Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:04

Winst op vermogen wordt in Nederland veel minder belast dan werk. Let op, ik heb het over de winst! Als je geen winst maakt, hoeft vermogen niet belast te worden. Dat zou krom zijn. Maar als je geld verdient met geld, dus zonder daar veel voor te doen, wordt dat maar minimaal belast tov arbeid.

Waarom? In mijn ogen omdat mensen met veel vermogen beter kunnen lobbyen dan mensen met weinig/ geen vermogen.

Het is toch eigenaardig dat als je ergens voor werkt, dat inkomen best redelijk zwaar belast wordt. Terwijl je voor iets waar je niets voor hoeft te doen, geen belasting (of in verhouding weinig) betaald.

Ik ben voorstander dat WINST uit vermogen, hetzelfde belast wordt als inkomen uit arbeid. Dat lijkt mij wel zo eerlijk

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:56

Tango, ik begrijp je punt en ik snap ook wat Nikass zegt.

Maar soms zijn dingen om een reden zo gemaakt en die reden is niet altijd vriendjespolitiek of een succesvolle lobby. Het gaat soms om heel andere dingen en een van de vragen die je hierbij kunt stellen is hoe vaak vind je dat er over een euro belasting betaald moet worden? Dit is bijvoorbeeld ook interessant bij erfbelasting, hoe vaak wil je een euro door het belastingstelsel laten rollen? En voor vermogen geldt bijvoorbeeld dat je het (met een beetje geluk) jarenlang hebt en waarom zou je dan telkens over dezelfde euro's elk jaar een hoog tarief moeten betalen? Belasting van arbeid gaat breed, zo breed als de arbeidsparticipatie strekt en daardoor hoeven die tarieven niet zo hoog te zijn.
Nivellering is een interessante gedachte, maar in de praktijk leidt het tot verarming van de rijkeren, wat op zich niet zo heel erg hoeft te zijn, maar het leidt niet tot verrijking van armeren. De enige manier om dus de kloof te dichten van boven naar beneden en ik weet niet zeker of dat wel zo verstandig is. Het klinkt voor veel mensen als muziek in de oren, dat is menselijk en begrijpelijk, maar niet realistisch.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:08

wat grappig, ik wilde net zoiets vragen maar ik had het weer verwijdert (loze opmerking, okee :') ) omdat ik niet weer dom over wilde komen..

Ik heb bijv over erfbelasting voors en tegens gelezen.. Van de tegens dacht ik 'ja zit wat in' (er is al een keer belasting over betaald, waarom moet dat nog een keer. Maar van de voors dacht ik ook 'ja daar zit wat in' (het is voor degene die het ontvangt 'nieuw' inkomen en daarom belast.

Hetzelfde voor winst uit vermogen.. Als je voor je vermogen gewerkt hebt, waarom zou je daar dan steeds weer iets over moeten betalen? Dan loont het ook niet om te werken, sparen, aflossen etc..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:10

Maar winst uit vermogen is een nieuwe euro.

Het gaat om belasting heffen. En dan de vraag wat belast je en hoe hoog.

Waarom betaal je meer belasting over een nieuwe euro uit arbeid dan uit een nieuwe euro uit vermogen.

Zo zorg je dat arbeid loont! Verlagen van die belasting, verhogen van de belasting op vermogen.

Waarom zou dit niet werken? Als er op arbeid minder belasting betaalt wordt, waarom leidt dat niet tot verrijking van de armeren?

