helaas ervaring. Nu lukt het niet meer met een heel land, dus doen ze het maar kleinschaals.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:15

Weer eens een aantal berichten vanuit Oekraïne.

Citaat:
❗️Kadyrov promised Putin to eliminate Zelensky - Oleksiy Danilov.

Head of the National Security and Defense Council of Ukraine Oleksiy Danilov shared information about the preparations for the assassination of President of Ukraine Volodymyr Zelensky. The information was provided by Ukrainian intelligence.

“Regarding the liquidation of our top leadership. The plan was received on February 3 by Kadyrov when visiting Putin. At this meeting, a plan for the elimination of our President was agreed upon, and Kadyrov took upon himself the obligation that his group would do this, ”he said.

Citaat:
The former top manager of Russia's largest private gas company has been found dead in Spain. This is reported by the TV channel Telecinco.

The ex-chief accountant of Novatek, Sergei Protosenya, according to preliminary data, killed his family with an ax while they were sleeping. And then hanged himself in the garden. The police are checking to see if it was a disguised murder committed by third parties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:19

En dat is dus nummer twee die familie en zichzelf vermoord.