Wat bedoel je trouwens met de kloof dichten van boven naar beneden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:25

Maar wanneer ben je dan vermogend?
Moet mijn oma dan ineens vermogensbelasting gaan betalen over de waarde van haar al lang afbetaalde eigen huis van haar AOW? Gezien de huidige tijd is dat ineens heel veel waard op papier.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:32

Volgens mij hebben ze daar weleens onderzoek naar gedaan en in het algemeen vinden mensen dat echt vermogen vandaag iets van 1.2 miljoen mag worden belast. Daaronder vinden de meesten het niet nodig/, eerlijk etc.
Dus een oma met een eigen huis zou je volgens dat onderzoek niet belasten over vermogen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:35

LoveBodin schreef:
Volgens mij hebben ze daar weleens onderzoek naar gedaan en in het algemeen vinden mensen dat echt vermogen vandaag iets van 1.2 miljoen mag worden belast. Daaronder vinden de meesten het niet nodig/, eerlijk etc.
Dus een oma met een eigen huis zou je volgens dat onderzoek niet belasten over vermogen

Nou dat leveren de huizen hier dus wel op in deze rare tijden. :')

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:41

Cer, er zijn geen domme vragen en samen weet je altijd meer.

Tango 1979, opbrengst uit vermogen is wat je rendement noemt en daar moet je in IB best een fors bedrag over betalen. Een jaar later is die opbrengst aan je vermogen toegevoegd en genereert die weer winst en zo groeit het door als je het goed doet. Uiteindelijk wordt een euro dan best vaak belast. Bovendien is het bijzonder om te denken dat iemand met vermogen er niks voor hoeft te doen. Ze hoeven misschien niet elke dag op de fiets naar het station met een broodtrommeltje achterop, maar vaak is er wel een werkzaam leven (geweest) met veel verantwoordelijkheid.

Als er -in theorie- een lager tarief aan belasting op arbeid wordt geheven dan leidt dat heel even tot een verbetering van de koopkracht en daarna volgt waarschijnlijk een vertraagde groei van de landelijke loonsom om de kosten lager te houden voor het bedrijfsleven (want de werknemers houden al meer over). Tevens zorgt een hogere koopkracht er ook voor dat de prijzen stijgen en op die manier het voordeel teniet wordt gedaan. Dat laatste maken we nu dagelijks mee bij het boodschappen doen. Dit is nu eenmaal een ingebakken reflex in het kapitalistische systeem: als mensen meer te besteden hebben, dan wordt het leven duurder. Onder de streep word je dan dus niet rijker van minder belasting betalen op je loonstrook.

De kloof dichten van boven naar beneden betekent dat je door het heffen van belastingen op vermogen of het verhogen van het tarief in de hoogste schijf, of het heffen van extra belasting vanaf een bepaalde drempel, of een hoger tarief voor luxe goederen, meer inkomen genereert voor de overheid en dat geld dus als het ware ophaalt bij de rijkeren. Je zorgt daarmee dat de koopkracht daar verlaagd wordt en dat elke euro zoveel mogelijk belast wordt. Daardoor maak je de rijken dus armer met als doel nivellering van de inkomens, oftwel de kloof te dichten. Maar als je dus de rijken minder geld laat uitgeven dan zie je dat ook terug in de economie uiteindelijk. Met deze theoretische gedachten denk ik dat nivellering niet een heel goed en handig korte termijn doel is (voor de zittende regering).

Overigens vind ik wel dat er in bepaalde sectoren beter betaald moet worden en daar wordt hier en daar al wel wat aan gedaan vanwege de hoge inflatie. Maar dan nog moet het beter omdat geld uiteindelijk een sterke motivator is om mensen naar een sector te trekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:44

Veronica2 schreef:

Dat is niet iedereen met je eens :')

Heel interessant dit, dank voor je antwoorden én aan de anderen voor de vragen/opmerkingen hierover.. Ik kan er niet veel aan toevoegen, ben benieuwd wat anderen ervan vinden :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:46

Jessix schreef:
LoveBodin schreef:

In dat geval doet Oma er goed aan om dat huis te verkopen, iets kleiners ervoor in de plaats te kopen en tot het eind van haar dagen een riante aanvulling op de AOW te hebben.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 11-05-23 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:46

Ik denk dat we de rijken ook het land niet uit willen jagen. Geloof niet dat het daar beter van wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:47

Veronica2 schreef:
In dat geval doet Oma er goed aan om dat huis te verkopen, iets kleiners ervoor in de plaats te kopen en tot het eind der dagen een riante aanvulling op de AOW te hebben.

Oma doet er goed aan om in haar eigen huis te blijven, want dat is het liefste wat ze wil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:48

Vermogen is ook je huis, en dan zou je met pensioen gaan, je hypotheek afbetaald hebben om met lage vaste lasten toch ruimte over te houden wegens lager inkomen meer aan vermogensbelasting gaan betalen dan je aan aflossing deed? Want je toen 50.000 gulden huisje is nu 500.000 euro waard?
En waarom zou je hard willen werken, sparen, investeren in huis etc. als je het niet kan doorgeven aan je kinderen of er aan dat had werken ook dan geen einde komt, want geen "winst" door lagere lasten, etc. ?
Je loopt ergens heel hard weer vast op waar is de grens qua hoe rijk je vrij mag zijn en hoe lange termijn die rijkdom mag zijn. Want rijk worden is dan al lastig, rijk blijven is de echte kunst en dat begint slechts bij goed met geld omgaan.
Wat is nl dan wel eerlijk? Iemand die 20.000 erft van ouders die daar 40 jaar hard voor gespaard hebben, maar met 1-2 nullen extra niet meer? Waarom?
Kennis van hoe geld werkt en hoe je er dus verstandig mee omgaat bepalen heel veel van wie rijk wordt/blijft en wie arm zal zijn. Enkel maar alles belasten lost dat nooit op. Onderzoek geeft aan dat al verdeel je alles eerlijk (dus iedereen heeft even veel), binnen een jaar is de verdeling weer vrijwel als voorheen.
Het voelt inderdaad niet eerlijk, het is in zekere zin ook niet eerlijk, maar de oplossing is dat ook niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:48

Veronica2 schreef:

In dat geval doet Oma er goed aan om dat huis te verkopen, iets kleiners ervoor in de plaats te kopen en tot het eind van haar dagen een riante aanvulling op de AOW te hebben.[/quote]

Zoiets moet met heel veel beleid worden ingevoerd. Het moet niet zulke mensen als jouw oma in de problemen brengen. Ik kan me goed voorstellen dat die angst leeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:51

Dat dus tamary. Helemaal mee eens. Alles wat in mijn familie is vergaart is en wordt hard voor gewerkt, is al 3 keer afgelost en belasting over betaald.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:52

Jessix schreef:
Moet mijn oma dan ineens vermogensbelasting gaan betalen over de waarde van haar al lang afbetaalde eigen huis van haar AOW? Gezien de huidige tijd is dat ineens heel veel waard op papier.

Het gaat om het belasten van de Winst. Dus als jouw oma lekker in dat huis woont, is er geen sprake van vermogen in box 3.

Maar als jouw oma een 2e huis heeft dat ze verhuurt, vind ik dat ze over de winst ( de huursom) wel belasting zou moeten betalen.

Oftewel je eigen woning is box 1, de 2e zou onder box 3 belast moeten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:55

Loretta schreef:
Zoiets moet met heel veel beleid worden ingevoerd. Het moet niet zulke mensen als jouw oma in de problemen brengen. Ik kan me goed voorstellen dat die angst leeft.

Dat zie je veel hoor, in mijn omgeving. Mensen wonen al heel lang in hun eigen huis en die huizen die gaan nu gewoon 3 keer over de kop. Ja dat is leuk als je verkoopt, maar er zijn ook mensen die gewoon graag willen blijven wonen en genieten van hetgeen ze in hun leven hebben opgebouwd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:59

Tango1979 schreef:
Jessix schreef:

Het gaat om het belasten van de Winst. Dus als jouw oma lekker in dat huis woont, is er geen sprake van vermogen in box 3.

Maar als jouw oma een 2e huis heeft dat ze verhuurt, vind ik dat ze over de winst ( de huursom) wel belasting zou moeten betalen.

Weet ik, het speelt ook nu niet. Maar er is wel spraken van geweest je eigen woning te verplaatsen naar box 3. Tot nu toe is dat nog steeds niet doorgevoerd, maar als dat wel gebeurd dan zijn de mensen die ik noem (ikzelf trouwens ook) best wel de sjaak.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:59

Tango1979 schreef:
Jessix schreef:

:j mee eens.
Mensen die een tweede woning hebben, of woningen verhuren kunnen, mogen daar van mij wel op belast worden, niet een aow-er die zijn hele leven krom heeft gelegen om zijn koophuis maar afgelost te krijgen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:00

Veronica2 schreef:

Tango 1979, opbrengst uit vermogen is wat je rendement noemt en daar moet je in IB best een fors bedrag over betalen. Een jaar later is die opbrengst aan je vermogen toegevoegd en genereert die weer winst en zo groeit het door als je het goed doet. Uiteindelijk wordt een euro dan best vaak belast. Bovendien is het bijzonder om te denken dat iemand met vermogen er niks voor hoeft te doen. Ze hoeven misschien niet elke dag op de fiets naar het station met een broodtrommeltje achterop, maar vaak is er wel een werkzaam leven (geweest) met veel verantwoordelijkheid.

Als er -in theorie- een lager tarief aan belasting op arbeid wordt geheven dan leidt dat heel even tot een verbetering van de koopkracht en daarna volgt waarschijnlijk een vertraagde groei van de landelijke loonsom om de kosten lager te houden voor het bedrijfsleven (want de werknemers houden al meer over). Tevens zorgt een hogere koopkracht er ook voor dat de prijzen stijgen en op die manier het voordeel teniet wordt gedaan. Dat laatste maken we nu dagelijks mee bij het boodschappen doen. Dit is nu eenmaal een ingebakken reflex in het kapitalistische systeem: als mensen meer te besteden hebben, dan wordt het leven duurder. Onder de streep word je dan dus niet rijker van minder belasting betalen op je loonstrook.

De kloof dichten van boven naar beneden betekent dat je door het heffen van belastingen op vermogen of het verhogen van het tarief in de hoogste schijf, of het heffen van extra belasting vanaf een bepaalde drempel, of een hoger tarief voor luxe goederen, meer inkomen genereert voor de overheid en dat geld dus als het ware ophaalt bij de rijkeren. Je zorgt daarmee dat de koopkracht daar verlaagd wordt en dat elke euro zoveel mogelijk belast wordt. Daardoor maak je de rijken dus armer met als doel nivellering van de inkomens, oftwel de kloof te dichten. Maar als je dus de rijken minder geld laat uitgeven dan zie je dat ook terug in de economie uiteindelijk. Met deze theoretische gedachten denk ik dat nivellering niet een heel goed en handig korte termijn doel is (voor de zittende regering).

Overigens vind ik wel dat er in bepaalde sectoren beter betaald moet worden en daar wordt hier en daar al wel wat aan gedaan vanwege de hoge inflatie. Maar dan nog moet het beter omdat geld uiteindelijk een sterke motivator is om mensen naar een sector te trekken.

Vind jij werkelijk het box 3 tarief hoog? Vergeleken met het box 1 tarief? Scheelt toch bijna 20% als je de hoogste schaal pakt.

Wel interessant wat je vermeld over wat ik ken als de trickle down economie. Als we de rijken meer belasten, nemen de bestedingen af. Dus dat is niet goed voor de economie.

Wel een theorie waar ik ernstig aan twijfel, en meerdere met mij

https://www.rtlnieuws.nl/economie/colum ... 0bevolking.

https://winterswijk.sp.nl/blog/alle/rob ... n-mythe-is

Aanvulling: al jaren is het in Nederland zo dat de kloof tussen rijk en arm toeneemt. Wanneer zou dat dan moeten gladtrekken? Hoe lang wachten we daar op? De gewone middenstand begint nu al ernstig in de problemen te raken. En dat zijn gewoon hardwerkende Nederlanders.

Of wordt het (eindelijk eens) tijd om daar als overheid op in te grijpen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:15

Het is allang bekend dat trickle down economie niet werkt. Als je vermogen (en winst voor bedrijven) lager belast, dan geven ze voor een groot deel dat geld niet uit in de economie, maar gebruiken ze dat geld om rijker te worden. Daar is al heel veel onderzoek naar gedaan en het enige wat de trickle down economie doet is de rijken rijker maken en de samenleving in totaal armer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:04

Veronica2 schreef:
Tango, ik begrijp je punt en ik snap ook wat Nikass zegt.

Maar soms zijn dingen om een reden zo gemaakt en die reden is niet altijd vriendjespolitiek of een succesvolle lobby. Het gaat soms om heel andere dingen en een van de vragen die je hierbij kunt stellen is hoe vaak vind je dat er over een euro belasting betaald moet worden? Dit is bijvoorbeeld ook interessant bij erfbelasting, hoe vaak wil je een euro door het belastingstelsel laten rollen? En voor vermogen geldt bijvoorbeeld dat je het (met een beetje geluk) jarenlang hebt en waarom zou je dan telkens over dezelfde euro's elk jaar een hoog tarief moeten betalen? Belasting van arbeid gaat breed, zo breed als de arbeidsparticipatie strekt en daardoor hoeven die tarieven niet zo hoog te zijn.
Nivellering is een interessante gedachte, maar in de praktijk leidt het tot verarming van de rijkeren, wat op zich niet zo heel erg hoeft te zijn, maar het leidt niet tot verrijking van armeren. De enige manier om dus de kloof te dichten van boven naar beneden en ik weet niet zeker of dat wel zo verstandig is. Het klinkt voor veel mensen als muziek in de oren, dat is menselijk en begrijpelijk, maar niet realistisch.

Heb je naar de uitzendingen gekeken?
Want ik kan het niet uitleggen zoals het daar gedaan wordt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:08

Net ook een interessant stuk over erfbelasting gelezen.

Hier gaat het ook om hetzelfde principe: als ik een euro uit arbeid ontvang, wordt dat veel zwaarder belast dan wanneer ik een euro uit een erfenis ontvang.

Waarom? Waarom betaal je over geërfd vermogen veel minder belasting? Omdat het al een x eerder belast is? Dat is met elke euro in omloop zo.

Moet er wel bij zeggen dat ik het prima vind dat er vrijstellingen zijn. Ruim 7 ton als je van je partner erft.

Super interessant stuk.

https://decorrespondent.nl/9239/erfbela ... 4fbbc33904

Karl: mee eens.

Mooi voorbeeld: Als ik 40.000 per jaar verdien koop ik 2 matrassen, ga 6x per jaar naar de kapper, koop ik voor 400 per maand boodschappen.

Maar als je 400.000 verdient, koop je dan 20 matrassen? Ga je 60x per jaar naar de kapper? Koop je voor 4000 per maand boodschappen?

Gerelateerd aan het inkomen, besteden de middeninkomens veel meer. Dus het is voor de economie veel beter om veel middeninkomens te hebben.

Diegene met een inkomen van 400.000 belegd wellicht een ton per jaar. Wat heeft de NL economie daaraan?
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 11-05-23 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:11

Jessix schreef:
Dat dus tamary. Helemaal mee eens. Alles wat in mijn familie is vergaart is en wordt hard voor gewerkt, is al 3 keer afgelost en belasting over betaald.

Dus blijft de rijkdom generatie op generatie bij de vermogende mensen, en Jan met de Pet die zich het schompes werkt, in de zorg, bij de politie of bij het personenvervoer blijft altijd elk dubbeltje zes keer omdraaien om rond te komen.
Hard werken loont niet
Al bestaand vermogen vergroten wèl

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:14

Nikass schreef:
Jessix schreef:

Dus blijft de rijkdom generatie op generatie bij de vermogende mensen, en Jan met de Pet die zich het schompes werkt, in de zorg, bij de politie of bij het personenvervoer blijft altijd elk dubbeltje zes keer omdraaien om rond te komen.
Hard werken loont niet
Al bestaand vermogen vergroten wèl

Helemaal mee eens. Hard werken loont niet net zo veel, als het bezitten van (grote) vermogens.